Kabinetsplannen OV Rutte-III

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Wubbo »

Ook als deze lijnen gedecentraliseerd zouden worden, zouden de tijden van de sprinters gedicteerd worden door de doorgaande treinen, zijnde de IC's en de goederentreinen. Verbeterde aansluitingen tussen trein en bus zul je dus moeten realiseren door de busdienst aan te passen.

NS rijdt al bijna dit soort frequenties, alleen de 2e IC (of sneltrein) mist. Of die überhaupt in te passen is op de Moerdijkbrug en in Breda vraag ik me ten zeerste af, er is niet voor niets een overbelastverklaring afgegeven voor dat stuk. Het enige dat je dus bereikt is gegarandeerd overstappen in Breda, Roosendaal en Dordrecht waar je nu in ieder geval in Breda nog een doorgaande sprinterverbinding hebt.

Abonnementen trein en bus: zoiets wordt toch met ingang van de nieuwe concessie Almere aangeboden door Keolis? Waarom kan dat dan elders niet?
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door OVinspecteur »

Wubbo schreef:Ook als deze lijnen gedecentraliseerd zouden worden, zouden de tijden van de sprinters gedicteerd worden door de doorgaande treinen, zijnde de IC's en de goederentreinen. Verbeterde aansluitingen tussen trein en bus zul je dus moeten realiseren door de busdienst aan te passen.

NS rijdt al bijna dit soort frequenties, alleen de 2e IC (of sneltrein) mist. Of die überhaupt in te passen is op de Moerdijkbrug en in Breda vraag ik me ten zeerste af, er is niet voor niets een overbelastverklaring afgegeven voor dat stuk. Het enige dat je dus bereikt is gegarandeerd overstappen in Breda, Roosendaal en Dordrecht waar je nu in ieder geval in Breda nog een doorgaande sprinterverbinding hebt.

Abonnementen trein en bus: zoiets wordt toch met ingang van de nieuwe concessie Almere aangeboden door Keolis? Waarom kan dat dan elders niet?
In het document van Prorail (https://www.prorail.nl/sites/default/fi ... rabant.pdf) wordt voor zover ik kan nagaan met geen woord gerept over aansluitingen van 18 en 25 minuten in Breda. NS ziet het probleem niet en heeft dit dan ook niet aangemeld bij Prorail. Bovendien wil NS de pendel-IC alleen met een extra zak geld rijden. Het gaat dus in de eerste plaats om de houding van de NS die geen vertrouwen geeft. Temeer daar al vele jaren bekend was dat er treinen verlegd zouden worden naar de HSL. De regio wil het nu zelf gaan regelen.

En die trein+bus-abonnementen kon je voorheen gewoon voor heel Nederland krijgen (als stad/streek-supplement bij een trajectkaart), maar daar had NS ook al geen zin meer in.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Statler Rail »

Aangezien NS geen Intercity tussen Dordrecht en Breda wil rijden zonder extra geld, lijkt het mij niet gek als de aanbesteding ook een IC of sneltrein Dordrecht-Breda omvat. Bijvoorbeeld 2x Sprinter en 2x Sneltrein.

Zou zo´n trein Dordrecht-Breda niet ook mooi te koppelen zijn aan een NMBS-trein Antwerpen-Noorderkempen-Breda? OK, je moet kopmaken, maar dat is ook weer niet zo´n enorm probleem.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door regenmaker »

Wubbo schreef:Ook als deze lijnen gedecentraliseerd zouden worden, zouden de tijden van de sprinters gedicteerd worden door de doorgaande treinen, zijnde de IC's en de goederentreinen. Verbeterde aansluitingen tussen trein en bus zul je dus moeten realiseren door de busdienst aan te passen.


Het is niet zo dat je de bus maar even kan verschuiven op alle plekken. Bijvoorbeeld op de veluwe liggen de bustijden vastgegoten in beton door de vele knooppunten van bussen in het netwerk.
Abonnementen trein en bus: zoiets wordt toch met ingang van de nieuwe concessie Almere aangeboden door Keolis? Waarom kan dat dan elders niet?
Geen idee, maar het zou de NS sieren als de sprinters mee gingen doen in het tarievenhuis oost in plaats van alleen de regionale treinen. Apeldoorn - Enschede is precies de dwarsverbinding die mist.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Z2N »

Statler Rail schreef:Aangezien NS geen Intercity tussen Dordrecht en Breda wil rijden zonder extra geld, lijkt het mij niet gek als de aanbesteding ook een IC of sneltrein Dordrecht-Breda omvat. Bijvoorbeeld 2x Sprinter en 2x Sneltrein.

Zou zo´n trein Dordrecht-Breda niet ook mooi te koppelen zijn aan een NMBS-trein Antwerpen-Noorderkempen-Breda? OK, je moet kopmaken, maar dat is ook weer niet zo´n enorm probleem.
De vraag is of je het moet willen: de markt voor een losse trein Dordrecht - Breda die niet verder Brabant in rijdt is aldus NS beperkt. Dan zou het raar zijn om dure meerspanningstreinstellen te gebruiken om de frequentie te verhogen op een verder niet-logische internationale relatie.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Daniel »

Nou zijn er wel meer markten die volgens NS beperkt zijn en miraculeus opeens wel blijken te bestaan als er een regionale vervoerder gaat rijden. En ja die heeft subsidie nodig (aangezien die nu eenmaal geen hoofdrailnet heeft waarvan de winsten het kunnen financieren) maar als de reizigersaantallen vervolgens gigantisch stijgen is die subsidie in elk geval wel goed besteed.

Overigens kan het goed dat de vraag naar specifiek Dordrecht - Breda niet zo groot is als je niet verder Brabant in rijdt, maar met het product wat ze nu aanbieden met een dusdanig lange overstap dat de Sprinter nog sneller is zal die vraag natuurlijk ook nooit groter worden. Eerder wordt 'ie steeds kleiner totdat het onder de opheffingsgrens komt. Die doorgaande Sprinter van nu heeft meer meerwaarde voor stations als Prinsenbeek, maar stations als Dordrecht Zuid hebben meer aan een trein naar Rotterdam. Je zou allicht die Sprinterdienst zelfs nog beter op Lage Zwaluwe kunnen knippen als je niet onnodig lang met lange samenstellingen wilt rijden.
Wubbo schreef:Ook als deze lijnen gedecentraliseerd zouden worden, zouden de tijden van de sprinters gedicteerd worden door de doorgaande treinen, zijnde de IC's en de goederentreinen. Verbeterde aansluitingen tussen trein en bus zul je dus moeten realiseren door de busdienst aan te passen.
Specifiek in het geval van een lijn als Dordrecht - Roosendaal zit het probleem er toch echt in dat de Sprinters hier in een afwijkende symmetrie rijden, namelijk een 05/35 symmetrie in plaats van de landelijke 00/30. Gevolg daarvan is dat de bus in Zevenbergen maar in één richting een aansluiting kan bieden omdat die bus er nu eenmaal een half uurtje over doet om heen en weer naar de bestemming te rijden.
Echter sluit diezelfde bus in Breda weer aan op treinen die wel in de standaard 00/30 symmetrie liggen, de busdienstregeling aanpassen lost hier dus niks op. Het zit echt in de afwijkende treindienstregeling.
Overigens zorgt diezelfde afwijkende symmetrie ook weer voor treinaansluitingen in Dordrecht die slechts in één richting bestaan.
Abonnementen trein en bus: zoiets wordt toch met ingang van de nieuwe concessie Almere aangeboden door Keolis? Waarom kan dat dan elders niet?
In de regio Utrecht kan het ook, maar volgens mij kwam het beëindigen van de vroegere stad/streeksupplementen vooral van de kant van de busvervoerders. Dat kwam echter vooral omdat NS ze veel te goedkoop aanbood, mede doordat ze voor de prijs van een sterabonnement aan één kant van het traject een OV-reisrecht aan beide kanten van het traject aanboden.
Waarschijnlijk had een enkelzijdig supplement al veel opgelost.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:
Wubbo schreef:Ook als deze lijnen gedecentraliseerd zouden worden, zouden de tijden van de sprinters gedicteerd worden door de doorgaande treinen, zijnde de IC's en de goederentreinen. Verbeterde aansluitingen tussen trein en bus zul je dus moeten realiseren door de busdienst aan te passen.
Specifiek in het geval van een lijn als Dordrecht - Roosendaal zit het probleem er toch echt in dat de Sprinters hier in een afwijkende symmetrie rijden, namelijk een 05/35 symmetrie in plaats van de landelijke 00/30.
Die afwijkende symmetrie is niet iets wat de vervoerder vraagt, maar eerder heet gevolg van die samenhang. Ik weet zo even niet waarom die sprinter uit symmetrie ligt, dat zou de Benelux kunnen zijn of de goederendienst.

Begrijp me goed: ik ben niet perse tegen aanbesteden van sprinterdiensten (over de Noordelijke lijnen en ook Apeldoorn-Enschede heb je me dan ook niet gehoord) maar specifiek voor alleen Dordrecht - Breda zoals die nu benoemd wordt in de kabinetsplannen (niet eens in combinatie met Dordrecht - Roosendaal) denk ik echt niet dat het er veel beter op wordt als een andere vervoerder er gaat rijden. De tijdsligging van de sprinters blijft immers gedicteerd worden door de IC's en goederen. Arriva begint in de Achterhoek ook niet met het plannen van de busdienstregeling maar met de treindienstregeling (die moet immers aansluiten op de IC's). En een andere vervoerder is ook geen garantie voor een dienstregeling met symmetrie om .00/.30, dat laat de Valleilijn al jaren zien.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Zugführer »

Heb op dit punt maar gesplitst, hier mogen jullie verder discussiëren over mogelijke lijnvoeringen rond Lage Zwaluwe, hieronder graag on-topic verder.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Klaasje »

Bovendien kan je de buslijn in dezelfde symmetrie leggen, dan sluit die wel aan.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door OVinspecteur »

Daniel schreef:Nouja, ze zijn smaller dan sommige perrons in Utrecht die nodig verbreed moesten worden en nu buiten de kap steken.
Maar gevaarlijk? Voor de reizigersstromen in Dordrecht niet in ieder geval. Er zijn hooguit te weinig perronsporen om de huidige geknipte dienst reizigersvriendelijk aan te bieden.
https://www.ad.nl/dordrecht/wachten-tot ... ~a6eef11b/
Overigens hebben dergelijke ongelukken zich daar al weleens voorgedaan, maar ik weet niet met welke frequentie. Worden daar geen statistieken van bijgehouden?

Het verhaal van Prorail lijkt me lariekoek. Aan de zuidkant is nog voldoende ruimte om de boel op te schuiven. Dat kost wel geld natuurlijk, maar dat is bij meer recente stationsprojecten het geval geweest. En aan de Weeskinderendijk/Dokweg liggen nog een paar mooie opstelspoortjes als het daarom te doen is.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Wubbo »

Ik neem aan dat je met "het verhaal van ProRail" het opschuiven van de perrons bedoelt? Die is echt niet zomaar gedaan. Vooral de Grote Brug is hierbij lastig, omdat goederen met een redelijke snelheid door Dordrecht moet kunnen rijden om de brug over te komen. Dat beperkt je nogal in de mogelijkheden die je hebt. Opstelsporen schrappen is in Dordrecht, dat nu al zeker 10 jaar kampt met een tekort aan opstelsporen, ook geen oplossing.

Ik begrijp ook nog niet helemaal het probleem. Volgens het artikel is de aanleiding van het probleem het schrappen van IC's, waardoor de reizigers zich moeten spreiden over de overige IC's. Dan zit het probleem dus bij de IC's naar Rotterdam. Dat probleem kan niet bij de kerende IC zitten (die staat immers al langs het perron als de doorgaande IC nog moet vertrekken), dus zit het bij de doorgaande IC. Die staat in Dordrecht op spoor 1, dus kennelijk zit het probleem daar. Nou kom ik niet regelmatig in Dordrecht, maar spoor 1 is volgens mij niet echt een smal perron. Hoogstens het stukje bij spoor 15 herinner ik me als smal, maar dat zou je op kunnen lossen door de stoppositie van de treinen anders te maken (voorkant trein meer richting Zwijndrecht). Of is mijn Dordrechtse kennis inderdaad te weinig?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Daniel »

De treinen op spoor 1 meer richting Zwijndrecht laten stoppen is minder handig voor de overstappers, dan weet je gezien de overstaptijden vanaf de MLL in elk geval zeker dat je achterste bakken overvol zitten.
Aan opstoppingen op dat deel van het perron zou je beter wat kunnen doen door extra overstapmeubels te plaatsen meer naar achteren op 1b/15. Een deel van de drukte ontstaat namelijk dat iedereen die wil overstappen eerst richting het stootblok van spoor 15 moet om om te checken, als ze gewoon recht over kunnen steken naar de trein richting Rotterdam staan die reizigers in elk geval al verspreider over het perron. Dan nemen de opstoppingen rond de perrontunnel vanzelf af.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door OVinspecteur »

Wubbo schreef:Ik neem aan dat je met "het verhaal van ProRail" het opschuiven van de perrons bedoelt? Die is echt niet zomaar gedaan. Vooral de Grote Brug is hierbij lastig, omdat goederen met een redelijke snelheid door Dordrecht moet kunnen rijden om de brug over te komen. Dat beperkt je nogal in de mogelijkheden die je hebt. Opstelsporen schrappen is in Dordrecht, dat nu al zeker 10 jaar kampt met een tekort aan opstelsporen, ook geen oplossing.
Dit lijkt mij geen plausibele verklaring. Vlak voor het station ligt een gevaarlijk krappe bocht waar goederentreinen helemaal geen vaart kunnen maken. Bovendien zouden ze in het station zelf juist meer vaart kunnen maken als bij het opschuiven vrije middensporen beschikbaar komen; van het perron verwijderd dus.
Voor extra opstelsporen zou er een plan zijn om nabij de Wieldrechtse Zeedijk een nieuw terrein aan te leggen. Geen idee in welke la dat daarna verdwenen is.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Bemined »

Er zal niet voor niets halverwege het perron een sein 'hier stoppen voor zware goederentreinen' staan ;) Die zware treinen moeten blijkbaar een aanloopje nemen en dus geen krappe bogen tegenkomen tussen perron en brug. Al denk ik zelf dat er nog wel ruimte is voor bredere perrons zonder dit aan te tasten, alleen kost je dat mogelijk wat wisselverbindingen en opstelsporen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Wubbo »

OVinspecteur schreef:
Wubbo schreef:Ik neem aan dat je met "het verhaal van ProRail" het opschuiven van de perrons bedoelt? Die is echt niet zomaar gedaan. Vooral de Grote Brug is hierbij lastig, omdat goederen met een redelijke snelheid door Dordrecht moet kunnen rijden om de brug over te komen. Dat beperkt je nogal in de mogelijkheden die je hebt. Opstelsporen schrappen is in Dordrecht, dat nu al zeker 10 jaar kampt met een tekort aan opstelsporen, ook geen oplossing.
Dit lijkt mij geen plausibele verklaring. Vlak voor het station ligt een gevaarlijk krappe bocht waar goederentreinen helemaal geen vaart kunnen maken. Bovendien zouden ze in het station zelf juist meer vaart kunnen maken als bij het opschuiven vrije middensporen beschikbaar komen; van het perron verwijderd dus.
Voor extra opstelsporen zou er een plan zijn om nabij de Wieldrechtse Zeedijk een nieuw terrein aan te leggen. Geen idee in welke la dat daarna verdwenen is.
Dat plan zit in de la "projecten waar geen geld voor is". Als je in Dordrecht opstelsporen wil gaan verwijderen zul je daarvoor compensatie nodig hebben, dus de portemonnee mag getrokken worden.

Overigens zijn volgens sporenplan.nl aan de Dordrecht Zuid-kant van Dordrecht de wissels voor de logische verbinding voor goederentreinen geschikt voor 80 km/h. Die zullen daar niet liggen als de plaatselijke snelheid lager is dan 80 (want dan waren er wel wissels voor 60 km/h of lager aangelegd), voor zover ik kan zien rijden goederentreinen dus met 80 km/h door Dordrecht. Ik weet ook niet waarom ze op middensporen harder zouden kunnen rijden dan langs perronsporen. Op bijvoorbeeld Tilburg en Breda rijden goederentreinen ook gewoon langs perronsporen, en we hebben het daar niet over weinig goederentreinen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Daniel »

Als je die suggestie van OVinspecteur toepast zou je wellicht zelfs wat meer opstelmogelijkheden krijgen. Feitelijk zou dat neerkomen op het aanleggen van een nieuw breder derde perron aan de buitenkant van het emplacement. Als je vervolgens het huidige perron 4/5 afbreekt en vervangt door doorgaande sporen ben je het smalste perron kwijt en heb je weer wat van de sporen terug die je verliest door het nieuwe perron.
Door de tussenliggende sporen van wat relevante wisselverbindingen in het midden te voorzien zou je dan ook nog opstelmogelijkheden kunnen creëren waarvandaan je direct naar een perron kunt, dat is een hele verbetering ten opzichte van de huidige situatie waarin je alleen met zaagbewegingen dwars door het doorgaande verkeer heen op een opstelspoor kunt komen.

De ruimte van perron 4/5 zou je in elk geval twee sporen moeten kunnen opleveren. Althans, perron 4 is destijds als heel smal perron op de plek van een emplacementsspoor gebouwd en waar nu perron 5 ligt lag toen nog een spoor. Pas later is het perron in breedte verdubbeld en kwam perron 5 er dus bij.

Maargoed, het vergt wel een behoorlijk forse verbouwing om zoiets te realiseren met aanpassingen aan de tunnel en de loopbrug.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Wubbo »

Maar volgens mijn redenering zit het probleem met te veel reizigers op spoor 1 en niet op spoor 4/5. Kennelijk klopt mijn redenering dan niet, maar ik heb nog geen andere (of betere) gezien?

Het probleem met opstellen is maar deels dat je de treinen ergens neer moet zetten. Je moet ze ook nog kunnen controleren en schoonmaken enzo. Dat gaat over het algemeen niet op sporen waar ook doorgaand treinverkeer is (omdat je er wat langer wil staan dan een paar minuten). Ik zie ook nog niet helemaal het plaatje voor me waarin je daar én kunt opstellen én rechtstreeks perronsporen kunt bereiken én weinig opstelcapaciteit verliest ten opzichte van de huidige situatie, maar misschien is dat (wederom) mijn gebrek aan kennis over Dordrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Maar volgens mijn redenering zit het probleem met te veel reizigers op spoor 1 en niet op spoor 4/5. Kennelijk klopt mijn redenering dan niet, maar ik heb nog geen andere (of betere) gezien?
4/5 is het smalste perron in Dordrecht, het probleem op perron 15/1 zit zoals ik eerder schreef vooral in de positionering van de overstapmeubels: reizigers moeten nu én naar voren op het perron én omchecken waardoor je daar opstoppingen krijgt. Ook zijn de treinen tegenwoordig verder naar de Zwijndrechtse kant gaan stoppen waar perron 1 weliswaar op z'n breedst is, maar niet effectief gebruikt kan worden door die omcheckopstopping.
Idealiter wil je dus die overstappers gewoon recht over laten steken, dat was ook waarom vroeger de ICs naar Rotterdam altijd van 1b/c vertrokken. Dan stonden ze recht tegenover de trein uit Gorinchem en ging de overstap heel efficiënt. Echter is er enkele jaren geleden een genie binnen NS opgestaan die heeft bedacht dat de treinen in Dordrecht dichter bij de loopbrug moesten gaan stoppen (daarom heeft ook de brug en niet de tunnel roltrappen gekregen). Qua reizigersstromen is dat echter een hopeloos besluit geweest, want de grootste stroom komt juist bij de tunnel het station in (zowel overstappers uit Gorinchem als uit de bus), aan de andere kant heb je een beperktere stroom uit de fietsenstalling en vanuit het centrum is het om het even via welke kant je het station in gaat.
Het probleem met opstellen is maar deels dat je de treinen ergens neer moet zetten. Je moet ze ook nog kunnen controleren en schoonmaken enzo. Dat gaat over het algemeen niet op sporen waar ook doorgaand treinverkeer is (omdat je er wat langer wil staan dan een paar minuten). Ik zie ook nog niet helemaal het plaatje voor me waarin je daar én kunt opstellen én rechtstreeks perronsporen kunt bereiken én weinig opstelcapaciteit verliest ten opzichte van de huidige situatie, maar misschien is dat (wederom) mijn gebrek aan kennis over Dordrecht.
Controleren en schoonmaken gaat sowieso niet in Dordrecht. Nu niet, en ook in het verre verleden niet. Wil je schoonmaken/controleren dan moet je eigenlijk een trein op spoor 20 neerzetten, niet voor niks vertrekt de vroegste trein (die in Dordrecht overnacht heeft) over het algemeen daar.
De huidige emplacementssporen hebben geen van allen looppaden namelijk, op opstelsporen 16 en 21 na maar die zijn niet zo handig te bereiken.

Ik doelde met de opstelcapaciteit dan ook meer op capaciteit om een stelletje van een trein af te splitsen en dan aan de kant te zetten alvorens het weer bij een andere trein bij te plaatsen. Dat lijkt me het voornaamste gemis in Dordrecht, want verder staat er 's nachts eigenlijk vooral materieel van Arriva over. In het iets minder recente verleden kwamen echter zelfs de versterkingsstellen in de spits vanuit Rotterdam of zelfs Den Haag leeg naar Dordrecht om daar dan bijgeplaatst te worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Suus »

Spoor 2/3 in Dordrecht is echt een stuk smaller dan spoor 4/5, dat kan je zelfs op een satellietfoto nog goed waarnemen.

Het zou bij spoor 2/3 ook schelen als NS eens die Kiosk zou opruimen, want die is al jaren niet meer open geweest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Daniel »

Op 2/3 heb ik echter nog nooit problemen zien ontstaan die gerelateerd zijn aan de breedte van het perron.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door isadora »

Houdt het kabinet Rutte zich ook bezig met perron-indelingen? :X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door lijntaxi »

Toch knap van Stientje Veldhoven (D66) dat ze dat er allemaal bij kan doen of niet soms.

Weer terug naar het topic waar het over gaat. Het kabinet Rutte III wil meer marktwerking op het spoor, maar vergeet daarbij een goede analyse te maken van de markt. Of beter gezegd de markt te definiëren. Gaat het om de markt voor de treinreizigers, de markt voor de OV-reizigers of de markt voor alle reizigers (dus inclusief de andere vervoersmodaliteiten). Als het om de markt van alle vervoersmodaliteiten gaat, loont het zich wellicht om de spoorwegen als een geheel te zien. Hierbij is het van belang dat er sprake is van een goede integratie. Dit zou kunnen betekenen dat een monopoliepositie op het spoor nog niet eens zo verkeerd was en nog steeds is.
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 27 nov 2017, 08:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door reisthijs »

We zijn alweer een jaartje verder, en er is een rapport verschenen van een 'quickscan' naar de haalbaarheid van mogelijke decentralistatie van de eerder voorgestelde sprinterdiensten.

Samenvatting:
De resultaten laten zien dat mogelijke decentralisatie van de sprinterdiensten Zwolle-Leeuwarden en Zwolle-Groningen het meest kansrijk zijn, o.a. gezien de ligging van de lijnen in het netwerk. Vanuit de regio worden op deze lijnen mogelijkheden gezien voor hogere frequenties en nieuwe stations. Decentralisatie van de lijn Apeldoorn-Enschede (via Almelo en Hengelo) is minder kansrijk gezien de drukte op het traject, waardoor bij decentralisatie goed moet worden gekeken naar samenloop, perroncapaciteit en geluidsbelasting. Vanuit de regio worden
kansen gezien voor het samenvoegen met de (gedecentraliseerde) dienst Zwolle–Enschede. De resultaten van de quickscan laten voorts zien dat er bij deze betrokken provincies onder voorwaarden draagvlak en belangstelling is voor mogelijke decentralisatie van sprinterdiensten. De quickscan laat zien dat decentralisatie van de sprinterdienst Dordrecht-Breda het minst kansrijk is. Een verdere verkenning hiervan is daarom vooralsnog niet aan de orde.
Voor wie meer wil lezen: Kamerbrief met resultaten quickscan mogelijke decentralisatie 4 sprinterdiensten

Een aardig detail op de laatste pagina van het rapport, ze verwijzen daar naar de OVNL-wiki!
"Laat je ledematen bewegingen maken"
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door diederickx »

De uitkomst lijkt mij redelijk.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Cas »

Fijn dat er nog eens goed wordt benadrukt dat decentralisatie van Dordrecht-Breda, en al helemaal de samenvoeging met de MLL/DMG/DAV, eigenlijk nergens op slaat. Er is zeer weinig synergie tussen de twee lijnen en er is geen integratie met het busnetwerk mogelijk omdat Dordt-Breda grotendeels in West-Brabant ligt.
請勿靠近車門
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten