OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Aking »

Bij een ontruimingsalarm vallen de roltrappen uit? Handig als iedereen dan die dingen op moet lopen/Rennen...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Daniel »

Mja, schijnt gekoppeld te zijn. TBPs moeten dan blijkbaar weer vanaf de VL-post aangestuurd worden, want die stonden toen ook niet in ontruimingsmodus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Geert »

Daniel schreef:In Utrecht Centraal één keer een situatie gehad dat er een vals ontruimingsalarm was, maar toen stonden alle poortjes er nog open dus nooit gezien wat er mee gebeurt dan. Al stonden de poortjes sowieso niet op "Verlaat het station direct" toen, het enige waaraan het merkbaar was was dat alle roltrappen stilstonden.
Ik heb het dit jaar al een paar keer meegemaakt en bij een alarm (slow whoop) gebeurt er dit:
* Poortjes gaan allemaal open (ook degene die normaal gesloten zijn)
* Display op poortjes gaat op "Verlaat het station direct" (of "geen toegang" aan de ingangszijde)
* Liften en roltrappen staan stil
* TBP's blijven inderdaad functioneren.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Aking »

Ik ben wel benieuwd hoe dat met die liften zit, of die nog wel de huidige "rit" afmaken.

Je zal maar in de lift staan en ineens stopt het ding ermee omdat het ontruimingsalarm afgaat :')
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Geert »

Die gaat gewoon naar de verdieping en dan blijven de deuren open staan. Het is niet dat de stroom er in één keer afgegooid wordt bij de eerste whoop :D
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Daantje »

Liften gaan in gebouwen doorgaans ook naar de begane grond bij een brandmelding.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Raymond »

De toelichting van NS over waarom de poortjes in Eindhoven dicht bleven:

Enige verwarring ontstond ook omdat de incheckpoortjes dicht bleven. "Die gaan alleen open als het om een volledige ontruiming gaat. Dit betrof een gedeeltelijke ontruiming en dan hoeven de poortjes niet open. Alleen maakt de mededeling aan de reizigers daar geen onderscheid in. Dat kan inderdaad tot wat verwarring leiden.

Volledige artikel bij het Eindhovens Dagblad
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Suus »

Volgens D66 Amsterdam zou de proef om Amsterdam Centraal mislukt zijn: http://www.at5.nl/artikelen/173397/proe ... t-verlopen

Eerder deze week waren ondernemingen in de IJpassage en Amstelpassage juist nog positief, omdat er nu meer passanten langs hun winkels kwamen, maar volgens D66 wordt er dan juist weer geklaagd door ondernemers. Ik snap hem niet meer hoor :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door VIRM »

Wat is er dan precies mislukt aan?
Beul van de blindegeleidelijn
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Yanaike »

Dat artikel barst van onhandigheid uit elkaar:
AT5 schreef:Zo blijkt dat de stationsrestauratie eerste klas slecht bereikbaar is op perron 2 en poortjes geplaatst zijn in het monumentale pand.
Huh? :?
AT5 schreef:en welke invloed de oortjes hebben op de toegang en brandveiligheid van de winkels
...

Met zinnen zoals die, ben ik niet echt geneigd de inhoud heel serieus te nemen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Vinny »

VIRM schreef:Wat is er dan precies mislukt aan?
De stationsrestauratie wordt nu minder bezocht... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Daniel »

Yanaike schreef:
AT5 schreef:Zo blijkt dat de stationsrestauratie eerste klas slecht bereikbaar is op perron 2 en poortjes geplaatst zijn in het monumentale pand.
Huh? :?
Volgens eerdere artikelen die ik hierover las schijnt de route buiten de poortjes om erg slecht aangegeven te zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Suus »

Voor de route buiten de poortjes staan twee zeer hinderlijke verwijsborden bij de achteringang van de Westtunnel. De route naar voor of naar achter op de bewegwijzering loopt ook al sinds openstelling ervan via de poortvrije passages.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Daniel »

Ik bedoel niet de route buiten de poortjes om het station door, maar de route buiten de poortjes om naar Restaurant 1e klas aan perron 2. Die trap zou slecht aangegeven zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Suus »

NS is van mening dat de proef op Amsterdam Centraal wel goed ging: https://www.parool.nl/amsterdam/proef-g ... ~a4518206/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Aking »

Uiteraard, iets met WC eend...
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Tristan »

NS had die conclusie al getrokken voordat de proef überhaupt begonnen was.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Z2N »

Ik ben geen verhalen tegen gekomen waarin vermeld werd dat de proef niet goed ging. Geen reden toe ook, als het in Utrecht en Rotterdam lukt moet het op Amsterdam Centraal ook wel lukken. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door VIRM »

Ben wel benieuwd hoe het op Den Haag Centraal gaat bij de sporen 8/9 als daar de poortjes dichtgaan. Van de verhalen die ik lees is het al met openstaande poortjes een grote drukte wanneer er een IC leegstroomt.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Daniel »

Utrecht kan ook lichtelijk chaotisch worden in de spits. Probleem daar aan de Jaarbeurszijde is vooral dat de grote massa vanaf het busstation allemaal aan dezelfde kant de hal in komt en vervolgens direct rechtsaf slaat naar de poortjes terwijl het in het midden veel rustiger is. Daarnaast heb je nog een stroom die de andere kant op gaat en er nog tussendoor krioelt, want uiteraard zijn de poortjes wel verdeeld in verschillende doorlooprichtingen.
Oorzaak is wel een redelijke open deur: er zit alleen een uitstaphalte bij de zuidelijke (rol)trappen, de noordelijke trap naar het C-perron is eigenlijk alleen nuttig voor reizigers die naar de bus toe gaan en dan ook nog slechts voor de achterste halteplaatsen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Geert »

VIRM schreef:Ben wel benieuwd hoe het op Den Haag Centraal gaat bij de sporen 8/9 als daar de poortjes dichtgaan. Van de verhalen die ik lees is het al met openstaande poortjes een grote drukte wanneer er een IC leegstroomt.
Dat wordt niet echt best inderdaad.

Bij spoor 6/7 hebben ze ook een bottleneck gecreëerd bij leegstromende sprinters. Die 3 poortjes gaan dat echt niet trekken (en ik zie de reiziger ook niet omlopen, in en uitcheckend verkeer botst nu al tegen elkaar aan...)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:Oorzaak is wel een redelijke open deur: er zit alleen een uitstaphalte bij de zuidelijke (rol)trappen, de noordelijke trap naar het C-perron is eigenlijk alleen nuttig voor reizigers die naar de bus toe gaan en dan ook nog slechts voor de achterste halteplaatsen.
Ik moest de afgelopen weken regelmatig aan de Jaarbeurszijde zijn, en mocht me altijd in de ochtendspits aan de noordkant tussen de reizigers door worstelen. Dat wat van de fietsenstalling Jaarbeursplein komt, blijft namelijk massaal aan de noordzijde hangen. Ik herken het rustige dat jij schetst dus niet.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door AppleMoose »

Een proef als deze kan eigenlijk ook niet mislukken. Men weet heus wel dat de poortjes an sich functioneren. De vraag is nu vooral, loopt het allemaal zoals verwacht? Staan de poortjes op de juiste plek, lopen de reizigersstromen zoals gedacht, moet er wat aangepast worden etc. Als je de uitkomsten hiervan hebt is de proef gewoon geslaagd. Je hebt je gegevens en daarmee kun je aan de slag om te zorgen dat in december de poortjes definitief dicht kunnen. Gelijkertijd kan de reiziger ook alvast wennen aan de poortjes.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Daniel »

@Wubbo: het rustiger deel zit dan ook in het midden en niet aan de noordkant.
Bij zegmaar de eerste 10 poortjes aan de zuidkant is het chaos maar daarna kom je in een stuk uit wat makkelijker doorloopbaar is. En daarna weer in de chaos van/naar Jaarbeursplein ja.
Maar achter de winkeltjes langs blijft toch het snelst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-poortjes op alle grote stations sluiten dit jaar

Bericht door Suus »

Geert schreef:Bij spoor 6/7 hebben ze ook een bottleneck gecreëerd bij leegstromende sprinters. Die 3 poortjes gaan dat echt niet trekken (en ik zie de reiziger ook niet omlopen, in en uitcheckend verkeer botst nu al tegen elkaar aan...)
Dat zal ook komen omdat poortjes die open staan altijd in twee richtingen te gebruiken zijn. Pas als je poortjes gaat sluiten, kan je ook eenrichtingsgebruik ervan instellen en voorkom je, op brede poortjes na, dus conflicterende stromen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten