Kabinetsplannen OV Rutte-III

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Klaasje »

Nu het nieuwe kabinet bijna rond lijkt te zijn komen de eerste details naar buiten. Zo staat bij een artikel van de NOS over hogere boetes voor verkeershufters het volgende:
Op het gebied van treinen hebben de christelijke partijen meer sprinters bedongen tussen Apeldoorn en Enschede en tussen Zwolle en Leeuwarden, schrijft het dagblad. 100 miljoen euro zou worden gereserveerd voor uitbreiding van het fietssnelwegennetwerk in Nederland.
Bron: NOS

Hoewel ik meer treinen op zich toejuich is dit van alle investeringen en verbeteringen die je kan doorvoeren wat mij betreft er eentje die onderaan bungelt qua prioriteit. :')
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door JWM »

Extra sprinters regels je als Rijksoverheid maar binnen een nieuwe concessie. Nu wordt het dokken.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Meltrain »

Betekent dit in de praktijk niet gewoon dat de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] weer "altijd" verlengd wordt naar Enschede en dat de [serie=Sprinter|2017|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] 2x/uur gaat rijden, zodat de [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] versneld kan worden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door JWM »

De stoptrein Leeuwarden - Meppel gaat vanaf december al 2x per uur rijden. Doortrekken naar Zwolle is momenteel niet mogelijk door capaciteitsgebrek rond Zwolle.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Nitein-Repart »

Probleem van die [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] in Almelo en Hengelo nergens lekker op aansluit (alleen de RB61, die in Hengelo ook nergens lekker op aansluit), op zowel trein als bus niet, daarnaast is het inpassen van de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] tussen Almelo en Enschede lastig vanwege Berlijntreinen en goederentreinen. Daardoor is de kwartiersdienst per sprinter in Twente eigenlijk nooit goed van de grond gekomen, vanwege slechte aansluitingen en slechte inpasbaarheid. En daarnaast is een halfuursdienst in de daluren voor Enschede Drienerlo, Borne en Almelo de Riet ook nog niet echt problematisch, zeker omdat deze stations in de spits wel 4x/uur een trein hebben.

De uursdienst voor Wolvega, Akkrum en Grou-Jirnsum is wel vervelend, maar volgens mij wordt er al gewerkt aan een halfuursdienst op werkdagen, dus blijft alleen de vervelende uursdienst in de vroege avond (19-21 uur) en op zaterdag (10-18 uur) over.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op vr 29 sep 2017, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door JWM »

Fijn, zo'n discussie over de kabinetsplannen van Rutte-III die binnen no-time weer overgaat op geneuzel over details. :neg:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door reisthijs »

Ehm, er zijn alleen nog maar een paar details bekend, rest van het artikel gaat niet over OV, waar moeten we hier anders over discussiëren? :roll:

Ontopic: Ik vind het knap dat partijen zaken kunnen bedingen terwijl daartoe allang besloten was (de extra treinen Zwolle-Leeuwarden).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Klaasje »

Ik verwacht dat er de komende weken nog wel meer plannen komen. Die kunnen we dan in dit topic kwijt.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Nitein-Repart »

reisthijs schreef:Ehm, er zijn alleen nog maar een paar details bekend, rest van het artikel gaat niet over OV, waar moeten we hier anders over discussiëren? :roll:

Ontopic: Ik vind het knap dat partijen zaken kunnen bedingen terwijl daartoe allang besloten was (de extra treinen Zwolle-Leeuwarden).
Of de CDA/CU bedoeld extra treinen in de vroege avond (19-21 uur) en op zaterdag (10-18 uur) tussen Leeuwarden en Meppel en tussen Apeldoorn en Almelo, beiden dan van 1x/uur naar 2x/uur, dat kan natuurlijk ook. Dat zou voor de tussenliggende dorpen wel een echte verbetering zijn, meer dan zeg maar de 4x/uur tussen Wierden en Enschede buiten de spitsen.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op vr 29 sep 2017, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Mikos »

Erno-BE schreef:S-Bahn Twente
Ik erger me nu al aan deze zelfverzonnen naam die je nu in twee achtereenvolgende posts hier hebt verkondigd. :X

Maar goed, zijn er weer verkiezingen op komst dat er beloofd wordt met geld te smijten? Zijn het beloftes die gemakkelijk waar gemaakt kunnen worden (omdat ze toch al eerder besloten zijn)?
PHS

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door PHS »

Het is vooral heel erg dubieus dat een partij het weinige geld dat beschikbaar is voor het OV aan zijn eigen achterban ten goede laat komen. Ik kan wel wat drukkere trajecten noemen dan Apeldoorn - Enschede waar men écht zit te wachten op extra treinen.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Dennenboom »

Maar als de SP te beroerd is om te regeren ga je toch geen extra treinen voor Oss regelen?
JothamvW
Berichten: 1225
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door JothamvW »

Waarom is de [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Oss6700[/serie] er dan gekomen?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Reiziger Delft
Berichten: 1199
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Reiziger Delft »

Omdat de [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] mensen moest achterlaten in Rosmalen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door regenmaker »

En ook doordat de ochtendritten van de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] niet meer gingen stoppen in Rosmalen.

Maar extra ritten op de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie], weet niet wat ik daar van moet vinden. Grotendeels weggegooid geld denk ik. Ben er wel voor als de sprinter altijd gaat doorrijden naar Enschede zoals vroeger. Ik zie liever dat de provincies meer geld te besteden krijgen voor mobiliteit. Zeker Flevoland, Zeeland en Overijssel kunnen wel een extra zak geld gebruiken.

Aan de andere kant begrijp ik de keuzes van de christelijke partijen wel, hun kiezers zitten in Noord-Gelderland, Friesland en Overijssel. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Mr-W »

regenmaker schreef:
Aan de andere kant begrijp ik de keuzes van de christelijke partijen wel, hun kiezers zitten in Noord-Gelderland, Friesland en Overijssel. ;)
Vooral de CDA achterban zit aan deze trajecten, de ChristenUnie heeft zijn achterban meer aan de valleilijn liggen.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Nitein-Repart »

regenmaker schreef:En ook doordat de ochtendritten van de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] niet meer gingen stoppen in Rosmalen.

Maar extra ritten op de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie], weet niet wat ik daar van moet vinden. Grotendeels weggegooid geld denk ik. Ben er wel voor als de sprinter altijd gaat doorrijden naar Enschede zoals vroeger. Ik zie liever dat de provincies meer geld te besteden krijgen voor mobiliteit. Zeker Flevoland, Zeeland en Overijssel kunnen wel een extra zak geld gebruiken.

Aan de andere kant begrijp ik de keuzes van de christelijke partijen wel, hun kiezers zitten in Noord-Gelderland, Friesland en Overijssel. ;)
Juist het doorrijden naar Enschede was weinig winstgevend door de lastige inpasbaarheid en slechte aansluitingen op overige treinen en bussen. De [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] rijdt op werkdagen al 2x/uur, uitbreiding is niet mogelijk, dus de enige mogelijkheid is verhoging van de frequentie van 1 naar 2x/uur in de vroege avond en op zaterdag.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door regenmaker »

Mr-W schreef:Vooral de CDA achterban zit aan deze trajecten, de ChristenUnie heeft zijn achterban meer aan de valleilijn liggen.
En aan de as Zwolle - Amersfoort.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door VIRM »

Voor een zinvolle discussie over de OV-plannen van Rutte-3 kun je denk ik beter wachten tot het regeerakkoord bekend is. Dan kan er ook t.b.v. dit topic een totaaloverzicht worden gemaakt van de voorgestelde plannen. Daar kun je wat meer mee denk ik. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door IC140 »

regenmaker schreef:
Mr-W schreef:Vooral de CDA achterban zit aan deze trajecten, de ChristenUnie heeft zijn achterban meer aan de valleilijn liggen.
En aan de as Zwolle - Amersfoort.
Rijssen ook een aardig CU bolwerk.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Durashift »

Beter hoor, die details. :pos:

NS / Pro-Rail zullen toch ook wel hun 'wensen' lijstje ingestuurd hebben?
Misschien nog een keer op bezoek geweest bij één van die sidetafels tijdens de formatie..

Wellicht komt er ook nog wel wat beschikbaar voor de Randstad.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door trolly »

Dat laatste vermoed ik ook. Eerst de provincie blij maken met het wisselgeld, en dan het echte werk. Hoop ik.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door SLToilet »

Als dat alles is... ben dan toch benieuwd wat voor plannen ze direct klaar hebben liggen qua asfalt, dan weten we meteen weer welke partij de bovenliggende is :cry:

Hopelijk kondigen ze dus nog meer aan voor het OV en dan vooral voor Brabant en de Randstad.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Durashift »

SLToilet schreef:Als dat alles is... ben dan toch benieuwd wat voor plannen ze direct klaar hebben liggen qua asfalt, (..)
Voor volgend jaar staat al 218 kilometer aan nieuw (1e aanleg) asfalt op de planning. *O*

Chauffeurs kunnen opgelucht ademhalen. Het snelwegennet in Nederland wordt komend jaar met 268 kilometer aan vers asfalt uitgebreid. Het moet de bereikbaarheid in ons land ten goede komen.

Dat staat te lezen in de begroting van het ministerie van Infrastructuur & Milieu. Die is in te zien op de website van de Rijksoverheid. De uitbreiding van het snelwegennet maakt deel uit van het Meerjarenprogramma, waarin staat dat er tot 2031 ongeveer duizend kilometer nieuw asfalt bijkomt.


Bron:
https://truckstar.nl/snelwegennet-breid ... uw-asfalt/

Okay, dit is niet direct een programma uit het te sluiten regeerakkoord.
Alargule

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Bericht door Alargule »

Wat had je dan verwacht van een rechts-georiënteerd kabinet... Niet dat ik er niet blij om ben, als dagelijks asfaltforens. Maar de tijd van grootschalige nieuwe investeringen in infrastructuur (HSL Zuid, Hanzelijn) lijkt mij toch een beetje voorbij. Optimalisaties ihkv het PHS-programma liggen in het verschiet, en voor de rest zie je dat het lightrailvirus weer overal de kop begint op te steken. Zoals in het verleden, zal daar ook hier in de praktijk wel weer weinig van terecht komen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten