Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door webguy »

Tijd om er 6 bij te zetten vanaf Arnhem :)
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Klaasje »

Of twee keer vier vanaf Nijmegen en vier erbij op Arnhem.
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Bemined »

Dat gaat men volgend jaar met trein 3122 doen. Maar dat kan alleen richting Utrecht, andersom is aftrappen in Arnhem kan mogelijk, er is onvoldoende tijd om het stel af te rangeren vanaf spoor 8 zonder een arriverende trein op spoor 10 of 11 in de weg te zitten. Het aftrappen en bijplaatsen vind dus alleen op spoor 11 plaats vanaf waar je conflictvrij naar het emplacement kan.
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door JothamvW »

En er kan natuurlijk in Nijmegen gerangeerd worden en dat de vertrekkende trein dan van 1a vertrekt.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Bemined »

Ook dat kan alleen richting Utrecht, bij aankomst vanuit Utrecht zijn 3a en 4a de enige opties (3b en 4b zijn beide nog bezet op moment dat de intercity uit Utrecht het station nadert, en naar 1a ligt in conflict met de trein die vrijwel gelijktijdig van 3b vertrekt) en geen van beide is lang genoeg voor een VIRM12. In de praktijk zou je op 3ab kunnen arriveren door langzaam binnen te rijden op 3a terwijl het sein naar 3b nog rood toont (sprinter die gelijktijdig via 2a vertrekt) maar dan schend je zowat elke procedure die er is en mocht de sprinter ook maar 10 seconden vertraagd zijn dan sta je halverwege de wisselstraat stil :P
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door webguy »

Overigens is de helft van spoor 1 een stom kruiswissel. Stopt Arriva nog op Spoor 1b? Want eigenlijk zou je met een extra seintje na de wissel vast een heel eind zijn
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Bemined »

Het boemeltje uit Roermond blijft op 1b aankomen ja, spoor 1a wordt alleen gebruikt door enkele vroege en late intercity's en overdag door enkele Arriva boemeltjes die lang keren of omgewisseld worden. Verder wordt spoor 3a wordt de gehele dag niet gebruikt. Meest voor de hand liggende lijkt mij wisselpaar 121A/B zo'n 200 meter naar het zuiden te verplaatsen. Dan kunnen je vanuit Den Bosch via 3b en 2b naar 1a rijden, terwijl 3a op deze manier lang genoeg wordt voor 12 bakken. Van spoor 3b blijft dan net genoeg over voor één FLIRT viertje dus daar heb je weinig meer aan, maar omdat 1a en 3a dan nuttig gebruikt kunnen worden zal je 3b niet missen.
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door JothamvW »

Of je legt die wissel tussen de sporen 3 en 2 zelfs zo neer dat je geheel spoor 3 kan gebruiken vanuit Arnhem. Dan kan je ook weer "gewoon" de IC Zwolle-Roosendaal richting Roosendaal op spoor 4 laten komen.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door MetroRET »

Dat zou al gebeuren als je een wissel aanlegt / verplaatst om vanuit Wijchen naar spoor 1a te kunnen.

Dan kan je op spoor 1a alles vanuit Wijchen benutten.
Dan kan je spoor 3ab gebruiken voor de IC's uit Utrecht.
En dan is spoor 4a ook vrij om over de gehele 4e lijn de treinen náár Wijchen in te delen.
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Bemined »

Wissel 121A/B verplaatsen dus. Heel spoor 3 is niet nodig, dat is 500 meter en zo lang zijn de intercity's niet :P

Mocht je het complete emplacement willen verbouwen dan kun je naar andere opties kijken, maar dat soort projecten gaan altijd nog langer overheen, een wissel of sein verplaatsen of perron verlengen kost vaak al veel te veel tijd. De [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] kan meeprofiteren maar dat lijkt me niet echt kritiek, die heeft aan 10 bakken wel genoeg vermoed ik (ICM10 is zelfs nog iets ruimer dan DDZ8).
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door MetroRET »

Op welk vlak is ICM10 ruimer dan DDZ8.

Qua 2e klas plaatsen is het niet eens ruimer dan DDZ6.
DDZ6 heeft 523 2e klas plaatsen tegenover 498 bij ICM10.

Verder heeft de 3600 sowieso al een perronlengtebeperking van maximaal 10 bakken op de kleinere stationnetjes, dus langer hoeft daarvoor niet.
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Bemined »

Een DDZ6 523 zitplaatsen 2e klas? Was het maar zo'n feest. Een DDZ6 heeft in total (1e + 2e + klap) 607 zitplaatsen, tegen 598 van een ICM8. DDZ8 heeft er in totaal 746, tegen 755 van een ICM10. Kijk je naar alleen 2e klas zonder klapzittingen dan is het 439 vs 422 bij DDZ6 vs ICM8 en 538 vs 537 bij DDZ8 vs ICM10.
Laatst gewijzigd door Bemined op wo 22 nov 2017, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door MetroRET »

Dan mag wikipedia maar eens aangepast worden :mrgreen: .
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Bemined »

Wikipedia heeft inderdaad de cijfers van het ongereviseerde ICM, en tevens ontbreekt het aantal klapzittingen hier. De aantallen van DDZ op wikipedia lijken daarentegen weer sterk overdreven te zijn, eerste klas klopt nog wel maar tweede klas lijkt inclusief alle klapzittingen én met de meest knusse indeling van de loungebanken te zijn die je maar kunt bedenken.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Mdk »

In verband met de werkzaamheden voor de tienminutentrein gaat prorail een gedeelte van de betuweroute aanpassen, zodat de ice hierover omgeleid kan worden tijdens de werkzaamheden aan Utrecht - Arnhem.

Meer info: https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-m ... t-voor-ice
Laatst gewijzigd door Mdk op zo 26 nov 2017, 07:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij twijfel altijd klagen
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Chrysa »

Oh, gaan ze een bovenleiding ophangen dan? (A)
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door marvinkok »

Als je goed leest zijn de aanpassingen al gedaan aan de betuweroute, anders had die ICE vandaag ook niet kunnen rijden...
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Western Soldier »

hidihi schreef:Ik ben misschien wat laat met mijn reactie maar ik wil er toch wel graag wat over kwijt. Zelf ben over het algemeen heel erg tegen 10 minuut diensten. Afgezien van Rotterdam,. Den Haag, Amsterdam en Utrecht is er geen enkele stad die elke 10 minuten een stadsdienst kan laten rijden. En dan willen we treinen elke 10 minuten naar plaatsen zoals Arnhem, Nijmegen laten rijden waar ze grotendeels een 15 minuten dienst hebben. Het is krankzinnig( om Nijmegen een 10 minuten dienst aan te gaan bieden) en nog krankzinniger dat ze het daadwerkelijk naar Eindhoven gaan doen.

Als je de verbinding Ede-Arnhem-Nijmegen echt wil verbeteren dan moet er nieuwe bouwwerken gemaakt gaan worden. Een nieuwe treinboog bij Oosterbeek is daarin essentieel. De reiziger die vanuit Utrecht naar Nijmegen moet, moet altijd langs Arnhem. De trein rijdt vanaf Oosterbeek 2/3 minuten naar Noordelijke richting naar Arnhem. Daar moet de trein zo'n 5 minuten staan om te keren en dan gaat deze trein zuidwaarts naar Nijmegen. Met een boog waarbij station Arnhem overgeslagen wordt bespaart de stad Nijmegen al snel 10 minuten reistijd. Daarnaast is al dat gestop op Veenendaal de klomp en Driebergen Zeist nergens voor nodig. Dus deze steden kunnen ook door de IC overgeslagen worden. Samengevat denk ik dat de steden heel meer baat hebben met aparte IC's naar Arnhem en Nijmegen die alleen in Ede-Wageningen stopt. Beide IC's rijden elke 15 minuten en rijden vanaf Oosterbeek redelijk achter elkaar om ruimte te geven aan de stoptreinen. Overigens vergeet ik Veenendaal niet. Deze stad moet in mijn plan een rechtstreekse IC krijgen naar Utrecht. De lijn Ede-Wageningen Driebergen Zeist wordt overgenomen door een stoptrein
Een treinboog bij Oosterbeek is nonsens? Hoe wil je die gaan aanleggen, er is daar geen ruimte voor zonder het halve dorp met de grond gelijk te maken of zonder de natuur aan te tasten. Een spoorboog gaat de gemeente Renkum waar Oosterbeek onder valt zeker niet goedkeuren, te meer vanwege het feit dat een ringweg ook al regelmatig is voorgesteld en is afgeketst vanwege hetzelfde landgoed waar de ring dan doorheen moet.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door trolly »

marvinkok schreef:Als je goed leest zijn de aanpassingen al gedaan aan de betuweroute, anders had die ICE vandaag ook niet kunnen rijden...
Chrysa leest goed:
Mdk schreef:In verband met de werkzaamheden voor de tienminutentrein gaat prorail een gedeelte van de betuwelijn aanpassen, zodat de ice hierover omgeleid kan worden tijdens de werkzaamheden aan Utrecht - Arnhem.
En inderdaad, Mdk bedoelde vast de betuweroute.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Mdk »

:@ oeps
Bij twijfel altijd klagen
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Durashift »

Tunnelboog maken, onder dat landgoed door?

Samen met een ringweg in de andere buis?

:)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Vinny »

Western Soldier schreef:
Een treinboog bij Oosterbeek is nonsens? Hoe wil je die gaan aanleggen, er is daar geen ruimte voor zonder het halve dorp met de grond gelijk te maken of zonder de natuur aan te tasten. Een spoorboog gaat de gemeente Renkum waar Oosterbeek onder valt zeker niet goedkeuren, te meer vanwege het feit dat een ringweg ook al regelmatig is voorgesteld en is afgeketst vanwege hetzelfde landgoed waar de ring dan doorheen moet.
https://goo.gl/maps/i9aUdnw6xmQ2

Ik zie een paar maïsvelden. Het zal waarschijnlijk niet heel erg eenvoudig worden om hier een paar spoorbogen aan te leggen, maar het halve dorp hoeft echt niet te worden afgebroken. Ik vind dat in Nederland veel te veel geluisterd wordt naar NIMBY''s met lange tenen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door trolly »

Je gaat nogal kort door de bocht, Vinny. Letterlijk, wel te verstaan. Ten Oosten van Oosterbeek kan je er best een boogje bijprakken, maar daar ga je dan niet met 130 doorheen. Als dat wel moet kom je ten noorden van de lijn Utrecht-Arnhem uit, en betaal je het dubbele aan kunstwerken. En bij elk westlijker tracé ploeg je het halve dorp om.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Western Soldier »

Ja, ik ken de locatie, maar dan nog moet je ook een deel door Mariëndael, als je überhaupt de verbinding ongelijkvloers wil maken. En als je een tunnel aan wilt leggen dan moet dat ook weer boven komen. Door Oosterbeek heen loopt de spoorlijn uit Utrecht verdiept en je zult dus een groot deel van de talud moeten weghalen indien je daar de sporen om af te takken wilt aanleggen. Daar ligt ook een fietspad welke goed gebruikt wordt door fietsers van en naar Arnhem, die zullen dus dan allemaal omgeleid moeten worden. Dan moet je daarna de tunnel aanleggen die pas na de Utrechtseweg weer boven kan komen. Dat moet dan gebeuren voor de bebouwing van de Prins Bernardlaan als je daar niet wilt slopen. Het spoor vanuit Nijmegen naar Utrecht zou dan uiteindelijk alsnog door bebouwing heen moeten. Ik ben heel benieuwd hoe dat uitgevoerd zou kunnen worden, zonder ingewikkelde bouwwerken aan te leggen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Alargule

Re: Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Bericht door Alargule »

Niet. Plus het feit dat infrastructuur door landgoed Mariëndaal net zo bespreekbaar is als een A9 door het Naardermeer.

Maar gelukkig zijn er ook geen plannen voor zo'n boog, en passen dit soort bezwaren dus louter binnen een theoretische gedachtenoefening. Enkeltje Ideeënforum?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten