Dan denk ik dat er eerder een doorgaande sprinter Zwolle - Arnhem Centraal zou komen.Wubbo schreef:Opvallend in deze context is trouwens dat de plannen om stations te openen tussen Deventer en Zutphen van tafel lijken te zijn (al moet ik zeggen dat het ook al een tijd geleden is dat ik daarover gehoord heb). Zou je daar ook een stoptrein rijden, ontstaat de mogelijkheid voor een stoptrein Apeldoorn - Deventer - Wijchen en Almelo - Deventer - Zwolle, die lijkt qua dienstregeling wel te maken.
Dat ga je niet passend krijgen tussen Arnhem en Nijmegen.ZO6176 schreef:Waarom moet de 3600 altijd het gehele traject Zwolle - Roosendaal doen? Voor mijn gevoel zijn het altijd 2 delen namelijk: Arnhem - Roosendaal en Zwolle - Nijmegen. Het aantal reizigers vanuit Breda/Tilburg/'s-Hertogenbosch naar Zutphen/Deventer lijkt me niet zo groot. Is knippen dan niet gemakkelijker en dan de overstapmogelijkheden in Zutphen handhaven en betere overstappen creëren in Roosendaal.
Maar wellicht kun je hem wel wijzigen in een halve knoop. De treinen van/naar Oldenzaal en Winterswijk dan met ongeveer 7 minuten verschuiven. Voor Zutphen-Oldenzaal kan dat volgens mij probleemloos. De kruisingen verschuiven dan van Laren-Almen en Goor naar Lochem en Delden.dennistd schreef:De knoop Zutphen zou ik niet op gaan heffen: dat is voor veel reizigers een belangrijk overstapstation. Sowieso voor de relaties Hengelo-Arnhem en Apeldoorn-Arnhem. Vanaf Winterwijk weet ik eigenlijk niet waar de reizigers heen gaan.
Voor Zutphen-Winterswijk is dan wel extra infra nodig, je moet dan immers Winterswijk West dubbelsporig maken en bij de aansluiting bij Warnsveld wellicht nog wat extra dubbelspoor. Voor een doorgaande stoptrein naar Apeldoorn hoef je daarentegen geen aanpassingen aan Zutphen-Apeldoorn meer te doen. Die trein zou dan met 15 minuten t.o.v. nu verschuiven en dus keurig aansluiten op de reguliere IC van/naar Amersfoort.
De treinen uit Oldenzaal, Winterswijk en Apeldoorn zouden dan kunnen aansluiten op de IC naar Arnhem-Roosendaal (+/- 6 minuten) en op de sprinter naar Zwolle.
Oss kan met de huidige dienstregeling infrastructureel al overgeslagen worden, Dieren niet (je zit momenteel immers vast op Arnhem-Nijmegen en bij Zutphen door de beperkingen van de infra).RobertT schreef:Er wordt wel gesproken over het eventueel overslaan van Oss als IC Station,maar Dieren lijkt me dan een betere kandidaat.
Maar ik vraag me wel af waarom Oss overgeslagen zou moeten worden? Is dat station zo rustig dan?
Als Dieren infrastructureel mogelijk zou worden om over te slaan, dan ben ik daar wel voor. Mits er dan wel in de spits 4 sprinters per uur tussen Arnhem-Dieren(-Zutphen) gaan rijden.
Maar terug naar de aanpassingen aan de infra zelf:
Op dit moment lijken me het belangrijkste:
- Brug Ravenstein dubbelsporig maken
- Kruisingsvrij maken Velperbroek Aansluiting
- Extra perronspoor Zutphen (IC's op het station zelf kunnen laten kruisen)
- Extra wissel Nijmegen zodat spoor 1a gebruikt kan worden vanuit de richting Wijchen/Oss (kruisingen wegnemen)