Kabinetsplannen OV Rutte-III

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Cas
Berichten: 253
Lid geworden op: Zo 01 Apr 2018, 04:38
Locatie: Utrecht/Hong Kong

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Berichtdoor Cas » Ma 11 Feb 2019, 04:05

Ik moet zeggen dat ik de plannen juist meer focus vond hebben op de 'tweede schil' (Brabantstad, Arnhem-Nijmegen, Zwolle) dan verwacht. In die zin wordt er al flink buiten de Randstad gekeken, tenzij Nijmegen nu de Randstad is geworden.

Natuurlijk worden Zeeland, Limburg, Twente en het noorden zo een beetje vergeten, en mag ook best wat meer aandacht naar toe. Maar dat moet sowieso in context van de mogelijke PHS naar Rotterdam, Eindhoven en Zwolle, en dat is natuurlijk een veel fijnere soundbite.
請勿靠近車門

Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 991
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Berichtdoor Mdk » Ma 11 Feb 2019, 07:00

De D66 in Apeldoorn voelt zich ook genegeerd.
zie hierrrr
Bij twijfel altijd klagen

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4842
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Berichtdoor reisthijs » Ma 11 Feb 2019, 13:24

Ook politici laten zich blijkbaar sterk beïnvloeden door wat de media roepen. Geheel ten onrechte is het beeld ontstaan dat er alleen nog maar geïnvesteerd gast worden in de verbindingen tussen de genoemde 9 steden.

Cas schreef:Natuurlijk worden Zeeland, Limburg, Twente en het noorden zo een beetje vergeten, en mag ook best wat meer aandacht naar toe.

Nee, deze delen van het land wordt niet vergeten, alleen wordt niet verwacht dat de vervoersvraag daar zo groot wordt, dat de treinen hoogfrequent moeten gaan rijden.

In plaats daarvan wordt voor die verbindingen gekeken of het sneller & comfortabeler kan. Een snelheidsverhoging tussen Amersfoort en Apeldoorn zou juist goed in dit plan passen!
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

OVinspecteur
Berichten: 332
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Berichtdoor OVinspecteur » Ma 11 Feb 2019, 19:42

Zo, met het laatste nieuws over de Wunderline (https://www.treinreiziger.nl/wunderline-leeuwarden-groningen-leer-bremen/) kunnen we die verbinding A'dam - Hamburg over Groningen voorlopig in het rijk der fabelen parkeren.

En nu Osnabrück aanpassen (als dat nodig is) en karren met dat ding. :roll:

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6697
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Berichtdoor Z2N » Ma 11 Feb 2019, 20:07

Osnabrück aanpassen is niet nodig, op voorwaarde dat je niet langs het perron wil komen daar. Anders moet het twee keer, en moet je nog een keertje keren ook. Maar sowieso, als je in Duitsland dingen wil laten aanpassen ben je waarschijnlijk langer bezig dan het Wunderline-project nu. (A)
Journey of a night time

Flickr!

ibodejoode
Berichten: 38
Lid geworden op: Za 28 Nov 2015, 22:46

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Berichtdoor ibodejoode » Ma 11 Feb 2019, 20:44

Suus schreef:Gert-Jan Segers vindt de plannen veel te veel vanuit de Randstad bedacht. "Hoe dierbaar Zwolle ons ook is, er gaat echt nog wel iets boven Zwolle".

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b89717ab/
Politiek landelijk en media en politiek in het Noorden halen 2 dingen door elkaar. Het noorden wil sneller naar de Randstad, dus opwaardering of zelfs nieuwe lijnen op de trajecten Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Lelystad met hoge snelheid.

De spoorplannen van het kabinet gaan over "meer" treinen per uur op drukke trajecten in het gebied Asd - Zw - Ah - Ehv - Bd. Toevallig is het daar drukker, dus logisch om meer treinen te laten rijden. En die gaan geen km sneller rijden.

Als het noorden nu eens zou zorgen dat de verbindingen vanuit de kleine kernen ri. Leeuwarden, Groningen en Assen beter worden kan er op een goedkopere manier een kwartier reistijdwinst gehaald worden plus hogere frequenties dan nu.

Kom ik weer met mijn eigen frustratie: 1 km inhaalspoor halverwege Franeker-Dronrijp met goede overstap in Leeuwarden levert voor behoorlijk wat reizigers een winst op van nu 1x naar dan 2x per uur naar de Randstad. Hebben wij veel meer aan dan onzinnge plannen maken die miljarden kosten en toch niet niet uitgevoerd worden in de komende 10-tallen jaren. En zo kan ik nog wel een paar optimalisaties tegen geringe kosten bedenken. Wat te denken van Sneek - Leeuwarden, geen hogere frequentie door funderingsproblemen. Laat men zich daar op focussen.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6697
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Berichtdoor Z2N » Ma 11 Feb 2019, 21:28

ibodejoode schreef:Kom ik weer met mijn eigen frustratie: 1 km inhaalspoor halverwege Franeker-Dronrijp met goede overstap in Leeuwarden levert voor behoorlijk wat reizigers een winst op van nu 1x naar dan 2x per uur naar de Randstad. [...] Laat men zich daar op focussen.

We zijn op de hoogte. :')
Journey of a night time

Flickr!

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1311
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Berichtdoor SLToilet » Ma 11 Feb 2019, 21:34

Cas schreef:Ik moet zeggen dat ik de plannen juist meer focus vond hebben op de 'tweede schil' (Brabantstad, Arnhem-Nijmegen, Zwolle) dan verwacht. In die zin wordt er al flink buiten de Randstad gekeken, tenzij Nijmegen nu de Randstad is geworden.


Wat de 'schil' betreft zie ik het ook: plannen om het bestaande spoor te versnellen en frequenter te bedienen, al ben ik met mijn eigen Brabant nog huiverig over wat ze zullen gaan doen om de noodzakelijke verbindingen naar middelgrote steden zonder station te verbeteren. Ik vrees dat er verzandt in óf nagenoeg niks, óf een of ander concept dat geen spoor betreft maar zodanig duur wordt dat ze achteraf toch gaan smeken om spoor (en dat gevoel heb ik heel erg bij de tekst over het Brabantliner-traject: "geen spoor maar meer dan een bus").

En al zullen zaken als nieuwe stations niet in deze fase aan bod zijn gekomen, dan vind ik het toch opvallend dat voor Brabant ineens veel details zijn over bepaalde andere, niet eerder vernomen projecten. Vooralsnog wel met een zekere vaagheid: 80 miljoen voor dubbelspoor Tilburg Reeshof? Bedoelt men vier sporen? En eigenlijk ook nog een hoop andere vragen. Al moet ik zeggen dat ik het heel hoopgevend vond klinken toen ik vanmorgen de krant las.
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

Durashift
Berichten: 3207
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Berichtdoor Durashift » Di 26 Mar 2019, 12:56



Daarstraks een, vind ik, mooi / leuk interview met Pier Eringa gehoord op radio 1 over bovenstaand onderwerp. Hij liet zich de kaas niet van het brood eten door Sven Kockelman. :pos: :)

Het ging over de ambitie van ProRail om sneller te investeren in meer treinen per uur (om de perrons tijdens de spits als het ware leeg te slepen)
en dat de reizigersgroei sneller groeit dan verwacht.
Naar zijn mening is 2040 zodanig ver weg.. dat mensen daardoor in de 'wachtstand' komen en dan is het over 10 jaar te laat om de boel in 2040 volgens plan uitgevoerd te hebben.. Zit wel wat in, denk ik.

https://www.nporadio1.nl/1-op-1/onderwe ... ur-in-2030

Waarom dit interview nou precies vandaag gehouden werd, is mij niet helemaal duidelijk.
Vermoedelijk vanwege Railtech in de jaarbeurs?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6697
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Berichtdoor Z2N » Di 26 Mar 2019, 15:36

Goed mogelijk ja, vanochtend was Goedemorgen Nederland ook al in Utrecht te vinden daarvoor.
Journey of a night time

Flickr!

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12016
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kabinetsplannen OV Rutte-III

Berichtdoor Wubbo » Di 26 Mar 2019, 20:48

Als het goed is, is dit verhaal inderdaad toegelicht op de Railtech vandaag.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten