OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door wouter15 »

OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

20 september 2017

Nog dit najaar wil de NS de toegangspoortjes op stations in de grootste steden in gebruik nemen. Op Amsterdam Centraal is deze week een test. Van donderdag tot en met zaterdag is het station de hele dag alleen toegankelijk met een ov-chipkaart, waarmee reizigers de poortjes kunnen openen. Als de proef goed verloopt, wordt het systeem snel definitief ingevoerd.


Ook de ov-chipkaartpoortjes van Utrecht en Den Haag zullen dit jaar nog sluiten. Op de stations van Nijmegen, Boxtel en Hoogeveen zijn de poortjes al eerder dit jaar dicht gegaan. Van de vier grootste stations heeft tot nog toe alleen Rotterdam Centraal de poortjes op het station gesloten. In Amsterdam is wel al ervaring opgedaan in de nachtelijke uren; tussen 23.15 uur en 07.00 uur zijn de poortjes daar al in gebruik.

Lees verder via: http://www.treinreiziger.nl/ov-poortjes ... iten-jaar/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Hainje »

Duurde tien jaar, maar dan heb je ook wat.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Daniel »

Utrecht Centraal schijnt helemaal nog niet dicht te kunnen dit jaar, de steiger voor de bouw van het bollendak boven het Stationsplein staat er namelijk nog tot in het eerste kwartaal 2018 en blokkeert de toegang tot de poortvrije passage aldus dit artikel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door JWM »

Zijn op Utrecht de poortjes nog open? Dacht dat zeker de rij vanuit de hal richting Hoog Catharijne (of wat daar nog van over is) al een flinke poos gesloten is.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Aking »

X procent zit dicht, dus per rij staan nog een of twee poortjes open
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Daniel »

Nou kom ik zelden aan de centrumzijde van Utrecht Centraal, maar de poortjes aan de Jaarbeurszijde zijn nog deels open. Grofweg tweederde is daar nu dicht.
In de tunnels is het aandeel dichte poortjes nog wat hoger in m'n herinnering.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Suus »

De proef op Amsterdam Centraal moet goed verlopen voordat de poortjes dicht kunnen? Wat een onzin, wat de uitkomst ook is, die poortjes gaan gewoon dicht.

Wordt ook hoog tijd, bij de achteruitgang van de westtunnel is het nu continue chaos omdat er heel veel mensen door het enige nog geopende poortje willen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Geert »

Ik vraag me vooral af waarom het bij elk station zo lang duurt. In Den Haag zijn van de zomer poortjes geplaatst. Er moeten misschien nog een paar glazen wandjes geplaatst worden en dan kunnen die dingen gewoon dicht volgens mij, waarom dat nog 3 maanden moet duren?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Daantje »

In Rotterdam zijn ze al een eeuwigheid dicht en volgens mij gaat dat gewoon goed dus waarom het daar wel kan en ergens anders nog zo lang moet duren, is me ook een raadsel.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Jef400 »

Suus schreef:De proef op Amsterdam Centraal moet goed verlopen voordat de poortjes dicht kunnen? Wat een onzin, wat de uitkomst ook is, die poortjes gaan gewoon dicht.

Wordt ook hoog tijd, bij de achteruitgang van de westtunnel is het nu continue chaos omdat er heel veel mensen door het enige nog geopende poortje willen.
Ja, dat is een van de redenen dat ik dagelijks de poortvrije IJpassage pak. Ergens heeft het ook wel weer wat door een winkelgalerij van de metro naar de bus te lopen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door JWM »

Want de doorgangen met poortjes zijn geen winkelgarlerij?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Suus »

Men had vanochtend een flink blik personeel losgelaten bij de poortjes van Amsterdam Centraal. En er liep iemand van de Telegraaf-zender VNDG rond met camera. Ben maar snel weggerend :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Tristan »

Gisteren op Asb en Hlm, vanmorgen op Ehv: ontruimingsalarm ging (loos) af, maar alle poortjes bleven dicht. Ook bij loos alarm dienen de poortjes open te gaan. Handig als er echt een calamiteit zich voordoet. Die poortjes zijn al gevaarlijk zonder calamiteit, laat staan als er paniek is en die ondingen dicht blijven.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door isadora »

Ontruimingsalarm en dan als ratten opgesloten zitten?
Dat is toch wel vrij ernstig?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Suus »

Er is gewoon een noodknop. Een druk op de knop en alle poortjes gaan in ontruimingsmodus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Aking »

Maar zou dat niet automatisch moeten gaan bij een ontruimingsalarm?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door isadora »

Suus schreef:Er is gewoon een noodknop. Een druk op de knop en alle poortjes gaan in ontruimingsmodus.
Ik heb er nooit op gelet, maar zal er een volgende gelegenheid eens om zoeken.
Maar dat zoeken moet je natuurlijk zien te voorkomen, in het geval er echt nood is.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Suus »

Aking schreef:Maar zou dat niet automatisch moeten gaan bij een ontruimingsalarm?
Het aanpassen van een alarminstallatie kost veel tijd en geld. Het lijkt mij dat dit wel op het wensenlijstje staat maar pas wordt gerealiseerd als daarvoor een andere reden is (bijvoorbeeld technische vernieuwing).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Aking »

isadora schreef:
Suus schreef:Er is gewoon een noodknop. Een druk op de knop en alle poortjes gaan in ontruimingsmodus.
Ik heb er nooit op gelet, maar zal er een volgende gelegenheid eens om zoeken.
Maar dat zoeken moet je natuurlijk zien te voorkomen, in het geval er echt nood is.
Volgens mij zitten die knoppen letterlijk naast elke rij poortjes, echt zoeken is het dus niet :wink:
Suus schreef:
Aking schreef:Maar zou dat niet automatisch moeten gaan bij een ontruimingsalarm?
Het aanpassen van een alarminstallatie kost veel tijd en geld.
Want het plaatsen van die poortjes was gratis? :') Sowieso zijn alle grote stations de afgelopen jaren compleet verbouwd/herbouwd, hadden ze dat mooi mee kunnen nemen toch?
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Tristan »

Suus schreef: Het aanpassen van een alarminstallatie kost veel tijd en geld. Het lijkt mij dat dit wel op het wensenlijstje staat maar pas wordt gerealiseerd als daarvoor een andere reden is (bijvoorbeeld technische vernieuwing).
Met andere woorden: de veiligheid van de stationsgebruikers boeit men niet? :neg:
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Suus »

De nooddeur in een supermarkt vliegt ook niet meteen open als er brand is, er zal een handeling gedaan moeten worden om deze deur te openen. Dat is hier ook het geval, er moet één knop ingedrukt worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Aking »

De nooddeur in een supermarkt kan ik altijd zelf, direct bij de deur openen. Dat is bij de poortjes niet het geval.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Tristan »

Precies. Bovendien zijn de nooddeuren in een supermarkt over het algemeen minimaal twee keer zo breed als ov-chippoortjes waardoor ze een grotere menigte kunnen verwerken en zijn die deuren niet elektronisch, waardoor de kans op hapering kleiner is dan bij de noodknop om ov-chippoortjes te openen.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Gekko123 »

Voor zover ik weet worden de poortjes juist dankzij stroom dicht gehouden. Plus dat ze in het geval van een calamiteit echt niet moeilijk gaan doen over een ingetrapt poortje...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Daniel »

Suus schreef:
Aking schreef:Maar zou dat niet automatisch moeten gaan bij een ontruimingsalarm?
Het aanpassen van een alarminstallatie kost veel tijd en geld. Het lijkt mij dat dit wel op het wensenlijstje staat maar pas wordt gerealiseerd als daarvoor een andere reden is (bijvoorbeeld technische vernieuwing).
De ingebruikname van de poortjes in Amersfoort is notabene uitgesteld omdat om ze aan het alarm te kunnen koppelen eerst de brandmeldcentrale vervangen moest worden. Ze hebben er toen maanden als hinderlijke objecten in de hal gestaan (omdat je nog moest inchecken bij de paaltjes tot die tijd), dus lijkt me raar als ze op andere stations niet op die aanpassingen gewacht hebben.

In Utrecht Centraal één keer een situatie gehad dat er een vals ontruimingsalarm was, maar toen stonden alle poortjes er nog open dus nooit gezien wat er mee gebeurt dan. Al stonden de poortjes sowieso niet op "Verlaat het station direct" toen, het enige waaraan het merkbaar was was dat alle roltrappen stilstonden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten