Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door waldo79 »

Juist. Zo'n sta in de weg is die omweg via Arnhem niet. Daarnaast genereert Arnhem best wat reizigers. Die mis je allemaal als je rechtstreeks naar Nijmegen gaat vanuit Ede.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Roeland »

Inderdaad. Wanneer de Nijmegen-IC Arnhem zou overslaan, zou zowel Utrecht - Arnhem als Utrecht - Nijmegen een lage frequentie krijgen. Per saldo benadeel je daar meer reizigers mee dan met een hoogfrequente IC die, voor Utrecht - Nijmegen, een omkeertijd van 6 minuten op Arnhem heeft.
PHS

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door PHS »

Dat valt te betwijfelen. In de (verre?) toekomst wordt er ETMET/PHS ingevoerd tussen Amsterdam en Arnhem. Tussen Arnhem en Nijmegen rijden nu al zes intercity's per uur.

Met die reizigersaantallen lijkt mij een kwartiersdienst Nijmegen - Utrecht en Arnhem - Utrecht haalbaar, zeker in de spits. Nijmegen verliest per saldo niets (blijft 4x/u), Arnhem slechts 2 verbindingen. Dat betekent dus hoogstens 5 minuten extra reistijd. Tussen Arnhem en Nijmegen blijven dan ook minimaal zes treinen per uur rijden, dus het tijdverlies is daar minimaal.

Als je dat alles afzet tegen een tijdwinst van zeker 8 minuten voor de reizigers Nijmegen - Ede - Utrecht - Amsterdam, lijkt mij een spoorboog bij Oosterbeek een prima plan. Je trekt Nijmegen dan ook meer bij de over-verhitte Randstad, wat goed is voor de regionale economie.
Alargule

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Alargule »

Een miljoenen- (of misschien zelfs miljarden-)investering in nieuwe infrastructuur die leidt tot een achteruitgang van het aantal treinverbindingen vanuit Arnhem, per saldo geen extra treinen tussen Nijmegen en Arnhem/Utrecht, en verder nergens capaciteit toevoegt, lijkt mij zonde van het geld. Dan zijn er vast nog wel zinvollere investeringen te bedenken. Terugkerend op de in dit topic te bespreken corridor valt dan te denken aan extra inhaalmogelijkheden bij sprinterstations of het volledig ongelijkvloers maken van het traject.
PHS

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door PHS »

De totale capaciteit neemt wel fors toe hoor, ook tussen Arnhem en Utrecht. Bij kwartiersdiensten en tienminutendiensten speelt de wachttijd eigenlijk geen grote rol meer, omdat die toch beperkt is. Het is de capaciteit die dan gaat tellen. Dat het aantal verbindingen Arnhem-Utrecht niet toeneemt, vind ik dus niet zo relevant. Wat ik hét grote voordeel vind van het afbuigen van de treindienst naar Nijmegen, is dat je de intercity's naar Arnhem naar Zutphen, Doetinchem of misschien zelfs Duitsland kan laten doorrijden. Ik zou ook graag de intercity's naar Nijmegen willen laten doorrijden, zeker naar Wijchen en Cuijk.

Terug naar de corridor: iedere verbetering hangt natuurlijk af van extra spoor. Want daar zit op dit moment het knelpunt. Utrecht - De Haar aansluiting moet gewoon naar vier sporen. Dat gaat ontzettend veel gedoe opleveren in Bunnik en Maarn. Ik denk dat dat ook de reden is waarom er geen spoor is bijgekomen. Inhaalmogelijkheden bij sprinterstations vind ik niet echt een goed plan, want dan zul je krijgen dat de sprinter gaat wachten op belangrijker treinen. Beter is viersporigheid. Er ontstaat dan ook ruimte voor een verbetering van de sprinter naar Veenendaal. Ik zie die in de toekomst liever naar Wageningen, Renkum en Arnhem rijden. Dan wordt de universiteitsstad Wageningen eindelijk per trein ontsloten en kunnen bovendien Veenendaal De Klomp en Wolfheze dicht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Vinny »

trolly schreef:Je gaat nogal kort door de bocht, Vinny. Letterlijk, wel te verstaan. Ten Oosten van Oosterbeek kan je er best een boogje bijprakken, maar daar ga je dan niet met 130 doorheen. Als dat wel moet kom je ten noorden van de lijn Utrecht-Arnhem uit, en betaal je het dubbele aan kunstwerken. En bij elk westlijker tracé ploeg je het halve dorp om.
Als er iemand kort door de bocht gaat :roll:
Een spooorboog wordt meestal gedimensioneerd op 80 km/h dus dat valt weer mee. Ik weet niet precies hoe de hoogteligging daar is, dat kan nog een rol van betekenis zijn. Betekent gewoon dat er een paar huizen gesloopt moeten worden, er worden wat bomen gekapt en een paar landgoederen raken een miniscuul hoekje kwijt. Lijkt me allemaal prima te doen, zolang niet aan iedere veldmuis 100% ecologische waarde wordt toegekend. Het halve dorp hoeft sowieso niet afgebroken te worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door waldo79 »

Maar laten we niet allemaal fantasieën loslaten op een situatie waar in werkelijkheid geen enkel plan is om iets te veranderen. De huidige 15' dienst voldoet toch prima aan de wensen. Hooguit kun je aansluitingen optimaliseren op de knooppunten. Met die 10' moet ik dat allemaal nog maar zien.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Western Soldier »

Vinny schreef:
trolly schreef:Je gaat nogal kort door de bocht, Vinny. Letterlijk, wel te verstaan. Ten Oosten van Oosterbeek kan je er best een boogje bijprakken, maar daar ga je dan niet met 130 doorheen. Als dat wel moet kom je ten noorden van de lijn Utrecht-Arnhem uit, en betaal je het dubbele aan kunstwerken. En bij elk westlijker tracé ploeg je het halve dorp om.
Als er iemand kort door de bocht gaat :roll:
Een spooorboog wordt meestal gedimensioneerd op 80 km/h dus dat valt weer mee. Ik weet niet precies hoe de hoogteligging daar is, dat kan nog een rol van betekenis zijn. Betekent gewoon dat er een paar huizen gesloopt moeten worden, er worden wat bomen gekapt en een paar landgoederen raken een miniscuul hoekje kwijt. Lijkt me allemaal prima te doen, zolang niet aan iedere veldmuis 100% ecologische waarde wordt toegekend. Het halve dorp hoeft sowieso niet afgebroken te worden.

Een uitspraak waarbij je zegt dat er in Oosterbeek gesloopt moet worden en bomen moeten worden gekapt is zonder kennis van de situatie in Oosterbeek. Ik ken de omgeving van het spoor daar als mijn broekzak en het gaat hier zoals Alargule zegt hier niet om enkele miljoenen maar om enkele honderen miljoenen. En nee het gaat hier niet om een paar huizen die je zult moeten slopen en het gaat ook niet om die veldmuis. We hebben het hier over Landgoed Mariëndaal wat voor een deel moet wijken voor de spoorlijn en dat is zelfs een rijksmonument. Ook de panden die eraan liggen hebben een grote waarde voor de cultuur. Een boog zonder sloop is technisch gewoon niet mogelijk. De enige oplossing zou zijn een tunnel diep onder Oosterbeek door, maar dan zou het waarschijnlijk slimmer zijn om via Rhenen en Wageningen een spoorlijn aan te leggen. Het zou wat betreft kosten mogelijk niet eens zoveel meer zijn.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Alargule

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Alargule »

waldo79 schreef:Maar laten we niet allemaal fantasieën loslaten op een situatie waar in werkelijkheid geen enkel plan is om iets te veranderen.
Precies. En anders blijft mijn eerdere voorstel staan:
Alargule schreef:Enkeltje Ideeënforum?
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door starx »

Die boog bij Oosterbeek zal er voorlopig niet komen of iemand moet met een zak geld komen. Maar los daarvan vind ik het ook geen goed idee. Er zou dan namelijk een dubbele kwartierdienst gaan rijden op Utrecht - Arnhem (4 treinen naar Ah en 4 naar Nm) en daar moeten dan ook nog eens sprinters en een ICE tussendoor. Dan moet je of de sprinters laten inhalen of een aanzienlijk stuk viersporig maken.

Sowieso vind ik de reizigersaantallen van de sprinterstations op deze lijn echt bijzonder matig. En als de PHS-plannen doorgaan vrees ik dat dat ook niet echt beter zal worden.
PHS

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door PHS »

Van die sprinterstations kunnen er ook een aantal gesloten worden om de hoeveelheid extra spoor te beperken: ik denk aan Maarn, Wolfheze en Oosterbeek. Leuk is anders, maar de budgetten zijn ook niet onbeperkt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door trolly »

Of dat laatste zo is, moet maar blijken. Over het algemeen ben ik er een tegenstander van het hoofd maar alvast van tevoren op het hakblok te leggen, zelfs zonder dat iemand daar maar om gevraagd heeft.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Mikos »

_O- Wat een topic vol humor is dit, zeg! Ik lees het stilletjes op de achtergrond en met de post wordt het leuker. Eerst een spoorboog dwars door een landgoed heen om de reistijd naar Nijmegen te verkorten, nu gaan we al stations sluiten. _O-

Het 'probleem' voor wat de reizigersaantallen van de sprinterstations betreft is de directe ligging van de meeste dorpen in de buurt aan de naast het spoor gelegen A12 die er voor zorgt dat alles vrij direct in verbinding staat met grote steden als Arnhem, Ede, Veenendaal, maar vooral ook met Utrecht en de Randstad. Juist met de invoering van PHS en het ophogen van het aantal Sprinters voor alle tussengelegen stations zal het uiteindelijk interessanter gaan maken om eerder de trein te pakken dan de auto, aangezien de trein straks toch elke 10 minuten gaat rijden. Maar vooral in de (toch aardig goed gevulde) IC's gaat het tijdens de spitsuren de nodige ruimte geven door de verspreiding van de reizigers. Allemaal nog toekomstmuziek, maar ik zie de mogelijkheden wel.
PHS

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door PHS »

Het succes van de sprinterstations is vooral beperkt omdat er ontzettend veel parallel vervoer is op een relatief klein verzorgingsgebied.

Bunnik: 6.500 inwoners, lijn 41 rijdt hoogfrequent door het dorp naar Utrecht.
Maarn: nog geen 5.000 inwoners, de omliggende dorpen hebben hoogfrequente buslijnen naar Utrecht/Amersfoort.
Wolfheze: nog geen 2.000 inwoners, ligt in the middle of nowhere.
Oosterbeek: trolleybuslijn 1 en hoogfrequente bussen Wageningen - Arnhem (behalve in de 'hoogzomer' natuurlijk :') ).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Daniel »

olof schreef:Maarn: nog geen 5.000 inwoners, de omliggende dorpen hebben hoogfrequente buslijnen naar Utrecht/Amersfoort.
Welke omliggende dorpen hebben hier een verbinding naar Utrecht dan? Een verbinding naar Amersfoort concurreert niet echt met de trein immers, en die bus 82 rijdt trouwens ook alleen doordeweeks maximaal 2x/uur dus is niet bepaald hoogfrequent.

Als je op Doorn doelt: daar ligt nogal een natuurlijke hindernis tussen, de Utrechtse Heuvelrug. 'tis niet bepaald zo dat je even makkelijk naar station Maarn fietst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door PHS »

Doorn heeft lijn 50 naar Utrecht (2x/u in het dal en 6x/u in de spits) en lijn 56 naar Amersfoort (2x/u in het dal en 4x/u in de spits). Maarsbergen heeft lijnen 82 en 280 naar Amersfoort (2x/u in het dal en 4x/u in de spits, vreemd genoeg geen weekenddienst). Woudenberg heeft lijnen 80, 82, X80 en 280 naar Amersfoort (4x/u in het dal en 8x/u in de spits). Inderdaad meer bussen naar Amersfoort dan naar Utrecht. De verbinding naar Amersfoort concurreert wel in zoverre met de trein dat je vanuit Amersfoort ook verder kan reizen naar Amsterdam, wat ook een belangrijke bestemming is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Daniel »

Tja maar de verbinding naar Amersfoort is dus allesbehalve hoogfrequent zoals ik al schreef (en ook allesbehalve druk). En zoals ik al schreef: station Maarn heeft geenenkele functie voor Doorn door de hindernis in de vorm van de Utrechtse Heuvelrug die er tussen ligt.
Daarnaast zullen reizigers uit Doorn eerder naar Driebergen-Zeist reizen als ze de trein willen nemen: dat kost net zoveel tijd per bus, maar je gaat ook al gelijk de goeie kant op dus in totaal is het sneller.
(Dat 82 niet in het weekend rijdt komt omdat 'ie dan nog leger was dan doordeweeks)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Western Soldier »

olof schreef:Doorn heeft lijn 50 naar Utrecht (2x/u in het dal en 6x/u in de spits) en lijn 56 naar Amersfoort (2x/u in het dal en 4x/u in de spits). Maarsbergen heeft lijnen 82 en 280 naar Amersfoort (2x/u in het dal en 4x/u in de spits, vreemd genoeg geen weekenddienst). Woudenberg heeft lijnen 80, 82, X80 en 280 naar Amersfoort (4x/u in het dal en 8x/u in de spits). Inderdaad meer bussen naar Amersfoort dan naar Utrecht. De verbinding naar Amersfoort concurreert wel in zoverre met de trein dat je vanuit Amersfoort ook verder kan reizen naar Amsterdam, wat ook een belangrijke bestemming is.
Reizigers naar Amsterdam zullen juist via Maarn/Utrecht reizen. Dat is veel sneller vanuit plaatsen als Maarsbergen en delen van Woudenberg en Maarn zelf. Vanuit Doorn zullen mensen via Driebergen-Zeist reizen en vanuit de plaatsen Scherpenzeel en Renswoude wordt via Veenendaal-De Klomp gereisd. Van de Utrechtse Heuvelrug en omstreken zal alleen Leusden en andere delen van Woudenberg via Amersfoort reizen. Al is het wel zo dat plaatsen als Woudenberg, Scherpenzeel, Renswoude allemaal erg ver van een treinstation liggen. Veel mensen zullen in die plaatsen sowieso voor de auto kiezen. Ik denk dat Doorn in de hele regio het meest gebruik maakt van OV.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Western Soldier »

hidihi schreef:Ik ben misschien wat laat met mijn reactie maar ik wil er toch wel graag wat over kwijt. Zelf ben over het algemeen heel erg tegen 10 minuut diensten. Afgezien van Rotterdam,. Den Haag, Amsterdam en Utrecht is er geen enkele stad die elke 10 minuten een stadsdienst kan laten rijden. En dan willen we treinen elke 10 minuten naar plaatsen zoals Arnhem, Nijmegen laten rijden waar ze grotendeels een 15 minuten dienst hebben. Het is krankzinnig( om Nijmegen een 10 minuten dienst aan te gaan bieden) en nog krankzinniger dat ze het daadwerkelijk naar Eindhoven gaan doen.

Als je de verbinding Ede-Arnhem-Nijmegen echt wil verbeteren dan moet er nieuwe bouwwerken gemaakt gaan worden. Een nieuwe treinboog bij Oosterbeek is daarin essentieel. De reiziger die vanuit Utrecht naar Nijmegen moet, moet altijd langs Arnhem. De trein rijdt vanaf Oosterbeek 2/3 minuten naar Noordelijke richting naar Arnhem. Daar moet de trein zo'n 5 minuten staan om te keren en dan gaat deze trein zuidwaarts naar Nijmegen. Met een boog waarbij station Arnhem overgeslagen wordt bespaart de stad Nijmegen al snel 10 minuten reistijd. Daarnaast is al dat gestop op Veenendaal de klomp en Driebergen Zeist nergens voor nodig. Dus deze steden kunnen ook door de IC overgeslagen worden. Samengevat denk ik dat de steden heel meer baat hebben met aparte IC's naar Arnhem en Nijmegen die alleen in Ede-Wageningen stopt. Beide IC's rijden elke 15 minuten en rijden vanaf Oosterbeek redelijk achter elkaar om ruimte te geven aan de stoptreinen. Overigens vergeet ik Veenendaal niet. Deze stad moet in mijn plan een rechtstreekse IC krijgen naar Utrecht. De lijn Ede-Wageningen Driebergen Zeist wordt overgenomen door een stoptrein
Ik wil nog even op deze post reageren. Na wat onderzoek moet ik concluderen dat de bewering dat alleen Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht stadsdiensten aanbieden die vaker gaan dan 10 minuten niet klopt. Je moet hierbij niet alleen naar afzonderlijke lijnen kijken, maar ook naar bundels over belangrijke routes en daarbij is het ook niet eens afhankelijk van bussen of een treindienst elke 10 minuten moet rijden. Er zijn daarnaast ook streekbussen die belangrijk zijn om hierbij mee te nemen. De intercity's richting Eindhoven, zaten bij de kwartierdienst doordeweeks echt stampvol. Het was daar echt noodzakelijk om de treindienst te verhogen. Ik heb genoeg kennissen waarvan ik weet dat ze op deze route niet meer meekonden vanwege de drukte. Maar los daarvan klopt de stelling voor een aantal steden niet. Ik neem in deze weerlegging alleen de steden aan de treindienst Schiphol-Nijmegen mee.

Arnhem:
In deze stad rijden de een aantal buslijnen inderdaad een kwartierdienst. De lijnen met een kwartierdienst overdag doordeweeks zijn 1, 2, 3, 5, 6, 300, 352. Lijn 7 rijdt overdag elke 10 minuten. Echter de lijnen 5 en 6 zijn ontstaan uit de vroegere lijn 5 die voorheen elke 10 minuten reed. Het zuidelijke eindpunt Schuytgraaf was er toen nog niet en lijn 5 reed toen altijd vanaf De Laar West naar de noordelijke eindpunten Elsweide/HAN of Presikhaaf. Elk van de noordelijke eindpunten deed hij elke 20 minuten aan. Daarbij moet gezegd punten, dat vanaf de splitsing, vanwaar je naar beide eindpunten kon gaan het nog respectievelijk 2 en 4 haltes is, voordat de bussen bij de eindhalte was. Tussen Winkelcentrum Presikhaaf en station Arnhem waar de bussen voor beide eindpunten reden is echt een behoorlijk eind. Tegenwoordig rijdt lijn 5 van Schuytgraaf naar Presikhaaf en lijn 6 van De Laar West naar Elsweide/HAN. Tussen Winkelcentrum Elderveld en Winkelcentrum Presikhaaf rijden de bussen dus tegenwoordig 8x per uur. Naar het winkelcentrum de Monchyplein rijden de lijnen 2, 3 en 300 elk 4x per uur, waarmee op die verbinding 12x per uur een bus rijdt en over de Velperweg rijden tot aan de Raapopseweg de lijnen 1, 7 en 331 respectievelijk 4x, 6x en 4x per uur, waarmee over die route 14x per uur bussen gaan. Op heel veel belangrijke routes rijden de bussen gezamenlijk zelfs (veel) vaker dan de 6x per uur, waar in jouw bericht naar verwezen wordt.

Ede-Wageningen:
Zowel Ede als Wageningen zijn geen grote steden en beide steden samen zijn ook niet groot. Toch rijden daar de lijnen 84 en 88 er 4x per uur, aangevuld met 2x per uur lijn 86 tussen beide steden.

Nijmegen:
Hier zijn er verschillende lijnen die binnen Nijmegen vaak rijden. Lijn 10 rijdt hier 12x per uur naar de universiteit. De lijnen 6, 300 en 331 rijden binnen Nijmegen ook respectievelijk 6x, 4x en 4x per uur tussen Centraal Station en de universiteit. Een enorme bulk reizigers die dus over dezelfde route reist, om nog maar te zwijgen over het aantal reizigers dat tussen Nijmegen en Nijmegen Heyendaal de trein gebruikt om naar de universiteit te komen. Ook naar het Valkhof rijden overdag 14 bussen in het uur. Het zijn een aantal voorbeelden van plekken in Nijmegen waar veel bussen rijden.

In alle steden die hier genoemd zijn heb ik de frequenties overdag genoemd. Een aantal lijnen rijdt in de spits vaker dan de genoemde frequenties. Hiermee toon ik aan dat niet alleen de stations Arnhem Centraal en Nijmegen, maar ook station Ede-Wageningen hoogfrequente busverbindingen kijken. Wellicht dat elke stad afzonderlijk niet voldoende zal zijn om een 10-minutendienst te verantwoorden, maar de steden samen zeker wel, wat ook te zien is aan de drukke bezetting in de treinen. Ik heb hier ook alleen deze spoorlijn genomen. Steden als Eindhoven en Groningen zijn allebei nog een stuk groter dan Arnhem en Nijmegen en zullen ongetwijfeld ook buslijnen hebben die elke 10 minuten rijden doordeweeks. Het zijn met name de universiteiten die enorm veel reizigers trekken. In bijvoorbeeld Eindhoven is de universiteit op loopafstand van het station, waardoor de buslijnen daar niet zoveel over het aantal reizigers zeggen. Toch rijden daar naar Woensel bijvoorbeeld al 15 bussen in het uur.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Suus »

ProRail is bezig met een aanpassing van station Arnhem om ook daar een tienminutentrein mogelijk te maken: https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/ ... on-arnhem/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door wouter15 »

Waarschijnlijk rijden er vanaf dienstregeling 2022 6x/uur treinen tussen Shl en Nm: http://www.treinreiziger.nl/ns-wil-tien ... -nijmegen/
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door playertwo »

Mikos schreef:Het 'probleem' voor wat de reizigersaantallen van de sprinterstations betreft is de directe ligging van de meeste dorpen in de buurt aan de naast het spoor gelegen A12 die er voor zorgt dat alles vrij direct in verbinding staat met grote steden als Arnhem, Ede, Veenendaal, maar vooral ook met Utrecht en de Randstad. Juist met de invoering van PHS en het ophogen van het aantal Sprinters voor alle tussengelegen stations zal het uiteindelijk interessanter gaan maken om eerder de trein te pakken dan de auto, aangezien de trein straks toch elke 10 minuten gaat rijden. Maar vooral in de (toch aardig goed gevulde) IC's gaat het tijdens de spitsuren de nodige ruimte geven door de verspreiding van de reizigers. Allemaal nog toekomstmuziek, maar ik zie de mogelijkheden wel.
PHS zou wel kunnen. Echter ontkom je bijna niet aan het viersporig maken van Utrecht - de Haar aansluiting.
Je zou dan kunnen gaan voor 4 echte ic's tussen Nijmegen en Schiphol, waarbij Driebergen en Veenendaal de Klomp worden overgeslagen + 2 sneltreinen tussen Amsterdam CS en Nijmegen, stoptrein vanaf Arnhem en 2 doorgaande stoptreinen Utrecht - Arnhem
Voor de relatie Utrecht - Rhenen zou je dan 2x per uur een sneltrein kunnen aanbieden met alleen tussenstops in Veenendaal centrum en Driebergen Zeist, aangevuld met 2x per uur een stoptrein Utrecht - Veenendaal Centrum.
Optioneel kan er nog 2x per uur een stoptrein worden ingelegd (in de spits) tussen Utrecht en Driebergen Zeist,waarbij er ten oosten van Driebergen dan een keerspoor zou moeten komen.
Nog mooier zou het dan zijn om te kiezen voor de HSL oost waarbij de buitensporen voor het deel tot de haar geschikt zijn voor 200km/h
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door SuperGhost »

Volgens mij komen we zo een beetje terecht in het ideeëntopic....

Ontopic: wel weer een blunder van ProRail om, kort nadat Arnhem Centraal compleet verbouwd is, er opeens achter te komen dat spoor 4 toch echt perronsecties nodig heeft en dat perron opeens toch verlengd moet worden en spoor 5a weer teruggelegd moet worden. Het was veel goedkoper geweest om dat direct te doen.

Hoe staat het er verder overigens voor met dat extra perronspoor in Nijmegen, het extra wisseltje om vanuit Wijchen op spoor 1a te kunnen komen (wederom Nijmegen), het vastmaken van het huidige keerspoor te Elst aan het hoofdspoor richting Arnhem en de fly-over vanaf de Betuweroute ri. Arnhem? Daar hoor ik namelijk niets over bij de noodzakelijkheden om ETMET op deze as toe te voegen, terwijl die dacht ik ook nodig waren.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door trolly »

Deze enthousiaste aankondiging zou wel eens de inleiding van een collecte ten behoeve van dat soort spul kunnen zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Mikos »

En het kon ook nog wel eens wezen dat het een tienminutendienst wordt tussen Schiphol en Arnhem, aangezien er tussen Arnhem en Nijmegen meer dan genoeg andere treinen over het nogal drukke traject rijden en er de nodige obstakels zijn. Per saldo heb je dan wel iedere tien minuten een trein tussen Schiphol en Arnhem én je hebt iedere tien minuten een trein tussen Arnhem en Nijmegen, alleen niet iedere tien minuten een trein tussen Schiphol en Nijmegen. Wanneer blijkt dat de kosten te hoog zijn om ook Arnhem-Nijmegen daar volledig in mee te krijgen, zou dat wel eens het alternatief kunnen zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 11 gasten