“Laat de busreiziger niet betalen voor afschaffen contant geld”

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

“Laat de busreiziger niet betalen voor afschaffen contant geld”

Bericht door PatrickM »

Rover wil niet dat de reiziger de rekening gepresenteerd krijgt van het afschaffen van contant geld in de bus. Verschillende vervoerders overwegen een kleine prijsverhoging om pinapparatuur in de bus te kunnen bekostigen, maar Rover vindt dat deze rekening door de vervoerder zelf gedragen moet worden.

Om overvallen tegen te gaan, wordt op steeds meer plaatsen het contant geld in de bus afgeschaft. De vervoerderbedrijven hebben vorig jaar in hun plan voor contactloos betalen op de bus aangegeven dat zij daarvoor investeringen in pinapparatuur moeten doen en hiervoor de overheden vragen om ondersteuning.

Tot grote teleurstelling van Rover is er nu onlangs in provincie Brabant besloten dat de reiziger ook mee moet betalen aan deze ontwikkeling. Hierdoor wordt het plaatselijke kilometertarief voor onbepaalde tijd verhoogd met één cent per vier kilometer. Daarnaast wordt het Brabant ritkaartje in prijs verhoogd van €3,70 naar €3,85 en de dalurendagkaart van €6,00 naar €6,20. Inmiddels heeft Rover signalen ontvangen dat er door meerdere vervoerders een lichte prijsverhoging wordt overwogen.
Lees verder op rover.nl
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: “Laat de busreiziger niet betalen voor afschaffen contant geld”

Bericht door Littlebusdriver »

Ik denk dat Rover zich beter druk kan maken om de onzin van nieuwe abri's in R-net kleuren, het omstickeren van bussen in kleuren zoal R-net, Doorzeeland, Breng, omstickeren van halteborden zoals ik nu weer lees en ander door hippe-bureautjes-veel-te-duur-bedacht-vaag-gedoe. Pinnen in de bus is juist een logische stap, omdat we overal al kunnen pinnen. Zelfs bij de collecte aan de deur.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: “Laat de busreiziger niet betalen voor afschaffen contant geld”

Bericht door PatrickM »

Ja, maar de reiziger (en zeker de Ov-chipkaartreiziger) moet die verhoging niet op z'n bord krijgen. Prima dat ik voortaan moet pinnen in de bus, maar als ik met m'n OV-chipkaart reis heb ik toch niets te maken met die pinapparatuur?

En waarom zou Rover tegen R-net en consorten moeten zijn als het extra reizigers oplevert?
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: “Laat de busreiziger niet betalen voor afschaffen contant geld”

Bericht door Mr-W »

Het afschaffen van contant geld gebeurt vooral omdat de vakbonden dat perse willen.
De kosten voor betaalterminals zou vooral uit de losse verkoop en vanuit de jaarlijkse extra verhoging van 1% moeten komen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: “Laat de busreiziger niet betalen voor afschaffen contant geld”

Bericht door Wubbo »

En uit de vermindering van kosten door minder overvallen en geen gedoe met het contante geld, dat weer naar de bank moet etcetera. Ik geloof het verhaal dat pinnen duurder is dan contant geld nog niet.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: “Laat de busreiziger niet betalen voor afschaffen contant geld”

Bericht door Hainje »

Contant geld moet je ook weer storten bij de bank, zoiets is ook niet gratis.
Mr-W schreef:Het afschaffen van contant geld gebeurt vooral omdat de vakbonden dat perse willen.
Heb je daar ook wat bronnen van? Ik zie jou wel erg vaak haten op de vakbonden, ze zijn misschien niet ideaal, maar ook niet pure evil.
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: “Laat de busreiziger niet betalen voor afschaffen contant geld”

Bericht door huibf »

En de verhoging blijft het niet bij.
Ze komen doodleuk nog met de prijsstijging van ruim 1% (LTI) en de jaarlijkse extra 1% die ze mogen rekenen volgens dr concesdievoorwaarden.

Dis reken maar op ritkaartjes van 4 euro en dagkaartjes van tegen de 6.50.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: “Laat de busreiziger niet betalen voor afschaffen contant geld”

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:En uit de vermindering van kosten door minder overvallen en geen gedoe met het contante geld, dat weer naar de bank moet etcetera. Ik geloof het verhaal dat pinnen duurder is dan contant geld nog niet.
Klopt maar er moet wel geinvesteerd worden door de vervoerders. Bovendien denk ik dat pintransacties van relatief lage bedragen nog altijd best wel wat geld kosten. Uiteindelijk moet dat worden opgebracht door of de reiziger of de samenleving (investering wordt gedaan door de overheid). De bedrijven die het openbaar vervoer verzorgen in Nederland zijn commerciële vervoerders, geen filantropische instellingen :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: “Laat de busreiziger niet betalen voor afschaffen contant geld”

Bericht door Wubbo »

Al in 2013 was pinnen per transactie goedkoper dan contant. Ik geloof er niet in dat die verhouding nu andersom zou liggen. Dit zijn namelijk cijfers waar alles in zit (inclusief de tijd die het de medewerker kost om af te rekenen) en met het contactloos betalen is die tijd afgenomen.

Eigenlijk zou het afschaffen van cash dus gepaard moeten gaan met een tariefsverlaging.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: “Laat de busreiziger niet betalen voor afschaffen contant geld”

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Klopt maar er moet wel geinvesteerd worden door de vervoerders. Bovendien denk ik dat pintransacties van relatief lage bedragen nog altijd best wel wat geld kosten. Uiteindelijk moet dat worden opgebracht door of de reiziger of de samenleving (investering wordt gedaan door de overheid). De bedrijven die het openbaar vervoer verzorgen in Nederland zijn commerciële vervoerders, geen filantropische instellingen :Y
Als ze echt commercieel waren dan hadden ze dit als investering beschouwd met een fatsoenlijke business case in plaats van leuren om geld bij de overheid en bij reizigers. Zoals anderen al aangeven: contact geld kost ook geld, en zeker al dat muntgeld in de bus. De overvalkans wordt vrijwel nihil en de afhandeltijd wordt ook korter, waardoor de bus meer kan rijden. Volgens mij zijn overheid en reizigers hier een filantropische instelling en de vervoerder het goede doel :X
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: “Laat de busreiziger niet betalen voor afschaffen contant geld”

Bericht door Durashift »

Wubbo schreef:Al in 2013 was pinnen per transactie goedkoper dan contant. Ik geloof er niet in dat die verhouding nu andersom zou liggen. Dit zijn namelijk cijfers waar alles in zit (inclusief de tijd die het de medewerker kost om af te rekenen) en met het contactloos betalen is die tijd afgenomen.
(..).
Onderzoek blijft wel een beetje 'wij van WC eend adviseren .. WCeend' vind ik.
Maar goed, ff snel een onafhankelijker onderzoek vinden lukt mij (ook) niet.

Wél een artikel van Radar.nl

Hoeveel mag een pintransactie kosten?

Hoe hoog de werkelijke kosten zijn, is niet wettelijk vastgelegd, want het bedrag kan variëren. Gemiddeld kost een contactloze betaling zonder pincode 15 cent, en eentje waarbij wel een pincode wordt gebruikt 19 cent. Daarin zijn alle bijkomende kosten meegerekend: niet alleen die voor de verwerking van de transactie, maar ook die voor het pinapparaat zelf, en de verbinding.
Contante betalingen kosten ook geld

Als een pintransactie geld kost, dan is het logisch toch, dat een winkelier dat doorberekent? @stijn_meijer ziet het anders: 'Het lijkt me logischer om bij te moeten betalen voor contant afrekenen. Dat kost immers meer tijd en is risicovoller.'

Berend Jan Beugel van de Betaalvereniging Nederland denkt daar ook zo over. Volgens hem kost een contante betaling de winkelier zelfs meer. 25 cent, schat hij. Je hebt met contante betalingen bijvoorbeeld te maken met waardetransport om het geld veilig te vervoeren, en een verzekering tegen diefstal. Toch wordt voor contante betalingen geen extra geld gerekend. Volgens Beugel doordat het deels verdekte kosten zijn. Zo betaalt een winkelier niet voor het tellen en sorteren aan het eind van de dag, maar het kost wel tijd.
Mag je pinkosten weigeren te betalen?

Uiteraard mag je weigeren om pinkosten te betalen. Je zal dan wel op een andere manier moeten betalen, of moeten afzien van de koop. Of de kosten komen te vervallen, zoals bij Peter. Hij laat ons via de Radar App weten dat hij bij een shoarmazaak weigerde om 50 cent extra te betalen, waarop hij zijn bestelling (die overigens net klaar was) toch zonder bijkomende kosten kon pinnen.
Update 25 februari 2017

Er komt een verbod op extra kosten bij pinbetalen. Dat heeft Gijs Boudewijn van de Betaalvereniging Nederland gezegd in de radio-uitzending van Radar.

Bron:
https://radar.avrotros.nl/testpanel/uit ... haupt-nog/


Duss.. hoe zou het staan met dat (wettelijke) verbod op extra kosten bij pinnen?
Is daar ook in opgenomen dat het verhogen van (publieke) dienstverleningstarieven om die reden ook niet toegestaan is?
Want dat gebeurt nu eigenlijk.. de prijs van het product wordt gewoon verhoogt.. én inderdaad moeten daar ook mensen (door km. tarief) aan meebetalen die daar niks mee te maken hebben.. Rechtsongelijkheid, denk ik.

Kijk, dat de prijs van het kaartje in de bus verhoogt wordt ivm pinkosten kan ik mij nog voorstellen. Daar ligt immers een directe relatie. Maar het km.tarief voor o.a. de OV chipkaart gebruiker?? Mooi kapstok voor de OV bedrijven om wat extra centen binnen te harken, lijkt mij.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: “Laat de busreiziger niet betalen voor afschaffen contant geld”

Bericht door Mr-W »

Hainje schreef:Contant geld moet je ook weer storten bij de bank, zoiets is ook niet gratis.
Mr-W schreef:Het afschaffen van contant geld gebeurt vooral omdat de vakbonden dat perse willen.
Heb je daar ook wat bronnen van? Ik zie jou wel erg vaak haten op de vakbonden, ze zijn misschien niet ideaal, maar ook niet pure evil.
Contant geld moest vaak door een waardetransport opgehaald worden. Overigens zijn waarschijnlijk de abonnementen zelfs niet vrij van de extra verhoging. terwijl die eenmalig vrijwel altijd online gekocht worden
Wubbo schreef:Al in 2013 was pinnen per transactie goedkoper dan contant. Ik geloof er niet in dat die verhouding nu andersom zou liggen. Dit zijn namelijk cijfers waar alles in zit (inclusief de tijd die het de medewerker kost om af te rekenen) en met het contactloos betalen is die tijd afgenomen.

Eigenlijk zou het afschaffen van cash dus gepaard moeten gaan met een tariefsverlaging.
Reken er maar niet op, zaken zoals een servicefee om bij een loket nog contant te betalen en dergelijke komen erbij.
Mag niet al te inhoudelijk ingaan op de Brabantse situatie, maar de verhoging wordt waarschijnlijk zeer fors denk aan bedragen zoals huib voorspeld.

https://www.ovmagazine.nl/2017/03/ook-n ... alen-1302/
https://joop.vara.nl/nieuws/fnv-geen-co ... eer-in-bus
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: “Laat de busreiziger niet betalen voor afschaffen contant geld”

Bericht door Wubbo »

@Mr-W: je gaat niet in op de vraag van Hainje die vraagt naar een bron waarin staat dat de vakbonden dit eisen?

Ik geloof direct dat Arriva uit deze situatie een slaatje wil slaan in Brabant, maar ik heb nog nergens een bron gelezen waarin staat dat pinbetalingen in deze situatie daadwerkelijk duurder zijn dan cashbetalingen. Als iemand die ergens zou kunnen vinden zou dat de discussie erg helpen, tot nu toe ga ik er van uit dat het niet zo is.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: “Laat de busreiziger niet betalen voor afschaffen contant geld”

Bericht door Hainje »

Mr-W schreef:Contant geld moest vaak door een waardetransport opgehaald worden.
Of een medewerker van de vervoerder het geld naar de bank brengt of dat het opgehaald wordt door een waardetransport is voor mij echt lood om oud ijzer. Het kost allebei een lieve duit die je niet meer hoeft te betalen als alles gepind wordt, het staat dan immers vrijwel gelijk op de bankrekening van de vervoerder. Al hou je inderdaad wel kosten voor de huur van de pinapparatuur, maar ik mag toch hopen dat dit op langere termijn een stuk goedkoper is dan contant geld.

Dus kom maar op met die bron! *O*
🍉
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: “Laat de busreiziger niet betalen voor afschaffen contant geld”

Bericht door Mr-W »

Naast de vorige linkjes heb ik er nog een van de fnv zelf
http://m.fnv.nl/sector-en-cao/alle-sect ... etalingen/

Dat het duurder is of goedkoper heb ik zelf geen bron van.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: “Laat de busreiziger niet betalen voor afschaffen contant geld”

Bericht door PatrickM »

Ik kan voor €19,- ex btw een pinapparaat aanschaffen. Ik neem aan dat er bij CXX voor een flink bedrag gepind wordt. De kosten zijn dan 1% van het totaal gepinde bedrag. Het enige wat vereist is is een telefoon met wifi.

Bij de bank betaal ik €1,50 per storting, en €9,- als ik voor een ander stort. Ik kan dan 1300 munten en 200 biljetten per storting storten.

Een waardetransport zal ongetwijfeld meer kosten..
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: “Laat de busreiziger niet betalen voor afschaffen contant geld”

Bericht door Durashift »

PatrickM schreef:Ik kan voor €19,- ex btw een pinapparaat aanschaffen. Ik neem aan dat er bij CXX voor een flink bedrag gepind wordt. De kosten zijn dan 1% van het totaal gepinde bedrag. Het enige wat vereist is is een telefoon met wifi.
1% aan kosten per pintransactie neem ik aan?
Of één totaalbedrag per, 24?, uur ofzo?

PatrickM schreef: Bij de bank betaal ik €1,50 per storting, en €9,- als ik voor een ander stort. Ik kan dan 1300 munten en 200 biljetten per storting storten.

Een waardetransport zal ongetwijfeld meer kosten..
Voorbeeld van wat ik vond. € 15,95 per transport, kan men 5 duizend euro aan biljetten storten. 7 kilo aan muntgeld kost € 7,50 extra.
Prijzen zullen wel excl. BTW zijn.

https://www.safe-express.nl/home/safe-express/
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: “Laat de busreiziger niet betalen voor afschaffen contant geld”

Bericht door PatrickM »

Het is inderdaad 1% over het totaalbedrag. Dus als er in totaal €5000 gepind wordt zijn de transactiekosten 50 euro.

Misschien is het met 'vaste' apparatuur zoals verkoopautomaten duurder.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: “Laat de busreiziger niet betalen voor afschaffen contant geld”

Bericht door Mdk »

PatrickM schreef:Ik kan voor €19,- ex btw een pinapparaat aanschaffen. Ik neem aan dat er bij CXX voor een flink bedrag gepind wordt. De kosten zijn dan 1% van het totaal gepinde bedrag. Het enige wat vereist is is een telefoon met wifi.

Bij de bank betaal ik €1,50 per storting, en €9,- als ik voor een ander stort. Ik kan dan 1300 munten en 200 biljetten per storting storten.

Een waardetransport zal ongetwijfeld meer kosten..
Er zijn wel een aantal flinke verschillen tussen financiële diensten voor grote bedrijven en financiële diensten voor individuen.
Een paar dingen om rekening mee te houden
- Ook al zien ze er niet bijzonder duur uit kost een commerciële pinautomaat al gauw enkele honderden euro's. (draadloze apparaten zijn beschikbaar, die hebben hun eigen internetverbinding, maar ze zijn wel een stukje duurder)
- Pinautomaten kunnen (zoals hierboven al vermeld) ook geleased worden
- Hoe meer geld je maandelijks verwerkt, hoe lager je transactiekosten. Dit kan flink onder de 1% duiken.
Hetzelfde geld voor het storten van geld voor bedrijven, hoe meer je stort hoe lager je kosten per gestorte euro.
En natuurlijk geld ook hetzelfde voor waardetransporten, hoe vaker je ze gebruikt, en hoe meer geld je er in stopt, hoe goedkoper het per vervoerde euro is.
Dit betreft met name "economies of scale", hoe meer je van iets doet, hoe efficiënter en goedkoper het kan. dit is een van de meest invloedrijke variabelen in heel erg veel aspecten van bedrijfsvoering.
Om het even in OV termen te plaatsen, als je een (hypothetisch) wagenpark van 1 bus nodig hebt om een concessie te kunnen rijden, heb je nóg 1 bus nodig om eventuele problemen op te vangen. als je een wagenpark van 100 bussen nodig hebt voor een andere concessie heb je echter geen 100 reservebussen nodig.
Bij twijfel altijd klagen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten