Pagina 3 van 3

Re: Strippenkaart of OV-chipkaart

Geplaatst: di 01 aug 2017, 12:48
door Littlebusdriver
Tsja. Dan moet je ook de pakken koffie die je koopt gaat wegen want stel je voor dat je word(t?) besodemieterd. Maar je hebt de kilometertarieven dus gezien? Graag gedaan!

Re: Strippenkaart of OV-chipkaart

Geplaatst: di 01 aug 2017, 12:59
door PatrickM
Tristan schreef: Het kilometertarief is wel degelijk relevant. De afstand van halte tot halte is immers ook X,X km. Het moet te controleren zijn of het bedrag klopt met het afgesproken kilometertarief.
Goed, natuurlijk zal geen enkele particuliere reiziger met een meetwiel de exacte afstand tussen twee haltes gaan controleren, maar die mogelijkheid moet er wel zijn. Nu kunnen vervoerders bijvoorbeeld ook zogenaamd de afstand tussen de haltes in hun administratie 10 meter vergroten. Niemand gaat dat controleren.
Al heeft GroenLinks in Rotterdam wel eens zo'n test uitgevoerd in 2012 was de ritprijs van een bepaald traject € 1,37. Na de prijsverhoging een jaar later, zou deze exact dezelfde rit € 1,42 moeten kosten, maar bij de tester werd er € 1,50 afgeschreven.

En zo kun je dus weer concluderen dat je wordt besodemieterd waar je bij staat.
Kijk anders eens op de wiki, daar staan de meeste kilometertarieven gegeven. 2e hit op Google overigens.

Re: Strippenkaart of OV-chipkaart

Geplaatst: di 01 aug 2017, 13:11
door Littlebusdriver
Tristan schreef: Het kilometertarief is wel degelijk relevant. De afstand van halte tot halte is immers ook X,X km. Het moet te controleren zijn of het bedrag klopt met het afgesproken kilometertarief.

En zo kun je dus weer concluderen dat je wordt besodemieterd waar je bij staat.
Eerst was je punt dat de tarieven niet inzichtelijk zijn. Dan wordt hier aangetoond dat de kilometertarieven wél inzichtelijk zijn. Vervolgens is je argument dat het je om de afstanden gaat. Dat maakt de discussie niet zuiver. Overigens ben ik van mening dat jíj degene bent die de boel besodemietert met een waslijst aan niet kloppende argumenten, beschuldigingen naar meetinstanties, noemen van cijfers zonder bronnen, repeterende oneliners en het verdraaien van standpunten. Dat vind ik jammer.

Re: Strippenkaart of OV-chipkaart

Geplaatst: di 01 aug 2017, 13:15
door Lijn65
Tristan schreef:Als je het km-tarief probeert op te zoeken op de site van de betreffende vervoerder(s), zoek je naar een speld in een hooiberg. Alsof alle vervoerders (geen enkele uitgezonderd) iets te verbergen hebben.
Bij de strippenkaart kon je tenminste vrij eenvoudig een zonekaart raadplegen. Met een speciale tool kon je ook precies bepalen in welk gebied een Sterabonnement geldig was: benodigde centrumzone (op te zoeken via 9292) en sterwaarde invullen, et voilà.
Bij Qbuzz was het twee keer klikken. Overigens vind ik dit veel eenvoudiger dan met de strippenkaart. Daarvoor moest je eerst een lijnennetkaart of zonekaart hebben (Die laatste was vaak extreem abstract,dus je had er eigenlijk niks aan). Daarnaast was kon het voorkomen dat het aantal zones waar je door heen rijdt groters is dan het aantal zones dat je werkelijk afstempelt. Bijvoorbeeld lijn 65 van Zoutkamp naar Groningen. Zie ook deze kaart Mijn instapzone was 1029 en naar Groningen reis je via zones 1028, 1027, 1026, 1025 en 1015. Maar als je een sterabbonement wil was je centrumzone 1124. Lekker logisch. En die tool was er niet toen ik een sterabbonement nodig had, je mocht het lekker zelf uit zoeken. Met de OV-chipkaart weet je gewoon waar je aan toe bent. En als je echt zo paranoïde bent dat je niet eens de halteafstanden gelooft, tja, misschien moet je dan maar professionele hulp zoeken.

Re: Strippenkaart of OV-chipkaart

Geplaatst: di 01 aug 2017, 23:05
door Geert
Tristan schreef:Goed, natuurlijk zal geen enkele particuliere reiziger met een meetwiel de exacte afstand tussen twee haltes gaan controleren, maar die mogelijkheid moet er wel zijn. Nu kunnen vervoerders bijvoorbeeld ook zogenaamd de afstand tussen de haltes in hun administratie 10 meter vergroten. Niemand gaat dat controleren.
Ik heb even in de tabel op de wiki gekeken, de duurste ritprijs die ik kon vinden is € 0,178 per kilometer. Die 10 meter van jou, dat gaat dus om € 0,00178 per rit. Stel dat je die rit 600 keer per jaar zou maken, dan gaat het om € 1,068 per jaar. Jij ligt daar wakker van?
En zo kun je dus weer concluderen dat je wordt besodemieterd waar je bij staat.
Nee, dat kun je niet op basis van één meting. En klopte de oude ritprijs wel?

Re: Strippenkaart of OV-chipkaart

Geplaatst: di 01 aug 2017, 23:29
door Somoht
Afstanden voor OVC worden in hectometers bepaald.

Re: Strippenkaart of OV-chipkaart

Geplaatst: wo 02 aug 2017, 00:11
door Meltrain
Tristan schreef:Als je het km-tarief probeert op te zoeken op de site van de betreffende vervoerder(s), zoek je naar een speld in een hooiberg. Alsof alle vervoerders (geen enkele uitgezonderd) iets te verbergen hebben.
Op de site van de RET kostte het me letterlijk één muisklik vanaf de homepage.
Suus schreef:
Tristan schreef:Bij de strippenkaart kon je tenminste vrij eenvoudig een zonekaart raadplegen. Met een speciale tool kon je ook precies bepalen in welk gebied een Sterabonnement geldig was: benodigde centrumzone (op te zoeken via 9292) en sterwaarde invullen, et voilà.
Toen er internet was ja. Vroeger mocht je het lekker zelf maar uitzoeken, de meeste bushaltes hebben nog steeds geen kaart en behalve GVB gaf geen enkele vervoerder informatie over zonegrenzen.
De RET doet / deed dat ook sinds jaar en dag. Voorheen werd bij de laatste halte in de oude zone nog extra "zonegrens" omgeroepen, maar inmiddels is men daarvan afgestapt. Op de lijnennetkaart staan de zones nog wel steeds.

Re: Strippenkaart of OV-chipkaart

Geplaatst: wo 02 aug 2017, 07:00
door Tristan
Geert schreef: Ik heb even in de tabel op de wiki gekeken, de duurste ritprijs die ik kon vinden is € 0,178 per kilometer. Die 10 meter van jou, dat gaat dus om € 0,00178 per rit. Stel dat je die rit 600 keer per jaar zou maken, dan gaat het om € 1,068 per jaar. Jij ligt daar wakker van?
Nee, die 10 meter van mij is niet gebaseerd per reis, maar per halte. Dus passeer je tijdens een busrit twintig haltes, gaat het dus om 200 meter per reis. Dan gaat het om € 0,0356 extra per reis. Bij een duizendtal reizigers per dag voor deze specifieke reis, die deze reis dagelijks twee keer maken (één keer heen en één keer terug) kom je, na aftrek van niet werkbare dagen (weekend, feestdag, verlof, ziekte), uit op een gestolen jaaromzet van € 18.900,- voor één route.

Re: Strippenkaart of OV-chipkaart

Geplaatst: wo 02 aug 2017, 07:09
door huibf
Onzin natuurlijk.
Als een halte 10 meter verder ligt, is de volgende halte afstand natuurlijk 10 meter korter.
Dat zou war zijn. Ale je 50 halten passeert zou die halte twee straten verderop liggen.
Dream on....

Je hebt natuulijk wel gelijk als het gaat om de totale inkomsten. Bij elke reiziger 0,001 euro innen is op jaarbasis voor alle reizigers een bak geld.
Anderzijds worcen er ook bakken geld niet geind van chipkaarten waar een klein bedrag van enkele centen negatief op staat die verlopen zijn...

Re: Strippenkaart of OV-chipkaart

Geplaatst: wo 02 aug 2017, 12:24
door nvdw
Dat de chipkaart allesbehalve het ideale afrekenmiddel voor het OV is (wat heet) moge duidelijk zijn, maar vrijwel alle onhebbelijkheden van het systeem zijn identiek aan of op z'n minst vergelijkbaar met die van de oude strippenkaart c.q. het sterabonnement. Ik hoef dat ding echt niet terug hoor... En dat zeg ik niet alleen als rijdend personeel, maar ook als reiziger.

Re: Strippenkaart of OV-chipkaart

Geplaatst: wo 02 aug 2017, 17:51
door Durashift
Tristan schreef:
Littlebusdriver schreef: Het kilometertarief is niet relevant. Je reist immers van halte naar halte. Je kunt niet na 2,0 kilometer uitstappen, je kunt alleen bij een halte uitstappen. En voor die reis van halte naar halte kun je 9292 raadplegen. Niet om jou te sarren, maar omdat nou eenmaal is afgesproken dat 9292 voor alle vervoerders de reis- en tariefinformatie verstrekt.
Ik heb overigens (binnen 5 sec) wél een voorbeeld van een kilometertarief gevonden, en ook van het basistarief want die vergeet je in je klaagzang; https://www.syntusgelderland.nl/getmedi ... erland.pdf.
Edit; nog een; https://www.twents.nl/getmedia/f59583ee ... Twents.pdf .
Het kilometertarief is wel degelijk relevant. De afstand van halte tot halte is immers ook X,X km. Het moet te controleren zijn of het bedrag klopt met het afgesproken kilometertarief.
Eens.
Tristan schreef: Goed, natuurlijk zal geen enkele particuliere reiziger met een meetwiel de exacte afstand tussen twee haltes gaan controleren, maar die mogelijkheid moet er wel zijn.
Nah, op route's die redelijk in een rechte lijn lopen over doorgaande wegen, zou je m.b.v. google maps redelijk nauwkeurig de afstand kunnen uitrekenen, denk ik.
Tristan schreef: Nu kunnen vervoerders bijvoorbeeld ook zogenaamd de afstand tussen de haltes in hun administratie 10 meter vergroten.
Is toch o.b.v. GPS signalen in de bus?

Het ijken van de GPS (kan dat, gebeurt dat?) is misschien wel iets om erbij te hebben.
Tristan schreef: (..)
En zo kun je dus weer concluderen dat je wordt besodemieterd waar je bij staat.
:D
Littlebusdriver schreef:Tsja. Dan moet je ook de pakken koffie die je koopt gaat wegen want stel je voor dat je word(t?) besodemieterd. Maar je hebt de kilometertarieven dus gezien? Graag gedaan!
Dank je, ik ook. :pos:
Wél een puntje van aandacht: door de tariefswijziging kan ik nu kiezen uit 6 :!: 'Altijd vrij Veluwe' abo's met allemaal een verschillend tarief.. :roll:

Ook wel 'jammer' dat de gebruikers van het reductietarief, kennelijk, de harmonisatie (lees: kortingen) op de VOL tarief gebruikers mogen betalen..
huibf schreef:Onzin natuurlijk.
Als een halte 10 meter verder ligt, is de volgende halte afstand natuurlijk 10 meter korter.
Dat zou war zijn. Ale je 50 halten passeert zou die halte twee straten verderop liggen.
(..)
In werkelijkheid niet, in het prijssysteem van de vervoerder misschien wel?

Re: Strippenkaart of OV-chipkaart

Geplaatst: wo 02 aug 2017, 21:05
door Vinny
nvdw schreef:Dat de chipkaart allesbehalve het ideale afrekenmiddel voor het OV is (wat heet) moge duidelijk zijn, maar vrijwel alle onhebbelijkheden van het systeem zijn identiek aan of op z'n minst vergelijkbaar met die van de oude strippenkaart c.q. het sterabonnement. Ik hoef dat ding echt niet terug hoor... En dat zeg ik niet alleen als rijdend personeel, maar ook als reiziger.
Kritiek op de tarieven of de tariefstructuur in het openbaar vervoer is zeker mogelijk, maar daar is de chipkaart in grote lijnen niet verantwoordelijk voor. De prijzen worden bepaald door de overheid en de vervoerders. Ik vind de belangrijkste (terechte) kritiek op de OV-chipkaart de organisatie die er omheen is opgetuigd, maar dan moet je dus wat aan de organisatie doen. Met de kaart zelf is weinig mis, sterker nog: een kaart waarmee je je als persoon kunt identificeren (niet wettelijk overigens), waar je geld op kan zetten en waarmee je contactloos kunt betalen is zelfs (wereldwijd gezien) vrij bijzonder, zeker voor zo'n lage prijs. Zelfs de Oystercard waar de OV-chipkaart veel mee vergeleken wordt is is in feite simpeler: het Londense OV heeft een wat eenvoudigere tariefstructuur waardoor aan de chip minder hoge (en vooral minder tegenstrijdige ontwerpeisen) konden worden gesteld.

Re: Strippenkaart of OV-chipkaart

Geplaatst: do 03 aug 2017, 13:33
door Somoht
Die afstanden gaan niet met GPS, die afstanden (afgerond op hectometers) zijn van te voren ingesteld in het EOD. Enige waar GPS op het voertuig bij komt kijken is detectie welke bus de halte zit.