Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door wouter15 »

Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

2 november 2017

Vanaf december heeft Amsterdam – Eindhoven de primeur met de dagelijkse tienminuten trein. Andere trajecten moeten nog zeker 5 jaar geduld hebben. Schiphol – Nijmegen is waarschijnlijk het eerst volgende traject dat aan de beurt komt.


“Op dit moment worden nut en noodzaak, timing en maatregelen voor een verbeteraanpak onderzocht voor eventuele volgende corridors” zegt ProRail woordvoerder Anna Kodde. “Het gaat dan als eerst om de corridor Schiphol- Nijmegen”. Toch is frequentie verhoging op die corridor nog ver weg. Zo is de infrastructuur op dat traject nog niet geschikt om meer treinen te verwerken. Zo is Driebergen-Zeist een knelpunt en moet ook de opstelcapaciteit worden uitgebreid, zegt ProRail.

Lees verder via: http://www.treinreiziger.nl/tienminuten ... egst-2022/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door JWM »

En wanneer gaan er uberhaupt ergens sprinters om de 10 minuten rijden?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Z2N »

December. Houten Castellum - Utrecht Centraal wordt vanaf dan tienminutendienst, in de spits.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door VIRM »

Is het traject Schiphol - Nijmegen zo druk dat het het tweede traject is met iedere tien minuten een trein? Ik dacht dat er nog wel wat andere trajecten waren...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door reisthijs »

Dat is niet zo relevant voor dit prestigeproject, men wil het zo snel mogelijk invoeren en dit traject is er toevallig het eerste klaar voor. De andere trajecten volgen 1 of 2 jaar later.
Bedenk ook dat het in eerste instantie voornamelijk een frequentieverhoging is, nog geen grote capaciteitsuitbreiding.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door JWM »

Z2N schreef:December. Houten Castellum - Utrecht Centraal wordt vanaf dan tienminutendienst, in de spits.
Ik blijf erbij dat deze uitbreiding in het sprintersegment zeer matig is vergeleken met de ambities voor de Intercity's. Zeker omdat gelijktijdig er verslechteringen worden doorgevoerd voor de sprinters Utrecht - Geldermalsen - Tiel/Den Bosch.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Z2N »

An sich kan ik het me wel voorstellen. Eerst zeker weten dat de tienminutendienst voor IC's past, daarna de sprinter-tienminutendienst introduceren. Rond Utrecht speelt echter ook mee dat de Sprinters nog wat extra infrastructuur nodig hebben, op de corridor Woerden - Geldermalsen mist nog de spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal, op de corridor Breukelen - Veenendaal mist de inhaalmogelijkheid in Driebergen-Zeist.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door microshit »

Maar een paar jaar geleden is er al getest met een tienminutendienst op Utrecht - Geldermalsen, wat is daar dan uitgekomen dat dit nu beperkt is tot Utrecht - Houten Castellum? Gaat dus om de eerste ETMET test.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Suus »

Toen kon men nog niet keren op Houten Castellum.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door starx »

Ik vind het eigenlijk helemaal niet erg als Schiphol-Nijmegen even moet wachten. Ik meen ooit gelezen te hebben dat NS uit het PHS-budget subsidie zou krijgen voor de extra treinen op Arnhem-Utrecht omdat ze niet rendabel zouden zijn. Dat vind ik zonde van het geld en ook principieel verkeerd.

Ik denk dat NS ook eerst eens goed moet nadenken wat ze precies met die ICE willen. Op een tweesporig baanvak is zo'n trein die maar eens in de 2 uur rijdt echt een onding omdat je er wel een pad voor moet vrijhouden. Volgens mij zou het veel beter zijn om er een gewone IC van te maken die elk uur rijdt en die dan tussen een binnenlandse IC vervangt tussen Arnhem en Amsterdam. En als ze dan toch bezig zijn kunnen ze de IC-Berlijn misschien ook elk uur laten rijden.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door JWM »

Mensen die standpunten innemen op basis van 'Ik meen ooit gelezen te hebben' vind ik gevaarlijk.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door regenmaker »

@starx De provincie Gelderland wil de ICE graag naar een uursdienst brengen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Jef400 »

JWM schreef:Mensen die standpunten innemen op basis van 'Ik meen ooit gelezen te hebben' vind ik gevaarlijk.
Ach, zo lang wij als samenleving maar meegaan in een slachtoffergetuigen gaat het helemaal goed hier in Neerlandistan :roll:
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Hainje »

Wat.....?
🍉
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door SuperGhost »

starx schreef:Ik denk dat NS ook eerst eens goed moet nadenken wat ze precies met die ICE willen. Op een tweesporig baanvak is zo'n trein die maar eens in de 2 uur rijdt echt een onding omdat je er wel een pad voor moet vrijhouden. Volgens mij zou het veel beter zijn om er een gewone IC van te maken die elk uur rijdt en die dan tussen een binnenlandse IC vervangt tussen Arnhem en Amsterdam. En als ze dan toch bezig zijn kunnen ze de IC-Berlijn misschien ook elk uur laten rijden.
Ik dacht dat de NS ook graag die ICE wilde vervangen door 1x p/u een IC Amsterdam - Köln die dan tussen Amsterdam en Arnhem dienst zou doen als de 5e of 6e IC die anders in Arnhem was geëindigd. Maar volgens mij wilde DB niet meewerken en per se een ICE houden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Vinny »

Hainje schreef:Wat.....?
Dat was een poging om de forumstijl van Aking te overtreffen :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door hidihi »

Ik ben misschien wat laat met mijn reactie maar ik wil er toch wel graag wat over kwijt. Zelf ben over het algemeen heel erg tegen 10 minuut diensten. Afgezien van Rotterdam,. Den Haag, Amsterdam en Utrecht is er geen enkele stad die elke 10 minuten een stadsdienst kan laten rijden. En dan willen we treinen elke 10 minuten naar plaatsen zoals Arnhem, Nijmegen laten rijden waar ze grotendeels een 15 minuten dienst hebben. Het is krankzinnig( om Nijmegen een 10 minuten dienst aan te gaan bieden) en nog krankzinniger dat ze het daadwerkelijk naar Eindhoven gaan doen.

Als je de verbinding Ede-Arnhem-Nijmegen echt wil verbeteren dan moet er nieuwe bouwwerken gemaakt gaan worden. Een nieuwe treinboog bij Oosterbeek is daarin essentieel. De reiziger die vanuit Utrecht naar Nijmegen moet, moet altijd langs Arnhem. De trein rijdt vanaf Oosterbeek 2/3 minuten naar Noordelijke richting naar Arnhem. Daar moet de trein zo'n 5 minuten staan om te keren en dan gaat deze trein zuidwaarts naar Nijmegen. Met een boog waarbij station Arnhem overgeslagen wordt bespaart de stad Nijmegen al snel 10 minuten reistijd. Daarnaast is al dat gestop op Veenendaal de klomp en Driebergen Zeist nergens voor nodig. Dus deze steden kunnen ook door de IC overgeslagen worden. Samengevat denk ik dat de steden heel meer baat hebben met aparte IC's naar Arnhem en Nijmegen die alleen in Ede-Wageningen stopt. Beide IC's rijden elke 15 minuten en rijden vanaf Oosterbeek redelijk achter elkaar om ruimte te geven aan de stoptreinen. Overigens vergeet ik Veenendaal niet. Deze stad moet in mijn plan een rechtstreekse IC krijgen naar Utrecht. De lijn Ede-Wageningen Driebergen Zeist wordt overgenomen door een stoptrein
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door regenmaker »

In zowel Arnhem als Nijmegen bevinden zich stadsdienstlijnen die elke 10 minuten rijden. ;) Vanaf december komt daar lijn 5 Groesbeek - Beuningen in de spits bij.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Nitein-Repart »

1 lijn in Arnhem en 2 in Nijmegen, dat is in mijn ogen niet erg veel. De meeste stadsdienstlijnen rijden om de 15 minuten. Maar een stadsdienstlijn die in Arnhem om .58 vertrekt heeft nergens goede treinaansluitingen op, aldus niet op het hoofdstation.

Het probleem zit hem ook niet in de buslijnen, aangezien je de dienstregeling van een buslijn gemakkelijk kan aanpassen en je bijvoorbeeld van 4x/uur naar 3x/uur kan gaan om zo iedere bus een aansluiting te laten bieden op de trein. Het probleem zit hem in de aansluitende spoorlijnen. Daar kun je niet makkelijk van 4x/uur naar 3x/uur of 6x/uur gaan, omdat de infrastructuur het niet toelaat.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Z2N »

De meeste reizigers reizen zonder overstap, en de reistijdwinst voor hen compenseert volledig de extra reistijd voor reizigers die moeten overstappen en daar een paar minuten extra voor hebben.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Durashift »

hidihi schreef: (..) Daar moet de trein zo'n 5 minuten staan om te keren en dan gaat deze trein zuidwaarts naar Nijmegen. Met een boog waarbij station Arnhem overgeslagen wordt bespaart de stad Nijmegen al snel 10 minuten reistijd.
Dat is mooi.. maar ik denk dat de bezetting van de IC's dan, per saldo, minder wordt. Nu zitten reizigers voor Arnhem en Nijmegen nog bij elkaar in één trein. Okay, dat is in de spits soms te druk..

Daarnaast, wat te doen met de vermindering van het aantal treinverbindingen tussen Arnhem en Nijmegen, als er 2x p.u. een IC wegvalt?
hidihi schreef: (..)
Daarnaast is al dat gestop op Veenendaal de klomp en Driebergen Zeist nergens voor nodig. Dus deze steden kunnen ook door de IC overgeslagen worden. (..)
Oh. Naar mijn indruk zijn er altijd best wel wat in- en uitstappers op die stations...

hidihi schreef: (..) Overigens vergeet ik Veenendaal niet. Deze stad moet in mijn plan een rechtstreekse IC krijgen naar Utrecht. (..)
Euh... die heeft men nu toch al, via de Klomp?

.. en dan zeker een stopper van Rhenen naar Veenendaal? Kan men dat wel ombouwen naar tram/lightrail voor dat kippestukkie.



~~~~~~~~~
@JMW: voor mij betekent 'ik meen ooit gelezen te hebben' geen gevaar... maar juist een voorbehoud dat de zender van de boodschap het ook mis kan hebben, op inhoud. Standpunten zijn altijd te betwisten, toch?
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Bemined »

Erno-BE schreef:Het probleem zit hem ook niet in de buslijnen, aangezien je de dienstregeling van een buslijn gemakkelijk kan aanpassen en je bijvoorbeeld van 4x/uur naar 3x/uur kan gaan om zo iedere bus een aansluiting te laten bieden op de trein. Het probleem zit hem in de aansluitende spoorlijnen. Daar kun je niet makkelijk van 4x/uur naar 3x/uur of 6x/uur gaan, omdat de infrastructuur het niet toelaat.
Maar geven die regionale bus- en treinverbindingen met een kwartierdienst wel een goede aansluiting dan? Op sommige stations doen ze dat ja, maar op een hoop ook niet. In Dordrecht bijvoorbeeld rijdt de NS trein rustig voor je neus weg als je met de regionale Arriva trein aankomt. Of Leeuwarden, waar (DRGL 2018) de versnelde intercity Leeuwarden - Den Haag de deuren gaat sluiten op het moment dat de trein uit Harlingen arriveert. Ons spoornet is helaas lang niet overal geschikt om goede aansluitingen te bieden, dan kan je beter de treinen frequenter laten rijden zodat je in elke richting ten minste 2x per uur een goede overstap hebt.
verfmeer
Berichten: 776
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door verfmeer »

hidihi schreef:Als je de verbinding Ede-Arnhem-Nijmegen echt wil verbeteren dan moet er nieuwe bouwwerken gemaakt gaan worden. Een nieuwe treinboog bij Oosterbeek is daarin essentieel. De reiziger die vanuit Utrecht naar Nijmegen moet, moet altijd langs Arnhem. De trein rijdt vanaf Oosterbeek 2/3 minuten naar Noordelijke richting naar Arnhem. Daar moet de trein zo'n 5 minuten staan om te keren en dan gaat deze trein zuidwaarts naar Nijmegen. Met een boog waarbij station Arnhem overgeslagen wordt bespaart de stad Nijmegen al snel 10 minuten reistijd.
Waarom niet gewoon een trein Utrecht-Nijmegen via Rhenen dan? Dat lijkt mij vele malen effectiever, aangezien die sporen minder gebruikt worden.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door MdJ »

Er mist daar nogal essentiële brug en boog bij Ressen. Moet je die nog bouwen, is 2035 een eerdere haalbare dienstregelingsjaar.
Bij twijfel: gebruik beton.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Mdk »

Bemined schreef: Maar geven die regionale bus- en treinverbindingen met een kwartierdienst wel een goede aansluiting dan? Op sommige stations doen ze dat ja, maar op een hoop ook niet. In Dordrecht bijvoorbeeld rijdt de NS trein rustig voor je neus weg als je met de regionale Arriva trein aankomt. Of Leeuwarden, waar (DRGL 2018) de versnelde intercity Leeuwarden - Den Haag de deuren gaat sluiten op het moment dat de trein uit Harlingen arriveert. Ons spoornet is helaas lang niet overal geschikt om goede aansluitingen te bieden, dan kan je beter de treinen frequenter laten rijden zodat je in elke richting ten minste 2x per uur een goede overstap hebt.
Dit is mijn grote probleem met de stadsdienst van Apeldoorn, de lijnen rijden allemaal ongeveer tegelijk, 2 of 4 keer per uur (afhankelijk van de lijn en het tijdstip), de intercity's richting het oosten en het westen vertrekken bijna gelijktijdig 4x per uur. alleen sluiten de bussen voor geen meter op de treinen aan. het overgrote deel van de bussen komt binnen 5 minuten na het vertrekken van de treinen aan op het busstation, vanwaar je binnen een minuut in een trein zou kunnen zitten. dus je staat zowel te wachten op een vertrekkende bus, minimaal 6 min na het aankomen van je ttrein, als op je trein ~10 minuten na het aankomen van je bus.
het feit dat bussen en treinen even vaak in het uur rijden betekent niet dat je een goede overstap hebt.
Bij twijfel altijd klagen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten