Nacht van de Nacht: LED-verlichting op perrons.

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Nacht van de Nacht: LED-verlichting op perrons.

Bericht door Durashift »

Het is bijna weer wintertijd. Op zoek naar een mogelijke activiteit tijdens de 'nacht van de nacht', die vreemd genoeg eigenlijk allemaal vroeg in de avond plaats vinden ipv rond dit tijdstip.. :wink: , kwam ik een artikel over hoe goed ProRail bezig is om de lichtintensiteit tijdens de donkere uren te verminderen.


We voldoen aan de wet en waar mogelijk doen we wat extra’s” dat is het uitgangspunt op het gebied van milieu van ProRail. Duisternis behoort tot één van de oerkwaliteiten van de leefomgeving, en daarom wordt er een ‘nee-tenzij’-beleid bij spoorverlichting in natuurgebieden gevoerd. Op perrons wordt er LED-verlichting geplaatst die minder lichtspreiding geeft en dus zorgt voor minder overlast voor de omgeving.

Wanneer je ProRail hoort, denk je al snel aan snelle treinen die veel geluid geven. Veel stations zijn 24 uur per dag, constant verlicht. Dit geeft hinder voor de omgeving en verstoring van de natuur. Gelukkig doet ProRail er veel aan om zo veel mogelijk van deze overlast tegen te gaan. Op het gebied van licht gaan de ontwikkelingen snel. Zo wil ProRail in 2020 een groot deel van de verlichting op stations vervangen voor LED-verlichting. Daardoor wordt er gemiddeld 50% energie bespaard en wordt de kwaliteit van het licht sterk verbeterd. (..)

De volgende station zijn inmiddels voorzien van LED-verlichting: Den Haag, Den Haag Laan van NOI, Den Helder, Dieren, Hardenberg, Hollands Spoor, Lichtenvoorde, Lochem, Maarn, Ruurlo, Voorschoten en Zoetermeer.

Bron: http://www.nachtvandenacht.nl/de-succes ... n-prorail/

Spoiler: show
Afbeelding
Spoiler: show
Afbeelding



Prima initiatief hoor.

Het kan aan mij liggen maar ik zie nu niet echt een verbetering in het beperken van het omgevingslicht. :?:
Ja, ik zie minder lichtbronnen op de 2e foto t.o.v. de eerste. Echter, het licht dat ik zie is helderder (feller, witter) en als ik dan in de lucht kijk.. lijkt het mij dat ik daar meer lichtuitstraling zie dan op de 1e foto.

Kortom, wat schieten de dieren ermee op? :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nacht van de Nacht: LED-verlichting op perrons.

Bericht door Geert »

Die nieuwe verlichting zag ik laatst ook op Laan van NOI, het is in ieder geval een stuk prettiger licht (en sowieso was de verlichting op de Laan wel toe aan vervanging, er stonden nog van die ouderwetse TL-lampen).

Wellicht zit de verbetering in het feit dat de verlichting gedimd kan worden? Hoewel station Voorschoten nou ook niet midden in de natuur ligt natuurlijk, dus wellicht is de foto helemaal niet relevant voor dat deel van het verhaal...
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nacht van de Nacht: LED-verlichting op perrons.

Bericht door huibf »

Gaat de verlichting niet uit op de kleine stations?
Ik kon me herinneren dat dat bijvoorbeeld in Deurne vroeger wel was.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Nacht van de Nacht: LED-verlichting op perrons.

Bericht door Bartjk »

Op kampen Zuid en Dronten heb ik de verlichting s'nachts uit zien staan. Of het op overige stations gebeurd weet ik niet.
JuulStikkelbroek
Berichten: 70
Lid geworden op: za 19 nov 2011, 15:57
Locatie: Voerendaal

Re: Nacht van de Nacht: LED-verlichting op perrons.

Bericht door JuulStikkelbroek »

In Voerendaal gaat de verlichting een tijdje na de laatste trein ook uit.
ZLSM Vrijwilliger
www.miljoenenlijn.nl
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Nacht van de Nacht: LED-verlichting op perrons.

Bericht door Nicketick »

Volgens mij zijn de meeste stations in Noord-Nederland uitgerust met Tvilight dim-installaties. Deze zijn te herkennen aan de kastjes met sensoren die aan de lichtmasten hangen. Als het goed is lijken ze een beetje op deze: Afbeelding

Is er niet zo'n soort installatie aanwezig?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Nacht van de Nacht: LED-verlichting op perrons.

Bericht door Durashift »

Dat verlichting uit gaat op stations heeft Mikos hier al eens bevestigd. Daar waar dat kan, natuurlijk. (veiligheid / werkzaamheden etc.)

Er zal best met dimmers gewerkt worden. Mij viel de lichtintensiteit op. Na vernieuwing is er, in mijn perspectief, gewoon meer licht. Terwijl de wens van de milieuorganisaties juist is om minder licht in de natuurte hebben. :?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nacht van de Nacht: LED-verlichting op perrons.

Bericht door Z2N »

Het hele idee van de nieuwe verlichting is volgens mij dat het licht beter ingesteld wordt, waardoor perrons zelf beter verlicht zijn terwijl er minder lichtsterkte (lumen) geproduceerd wordt. Nieuwe technieken als LED-straatverlichting bieden deze mogelijkheid.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten