We voldoen aan de wet en waar mogelijk doen we wat extra’s” dat is het uitgangspunt op het gebied van milieu van ProRail. Duisternis behoort tot één van de oerkwaliteiten van de leefomgeving, en daarom wordt er een ‘nee-tenzij’-beleid bij spoorverlichting in natuurgebieden gevoerd. Op perrons wordt er LED-verlichting geplaatst die minder lichtspreiding geeft en dus zorgt voor minder overlast voor de omgeving.
Wanneer je ProRail hoort, denk je al snel aan snelle treinen die veel geluid geven. Veel stations zijn 24 uur per dag, constant verlicht. Dit geeft hinder voor de omgeving en verstoring van de natuur. Gelukkig doet ProRail er veel aan om zo veel mogelijk van deze overlast tegen te gaan. Op het gebied van licht gaan de ontwikkelingen snel. Zo wil ProRail in 2020 een groot deel van de verlichting op stations vervangen voor LED-verlichting. Daardoor wordt er gemiddeld 50% energie bespaard en wordt de kwaliteit van het licht sterk verbeterd. (..)
De volgende station zijn inmiddels voorzien van LED-verlichting: Den Haag, Den Haag Laan van NOI, Den Helder, Dieren, Hardenberg, Hollands Spoor, Lichtenvoorde, Lochem, Maarn, Ruurlo, Voorschoten en Zoetermeer.
Bron: http://www.nachtvandenacht.nl/de-succes ... n-prorail/
- Spoiler: show
- Spoiler: show
Prima initiatief hoor.
Het kan aan mij liggen maar ik zie nu niet echt een verbetering in het beperken van het omgevingslicht.
Ja, ik zie minder lichtbronnen op de 2e foto t.o.v. de eerste. Echter, het licht dat ik zie is helderder (feller, witter) en als ik dan in de lucht kijk.. lijkt het mij dat ik daar meer lichtuitstraling zie dan op de 1e foto.
Kortom, wat schieten de dieren ermee op? :)