Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 2841
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Berichtdoor Zugführer » Vr 24 Nov 2017, 19:43

Het probleem is een beetje dat dit soort topics vaak beginnen met een post over een serieus onderzoek, maar het binnen de kortste keren vol staat met ideeën van forumgebruikers. Ergens ook wel logisch, want wat valt er nu verder over zo'n rapport te zeggen.
Heb het voor nu weer terug gezet naar OV in Geheel Nederland (weer een euro verdiend), maar heel fijn staat het daar naar mijn idee ook niet.
OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km

Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 4021
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Berichtdoor Ronaldussen » Vr 24 Nov 2017, 20:13

Dat er af en toe een eigen (globaal)plannetje wordt gepresenteerd is niet zo'n probleem. Gaat het verder dan dat, dan kun je de boel afsplitsen of de losgeslagen bende weer in het juiste hokje knuppelen.

Wat mij betreft staat deze discussie hier prima. Het is geen ideetje van een forumlid maar een serieus rapport. Dit onderwerp, ook al zijn het vooral provincies die iets willen en niet de landelijke overheid of NS, beslaat meerdere regio's, dus is OV in heel Nederland de enige juiste plek.
Doei.

Klaasje
Berichten: 6485
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Berichtdoor Klaasje » Vr 24 Nov 2017, 21:16

Ik heb vooralsnog alleen inbreng van leden gezien gebaseerd op redeneren vanuit Zwolle of Zutphen. Wat elkaar vooralsnog uitsluit en wat mij betreft onterecht niet in de rapportage genoemd wordt.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11808
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Berichtdoor Vinny » Vr 24 Nov 2017, 22:55

Dan heeft de discussie hier toch op zich meerwaarde?

Sowieso heb ik het idee dat als je bepaalde posts negeert je best wel heel veel goede inhoudelijke bijdragen kunt vinden op dit forum dat meestal beter onderbouwd is dan een gemiddeld idee van een willekeurige politicus :Y
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 4021
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Berichtdoor Ronaldussen » Ma 04 Dec 2017, 15:16

'Spoorkruising Oostboog Arnhem moet er komen'
ARNHEM - Arnhem moet, samen met andere belanghebbenden, vol inzetten op een ongelijkvloerse spoorkruising aan de oostkant van de stad, de zogenoemde 'Oostboog' of Velperbroekkruising. Die kan de bereikbaarheid van de stad per trein verbeteren en daar zal de lokale economie wel bij varen.

Dat standpunt hebben alle elf partijen in de Arnhemse gemeenteraad overgebracht aan wethouder Geert Ritsema (Mobiliteit). Ritsema is blij met de unanieme steun voor een maatregel waar de Gelderse hoofdstad al langer op aandringt, laat zijn woordvoerder weten.

Vertragingen
De ongelijkvloerse kruising moet komen het punt ter hoogte van de Vosdijk en de Merwedestraat waar nu de sporen Zutphen-Arnhem en Düsseldorf / Doetinchem-Arnhem bij elkaar komen. Regelmatig moeten daar personentreinen richting station Arnhem Centraal op elkaar wachten, met allerlei vertragingen tot gevolg.

Over een spoorbrug of een kleine tunnel (dive under, zoals die ook al aan de westkant van Arnhem Centraal is gemaakt voor de treinen op het traject Nijmegen-Arnhem) wordt al jaren gesproken. De Velperbroek-kruising staat echter in Den Haag niet hoog op de prioriteitenlijst.

lees verder
Doei.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 29188
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Berichtdoor Daniel » Ma 04 Dec 2017, 19:18

Ronaldussen schreef:De ongelijkvloerse kruising moet komen het punt ter hoogte van de Vosdijk en de Merwedestraat waar nu de sporen Zutphen-Arnhem en Düsseldorf / Doetinchem-Arnhem bij elkaar komen. Regelmatig moeten daar personentreinen richting station Arnhem Centraal op elkaar wachten, met allerlei vertragingen tot gevolg.

Ik vrees dat een vrije kruising dat probleem niet gaat oplossen :P (Dat treinen richting Zutphen en Arnhem Centraal op elkaar moeten wachten helpt 'ie beter tegen)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 4021
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Berichtdoor Ronaldussen » Ma 04 Dec 2017, 22:09

Een fly-over (of dive-under) voor treinen richting Zutphen zal al een heleboel kunnen schelen inderdaad. Als je het echt helemaal goed wil aanpakken zou je dat stuk viersporig moeten maken, maar daar is de ruimte niet echt voor. Wat wel zou kunnen is alleen het station viersporig maken. Dan kunnen doorgaande treinen de halterende treinen inhalen.
Doei.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 11200
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Berichtdoor Wubbo » Ma 04 Dec 2017, 22:12

Daar win je niet zo heel veel mee, omdat je dan met de stoppende treinen lang stil moet staan en de snelheidsverschillen niet zo groot zijn. Viersporig vanaf ongelijkvloerse aansluiting tot en met het station lijkt dan al beter (en scheelt ten opzichte van inhaling op het station flink wat wissels), volgens mij is dat ruimtelijk ook nog wel redelijk te doen - al zal een viersporig station altijd lastig zijn.

Western Soldier
Berichten: 343
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Berichtdoor Western Soldier » Ma 04 Dec 2017, 23:10

Het levert weldegelijk het een en ander op. De treinen naar Zutphen staan regelmatig te wachten op treinen uit de Achterhoek/Duitsland. Dat hoeft niet meer bij een ongelijkvloerse kruising. Als de IC naar Zwolle (vertrek x.41) moet wachten op een vertraagde stoptrein uit Doetinchem krijgt de stoptrein naar Düsseldorf (x.44) ook vertraging en daardoor ook de stoptrein naar Doetinchem (x.47). Een vertraagde IC naar Zwolle betekent in elk geval dat reizigers in Zutphen de overstap op de treinen naar Hengelo en Apeldoorn missen. Waarschijnlijk is de knoop in Zwolle nog wel op tijd haalbaar door ruime wachttijden op Zutphen en Deventer, maar Zutphen is als overstap al belangrijk genoeg.

Je kan natuurlijk ook zeggen dat dan de trein uit Doetinchem maar moet wachten. Het gevolg daarvan is dat de stoptrein uit Düsseldorf en de IC uit Zwolle in de treinfile komen te staan. In dat geval gaan veel overstappen op Arnhem Centraal verloren. De stoptrein uit Doetinchem is dan al vertraagd en heeft al een redelijk korte keertijd in Arnhem Centraal, maar dan wordt het onmogelijk om weer op tijd te vertrekken richting Doetinchem, met als gevolg dat er opnieuw vertraging is en nu richting Doetinchem. Vanwege het enkelspoor tussen Doetinchem en Zevenaar en de precieze rijtijden wordt daar opnieuw vertraging doorgegeven, zodoende blijft in dat geval de vertraging bestaan.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 11200
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Berichtdoor Wubbo » Di 05 Dec 2017, 18:12

Ik reageerde niet op de ongelijkvloerse kruising maar op het viersporige station.

waldo79
Berichten: 4125
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Berichtdoor waldo79 » Di 05 Dec 2017, 19:44

Die dive-under vind ik meer een secundair plan die niet valt in het laaghangend fruit.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 4021
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Berichtdoor Ronaldussen » Di 05 Dec 2017, 22:29

Wie alleen het laaghangend fruit plukt, behaalt niet een optimaal rendement van de fruitboom.
Doei.

Western Soldier
Berichten: 343
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Berichtdoor Western Soldier » Di 05 Dec 2017, 23:55

Wubbo schreef:Ik reageerde niet op de ongelijkvloerse kruising maar op het viersporige station.


Maar met 'dat stuk' viersporigheid wordt het hele stuk vanaf de aansluiting tot Arnhem Centraal bedoeld.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Klaasje
Berichten: 6485
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Berichtdoor Klaasje » Wo 06 Dec 2017, 09:24

waldo79 schreef:Die dive-under vind ik meer een secundair plan die niet valt in het laaghangend fruit.

Naja, de provincies hebben aangegeven die wel graag te hebben. En als je kijkt naar de kosteffectiviteit is die zeker beter dan Deventer-Olst verdubbelen.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 2281
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Berichtdoor Erno-BE » Wo 06 Dec 2017, 09:43

De benutting van de capaciteit is op dit moment maximaal, dus als je op Arnhem-Zutphen of op Arnhem-Doetinchem/Wesel nieuwe stations wilt openen of de treindienst grondig wilt wijzigen dan ontkom je niet aan de ongelijkvloerse kruising bij Velperpoort. Met name binnenkomende treinen uit Zevenaar en vertrekkende treinen naar Zutphen vormen een probleem, omdat die elkaar wel eens in de weg zitten en met name de treinen uit Duitsland regelmatig te laat zijn.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 11200
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Berichtdoor Wubbo » Wo 06 Dec 2017, 19:11

De benutting is niet maximaal en er zijn op dat stuk best andere modellen mogelijk. Er zijn ook kleinere inframaatregelen mogelijk om iets meer capaciteit te krijgen, voldoende om wat anders te rijden. Om grootschalig meer treinen te kunnen rijden heb je, naast de vrije kruising bij Velperbroek, ook andere maatregelen nodig zoals extra perronsporen in Arnhem en Zutphen en meer dubbelspoor de Achterhoek in (of een goede keergelegenheid in Zevenaar afhankelijk van hoe ver je de extra treinen wil laten rijden).

Western Soldier schreef:
Wubbo schreef:Ik reageerde niet op de ongelijkvloerse kruising maar op het viersporige station.


Maar met 'dat stuk' viersporigheid wordt het hele stuk vanaf de aansluiting tot Arnhem Centraal bedoeld.

Ik reageerde op dit:
Ronaldussen schreef:Wat wel zou kunnen is alleen het station viersporig maken. Dan kunnen doorgaande treinen de halterende treinen inhalen.
Daar staat toch echt dat alleen het station viersporig zou worden. Als het hele stuk viersporig zou worden moet er even goed gekeken worden naar de wissels van station Arnhem (aan de Velperpoortkant) want de hoeveelheid kruisende bewegingen daar kan ervoor zorgen dat je met de viersporigheid effectief nauwelijks iets opschiet.

Western Soldier
Berichten: 343
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Berichtdoor Western Soldier » Wo 06 Dec 2017, 19:50

Ik dacht dat het een reactie op dat hele stuk was.

Wat betreft de benutting is het op dat stuk momenteel absoluut maximaal. Op het punt waar de spoorlijn richting Zutphen en richting Achterhoek/Duitsland splitsen komen veel treinen.

Een overzicht van alle treinen tussen 15.00 en 17.00, ik neem een blok van 2 uur vanwege het feit dat de ICE elke 2 uur rijdt. Het is daar geen station, ik heb dus geen absolute tijden, maar ik reken voor het gemak 1 minuut van dat punt naar Velperpoort en 1 minuut naar Centraal

De treinen:
15.03 Sprinter Wijchen
15.05 Stoptrein Winterswijk
15.08 Stoptrein Arnhem Centraal
15.12 Intercity Zwolle
15.14 Stoptrein Arnhem Centraal
15.18 Intercity Roosendaal
15.20 Stoptrein Doetinchem
15.21 Stoptrein Arnhem Centraal
15.28 Sprinter Zutphen
15.31 Sprinter Wijchen'
15.34 Stoptrein Winterswijk
15.38 ICE Frankfurt
15.38 Stoptrein Arnhem Centraal
15.42 Intercity Zwolle
15.45 Stoptrein Düsseldorf
15.48 Intercity Roosendaal
15.50 Stoptrein Doetinchem
15.51 Stoptrein Arnhem Centraal
15.58 Sprinter Zutphen
16.03 Sprinter Wijchen
16.05 Stoptrein Winterswijk
16.08 Stoptrein Arnhem Centraal
16.12 Intercity Zwolle
16.14 Stoptrein Arnhem Centraal
16.18 Intercity Roosendaal
16.20 Stoptrein Doetinchem
16.21 Stoptrein Arnhem Centraal
16.25 ICE Amsterdam Centraal
16.28 Sprinter Zutphen
16.33 Sprinter Wijchen'
16.35 Stoptrein Winterswijk
16.38 Stoptrein Arnhem Centraal
16.42 Intercity Zwolle
16.45 Stoptrein Düsseldorf
16.48 Intercity Roosendaal
16.50 Stoptrein Doetinchem
16.51 Stoptrein Arnhem Centraal
16.58 Sprinter Zutphen

In 2 uur tijd rijden er dus 38 treinen over het kruispunt, wat dus neerkomt op 19 treinen per uur. Als dit niet wordt bestempeld wil ik graag tijden weten op welke tijden je nog treinen kunt laten rijden zonder in conflict te komen met een van de andere treinen. Let er wel op, dat bij het schuiven van treinen je ook rekening moet houden met alle andere knooppunten waar een trein langskomt. IK zie geen enkele mogelijkheid om nog een trein erbij te plakken afgezien van de tijden waarop de ICE niet rijdt.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11808
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Berichtdoor Vinny » Wo 06 Dec 2017, 20:08

Wat doet het goederenvervoer nu? Er was ooit sprake van dat er tussen de Betuweroute en Bad Bentheim nog een alternatief tracé zou worden uitgewerkt. Wel handig om daar in je planning rekening mee te houden :Y
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 11200
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Berichtdoor Wubbo » Wo 06 Dec 2017, 20:42

@Western Soldier: je lijstje tijden klopt niet, het is meer dan 1 minuut rijden van Arnhem naar de aansluiting (naar Velperpoort is al langer en de aansluiting ligt daar nog voorbij). Het aantal treinen is ook niet perse een beperking, maar vooral de tijdsligging. De IC naar Zwolle kruist ongeveer op de aansluiting met de tegentrein uit Zwolle, waardoor de capaciteit optimaal gebruikt wordt.

Verder onderstreep je precies mijn punt: die vrije kruising maakt niet perse meer treinverkeer mogelijk omdat je al snel op andere infrastructurele beperkingen stuit. Die moet je dan ook aanpakken.

Aan gewijzigde tijdsliggingen waag ik me niet, gezien de samenhang met heel veel betekent dat dat je zoveel uit moet zoeken dat ik dat nu niet ga doen. Maar er rijdt op die baanvakken nog af en toe een goederentrein en ook nog wel wat leeg materieel dus kennelijk past er nog wel wat.

Western Soldier
Berichten: 343
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Berichtdoor Western Soldier » Wo 06 Dec 2017, 20:52

Ja, er wordt daar met meer tijd gerekend dan daadwerkelijk het geval is. De afstand van Velperpoort naar de aansluiting is 20 seconden ongeveer en de stoptrein naar Düsseldorf doet ongeveer 1 minuut over het stuk naar de aansluiting. De IC naar Zwolle doet er iets langer over wellicht, doordat die een lagere snelheid heeft dan de stoptrein. Ik rijd vrij vaak richting die aansluiting en de 3 minuten die ervoor gegeven is, is echt veel te lang.

Je zegt dat er nog wel past vanwege de goederentreinen en leeg materieel, maar die paden zijn ook noodzakelijk om ertussen te kunnen proppen. Die zul je dus moeten meenemen in de bepaling of een stuk overbelast is.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 4021
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Berichtdoor Ronaldussen » Wo 06 Dec 2017, 21:26

Vinny schreef:Wat doet het goederenvervoer nu? Er was ooit sprake van dat er tussen de Betuweroute en Bad Bentheim nog een alternatief tracé zou worden uitgewerkt. Wel handig om daar in je planning rekening mee te houden :Y

De plannen zijn er nog steeds om flink wat goederentreinen via de IJssellijn te laten rijden. Aan hoeveel men nu denkt en op welke termijn is mij niet bekend.
Doei.

SuperGhost
Berichten: 2368
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Berichtdoor SuperGhost » Wo 06 Dec 2017, 22:23

Stonden die plannen niet voorlopig in de ijskast na protesten uit die regio?

Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 4021
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Berichtdoor Ronaldussen » Wo 06 Dec 2017, 23:10

Nee. Er zijn/worden wat onderzoeken uitgevoerd (o.a. om te kijken of een aparte Noordtak alsnog te realiseren valt) en er zijn wat projecten in gang gezet voor geluidsisolatie en trillingschade te herstellen/(verder)te voorkomen. De extra goederentreinen zijn gekoppeld aan de oplevering van het derde spoor in Duitsland dat moet aansluiten op de Betuweroute.

Ik woon zelf niet meer langs de IJssellijn en ben ook niet meer actief in de lokale afdeling van de SP daar, dus ik ben niet meer zo op de hoogte van de laatste stand van zaken.
Doei.

waldo79
Berichten: 4125
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Berichtdoor waldo79 » Do 07 Dec 2017, 22:05

Klaasje schreef:
waldo79 schreef:Die dive-under vind ik meer een secundair plan die niet valt in het laaghangend fruit.

Naja, de provincies hebben aangegeven die wel graag te hebben. En als je kijkt naar de kosteffectiviteit is die zeker beter dan Deventer-Olst verdubbelen.

Oké, zover was ik duidelijk nog niet :) Lijkt me nog een redelijke uitdaging :?
Mij best :)


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten