‘Onmogelijk dat lijnbus in toekomst verdwijnt’

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

‘Onmogelijk dat lijnbus in toekomst verdwijnt’

Bericht door Daniel »

‘Onmogelijk dat lijnbus in toekomst verdwijnt’
Heeft de conventionele lijnbus met een vaste dienstregeling nog toekomst? Dit was een van de centrale vragen tijdens het UITP-congres op Busworld in Kortrijk dit jaar. Die vraag is geïnspireerd door de komst van robotisering, autonome auto’s, de integratie met taxi en de opvatting dat spoor succesvoller is dan bussen. “Innovaties zijn juist voordelig voor de bussector, maar alleen als we nu slimme keuzes maken”, aldus lid van het kabinet van Eurocommissaris Violeta Bulc, Nikolaus von Peter. “We hebben een volledig geïntegreerd systeem nodig met individueel én collectief transport.”

Meerdere verschillende sprekers ontkenden niet dat de ontwikkelingen in het OV voor uitdagingen zorgden, maar waren in principe positief. “Bussen gaan nog steeds een glansrijke toekomst tegemoet”, meende key note speaker Alok Jain, de topman van Trans-Consult Asia, een consultantbureau dat zich specialiseert in Verkeer en Openbaar vervoer.

Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: ‘Onmogelijk dat lijnbus in toekomst verdwijnt’

Bericht door Wubbo »

“Het is wiskundig en natuurkundig onmogelijk dat het collectief openbaar vervoer zal verdwijnen. Je zult altijd duizenden mensen per dag moeten vervoeren en dat kan niet als zij allemaal in hun eigen auto stappen.”
Ik ben heel benieuwd naar de onderbouwing van dat eerste deel van dit citaat van Alok Jain, de topman van Trans-Consult Asia. Heeft iemand daar bronnen bij? Het tweede deel kan ik me veel meer bij voorstellen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: ‘Onmogelijk dat lijnbus in toekomst verdwijnt’

Bericht door SuperGhost »

De natuurkunde kent geen wet van behoud van lijnbusvervoer _O-
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: ‘Onmogelijk dat lijnbus in toekomst verdwijnt’

Bericht door huibf »

Wet van behoud van ellende. Das de enige natuurkundige wet.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Onmogelijk dat lijnbus in toekomst verdwijnt’

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:
“Het is wiskundig en natuurkundig onmogelijk dat het collectief openbaar vervoer zal verdwijnen. Je zult altijd duizenden mensen per dag moeten vervoeren en dat kan niet als zij allemaal in hun eigen auto stappen.”
Ik ben heel benieuwd naar de onderbouwing van dat eerste deel van dit citaat van Alok Jain, de topman van Trans-Consult Asia. Heeft iemand daar bronnen bij? Het tweede deel kan ik me veel meer bij voorstellen.
Ik denk dat dat kan kloppen, maar dat is niet persé goed nieuws voor de bus. In steden waar veel mensen zo dicht op elkaar wonen dat er collectief vervoer nodig is, kom je niet zo ver met een buslijn. Je hebt dan een metro nodig.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: ‘Onmogelijk dat lijnbus in toekomst verdwijnt’

Bericht door dennistd »

Het gaat ook om vervoer naar een stad toe. Als iedereen die nu met de bus Enschede binnenkomt uit de omliggende plaatsen met de auto zou komen dan staat het binnen de kortste keren muurvast.
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: ‘Onmogelijk dat lijnbus in toekomst verdwijnt’

Bericht door Roeland »

Je ziet de laatste 15 jaar al, dat de bus steeds sterker wordt op de drukke lijnen (de ver-R-net-isering van het OV), terwijl de laagfrequente laagbezette dorpsbussen steeds meer verdwijnen. En eventueel komt er dan een buurtbusje voor in de plaats.
Dus ja, in dunbevolkte plattelandsgebieden zal de klassieke bus steeds meer verdwijnen.
Maar op de drukke trajecten zie je dat het busvervoer alleen maar groeit.

Neem regio Haarlem als voorbeeld:
- de slingerlijnen door de wijken en de bussen in Haarlem-west zijn (op één laagfrequent buslijntje na) allemaal verdwenen
- het busvervoer op de as Haarlem - IJmuiden is juist licht gegroeid
- de R-netlijnen naar Hoofddorp / Amsterdam zijn enorm gegroeid
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: ‘Onmogelijk dat lijnbus in toekomst verdwijnt’

Bericht door Dennenboom »

Je kunt het proces vergelijken met dat wat er bij NS in de periode 1934 t/m 1940 is gebeurd. Hogere frequenties op de sterke lijnen en afstoten van "leeg vervoer" in de regio. Het proces is denk ik in een stroomversnelling gekomen bij de introductie van de OV chipkaart. Toen kwamen we er achter dat er bij het tellen in de bussen in de regio eerder per ongeluk wel eens een reiziger teveel werd geteld. Het aantal reizigerskm. bij stad/streek. bleek 1 miljard lager te liggen dan oorspronkelijk gedacht (geen 6, maar 5 miljard).
https://www.ovmagazine.nl/2016/09/milja ... ampt-1208/
Laatst gewijzigd door Dennenboom op wo 25 okt 2017, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: ‘Onmogelijk dat lijnbus in toekomst verdwijnt’

Bericht door Roeland »

Overigens kan een vervoermiddel zeker wel verdwijnen in de geschiedenis.
200 jaar geleden vond men het waarschijnlijk ook 'onmogelijk dat de postkoets en de trekschuit in de toekomst verdwijnen' en toch zie ik die memorabele voer/vaartuigen niet meer zo vaak rondrijden/varen...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: ‘Onmogelijk dat lijnbus in toekomst verdwijnt’

Bericht door Karl »

Wubbo schreef:Ik ben heel benieuwd naar de onderbouwing van dat eerste deel van dit citaat van Alok Jain, de topman van Trans-Consult Asia. Heeft iemand daar bronnen bij? Het tweede deel kan ik me veel meer bij voorstellen.
Het gaat om het ruimtebeslag dat individueel gemotoriseerd vervoer inneemt. Auto's nemen vierkante meters in beslag die in steden veel waardevoller kunnen worden gebruikt.
Het is een spectrum.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ‘Onmogelijk dat lijnbus in toekomst verdwijnt’

Bericht door Bemined »

Uiteindelijk zal het om geld gaan, als iedereen met zijn zelfrijdende auto het centrum in wil zullen de parkeertarieven stijgen, als iedereen dan besluit zijn auto leeg terug te laten rijden om niet te hoeven parkeren komt er een kilometerheffing en als die te hoog wordt gaan mensen toch weer op zoek naar collectief vervoer.

Maar dit zal vooral van toepassing zijn in stadscentra waar de grondprijs hoog is en waar openbaar vervoer al volop aanwezig is. In buitengebieden verwacht ik wel gevolgen voor infrequent rijdende buslijnen, het wordt veel eenvoudiger een auto te lenen of huren, en je hebt er geen rijbewijs meer voor nodig, dus de drempel voor eigen vervoer is een stuk lager. Zelfs oma kan zelfstandig reizen met de auto van haar kleinzoon die toch overdag maar staat te niksen op de parkeerplaats bij zijn kantoor, auto rijdt leeg naar oma, brengt oma naar afspraak en is op tijd weer terug als kleinzoon klaar is met werken. Voor de veel kleinere groep mensen die geen vervoer kunnen regelen is het dan voordeliger om maatwerk te bieden dan om een vaste lijnbus in te stellen.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: ‘Onmogelijk dat lijnbus in toekomst verdwijnt’

Bericht door Statler Rail »

Op dit moment is volgens mij een beetje de heersende gedachte (of hype?) in de sector dat Mobility as a Service (MaaS) de toekomst heeft. Dat betekent dat mobiliteit nog meer dan nu een dienst is.

Nu bezit je een auto. Die auto is jouw eigendom, jij betaalt de aanschaf, het onderhoud, de benzine, parkeerkosten, enzovoort. In de toekomst zal je meer met flexibele autohuur op abonnementsbasis werken. Net als de al jaren bekende fietsen in London en tegenwoordig commerciele deelfietsen in Amsterdam, staan er straks ook overal deelauto´s in de straten die je met een app kan ontgrendelen, waarmee je vervolgens gaat rijden, en die je bij aankomst weer op een parkeervak achter laat en vergrendeld. Een paar minuten later komt er weer iemand anders die dezelfde auto ontgrendeld en daarmee weer ergens anders heen reist.

Doordat de auto niet meer voor één individueel persoon is die de auto 23 uur per dag geparkeerd heeft maar constant door verschillende personen gebruikt wordt, kan je ook met veel minder ruimtebeslag toe. Ontwikkelingen als autonoom rijden gaan hier natuurlijk helemaal goed mee samen: dan voer je in de app je bestemming in en de auto rijdt zichzelf met jou er naartoe.

Veel van deze dingen zijn er al, denk maar aan de fietsen in London, en sinds kort ook al die wildgeparkeerde deelfietsen in Amsterdam.. Maar de deelauto is in Nederland nog maar van marginaal belang. Maar in steden als Berlijn en München zie je overal van die "Drive Now"-auto´s rijden. Gek genoeg zijn ze daarmee in Duitsland veel verder dan in Nederland. Maar ja, wij hebben dan weer de OV-fiets. Het wachten is op een kapitaalkrachtige investeerder die in Nederland de deelauto op grote schaal aanpakt.
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: ‘Onmogelijk dat lijnbus in toekomst verdwijnt’

Bericht door dennistd »

Ik wil mijn rotzooi lekker in mijn auto laten liggen, ik ga toch niet elke keer alle troep meenemen? :?
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: ‘Onmogelijk dat lijnbus in toekomst verdwijnt’

Bericht door verfmeer »

Statler Rail schreef:Op dit moment is volgens mij een beetje de heersende gedachte (of hype?) in de sector dat Mobility as a Service (MaaS) de toekomst heeft. Dat betekent dat mobiliteit nog meer dan nu een dienst is.

Nu bezit je een auto. Die auto is jouw eigendom, jij betaalt de aanschaf, het onderhoud, de benzine, parkeerkosten, enzovoort. In de toekomst zal je meer met flexibele autohuur op abonnementsbasis werken. Net als de al jaren bekende fietsen in London en tegenwoordig commerciele deelfietsen in Amsterdam, staan er straks ook overal deelauto´s in de straten die je met een app kan ontgrendelen, waarmee je vervolgens gaat rijden, en die je bij aankomst weer op een parkeervak achter laat en vergrendeld. Een paar minuten later komt er weer iemand anders die dezelfde auto ontgrendeld en daarmee weer ergens anders heen reist.

Doordat de auto niet meer voor één individueel persoon is die de auto 23 uur per dag geparkeerd heeft maar constant door verschillende personen gebruikt wordt, kan je ook met veel minder ruimtebeslag toe. Ontwikkelingen als autonoom rijden gaan hier natuurlijk helemaal goed mee samen: dan voer je in de app je bestemming in en de auto rijdt zichzelf met jou er naartoe.

Veel van deze dingen zijn er al, denk maar aan de fietsen in London, en sinds kort ook al die wildgeparkeerde deelfietsen in Amsterdam.. Maar de deelauto is in Nederland nog maar van marginaal belang. Maar in steden als Berlijn en München zie je overal van die "Drive Now"-auto´s rijden. Gek genoeg zijn ze daarmee in Duitsland veel verder dan in Nederland. Maar ja, wij hebben dan weer de OV-fiets. Het wachten is op een kapitaalkrachtige investeerder die in Nederland de deelauto op grote schaal aanpakt.
Zolang die deelauto nog bestuurd moet worden werkt dat alleen op plaatsten waar evenveel mensen aankomen als vertrekken. Maar op 90% van de kantoorgebieden en bedrijventerreinen is er in de ochtendspits een piek van aankomende mensen en in de avondspits een piek van vertrekkende mensen. Zolang de auto in de tussentijd niet gebruikt wordt kan je dus net zo goed je eigen auto hebben, dan grijp je tenminste niet achter het net. MaaS zal pas groot worden als je zelfrijdende auto's krijgt die zichzelf naar vertreklocaties kunnen rijden. Een soort zelfrijdende taxi dus. Tot die tijd zal het echter niet groter worden dan die paar deelauto's die je nu ziet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 156 gasten