Pagina 3 van 6

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Geplaatst: do 16 nov 2017, 21:55
door webguy
Tijd om er 6 bij te zetten vanaf Arnhem :)

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Geplaatst: vr 17 nov 2017, 14:32
door Klaasje
Of twee keer vier vanaf Nijmegen en vier erbij op Arnhem.

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Geplaatst: di 21 nov 2017, 19:09
door Bemined
Dat gaat men volgend jaar met trein 3122 doen. Maar dat kan alleen richting Utrecht, andersom is aftrappen in Arnhem kan mogelijk, er is onvoldoende tijd om het stel af te rangeren vanaf spoor 8 zonder een arriverende trein op spoor 10 of 11 in de weg te zitten. Het aftrappen en bijplaatsen vind dus alleen op spoor 11 plaats vanaf waar je conflictvrij naar het emplacement kan.

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Geplaatst: di 21 nov 2017, 19:32
door JothamvW
En er kan natuurlijk in Nijmegen gerangeerd worden en dat de vertrekkende trein dan van 1a vertrekt.

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Geplaatst: di 21 nov 2017, 20:18
door Bemined
Ook dat kan alleen richting Utrecht, bij aankomst vanuit Utrecht zijn 3a en 4a de enige opties (3b en 4b zijn beide nog bezet op moment dat de intercity uit Utrecht het station nadert, en naar 1a ligt in conflict met de trein die vrijwel gelijktijdig van 3b vertrekt) en geen van beide is lang genoeg voor een VIRM12. In de praktijk zou je op 3ab kunnen arriveren door langzaam binnen te rijden op 3a terwijl het sein naar 3b nog rood toont (sprinter die gelijktijdig via 2a vertrekt) maar dan schend je zowat elke procedure die er is en mocht de sprinter ook maar 10 seconden vertraagd zijn dan sta je halverwege de wisselstraat stil :P

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Geplaatst: di 21 nov 2017, 20:33
door webguy
Overigens is de helft van spoor 1 een stom kruiswissel. Stopt Arriva nog op Spoor 1b? Want eigenlijk zou je met een extra seintje na de wissel vast een heel eind zijn

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Geplaatst: di 21 nov 2017, 20:51
door Bemined
Het boemeltje uit Roermond blijft op 1b aankomen ja, spoor 1a wordt alleen gebruikt door enkele vroege en late intercity's en overdag door enkele Arriva boemeltjes die lang keren of omgewisseld worden. Verder wordt spoor 3a wordt de gehele dag niet gebruikt. Meest voor de hand liggende lijkt mij wisselpaar 121A/B zo'n 200 meter naar het zuiden te verplaatsen. Dan kunnen je vanuit Den Bosch via 3b en 2b naar 1a rijden, terwijl 3a op deze manier lang genoeg wordt voor 12 bakken. Van spoor 3b blijft dan net genoeg over voor één FLIRT viertje dus daar heb je weinig meer aan, maar omdat 1a en 3a dan nuttig gebruikt kunnen worden zal je 3b niet missen.

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Geplaatst: di 21 nov 2017, 21:36
door JothamvW
Of je legt die wissel tussen de sporen 3 en 2 zelfs zo neer dat je geheel spoor 3 kan gebruiken vanuit Arnhem. Dan kan je ook weer "gewoon" de IC Zwolle-Roosendaal richting Roosendaal op spoor 4 laten komen.

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Geplaatst: di 21 nov 2017, 21:43
door MetroRET
Dat zou al gebeuren als je een wissel aanlegt / verplaatst om vanuit Wijchen naar spoor 1a te kunnen.

Dan kan je op spoor 1a alles vanuit Wijchen benutten.
Dan kan je spoor 3ab gebruiken voor de IC's uit Utrecht.
En dan is spoor 4a ook vrij om over de gehele 4e lijn de treinen náár Wijchen in te delen.

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Geplaatst: di 21 nov 2017, 22:03
door Bemined
Wissel 121A/B verplaatsen dus. Heel spoor 3 is niet nodig, dat is 500 meter en zo lang zijn de intercity's niet :P

Mocht je het complete emplacement willen verbouwen dan kun je naar andere opties kijken, maar dat soort projecten gaan altijd nog langer overheen, een wissel of sein verplaatsen of perron verlengen kost vaak al veel te veel tijd. De [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] kan meeprofiteren maar dat lijkt me niet echt kritiek, die heeft aan 10 bakken wel genoeg vermoed ik (ICM10 is zelfs nog iets ruimer dan DDZ8).

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Geplaatst: di 21 nov 2017, 22:10
door MetroRET
Op welk vlak is ICM10 ruimer dan DDZ8.

Qua 2e klas plaatsen is het niet eens ruimer dan DDZ6.
DDZ6 heeft 523 2e klas plaatsen tegenover 498 bij ICM10.

Verder heeft de 3600 sowieso al een perronlengtebeperking van maximaal 10 bakken op de kleinere stationnetjes, dus langer hoeft daarvoor niet.

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 16:42
door Bemined
Een DDZ6 523 zitplaatsen 2e klas? Was het maar zo'n feest. Een DDZ6 heeft in total (1e + 2e + klap) 607 zitplaatsen, tegen 598 van een ICM8. DDZ8 heeft er in totaal 746, tegen 755 van een ICM10. Kijk je naar alleen 2e klas zonder klapzittingen dan is het 439 vs 422 bij DDZ6 vs ICM8 en 538 vs 537 bij DDZ8 vs ICM10.

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 16:43
door MetroRET
Dan mag wikipedia maar eens aangepast worden :mrgreen: .

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 16:43
door Bemined
Wikipedia heeft inderdaad de cijfers van het ongereviseerde ICM, en tevens ontbreekt het aantal klapzittingen hier. De aantallen van DDZ op wikipedia lijken daarentegen weer sterk overdreven te zijn, eerste klas klopt nog wel maar tweede klas lijkt inclusief alle klapzittingen én met de meest knusse indeling van de loungebanken te zijn die je maar kunt bedenken.

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Geplaatst: za 25 nov 2017, 21:15
door Mdk
In verband met de werkzaamheden voor de tienminutentrein gaat prorail een gedeelte van de betuweroute aanpassen, zodat de ice hierover omgeleid kan worden tijdens de werkzaamheden aan Utrecht - Arnhem.

Meer info: https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-m ... t-voor-ice

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Geplaatst: za 25 nov 2017, 22:05
door Chrysa
Oh, gaan ze een bovenleiding ophangen dan? (A)

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Geplaatst: za 25 nov 2017, 22:33
door marvinkok
Als je goed leest zijn de aanpassingen al gedaan aan de betuweroute, anders had die ICE vandaag ook niet kunnen rijden...

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Geplaatst: zo 26 nov 2017, 00:16
door Western Soldier
hidihi schreef:Ik ben misschien wat laat met mijn reactie maar ik wil er toch wel graag wat over kwijt. Zelf ben over het algemeen heel erg tegen 10 minuut diensten. Afgezien van Rotterdam,. Den Haag, Amsterdam en Utrecht is er geen enkele stad die elke 10 minuten een stadsdienst kan laten rijden. En dan willen we treinen elke 10 minuten naar plaatsen zoals Arnhem, Nijmegen laten rijden waar ze grotendeels een 15 minuten dienst hebben. Het is krankzinnig( om Nijmegen een 10 minuten dienst aan te gaan bieden) en nog krankzinniger dat ze het daadwerkelijk naar Eindhoven gaan doen.

Als je de verbinding Ede-Arnhem-Nijmegen echt wil verbeteren dan moet er nieuwe bouwwerken gemaakt gaan worden. Een nieuwe treinboog bij Oosterbeek is daarin essentieel. De reiziger die vanuit Utrecht naar Nijmegen moet, moet altijd langs Arnhem. De trein rijdt vanaf Oosterbeek 2/3 minuten naar Noordelijke richting naar Arnhem. Daar moet de trein zo'n 5 minuten staan om te keren en dan gaat deze trein zuidwaarts naar Nijmegen. Met een boog waarbij station Arnhem overgeslagen wordt bespaart de stad Nijmegen al snel 10 minuten reistijd. Daarnaast is al dat gestop op Veenendaal de klomp en Driebergen Zeist nergens voor nodig. Dus deze steden kunnen ook door de IC overgeslagen worden. Samengevat denk ik dat de steden heel meer baat hebben met aparte IC's naar Arnhem en Nijmegen die alleen in Ede-Wageningen stopt. Beide IC's rijden elke 15 minuten en rijden vanaf Oosterbeek redelijk achter elkaar om ruimte te geven aan de stoptreinen. Overigens vergeet ik Veenendaal niet. Deze stad moet in mijn plan een rechtstreekse IC krijgen naar Utrecht. De lijn Ede-Wageningen Driebergen Zeist wordt overgenomen door een stoptrein
Een treinboog bij Oosterbeek is nonsens? Hoe wil je die gaan aanleggen, er is daar geen ruimte voor zonder het halve dorp met de grond gelijk te maken of zonder de natuur aan te tasten. Een spoorboog gaat de gemeente Renkum waar Oosterbeek onder valt zeker niet goedkeuren, te meer vanwege het feit dat een ringweg ook al regelmatig is voorgesteld en is afgeketst vanwege hetzelfde landgoed waar de ring dan doorheen moet.

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Geplaatst: zo 26 nov 2017, 04:58
door trolly
marvinkok schreef:Als je goed leest zijn de aanpassingen al gedaan aan de betuweroute, anders had die ICE vandaag ook niet kunnen rijden...
Chrysa leest goed:
Mdk schreef:In verband met de werkzaamheden voor de tienminutentrein gaat prorail een gedeelte van de betuwelijn aanpassen, zodat de ice hierover omgeleid kan worden tijdens de werkzaamheden aan Utrecht - Arnhem.
En inderdaad, Mdk bedoelde vast de betuweroute.

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Geplaatst: zo 26 nov 2017, 07:24
door Mdk
:@ oeps

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Geplaatst: zo 26 nov 2017, 13:35
door Durashift
Tunnelboog maken, onder dat landgoed door?

Samen met een ringweg in de andere buis?

:)

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Geplaatst: zo 26 nov 2017, 21:26
door Vinny
Western Soldier schreef:
Een treinboog bij Oosterbeek is nonsens? Hoe wil je die gaan aanleggen, er is daar geen ruimte voor zonder het halve dorp met de grond gelijk te maken of zonder de natuur aan te tasten. Een spoorboog gaat de gemeente Renkum waar Oosterbeek onder valt zeker niet goedkeuren, te meer vanwege het feit dat een ringweg ook al regelmatig is voorgesteld en is afgeketst vanwege hetzelfde landgoed waar de ring dan doorheen moet.
https://goo.gl/maps/i9aUdnw6xmQ2

Ik zie een paar maïsvelden. Het zal waarschijnlijk niet heel erg eenvoudig worden om hier een paar spoorbogen aan te leggen, maar het halve dorp hoeft echt niet te worden afgebroken. Ik vind dat in Nederland veel te veel geluisterd wordt naar NIMBY''s met lange tenen.

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Geplaatst: zo 26 nov 2017, 21:39
door trolly
Je gaat nogal kort door de bocht, Vinny. Letterlijk, wel te verstaan. Ten Oosten van Oosterbeek kan je er best een boogje bijprakken, maar daar ga je dan niet met 130 doorheen. Als dat wel moet kom je ten noorden van de lijn Utrecht-Arnhem uit, en betaal je het dubbele aan kunstwerken. En bij elk westlijker tracé ploeg je het halve dorp om.

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Geplaatst: ma 27 nov 2017, 00:33
door Western Soldier
Ja, ik ken de locatie, maar dan nog moet je ook een deel door Mariëndael, als je überhaupt de verbinding ongelijkvloers wil maken. En als je een tunnel aan wilt leggen dan moet dat ook weer boven komen. Door Oosterbeek heen loopt de spoorlijn uit Utrecht verdiept en je zult dus een groot deel van de talud moeten weghalen indien je daar de sporen om af te takken wilt aanleggen. Daar ligt ook een fietspad welke goed gebruikt wordt door fietsers van en naar Arnhem, die zullen dus dan allemaal omgeleid moeten worden. Dan moet je daarna de tunnel aanleggen die pas na de Utrechtseweg weer boven kan komen. Dat moet dan gebeuren voor de bebouwing van de Prins Bernardlaan als je daar niet wilt slopen. Het spoor vanuit Nijmegen naar Utrecht zou dan uiteindelijk alsnog door bebouwing heen moeten. Ik ben heel benieuwd hoe dat uitgevoerd zou kunnen worden, zonder ingewikkelde bouwwerken aan te leggen.

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Geplaatst: ma 27 nov 2017, 10:45
door Alargule
Niet. Plus het feit dat infrastructuur door landgoed Mariëndaal net zo bespreekbaar is als een A9 door het Naardermeer.

Maar gelukkig zijn er ook geen plannen voor zo'n boog, en passen dit soort bezwaren dus louter binnen een theoretische gedachtenoefening. Enkeltje Ideeënforum?