Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door cassie127 »

je zou inderdaad 2x per uur een crossplatform overstap op de IC Roosendaal kunnen bieden voor het laatste stukje andersom zou je het kunnen regelen vanuit de IC naar Zwolle
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door reisthijs »

Ja, dat is dus ook al de hele tijd het plan. 6x/uur Schiphol-Nijmegen waarvan 2x met overstap in Arnhem.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door MetroRET »

Alleen, een 10 "nette" minutendienst zal nooit passen tussen Nm en Ah, zonder inhaalmogelijkheden.
Anders kunnen er geen sprinters en de boemel naar Tl rijden.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Bemined »

Intercity doet 12/13 minuten over Arnhem - Nijmegen, sprinter 18. Met een opvolgtijd van 2 minuten is het dus haalbaar om een 10 minuten interval te rijden met de intercity's, sprinters hebben dan een 10-20 interval (vanaf Elst wordt dat met het boemeltje erbij weer 10 minuten). Hoewel technisch haalbaar, schrijven de plannormen nu een opvolgtijd van 3 minuten voor. In principe zijn er drie opties om de 10 minuten interval mogelijk te maken: een inhaalmogelijheid toevoegen (sprinter langere rijtijd), de opvolgtijd verkorten (heb je waarschijnlijk extra marge op de stations nodig anders gaat de robuustheid achteruit) of de intercity langzamer inleggen waardoor de rijtijd naar 14 minuten gaat.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door ZO6176 »

Je kunt bovenstaande ook vanaf vaartsche rijn rekenen. Heb je iets meer speling met de rijtiijden en overstaptijd.
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door JothamvW »

Wat heeft Vaartsche Rijn met de inpassing van de tienminutendienst tussen Arnhem en Nijmegen te maken?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door hidihi »

Als je kunst en vliegwerk met de sprinters moet doen. Is elke 10 minuten rijden dan wel zo verstandig? Ik was vorige week in Eindhoven. Ik wilde naar Dordrecht stadspolders reizen en via Geldermalsen reizen bleek een goede optie te zijn. In Eindhoven was ik op de IC trein gestapt die gereden werd met een virm 4 en in den Bosch stapte ik over op de sprinter. Toen ik in de Arriva trein zat (net na Geldermalsen) werd de trein op het rechter spoor ingehaald door de IC trein die opnieuw slechts met een enkele virm treinstel gereden werd. Door deze gebeurtenis begon ik nog meer te twijfelen aan 10 minuten diensten. In het voorbeeld van het traject Eindhoven-Utrecht kunnen stoptrein passagiers veel langer onderweg zijn omdat de sprinter in Geldermalsen moet wachten tot dat de IC voorbij gereden is. Ik kan daar best mee leven als de IC's ook echt ook op maximale lengte rijden. Daar is nu geen sprake van. Ik heb dan zoiets van rij dan gewoon elke 15 minuten met een IC waarbij de stoptrein gewoon een beetje door kan blijven rijden. Je kunt de IC altijd verlengen tot 10,12,14 of 16 bakken(wat nodig is qua reizigersvraag) en mochten de perrons te kort zijn dan kun je die beter verlengen. Ik ben niet altijd een tegenstander van een 10 minuten dienst maar de stoptrein diensten mogen er niet sterk op achter uitgaan. Ook is het in mijn visie belangrijk dat de reistijd van de treinen geoptimaliseerd wordt voordat je naar de 10 minuten dienst gaat grijpen.
Laatst gewijzigd door hidihi op zo 21 jan 2018, 10:58, 2 keer totaal gewijzigd.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door ZO6176 »

JothamvW schreef:Wat heeft Vaartsche Rijn met de inpassing van de tienminutendienst tussen Arnhem en Nijmegen te maken?
Dat er nu gerekend werd met 3 minuten vertrek na de ic vanaf centraal. Als de stopper op vaartsche rijn staat en de ic naar arnhem aldaar passeert heb je de paar minuten speling in de rijtijd naar arnhem.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Wubbo »

SuperGhost schreef:Ontopic: wel weer een blunder van ProRail om, kort nadat Arnhem Centraal compleet verbouwd is, er opeens achter te komen dat spoor 4 toch echt perronsecties nodig heeft en dat perron opeens toch verlengd moet worden en spoor 5a weer teruggelegd moet worden. Het was veel goedkoper geweest om dat direct te doen.
Spoor 5a heeft nooit een verbinding met spoor 4 gehad (spoor 4 had voor de verbouwing geen fases). Toen de plannen voor Arnhem gemaakt werden was er nog geen sprake van een trein naar Emmerich, die is er nu de oorzaak van dat Arnhem een perronfase tekort komt. Of dat dan een blunder is weet ik niet: was het wel aangelegd maar nooit gebruikt dan had iedereen weer geroepen dat het een onzinnige investering is geweest.
SuperGhost schreef:Hoe staat het er verder overigens voor met dat extra perronspoor in Nijmegen, het extra wisseltje om vanuit Wijchen op spoor 1a te kunnen komen (wederom Nijmegen),
Nijmegen is sowieso nodig. Het extra wissel staat als ik het goed heb in de plannen voor aanleg in 2019, dat extra perron duurt langer (zal wel 2022 worden gok ik).
Bemined schreef:Hoewel technisch haalbaar, schrijven de plannormen nu een opvolgtijd van 3 minuten voor.
De plannormen zeggen dat je gebruik moet maken van de technisch haalbare tijd plus een buffer. Die 3 minuten geldt als de technisch haalbare tijd niet bekend is. Als de technisch minimale tijd 1,5 minuut is mag je best op 2 minuten plannen.
hidihi schreef:In het voorbeeld van het traject Eindhoven-Utrecht kunnen stoptrein passagiers veel langer onderweg zijn omdat de sprinter in Geldermalsen moet wachten tot dat de IC voorbij gereden is. Ik kan daar best mee leven als de IC's ook echt ook op maximale lengte rijden. Daar is nu geen sprake van.
Reisde je in de spits of in de daluren? In de daluren is het nooit zo geweest dat alle treinen op maximale lengte reden. Voor de daluren moet je je vooral afvragen of je dan een ander patroon wil aanbieden dan in de spits, omdat je dan meerdere keren van patroon wisselt. Of dat voor reizigers te onthouden is en of dat qua aansluitingen op ander OV handig is, is de vraag.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door MetroRET »

ZO6176 schreef:
JothamvW schreef:Wat heeft Vaartsche Rijn met de inpassing van de tienminutendienst tussen Arnhem en Nijmegen te maken?
Dat er nu gerekend werd met 3 minuten vertrek na de ic vanaf centraal. Als de stopper op vaartsche rijn staat en de ic naar arnhem aldaar passeert heb je de paar minuten speling in de rijtijd naar arnhem.
Maar Utvr ligt toch helemaal niet tussen Ah en Nm ? :?
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Bemined »

Wubbo schreef:De plannormen zeggen dat je gebruik moet maken van de technisch haalbare tijd plus een buffer. Die 3 minuten geldt als de technisch haalbare tijd niet bekend is. Als de technisch minimale tijd 1,5 minuut is mag je best op 2 minuten plannen.
Zoals je zelf al zegt, plannorm is technische tijd plus buffer. Een technische tijd van 1,5 minuut levert volgens de netverklaring dus alsnog een plannorm van 3 minuten op ;)
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door ZO6176 »

Je hebt gelijk. Ik lees ah en nm en in mijn geheugen beredeneren komt ut en ah. Stom van mijn zijde
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: RE: Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Klaasje »

Bemined schreef:
Wubbo schreef:De plannormen zeggen dat je gebruik moet maken van de technisch haalbare tijd plus een buffer. Die 3 minuten geldt als de technisch haalbare tijd niet bekend is. Als de technisch minimale tijd 1,5 minuut is mag je best op 2 minuten plannen.
Zoals je zelf al zegt, plannorm is technische tijd plus buffer. Een technische tijd van 1,5 minuut levert volgens de netverklaring dus alsnog een plannorm van 3 minuten op ;)
Nee, je moet afronden en een minuut optellen. 1,5 mag je naar beneden afronden en dat levert dus 2 minuten plantijd op. (Enneh, het is Wubbo zijn vak)
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door ZO6176 »

Je zou de ic ook nog in lent kunnen laten stoppen dat je dan per uut 6x ic tussen ah en nm hebt.
2x per uur stoptrein ah en nijmegen en dan verknoopt richting wijchen en/of zutphen.
2x per uur stoptrein ah en tl. Die ongeveer een kwartiersdienst rijdt tussen ah en elst
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door hidihi »

Ik zat op het randje Wuddo van dal naar spits. Ik had de 15.27 vanaf Eindhoven. Een beetje off topic misschien. Zijn perrons van de (mogelijke) corridor trajecten Nijmegen-Amsterdam en Eindhoven-Amsterdam lang genoeg om met 16 bakken Virm rond te rijden of zijn ze bij de materieel planning erg gebonden aan relatief korte treinen?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Wubbo »

15.27 vanaf Eindhoven is nog dal, die rijdt pas echt in de spits vanaf Amsterdam C en daar is de frequentie niet aangepast.

16 bakken VIRM past voor zover ik weet niet op Amsterdam Amstel en Eindhoven. Amsterdam C en Utrecht C zijn in ieder geval niet het probleem. Nijmegen is nu beperkend maar ik weet niet hoe dat in de verbouwingsplannen is.
ZO6176 schreef:Je zou de ic ook nog in lent kunnen laten stoppen dat je dan per uut 6x ic tussen ah en nm hebt.
Dan moeten eerst de perrons van Nijmegen Lent verlengd worden, bovendien is een stop in Nijmegen Lent slecht voor je opvolgtijden. Als je dan die rijtijd wil verlengen door een extra stop is Elst logischer, omdat dat de middelste stop is waardoor er de meeste tijd tussen sprinter en IC is, aangenomen dat die vlak na elkaar vertrekken uit Nijmegen en Arnhem.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Durashift »

hidihi schreef: (..) Je kunt de IC altijd verlengen tot 10,12,14 of 16 bakken(wat nodig is qua reizigersvraag) en mochten de perrons te kort zijn dan kun je die beter verlengen. Ik ben niet altijd een tegenstander van een 10 minuten dienst maar de stoptrein diensten mogen er niet sterk op achter uitgaan. Ook is het in mijn visie belangrijk dat de reistijd van de treinen geoptimaliseerd wordt voordat je naar de 10 minuten dienst gaat grijpen.
Volgens mij is dat nou juist de hele gedachte achter ETMET. Betere verdeling van reizigers, zodat er per saldo met kortere treinstellen gereden kan worden (scheelt materieel investering) en ook een betere reistijdoptimalisatie, doordat de ETMET treinen een nog betere punctualiteit behoeven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Suus »

Een trein met twee stellen zorgt op diverse stations langs Eindhoven - Amsterdam ook niet direct voor een betere reizigersverdeling. Zo zit bij een trein richting Utrecht de toegang naar het perron in zowel Eindhoven als 's-Hertogenbosch vooraan het perron. Rijd je met twee stellen, dan is het achterste leeg en het voorste vol.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: RE: Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Bemined »

Ik weet niet of je 16 bakken VIRM zou willen. Probeer zo'n trein inderdaad maar eens gelijkmatig vol te krijgen, en daarnaast wil je het perron binnen 3 minuten leeg krijgen voor de volgende trein binnenkomt. En tel daarbij op dat ik niet zo zeker ben of onze bovenleiding krachtig genoeg is om energie te leveren voor 16 bakken, mogelijk wordt je tractie dan nog verder beperkt.
Klaasje schreef:Nee, je moet afronden en een minuut optellen. 1,5 mag je naar beneden afronden en dat levert dus 2 minuten plantijd op.
Volgens de netverklaring moet je ≥ 0,5 minuut naar boven afronden. Maar dat was het punt natuurlijk niet, het gaat er om dat er maatregelen getroffen zullen moeten worden om de treindienst betrouwbaar te houden bij dergelijke korte opvolging.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door lijntaxi »

Wat een gedoe zeg om meer mensen naar Schiphol te krijgen. Terwijl ze aan de andere kant Schiphol willen ontlasten.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door ZO6176 »

Wubbo schreef:
ZO6176 schreef:Je zou de ic ook nog in lent kunnen laten stoppen dat je dan per uut 6x ic tussen ah en nm hebt.
Dan moeten eerst de perrons van Nijmegen Lent verlengd worden, bovendien is een stop in Nijmegen Lent slecht voor je opvolgtijden. Als je dan die rijtijd wil verlengen door een extra stop is Elst logischer, omdat dat de middelste stop is waardoor er de meeste tijd tussen sprinter en IC is, aangenomen dat die vlak na elkaar vertrekken uit Nijmegen en Arnhem.
Kan ook. Maar dan heeft Lent slechts 2 treinen per uur (in mijn opsomming) en geen 4. Overigens van de 6 IC's per uur zijn er 2 Zl-Rsd.
Anders wordt het op dit baanvak wel heel krap.
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 21 jan 2018, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door ibodejoode »

16 bakken VIRM moet je niet willen, laat staan dat het kan of mag. Ik ben nog van de oude garde, maar er staat mij bij dat de langste personentreinen volgens de spoorwegwet 60 assen (16 bakken) mochten zijn, is misschien aangepast. Maar in het binnenland was het beperkt tot 15 bakken en dan alleen op de lijn Zwolle - Amersfoort - Utrecht. Alleen daar waren toen de perrons lang genoeg. Dat waren dan combi's van Leeuwarden / Groningen naar Rotterdam / Den Haag. Na opening van de Hanzelijn is dat vervallen.

Je moet het niet willen, omdat je 16 bakken gewoon niet goed vol krijgt. Trein is te lang en slechts deels zal die (erg vol) zijn en deels, meest voor/achter erg leeg. En als zoiets leegstroomt op de grote stations krijg je opstoppingen bij (rol)trappen. Je zit ook altijd verkeerd met cross platform naar een kortere trein. Mag je ook gelijk er 3 Hc's opzetten.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: RE: Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Lijn 45 »

Bemined schreef:En tel daarbij op dat ik niet zo zeker ben of onze bovenleiding krachtig genoeg is om energie te leveren voor 16 bakken, mogelijk wordt je tractie dan nog verder beperkt.
12 bakken (2 X 6) is volgens mij de maximale lengte van IRM die onze bovenleiding aankan. Het is daarom momenteel niet mogelijk om met langere combinaties te gaan rijden.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Bemined »

Er heeft jarenlang een VIRM14 gereden in de NoordOost, maar je hebt kans dat het vermogen automatisch beperkt wordt bij zo'n lengte.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Mikos »

Handmatig; het vermogen moet bij dergelijke lengtes absoluut handmatig worden aangepast.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten