Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7930
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Berichtdoor webguy » Do 16 Nov 2017, 21:55

Tijd om er 6 bij te zetten vanaf Arnhem :)

Klaasje
Berichten: 6373
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Berichtdoor Klaasje » Vr 17 Nov 2017, 14:32

Of twee keer vier vanaf Nijmegen en vier erbij op Arnhem.

Bemined
Berichten: 1308
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Berichtdoor Bemined » Di 21 Nov 2017, 19:09

Dat gaat men volgend jaar met trein 3122 doen. Maar dat kan alleen richting Utrecht, andersom is aftrappen in Arnhem kan mogelijk, er is onvoldoende tijd om het stel af te rangeren vanaf spoor 8 zonder een arriverende trein op spoor 10 of 11 in de weg te zitten. Het aftrappen en bijplaatsen vind dus alleen op spoor 11 plaats vanaf waar je conflictvrij naar het emplacement kan.

JothamvW
Berichten: 81
Lid geworden op: Zo 14 Feb 2016, 11:10

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Berichtdoor JothamvW » Di 21 Nov 2017, 19:32

En er kan natuurlijk in Nijmegen gerangeerd worden en dat de vertrekkende trein dan van 1a vertrekt.

Bemined
Berichten: 1308
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Berichtdoor Bemined » Di 21 Nov 2017, 20:18

Ook dat kan alleen richting Utrecht, bij aankomst vanuit Utrecht zijn 3a en 4a de enige opties (3b en 4b zijn beide nog bezet op moment dat de intercity uit Utrecht het station nadert, en naar 1a ligt in conflict met de trein die vrijwel gelijktijdig van 3b vertrekt) en geen van beide is lang genoeg voor een VIRM12. In de praktijk zou je op 3ab kunnen arriveren door langzaam binnen te rijden op 3a terwijl het sein naar 3b nog rood toont (sprinter die gelijktijdig via 2a vertrekt) maar dan schend je zowat elke procedure die er is en mocht de sprinter ook maar 10 seconden vertraagd zijn dan sta je halverwege de wisselstraat stil :P

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7930
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Berichtdoor webguy » Di 21 Nov 2017, 20:33

Overigens is de helft van spoor 1 een stom kruiswissel. Stopt Arriva nog op Spoor 1b? Want eigenlijk zou je met een extra seintje na de wissel vast een heel eind zijn

Bemined
Berichten: 1308
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Berichtdoor Bemined » Di 21 Nov 2017, 20:51

Het boemeltje uit Roermond blijft op 1b aankomen ja, spoor 1a wordt alleen gebruikt door enkele vroege en late intercity's en overdag door enkele Arriva boemeltjes die lang keren of omgewisseld worden. Verder wordt spoor 3a wordt de gehele dag niet gebruikt. Meest voor de hand liggende lijkt mij wisselpaar 121A/B zo'n 200 meter naar het zuiden te verplaatsen. Dan kunnen je vanuit Den Bosch via 3b en 2b naar 1a rijden, terwijl 3a op deze manier lang genoeg wordt voor 12 bakken. Van spoor 3b blijft dan net genoeg over voor één FLIRT viertje dus daar heb je weinig meer aan, maar omdat 1a en 3a dan nuttig gebruikt kunnen worden zal je 3b niet missen.

JothamvW
Berichten: 81
Lid geworden op: Zo 14 Feb 2016, 11:10

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Berichtdoor JothamvW » Di 21 Nov 2017, 21:36

Of je legt die wissel tussen de sporen 3 en 2 zelfs zo neer dat je geheel spoor 3 kan gebruiken vanuit Arnhem. Dan kan je ook weer "gewoon" de IC Zwolle-Roosendaal richting Roosendaal op spoor 4 laten komen.

MetroRET
Berichten: 1017
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Berichtdoor MetroRET » Di 21 Nov 2017, 21:43

Dat zou al gebeuren als je een wissel aanlegt / verplaatst om vanuit Wijchen naar spoor 1a te kunnen.

Dan kan je op spoor 1a alles vanuit Wijchen benutten.
Dan kan je spoor 3ab gebruiken voor de IC's uit Utrecht.
En dan is spoor 4a ook vrij om over de gehele 4e lijn de treinen náár Wijchen in te delen.

Bemined
Berichten: 1308
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Berichtdoor Bemined » Di 21 Nov 2017, 22:03

Wissel 121A/B verplaatsen dus. Heel spoor 3 is niet nodig, dat is 500 meter en zo lang zijn de intercity's niet :P

Mocht je het complete emplacement willen verbouwen dan kun je naar andere opties kijken, maar dat soort projecten gaan altijd nog langer overheen, een wissel of sein verplaatsen of perron verlengen kost vaak al veel te veel tijd. De 3600 kan meeprofiteren maar dat lijkt me niet echt kritiek, die heeft aan 10 bakken wel genoeg vermoed ik (ICM10 is zelfs nog iets ruimer dan DDZ8).

MetroRET
Berichten: 1017
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Berichtdoor MetroRET » Di 21 Nov 2017, 22:10

Op welk vlak is ICM10 ruimer dan DDZ8.

Qua 2e klas plaatsen is het niet eens ruimer dan DDZ6.
DDZ6 heeft 523 2e klas plaatsen tegenover 498 bij ICM10.

Verder heeft de 3600 sowieso al een perronlengtebeperking van maximaal 10 bakken op de kleinere stationnetjes, dus langer hoeft daarvoor niet.

Bemined
Berichten: 1308
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Berichtdoor Bemined » Wo 22 Nov 2017, 16:42

Een DDZ6 523 zitplaatsen 2e klas? Was het maar zo'n feest. Een DDZ6 heeft in total (1e + 2e + klap) 607 zitplaatsen, tegen 598 van een ICM8. DDZ8 heeft er in totaal 746, tegen 755 van een ICM10. Kijk je naar alleen 2e klas zonder klapzittingen dan is het 439 vs 422 bij DDZ6 vs ICM8 en 538 vs 537 bij DDZ8 vs ICM10.
Laatst gewijzigd door Bemined op Wo 22 Nov 2017, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.

MetroRET
Berichten: 1017
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Berichtdoor MetroRET » Wo 22 Nov 2017, 16:43

Dan mag wikipedia maar eens aangepast worden :mrgreen: .

Bemined
Berichten: 1308
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Berichtdoor Bemined » Wo 22 Nov 2017, 16:43

Wikipedia heeft inderdaad de cijfers van het ongereviseerde ICM, en tevens ontbreekt het aantal klapzittingen hier. De aantallen van DDZ op wikipedia lijken daarentegen weer sterk overdreven te zijn, eerste klas klopt nog wel maar tweede klas lijkt inclusief alle klapzittingen én met de meest knusse indeling van de loungebanken te zijn die je maar kunt bedenken.

Mdk
Berichten: 209
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Berichtdoor Mdk » Za 25 Nov 2017, 21:15

In verband met de werkzaamheden voor de tienminutentrein gaat prorail een gedeelte van de betuweroute aanpassen, zodat de ice hierover omgeleid kan worden tijdens de werkzaamheden aan Utrecht - Arnhem.

Meer info: https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-m ... t-voor-ice
Laatst gewijzigd door Mdk op Zo 26 Nov 2017, 07:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij twijfel altijd klagen

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 4141
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Berichtdoor Chrysa » Za 25 Nov 2017, 22:05

Oh, gaan ze een bovenleiding ophangen dan? (A)

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1781
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Berichtdoor marvinkok » Za 25 Nov 2017, 22:33

Als je goed leest zijn de aanpassingen al gedaan aan de betuweroute, anders had die ICE vandaag ook niet kunnen rijden...
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland

Western Soldier
Berichten: 138
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Berichtdoor Western Soldier » Zo 26 Nov 2017, 00:16

hidihi schreef:Ik ben misschien wat laat met mijn reactie maar ik wil er toch wel graag wat over kwijt. Zelf ben over het algemeen heel erg tegen 10 minuut diensten. Afgezien van Rotterdam,. Den Haag, Amsterdam en Utrecht is er geen enkele stad die elke 10 minuten een stadsdienst kan laten rijden. En dan willen we treinen elke 10 minuten naar plaatsen zoals Arnhem, Nijmegen laten rijden waar ze grotendeels een 15 minuten dienst hebben. Het is krankzinnig( om Nijmegen een 10 minuten dienst aan te gaan bieden) en nog krankzinniger dat ze het daadwerkelijk naar Eindhoven gaan doen.

Als je de verbinding Ede-Arnhem-Nijmegen echt wil verbeteren dan moet er nieuwe bouwwerken gemaakt gaan worden. Een nieuwe treinboog bij Oosterbeek is daarin essentieel. De reiziger die vanuit Utrecht naar Nijmegen moet, moet altijd langs Arnhem. De trein rijdt vanaf Oosterbeek 2/3 minuten naar Noordelijke richting naar Arnhem. Daar moet de trein zo'n 5 minuten staan om te keren en dan gaat deze trein zuidwaarts naar Nijmegen. Met een boog waarbij station Arnhem overgeslagen wordt bespaart de stad Nijmegen al snel 10 minuten reistijd. Daarnaast is al dat gestop op Veenendaal de klomp en Driebergen Zeist nergens voor nodig. Dus deze steden kunnen ook door de IC overgeslagen worden. Samengevat denk ik dat de steden heel meer baat hebben met aparte IC's naar Arnhem en Nijmegen die alleen in Ede-Wageningen stopt. Beide IC's rijden elke 15 minuten en rijden vanaf Oosterbeek redelijk achter elkaar om ruimte te geven aan de stoptreinen. Overigens vergeet ik Veenendaal niet. Deze stad moet in mijn plan een rechtstreekse IC krijgen naar Utrecht. De lijn Ede-Wageningen Driebergen Zeist wordt overgenomen door een stoptrein


Een treinboog bij Oosterbeek is nonsens? Hoe wil je die gaan aanleggen, er is daar geen ruimte voor zonder het halve dorp met de grond gelijk te maken of zonder de natuur aan te tasten. Een spoorboog gaat de gemeente Renkum waar Oosterbeek onder valt zeker niet goedkeuren, te meer vanwege het feit dat een ringweg ook al regelmatig is voorgesteld en is afgeketst vanwege hetzelfde landgoed waar de ring dan doorheen moet.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 2152
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Berichtdoor trolly » Zo 26 Nov 2017, 04:58

marvinkok schreef:Als je goed leest zijn de aanpassingen al gedaan aan de betuweroute, anders had die ICE vandaag ook niet kunnen rijden...

Chrysa leest goed:
Mdk schreef:In verband met de werkzaamheden voor de tienminutentrein gaat prorail een gedeelte van de betuwelijn aanpassen, zodat de ice hierover omgeleid kan worden tijdens de werkzaamheden aan Utrecht - Arnhem.

En inderdaad, Mdk bedoelde vast de betuweroute.
È pericoloso sporgersi.

Mdk
Berichten: 209
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Berichtdoor Mdk » Zo 26 Nov 2017, 07:24

:@ oeps
Bij twijfel altijd klagen

Durashift
Berichten: 1781
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Berichtdoor Durashift » Zo 26 Nov 2017, 13:35

Tunnelboog maken, onder dat landgoed door?

Samen met een ringweg in de andere buis?

:)

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11616
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Berichtdoor Vinny » Zo 26 Nov 2017, 21:26

Western Soldier schreef:
Een treinboog bij Oosterbeek is nonsens? Hoe wil je die gaan aanleggen, er is daar geen ruimte voor zonder het halve dorp met de grond gelijk te maken of zonder de natuur aan te tasten. Een spoorboog gaat de gemeente Renkum waar Oosterbeek onder valt zeker niet goedkeuren, te meer vanwege het feit dat een ringweg ook al regelmatig is voorgesteld en is afgeketst vanwege hetzelfde landgoed waar de ring dan doorheen moet.

https://goo.gl/maps/i9aUdnw6xmQ2

Ik zie een paar maïsvelden. Het zal waarschijnlijk niet heel erg eenvoudig worden om hier een paar spoorbogen aan te leggen, maar het halve dorp hoeft echt niet te worden afgebroken. Ik vind dat in Nederland veel te veel geluisterd wordt naar NIMBY''s met lange tenen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 2152
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Berichtdoor trolly » Zo 26 Nov 2017, 21:39

Je gaat nogal kort door de bocht, Vinny. Letterlijk, wel te verstaan. Ten Oosten van Oosterbeek kan je er best een boogje bijprakken, maar daar ga je dan niet met 130 doorheen. Als dat wel moet kom je ten noorden van de lijn Utrecht-Arnhem uit, en betaal je het dubbele aan kunstwerken. En bij elk westlijker tracé ploeg je het halve dorp om.
È pericoloso sporgersi.

Western Soldier
Berichten: 138
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Berichtdoor Western Soldier » Ma 27 Nov 2017, 00:33

Ja, ik ken de locatie, maar dan nog moet je ook een deel door Mariëndael, als je überhaupt de verbinding ongelijkvloers wil maken. En als je een tunnel aan wilt leggen dan moet dat ook weer boven komen. Door Oosterbeek heen loopt de spoorlijn uit Utrecht verdiept en je zult dus een groot deel van de talud moeten weghalen indien je daar de sporen om af te takken wilt aanleggen. Daar ligt ook een fietspad welke goed gebruikt wordt door fietsers van en naar Arnhem, die zullen dus dan allemaal omgeleid moeten worden. Dan moet je daarna de tunnel aanleggen die pas na de Utrechtseweg weer boven kan komen. Dat moet dan gebeuren voor de bebouwing van de Prins Bernardlaan als je daar niet wilt slopen. Het spoor vanuit Nijmegen naar Utrecht zou dan uiteindelijk alsnog door bebouwing heen moeten. Ik ben heel benieuwd hoe dat uitgevoerd zou kunnen worden, zonder ingewikkelde bouwwerken aan te leggen.

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2419
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Berichtdoor Alargule » Ma 27 Nov 2017, 10:45

Niet. Plus het feit dat infrastructuur door landgoed Mariëndaal net zo bespreekbaar is als een A9 door het Naardermeer.

Maar gelukkig zijn er ook geen plannen voor zo'n boog, en passen dit soort bezwaren dus louter binnen een theoretische gedachtenoefening. Enkeltje Ideeënforum?
Nu op Wordpress: Rails in Amsterdam


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten