Strippenkaart of OV-chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Strippenkaart of OV-chipkaart

Bericht door Littlebusdriver »

Afgesplitst van dit topic

Los van deze discussie zou het natuurlijk veel beter zijn als de computers van Translink elke dag, week, maand en jaar zouden kijken wat obv al je reizen het goedkoopste zou zijn geweest. Dan zit je ook niet met allerhande reisproducten die je op een kaart moet laden. Juist dat maakt het gebruik ingewikkeld. Maar het punt is dat de vervoersbedrijven teveel in de pap te brokkelen hebben. Er zou een overkopelend orgaan moeten zijn die dit regelt. En dat is Translink dus niet.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Tristan »

Volledig met littlebusdriver eens. De vervoerders hebben te veel macht in TLS. Die overkoepelende organisatie moet volledig ONafhankelijk zijn, wat TLS dus niet is.

En inderdaad dient er ook een pricecap te komen die bepaalt wat voor de reiziger de beste optie en dus beste prijs is.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Vinny »

De overheid had denk ik gewoon er beter aan gedaan door een eenvoudiger tariefstructuur voor te stellen. Verder was het denk ik ook beter geweest om - maar dat was in 2007 nog niet goed toepasbaar op grote schaal - van de chipkaart een "skipas" te maken. Je koopt voor het maximale te bereizen netwerk (=de prijs van een dagkaart) en je krijgt het geld teruggestort bij het uitcheken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Tristan »

Vinny schreef:De overheid had denk ik gewoon er beter aan gedaan door een eenvoudiger tariefstructuur voor te stellen.
Zo'n systeem hadden we al: strippenkaart, sterabonnement, VDU en trajectabonnement.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Suus »

En dankzij de chipkaart hebben we nu allerlei nuttige abonnementen die vroeger niet mogelijk waren. Leve de chipkaart *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Wubbo »

Strippenkaart en een eenvoudig tariefsysteem? :?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Daniel »

In elk geval minstens zo oneerlijk als de OV-chipkaart :P (Met de bus naar school was voor mij vroeger altijd precies 100 meter de zonegrens over :wink: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door dnmw2705 »

Dan stapte een halte eerder uit hehe.. Opgelost *O*
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Tristan »

Suus schreef:En dankzij de chipkaart hebben we nu allerlei nuttige abonnementen die vroeger niet mogelijk waren. Leve de chipkaart *O*
En door de ov-chipkaart is er nu een woud aan producten, waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet en ben je dus veel tijd kwijt bent aan het uitzoeken wat nou het beste is, terwijl je vroegâh naar de ov-shop ging en een abonnement van A naar B bestelde. Simpel en effectief.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Suus »

Maar dat was niet wat ik nodig had. Als ik elke zaterdag van laten we zeggen Rotterdam naar Leeuwarden wou en zondag terug, had ik niets aan een abonnement en is losse kaartjes + kortingkaart duurder dan wat je nu kan krijgen.

En de grijze strippenkaartjes waren op de meeste plekken al vervangen door gemakskaartjes die soms ook al goedkoper waren dan een strippenkaart.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gideon
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Gideon »

Vond een stripenkaart totaal niet makelijk, elke keer als ik ergens heen wil moet ik zones tellen.
Soms nog zonder kaart. Stel je voor ik wil van Lage Land naar Schiedam C, het eenigste dat ik weet dat naar centrum 2 zones zijn.
Dit zonder te kijken, maar daarna moet ik gaan goken. Heb je het fout, 2 zones extra afstempelen!
OV chipkaart moet ik alleen mijn laatste saldo ongeveer onthouden.
Inchecken en uitchekken bij bus en metro.
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Tristan »

Met de strippenkaart kon je de chauffeur/trambestuurder het werk laten doen: instappen en zeggen waar je heen wil. De chauffeur/trambestuurder stempelde het juiste aantal strippen af en je hoefde verder niks aders te doen dan uitstappen.

Nu moet je constant denken: niet vergeten uit te checken, niet vergeten uit te checken, niet vergeten uit te checken. En als je uitcheckt, moet je maar hopen dat het juiste bedrag wordt afgeschreven, want het komt nog veel te vaak voor dat dat niet het geval is en het gekke is dat die foutieve transacties allemaal in het nadeel van de reiziger zijn. Deze kun je terugvragen, maar dat is vaak veel ingewikkelder dan het zelf afstempelen van een strippenkaart.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door JWM »

De strippenkaart bestaat al zo lang niet meer dat het niet zinvol is daar nog vergelijkingen mee te maken. Natuurlijk zijn er nog een hoop verbeteringen mogelijk met de chipkaart en die mogen best benoemd worden maar stop eens constant papier en inkt erbij te halen. Jij gebruikt voor dit bericht toch ook geen typemachine meer?
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Chrysa »

Ben toch wel benieuwd wat jij met je OV-chipkaart doet dat er zo vaak iets verkeerds wordt afgeschreven.

Hier in Brabant trouwens genoeg fouten in het voordeel van de reiziger, die apparaten werken vaak niet in de TCR-bussen dus je mag gratis mee. :')
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door dylanwild94 »

Tristan schreef:Met de strippenkaart kon je de chauffeur/trambestuurder het werk laten doen: instappen en zeggen waar je heen wil. De chauffeur/trambestuurder stempelde het juiste aantal strippen af en je hoefde verder niks aders te doen dan uitstappen.
In de Rotterdamse metro (ik dacht ook de tram) moesten reizigers zelf hun strippenkaart afstempelen. Dan kan heel goed voorkomen dat je teveel afstempelde.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Tristan »

Als de kaartlezers het niet doen, komt er feitelijk geen transactie totstand.

Het valt mij op dat het vooral fout gaat/is gegaan bij Connexxion, Qbuzz en RET. Die maken allen gebruik van hetzelfde type kaartlezer van Thales. Bij Arriva en Syntus, die van een ander type kaartlezer gebruikmaken, is er (nog) niks mis gegaan. Het kan dus ook aan de vervoerder of Thales liggen.

Maar omdat ik de ov-chipkaart voor geen meter vertrouw, controleer ik elke transactie en zodra er ook maar iets niet klopt (al wordt er maar één cent te veel afgeschreven), onderneem ik actie.

Het kan dus goed zijn dat het bij jullie ook regelmatig fout gaat, maar jullie het niet (direct) doorhebben omdat het systeem blind vertrouwd wordt.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Daniel »

Da´s gewoon een toeval door je reisgedrag, ik heb ook al wel een keer bij Syntus saldo teruggevraagd hoor.
Bij Connexxion was de implementatie nogal onjuist op sommige lijnen (als de afstand tussen zonegrens en laatste halte in de zone vrij groot was), omdat CXX saldo rekent vanaf de laatste halte in een zone waar het abonnement geldig is. Qbuzz doet dat weer beter: als ik vanuit m´n abonnementsgebied naar Rijnsweerd Noord reis betaal ik bv. 1 cent aan kilometertarief, da´s net de paar meter van de zonegrens naar de halte.

Overigens is het bij mij heel simpel te zien of er iets mis gaat: of er iets anders dan 0 euro wordt afgeschreven (99% van m´n busreizen is met abonnement) valt echt wel op. Toch hoef ik relatief zelden wat terug te vragen, niet nooit, maargoed, ik heb tijden meegemaakt waarin de chauffeur wekelijks m´n strippenkaart verkeerd stempelde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Littlebusdriver »

Tristan schreef:strippenkaart
De strippenkaart en de zones zijn ontworpen als tijdelijk systeem.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Tristan »

Maar wel een fijn systeem dat nu vervangen is door een dramatisch systeem, mede vanwege de organisatie vanuit TLS die alleen maar bezig zijn met het vullen van hun zakken en daardoor geen rekening houden met de reiziger.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Littlebusdriver »

Tristan schreef:Met de strippenkaart kon je de chauffeur/trambestuurder het werk laten doen: instappen en zeggen waar je heen wil. De chauffeur/trambestuurder stempelde het juiste aantal strippen af en je hoefde verder niks aders te doen
Nee. De richtlijn was; de passagier noemt het aantal te bereizen zones en de bestuurder stempelt deze plus één af. En bij een stempelautomaat stempelt de passagier het aantal zones plus één af. Dat je in de praktijk soms kon zeggen waar je neen wilde en dat de bestuurder dit dan voor je afstempelde was een extra stukje service. Maar zeker geen argument om de eventuele voordelen van de strippenkaart uit 1979 te prevaleren boven de OV-chipkaart.
Tristan schreef:Nu moet je constant denken: niet vergeten uit te checken, niet vergeten uit te checken, niet vergeten uit te checken.
Als je wat vaker reist komt dit vanzelf in je systeem. Je ziet met uitstappen toch ook dirty CiCo's hangen. Eerder zat je thuis toch ook niet op de bank; "niet vergeten een nieuwe strippenkaart te kopen, niet vergeten een nieuwe strippenkaart te kopen, niet vergeten een nieuwe strippenkaart te kopen".
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Littlebusdriver »

Tristan schreef: Het kan dus goed zijn dat het bij jullie ook regelmatig fout gaat, maar jullie het niet (direct) doorhebben omdat het systeem blind vertrouwd wordt.
Nee hoor. Ik check alles en alles klopt tot nu toe. Bij de strippenkaart werden er veel en veel en veel meer fouten gemaakt door de vervoerders.

Overigens heb ik je Facebook pagina eens zitten bekijken, maar die 50 punten zijn wel erg dramatisch neergezet. Naast het feit dat een groot aantal inhoudelijk niet correct of verouderd zijn.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Durashift »

Chrysa schreef:Ben toch wel benieuwd wat jij met je OV-chipkaart doet dat er zo vaak iets verkeerds wordt afgeschreven.

Hier in Brabant trouwens genoeg fouten in het voordeel van de reiziger, die apparaten werken vaak niet in de TCR-bussen dus je mag gratis mee. :')
Ja, ik heb (in Gelderland dan) ook best wel een paar keer voordeel gehad van haperende chipapparatuur op de 102.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Durashift »

Littlebusdriver schreef: (..) En bij een stempelautomaat stempelt de passagier het aantal zones plus één af. (..)
Dat laatste deed je dan niet.. toch weer een zone strip verdiend in de meeste gevallen. :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Suus »

Bij de strippenkaart werd ook om de zoveel tijd geherzoneerd. En strippenkaarten kon je alleen krijgen bij winkels die om 17:30 dicht gingen en verloren na een jaar hun geldigheid en dat geld kon je niet meer terug krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Cash op Hoekse Lijn goedkoper dan gebruik ov-chip

Bericht door Aking »

Want alle supermarkten en loketten op grote stations gingen om 17:30 dicht? :|
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten