Strippenkaart of OV-chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door tsov »

Nou, loketten misschien niet, maar tot ca. 2000 waren de meeste supermarkten toch wel om 18u al dicht. Ik weet nog dat het rond die tijd groot nieuws was dat de Albert Heijn bij ons tot 20u open was *O*
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Suus »

Aking schreef:Want alle supermarkten en loketten op grote stations gingen om 17:30 dicht? :|
Het loket in mijn dorp ging om 9:30 dicht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door ODRAIL »

Dat was zeker in Boskoop?

In mijn dorp (Waddinxveen en later Nieuwerkerk aan den IJssel) was het loket gewoon de gehele dag open hoor :wink:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Meltrain »

Durashift schreef:
Littlebusdriver schreef: (..) En bij een stempelautomaat stempelt de passagier het aantal zones plus één af. (..)
Dat laatste deed je dan niet.. toch weer een zone strip verdiend in de meeste gevallen. :wink:
Totdat er op een dag zes breedgeschouderde mannen net voor je uitstaphalte in jouw bus/tram/metro stapten, die concludeerden dat de positie waar je op dat moment was, niet overeenkwam met het aantal strippen dat je gestempeld had. :)
Dan leerde je dat snel af. :)
(Zelf geen ervaring mee overigens, ik heb alleen ervaring met een HTM-controleur die dacht dat mijn ZomerZwerfKaart niet in Den Haag geldig was omdat er een Rotterdams zonenummer gestempeld was. :X )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Natorious »

Durashift schreef: Dat laatste deed je dan niet.. toch weer een zone strip verdiend in de meeste gevallen
Sjeesus wat heb ik veel grijsgereden op de metro in Amsterdam. 4 strippen? Nah, dat werden er maar 2 :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:(Zelf geen ervaring mee overigens, ik heb alleen ervaring met een HTM-controleur die dacht dat mijn ZomerZwerfKaart niet in Den Haag geldig was omdat er een Rotterdams zonenummer gestempeld was. :X )
Daar noem je ook een kaartsoort met slechte bekendheid bij de chauffeurs destijds... ik ben ooit van Dordrecht tot in Nieuwegein gekomen met zo'n ZZK die gestempeld was in zone "536" en week "03" (dan is 't over het algemeen niet echt zomer) :P
Maar pas daar kreeg ik er dus een correctiesticker op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Durashift »

Natorious schreef:
Durashift schreef: Dat laatste deed je dan niet.. toch weer een zone strip verdiend in de meeste gevallen
Sjeesus wat heb ik veel grijsgereden op de metro in Amsterdam. 4 strippen? Nah, dat werden er maar 2 :')
Ja, precies. Beetje 'onnozel' kijken als er controle was en beterschap voor de volgende keer beloven. :wink:
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door dnmw2705 »

Lol.. Ondertussen gaat ben niet meer over de Hoekse lijn, maar over heel Nederland en het falen van de chipkaart :p.

Ik doe mee!
Utrecht - Wageningen was bij CXX in 2016 €7,14 met OV chipkaart. Nu kan je retour voor 9 euro (en eigenlijk ook heel de PU door in het DAL voor de 9 euro)

Denk dat dit topic beter gesloten kan worden en verplaatst kan worden naar 'Chipkaart' forum :p
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door dennistd »

In Twente zijn genoeg streeklijnen waar je met een dagkaart van €10 goedkoper uit bent dan met de ov-chipkaart. Sterker nog: alles retourreizen langer dan 23,1km enkele reis zijn goedkoper met de dagkaart. Daar zit je nog wel een keer aan.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Geert »

Tristan schreef:Met de strippenkaart kon je de chauffeur/trambestuurder het werk laten doen: instappen en zeggen waar je heen wil. De chauffeur/trambestuurder stempelde het juiste aantal strippen af en je hoefde verder niks aders te doen dan uitstappen.
Echt zo vaak meegemaakt dat er te weinig of juist te veel strippen werden afgestempeld...
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door tsov »

En ook vaak genoeg getuige geweest van laksheid/luiheid/onwetendheid van chauffeurs. In de trant van "Ik moet naar het Ananasplein" "Ja, ik weet niet waar dat is hoor, is dat in Noord?" *Stempelt naar Noord*

PS: wat zeiden jullie, het aantal zones of het aantal strippen? Ik kom uit Amsterdam en zei altijd (en velen met mij) "twee zones alstublieft", toen ik naar Leiden verhuisde merkte ik dat men het anders zei: "drie strippen alstublieft".
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door fogeltje »

Tristan schreef:Nu moet je constant denken: niet vergeten uit te checken, niet vergeten uit te checken, niet vergeten uit te checken. En als je uitcheckt, moet je maar hopen dat het juiste bedrag wordt afgeschreven, want het komt nog veel te vaak voor dat dat niet het geval is en het gekke is dat die foutieve transacties allemaal in het nadeel van de reiziger zijn. Deze kun je terugvragen, maar dat is vaak veel ingewikkelder dan het zelf afstempelen van een strippenkaart.
Ik heb dat nooit gedacht en ben nog nooit vergeten uit te checken. Kulargumenten dus of eigenlijk alleen kul. Argumenten zie ik je maar weinig gebruiken.

En het teveel betaalde geld kun je tenminste terugkrijgen. Met de strippenkaart ben ik ook vaak genoeg bedonderd en als je er pas later achterkomt, dan heb je geen enkele mogelijkheid meer die strip gecorrigeerd te krijgen (en ja, die waren ook vrijwel altijd in het nadeel van de reiziger). En in de bus was je dan nog afhankelijk van de chauffeur. Als die in onwettendheid overtuigd was van zijn eigen gelijk, dan kreeg je gewoon het aantal strippen wat hij nodig vond. Met de chipkaart kan ik het achteraf tenminste controleren en terugvragen indien noodzakelijk.

That reminds me, ik heb nog 5 cent van Hermes klaarstaan :')
"Een touringcar is geen bus"
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door en-es »

De strippenkaart was in zijn eerste jaren ook behoorlijk omstreden. Er was behoorlijk veel weerstand tegen toen. Hoe vaak hoorde je mensen niet zeggen "ik snap er helemaal niks van!" Gewoon een kwestie van gewenning. Ik ben ook wel eens vergeten in en uit te checken.
Gideon
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Gideon »

De zones laten afstempelen was zeker een service, want zo ver ik me kan herineren....moest je dat altijd zelf doen.
Je kan wel zegen als je het vaak doet dan onthoud je het wel, maar o.a. Schiedam C, Riderker en zo vort kom ik zelfden.
Dit kan je dan ook bedenken op andere plekken waar je bijna nooit komt en er op eens heen moet.

Over uitchecken met je kaartje vind ik wel raar, je checkt in en voordat je naar buiten gaat staan er al palen klaar.
Het enigste wat ik soms heb is, waar heb ik mijn pasje weer gelegd. Soms leg ik hem dromerig weg, maar dat is mijn fout.
en-es schreef:De strippenkaart was in zijn eerste jaren ook behoorlijk omstreden. Er was behoorlijk veel weerstand tegen toen. Hoe vaak hoorde je mensen niet zeggen "ik snap er helemaal niks van!" Gewoon een kwestie van gewenning. Ik ben ook wel eens vergeten in en uit te checken.
Hahaha, maar dit is met alles het geval.
Zo is AH bezig met een niew concept waarmee je sneller je artikelen kan betalen en verder kan reizen of iets.
De eerste argument waarom dit slecht idee is was ''en de ouderen dan?'' Denk wel dat ze iets kunnen bij leren, ze zijn oud...alleen niet dom
Anders iets over contant betalen fijner is, want dan weet je wat je uit geeft. Ook een dome argument -o-
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Geert »

tsov schreef:En ook vaak genoeg getuige geweest van laksheid/luiheid/onwetendheid van chauffeurs. In de trant van "Ik moet naar het Ananasplein" "Ja, ik weet niet waar dat is hoor, is dat in Noord?" *Stempelt naar Noord*
Oh ja, dat gebeurde ook vaak zat inderdaad.
PS: wat zeiden jullie, het aantal zones of het aantal strippen? Ik kom uit Amsterdam en zei altijd (en velen met mij) "twee zones alstublieft", toen ik naar Leiden verhuisde merkte ik dat men het anders zei: "drie strippen alstublieft".
Meestal het aantal strippen :)
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Durashift »

Gideon schreef: (..)
Anders iets over contant betalen fijner is, want dan weet je wat je uit geeft. Ook een dome argument -o-
Oh ja?

Cash is tastbaar. Als jij de dag begint met een briefje van 20 euro en daar mag je de hele dag mee doen.... en voor de middag is er nog een briefje van 5 euro over.. weet je dat je de rest van de dag zuinig aan moet doen..

Natuurlijk, eenzelfde regime kan je ook met de digitale geldbuidel toepassen.. maar psychologisch is dat wel een stukje moeilijker.. Immers, met NFC is 'ff iets kopen' wel zo makkelijk. Er is weinig terughoudendheid.. tenzij mensen een ijzeren discipline hebben.. De praktijk wijst uit dat dit toch wel lastig is voor een grote groep mensen.


Hoeveel digitaal betaalgemak je kan kosten, blijkt uit allerlei gedragseconomisch onderzoek. Diverse studies staan in het boek 'PsycholoGeld. Waarom we stoppen met denken als we beginnen met uitgeven' van Anna Dijkman en Chris Zadeh. Eén onderzoek betrof de betaalmethoden van Amerikaanse studenten. Van de cash-betalers bleek twee derde exact te weten hoeveel men afgerekend had. Maar van de studenten die met creditcards zwaaiden, bleek maar een derde te beseffen wat men had besteed. De rest had geen flauw idee of onderschatte het bedrag.

https://radar.avrotros.nl/columns/detai ... kkig-pijn/
Gideon
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Strippenkaart of OV-chipkaart

Bericht door Gideon »

Zoals je het zegt disipline moet je hebben.
Elk maand als het geld binnen is haal ik mijn vaste lasten hier van af.
Dat kan onder andere abonnementen zijn, verzekering, benzine of een rekening bijvoorbeeld per kwarteel betaald word.
Spaargeld bereken ik hier ook in en alles wat ik over hou mag ik uitgeven of weer gebruiken op te sparen.
Dat gaat me tot nu toe wel goed, geld in mijn portomonee ben ik geneigd sneller uit te geven of in een spaarpot te gaan doen.
Die overigs dicht is gelijmt en niet open kan! -o- *O*
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Strippenkaart of OV-chipkaart

Bericht door Vinny »

Cash is tastbaar. Als jij de dag begint met een briefje van 20 euro en daar mag je de hele dag mee doen.... en voor de middag is er nog een briefje van 5 euro over.. weet je dat je de rest van de dag zuinig aan moet doen..
Maar de OV-chipkaart geeft altijd én een actueel beeld van je tegoed én het bliep-scherm geeft ook nog eens in twee decimalen de prijs van de reis aan. Ik vind persoonlijk veel "tastbaarder" wat ik aan mijn reis heb uitgegeven dan in het strippenkaart tijdperk. Zeker met die lange 45-strip strippenkaarten had je vaak geen idee hoeveel je nou precies aan de reis kwijt was.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Strippenkaart of OV-chipkaart

Bericht door SLToilet »

Oké, het kost je meer dan menig chipkaart ter wereld maar toch...
Lang leve de OV-chipkaart! *bus*

Voor mij brengt dat ding namelijk een helder reisoverzicht, hoef nooit te denken aan zones of andere producten, kan compensatie aanvragen voor een opvallende uitval van een trein ten oosten van Breda als gevolg van een storing ten westen ervan en zal nooit vergeten in te checken (omdat ik weet dat ik compensatie kan aanvragen)!

Maar de tariefintegratie kan beter. Voor mij werkt het allemaal, maar dat is alleen omdat ik mijn willekeurige station toevallig door de belangrijkste vervoerder wordt bediend. Voor de reizigers die (nog) moeten overchecken met de trein, dubbele instaptarieven moeten betalen en slechts zelden compensatie krijgen valt nog veel te doen. Die mensen uit Sliedrecht, Echt of Westervoort.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Strippenkaart of OV-chipkaart

Bericht door Tristan »

Als je het km-tarief probeert op te zoeken op de site van de betreffende vervoerder(s), zoek je naar een speld in een hooiberg. Alsof alle vervoerders (geen enkele uitgezonderd) iets te verbergen hebben.
Bij de strippenkaart kon je tenminste vrij eenvoudig een zonekaart raadplegen. Met een speciale tool kon je ook precies bepalen in welk gebied een Sterabonnement geldig was: benodigde centrumzone (op te zoeken via 9292) en sterwaarde invullen, et voilà.

Toen laatst bij mij weer iets te veel werd afgeschreven in vergelijking met wat 9292 toonde, diende ik hiervoor een klacht bij de vervoerder in. In eerste instantie kreeg ik als antwoord dat er te veel was afgeschreven omdat 9292 een schatting van de ritprijs maakt en dat er iets meer wordt afgeschreven als het voertuig iets verder dan normaal doorrolt.
Hier heb ik vervolgens het antwoord op gestuurd dat dat de allergrootste nonsens is die er bestaat. Dit uitgelegd met het voorbeeld dat een chauffeur (van een andere vervoerder) een keer de afslag op de snelweg had gemist en daardoor ca. 5 km moest omrijden en dit niet in de ritprijs te zien was.

Een paar dagen na dit bericht, heb ik het te veel betaalde teruggekregen, maar een reactie hierop heb ik nooit meer gekregen.

Met de ov-chipkaart en alles eromheen word je dus besodemieterd waar je bij staat.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
josdell53
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 16:51

Re: Strippenkaart of OV-chipkaart

Bericht door josdell53 »

Ik vind de OV-chipkaart eigenlijk best wel ideaal. Ik moet toegeven dat ik de vergelijking met de strippenkaart eigenlijk niet kan maken en ik zal ook direct toegeven dat er dingen beter kunnen. Maar over het algemeen ben ik er niet ontevreden over.

Het systeem werkt behoorlijk snel, het is makkelijk als je reiskosten wilt declareren en met automatisch opladen erbij hoef je er nooit meer bij stil te staan of je nog wel genoeg saldo op je kaart hebt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Strippenkaart of OV-chipkaart

Bericht door Suus »

Tristan schreef:Bij de strippenkaart kon je tenminste vrij eenvoudig een zonekaart raadplegen. Met een speciale tool kon je ook precies bepalen in welk gebied een Sterabonnement geldig was: benodigde centrumzone (op te zoeken via 9292) en sterwaarde invullen, et voilà.
Toen er internet was ja. Vroeger mocht je het lekker zelf maar uitzoeken, de meeste bushaltes hebben nog steeds geen kaart en behalve GVB gaf geen enkele vervoerder informatie over zonegrenzen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Strippenkaart of OV-chipkaart

Bericht door Littlebusdriver »

Tristan schreef:Als je het km-tarief probeert op te zoeken op de site van de betreffende vervoerder(s), zoek je naar een speld in een hooiberg. Alsof alle vervoerders (geen enkele uitgezonderd) iets te verbergen hebben.
Het kilometertarief is niet relevant. Je reist immers van halte naar halte. Je kunt niet na 2,0 kilometer uitstappen, je kunt alleen bij een halte uitstappen. En voor die reis van halte naar halte kun je 9292 raadplegen. Niet om jou te sarren, maar omdat nou eenmaal is afgesproken dat 9292 voor alle vervoerders de reis- en tariefinformatie verstrekt.
Ik heb overigens (binnen 5 sec) wél een voorbeeld van een kilometertarief gevonden, en ook van het basistarief want die vergeet je in je klaagzang; https://www.syntusgelderland.nl/getmedi ... erland.pdf.
Edit; nog een; https://www.twents.nl/getmedia/f59583ee ... Twents.pdf .
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Strippenkaart of OV-chipkaart

Bericht door VIRM »

Bij het maken van losse reizen vind ik de OV-chipkaart wel beter werken. Geen strippenkaart in een stempelautomaat vouwen (bij metro of tram), geen zones tellen en geen zorgen maken over wanneer je een nieuwe strippenkaart nodig hebt doordat je nu automatisch opwaarderen hebt (en ik check mijn reishistorie altijd in de app en kijk of er gekke dingen zijn). Maar er kunnen uiteraard ook veel dingen beter.

Overigens laatst bij het GVB alleen het instaptarief van iets van 0,87 euro afgerekend omdat de boordcomputer kennelijk van slag was. Kwam dus weer uit in mijn voordeel. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Strippenkaart of OV-chipkaart

Bericht door Tristan »

Littlebusdriver schreef: Het kilometertarief is niet relevant. Je reist immers van halte naar halte. Je kunt niet na 2,0 kilometer uitstappen, je kunt alleen bij een halte uitstappen. En voor die reis van halte naar halte kun je 9292 raadplegen. Niet om jou te sarren, maar omdat nou eenmaal is afgesproken dat 9292 voor alle vervoerders de reis- en tariefinformatie verstrekt.
Ik heb overigens (binnen 5 sec) wél een voorbeeld van een kilometertarief gevonden, en ook van het basistarief want die vergeet je in je klaagzang; https://www.syntusgelderland.nl/getmedi ... erland.pdf.
Edit; nog een; https://www.twents.nl/getmedia/f59583ee ... Twents.pdf .
Het kilometertarief is wel degelijk relevant. De afstand van halte tot halte is immers ook X,X km. Het moet te controleren zijn of het bedrag klopt met het afgesproken kilometertarief.
Goed, natuurlijk zal geen enkele particuliere reiziger met een meetwiel de exacte afstand tussen twee haltes gaan controleren, maar die mogelijkheid moet er wel zijn. Nu kunnen vervoerders bijvoorbeeld ook zogenaamd de afstand tussen de haltes in hun administratie 10 meter vergroten. Niemand gaat dat controleren.
Al heeft GroenLinks in Rotterdam wel eens zo'n test uitgevoerd in 2012 was de ritprijs van een bepaald traject € 1,37. Na de prijsverhoging een jaar later, zou deze exact dezelfde rit € 1,42 moeten kosten, maar bij de tester werd er € 1,50 afgeschreven.

En zo kun je dus weer concluderen dat je wordt besodemieterd waar je bij staat.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten