Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door SuperGhost »

Wubbo schreef:Opvallend in deze context is trouwens dat de plannen om stations te openen tussen Deventer en Zutphen van tafel lijken te zijn (al moet ik zeggen dat het ook al een tijd geleden is dat ik daarover gehoord heb). Zou je daar ook een stoptrein rijden, ontstaat de mogelijkheid voor een stoptrein Apeldoorn - Deventer - Wijchen en Almelo - Deventer - Zwolle, die lijkt qua dienstregeling wel te maken.
Dan denk ik dat er eerder een doorgaande sprinter Zwolle - Arnhem Centraal zou komen.
ZO6176 schreef:Waarom moet de 3600 altijd het gehele traject Zwolle - Roosendaal doen? Voor mijn gevoel zijn het altijd 2 delen namelijk: Arnhem - Roosendaal en Zwolle - Nijmegen. Het aantal reizigers vanuit Breda/Tilburg/'s-Hertogenbosch naar Zutphen/Deventer lijkt me niet zo groot. Is knippen dan niet gemakkelijker en dan de overstapmogelijkheden in Zutphen handhaven en betere overstappen creëren in Roosendaal.
Dat ga je niet passend krijgen tussen Arnhem en Nijmegen.
dennistd schreef:De knoop Zutphen zou ik niet op gaan heffen: dat is voor veel reizigers een belangrijk overstapstation. Sowieso voor de relaties Hengelo-Arnhem en Apeldoorn-Arnhem. Vanaf Winterwijk weet ik eigenlijk niet waar de reizigers heen gaan.
Maar wellicht kun je hem wel wijzigen in een halve knoop. De treinen van/naar Oldenzaal en Winterswijk dan met ongeveer 7 minuten verschuiven. Voor Zutphen-Oldenzaal kan dat volgens mij probleemloos. De kruisingen verschuiven dan van Laren-Almen en Goor naar Lochem en Delden.
Voor Zutphen-Winterswijk is dan wel extra infra nodig, je moet dan immers Winterswijk West dubbelsporig maken en bij de aansluiting bij Warnsveld wellicht nog wat extra dubbelspoor. Voor een doorgaande stoptrein naar Apeldoorn hoef je daarentegen geen aanpassingen aan Zutphen-Apeldoorn meer te doen. Die trein zou dan met 15 minuten t.o.v. nu verschuiven en dus keurig aansluiten op de reguliere IC van/naar Amersfoort.
De treinen uit Oldenzaal, Winterswijk en Apeldoorn zouden dan kunnen aansluiten op de IC naar Arnhem-Roosendaal (+/- 6 minuten) en op de sprinter naar Zwolle.
RobertT schreef:Er wordt wel gesproken over het eventueel overslaan van Oss als IC Station,maar Dieren lijkt me dan een betere kandidaat.
Oss kan met de huidige dienstregeling infrastructureel al overgeslagen worden, Dieren niet (je zit momenteel immers vast op Arnhem-Nijmegen en bij Zutphen door de beperkingen van de infra).
Maar ik vraag me wel af waarom Oss overgeslagen zou moeten worden? Is dat station zo rustig dan?
Als Dieren infrastructureel mogelijk zou worden om over te slaan, dan ben ik daar wel voor. Mits er dan wel in de spits 4 sprinters per uur tussen Arnhem-Dieren(-Zutphen) gaan rijden.


Maar terug naar de aanpassingen aan de infra zelf:
Op dit moment lijken me het belangrijkste:
- Brug Ravenstein dubbelsporig maken
- Kruisingsvrij maken Velperbroek Aansluiting
- Extra perronspoor Zutphen (IC's op het station zelf kunnen laten kruisen)
- Extra wissel Nijmegen zodat spoor 1a gebruikt kan worden vanuit de richting Wijchen/Oss (kruisingen wegnemen)
RobertT
Berichten: 578
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door RobertT »

Oss is niet echt rustig.In 2016 ruim 8300 in/uitstappers per dag en Dieren slechts 3600(zie treinreiziger.nl).Dit rechtvaardigt niet echt een IC stop voor Dieren,alhoewel ik ook wel snap dat overslaan betekent dat de 3600 dan in Zutphen kruist.
Een extra perron daar,zoals hier al door sommigen betoogt zou dus eigenljk aan het onderzoek moeten worden toegevoegd.
Overigens stopt de trein Zwolle-Roosendaal pas sinds 1987 in Dieren,voorheen reed deze nonstop Arnhem-Zutphen.
Als je de geschiedenis van de 3600 en zijn voorlopers 4300 en 4600 bekijkt,kun je bijna concluderen dat na een versnelling in de jaren 80 de serie de laatste jaren weer langzamer is geworden(huidig uitgezonderd).
Wat betreft de knoop Zutphen,deze kan best veranderd worden in een halve knoop.De richting Zwolle-Deventer zou dan blijven aansluiten op de diesels,terwijl de richting Arnhem al een sprinter kort voor/na de 3600 heeft rijden.Deventer heeft men ook om zeep geholpen een paar jaar geleden,dus waarom zou dat niet kunnen met Zutphen.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door dennistd »

SuperGhost schreef:
dennistd schreef:De knoop Zutphen zou ik niet op gaan heffen: dat is voor veel reizigers een belangrijk overstapstation. Sowieso voor de relaties Hengelo-Arnhem en Apeldoorn-Arnhem.
Maar wellicht kun je hem wel wijzigen in een halve knoop. De treinen van/naar Oldenzaal en Winterswijk dan met ongeveer 7 minuten verschuiven. Voor Zutphen-Oldenzaal kan dat volgens mij probleemloos. De kruisingen verschuiven dan van Laren-Almen en Goor naar Lochem en Delden.
Wat dacht je dan van de knoop Hengelo, de bussen in Oldenzaal (met name 62 van/naar Denekamp en 64 van/naar Ootmarsum, die ook in Enschede/Haaksbergen/Neede/Borculo en Almelo in de knoop zitten) en de bussen in Goor?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Wubbo »

SuperGhost schreef:
Wubbo schreef:Opvallend in deze context is trouwens dat de plannen om stations te openen tussen Deventer en Zutphen van tafel lijken te zijn (al moet ik zeggen dat het ook al een tijd geleden is dat ik daarover gehoord heb). Zou je daar ook een stoptrein rijden, ontstaat de mogelijkheid voor een stoptrein Apeldoorn - Deventer - Wijchen en Almelo - Deventer - Zwolle, die lijkt qua dienstregeling wel te maken.
Dan denk ik dat er eerder een doorgaande sprinter Zwolle - Arnhem Centraal zou komen.
Dat ga je nooit passend krijgen op Zwolle (extra perron nodig) en ik twijfel of je dan Wijchen nog op tijd haalt voor de volgende IC. Als dat niet lukt, wat best zou kunnen gezien het aantal extra stops van deze trein ten opzichte van de reguliere IC, moet je ook nog gaan inhalen in Arnhem of Nijmegen, dat lukt je niet zonder infra bijbouwen. Dat was de reden dat ik de stoptrein af liet buigen, dan kun je meer spelen met het tijdsverschil.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door SuperGhost »

Dat zijn allemaal zaken die je natuurlijk mee kunt nemen als je de hele IJssellijn onder de loep zou nemen.
Overigens zou een extra perronspoor in Zwolle nog makkelijk moeten kunnen, aangezien je spoor 11 nog hebt waar je een zijperron langs kunt aanleggen. Al zie ik liever dat men in Zwolle de dure variant zou kiezen en het dus helemaal kruisingsvrij zou maken (waarbij je dus een fly-over/dive-under bouwt en de treinen uit Deventer/Wierden op sporen 14, 1a en 1b binnen kunt nemen, sporen 6 en 7 voor de kerende NS-sprinters en 9+10 voor de IC's naar het noorden).

Bij Arnhem Centraal zou je dan inderdaad ingehaald moeten worden door de IJssellijn-IC. Inhalen daar zou wellicht moeten kunnen indien de geplande opdeling van spoor 4 in een A- en B-sectie door gaat, al hangt dat ook af van de precieze uitwerking van ETMET en dus de tijden op Arnhem-Nijmegen/Tiel. Bijkomend voordeel zou dan wel zijn dat je dan een doorgaande sprinter Zwolle-Nijmegen-'s-Hertogenbosch hebt en dus 's avonds/zondags bij de uitsnijding niet met het probleem zit of je nu de sprinter vanuit Zutphen of die vanuit 's-Hertogenbosch door moet laten rijden op Arnhem-Nijmegen of dat je op dat stuk overbediening gaat krijgen.

Maar de precieze dienstregeling wilde ik bewust nog niet verder uitwerken om nog iets meer bij de infra te blijven.

Om toch maar weer bij de infra te blijven:
Noodzakelijke verbeteringen:
- Brug Ravenstein dubbelsporig maken
- Kruisingsvrij maken Velperbroek Aansluiting
- Extra perronspoor Zutphen (IC's op het station zelf kunnen laten kruisen)
- Extra wissel Nijmegen zodat spoor 1a gebruikt kan worden vanuit de richting Wijchen/Oss (kruisingen wegnemen)
- Opdeling spoor 4 te Arnhem Centraal in een A- en B-sectie.
- Vrije kruising Vught Aansluiting

Maatregelen voor langere termijn / meer flexibiliteit:
- Kruisingsvrij maken aansluitingen Betuweroute + Betuwelijn (kan wellicht deels gecombineerd worden tot 1 gezamenlijke fly-over?)
- Viersporigheid tussen station Arnhem Zuid en de aansluitingen met de Betuweroute en Betuwelijn ten zuiden van Elst.
- Viersporigheid tussen Arnhem Centraal en Velperbroek aansluiting (aangezien er plannen zijn voor meer treinen daar, gaat dat steeds krapper worden, ook met een kruisingsvrije aansluiting)
- Dubbelspoor Deventer - Olst (te beginnen met Deventer - Diepenveen, zodat er minder 'doorgeefvertragingen' ontstaan)
- 4 sporen (2 perronloos + 2 met perron) te Wijchen (4x p/u SPR Arnhem - 's-Hertogenbosch mogelijk maken, opdat IC hier sprinter kan inhalen)

Overige mogelijke verbeteringen:
- Verdiepte ligging Velp (veel te veel overwegen) + verplaatsing station naar de President Kennedylaan (centraler gelegen en daar kun je evt. ook een busstation bouwen voor lijnen 1, 8, 43 en 331 mits lokale investeringen plaats vinden, aangezien die straat wel geschikt is voor busverkeer)
- Verplaatsing Arnhem Presikhaaf naar de HAN-Campus

Evt. nieuwe stations:
- Zwolle Zuid (mits dubbelspoor Deventer - Olst)
- Deventer Noord (mits dubbelspoor Deventer-Olst)
- Eefde (mits sprinter doorgetrokken)
- Nijmegen Oosterhout (t.h.v. Ovatonde als straks de nieuwbouwwijk Grote Boel af is, wel minimaal 4-sporigheid Arnhem Zuid - Elst nodig)
- Berghem (centraal neerleggen)
- Nuland (t.h.v. Kerkstraat, buslijn uit Geffen hier dan ook hierlangs sturen)
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door MLouter »

RobertT schreef:Er wordt wel gesproken over het eventueel overslaan van Oss als IC Station,maar Dieren lijkt me dan een betere kandidaat.
Bovendien mis ik een eventuele groei aan reizigers die nu over Utrecht naar het noorden reizen.Als de ijsselljn sneller wordt,zullen een deel van de zuid-noord reizigers eerder over de ijssellijn gaan dan over utrecht.
Ook plaats ik wat vraagtekens bij de groei van 20% waar het materieel(berekend op 6 bakken)hetzelfde kan blijven
Oh ja.. Oss overslaan... Hebben ze net met veel pijn en moeite de verkeersvraag daar opgelost door de sprinter 4x/u te laten rijden in de spits. Stel je voor om de Intercity daar door te laten rijden. Chaos en overvolle sprinters ga je geheid krijgen. :roll: Volgens mij kan je als je steden van dit formaat over gaat slaan (buiten de randstad) de helft van de IC-stations sluiten.. Het station bediend een regio van 100,000 mensen, ga toch weg.

Gelukkig concluderen ze zelf ook dat dit een zeer negatieve vervoerswaarde/Kosten Baten waarde heeft.
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Klaasje »

SuperGhost schreef:Maar de precieze dienstregeling wilde ik bewust nog niet verder uitwerken om nog iets meer bij de infra te blijven.
Is dat wel zo handig? Want bepaalde infra heb je alleen nodig in zeer specifieke scenario's terwijl andere infra eigenlijk altijd interessant is. Voor hoeverre heb je dat meegenomen?
Om toch maar weer bij de infra te blijven:
Noodzakelijke verbeteringen:
- Brug Ravenstein dubbelsporig maken
- Kruisingsvrij maken Velperbroek Aansluiting
- Extra perronspoor Zutphen (IC's op het station zelf kunnen laten kruisen)
- Extra wissel Nijmegen zodat spoor 1a gebruikt kan worden vanuit de richting Wijchen/Oss (kruisingen wegnemen)
- Opdeling spoor 4 te Arnhem Centraal in een A- en B-sectie.
- Vrije kruising Vught Aansluiting
Dat extra perronspoor te Zutphen is bijvoorbeeld totaal overbodig als de je [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] aan Zwolle vast laat zitten en wel versneld. De huidige krappe overkruistijd van 4 minuten neemt al snel toe naar 8 minuten. Dat is langer dan tussen heel wat treinen bij Den Haag centraal om maar een voorbeeld te noemen. Verder hebben investeringen in Nijmegen, Arnhem en Vught ook niet per se iets te maken met de IJssellijn. Bij twee van de drie is PHS dominant.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Nitein-Repart »

Ik weet niet wat je precies bedoelt Klaasje, maar in Zutphen zijn de aansluitingen erg krap. Het speelt met name voor de [serie=Stoptrein|2017|Oldenzaal - Zutphen31200[/serie] en de [serie=Stoptrein|2017|Winterswijk - Zutphen30800[/serie]. De [serie=Stoptrein|2017|Oldenzaal - Zutphen31200[/serie] heeft een cross-over overstap in Zutphen, maar de [serie=Stoptrein|2017|Winterswijk - Zutphen30800[/serie] niet. Wil je de aansluiting in Zutphen verruimen zal je toch een extra perronspoor moeten aanleggen in Zutphen zodat de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] op het station moet kruisen. De aansluitingen vanuit de [serie=Stoptrein|2017|Oldenzaal - Zutphen31200[/serie] en [serie=Stoptrein|2017|Winterswijk - Zutphen30800[/serie] op de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] gaan dan van 5 naar 8 minuten en dat lijkt mij wel positief.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Suus »

Vijf minuten lijkt mij meer dan prima. Acht minuten klinkt als een reistijdverlenging.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door chemie »

Die overstap staat bekend als beroerd. Zeker in de spits haal je de overstap best regelmatig niet.
Het omcheck paaltje net bovenaan de trap (op het perron van de trein uit Winterswijk) heeft hier deels schuld aan. Mensen wachten daar met hun OV-chipkaart om om te checken. Het zou beter worden als men dat op het perron van de IC doen. Meer paaltjes, meer spreiding.

Met enige vertraging is die 5 minuten overstap zeer lastig te halen. Je moet weten wat je doet en voorin de trein gaan zitten. In de spits gaat de trein een minuut eerder rijden, zo las ik in de planning van dienstregeling 2018 in de plannen van Arriva. Om de overstap te verbeteren. De overstap van 5 naar 8 minuten maken is nog niet eens zo'n heel gek idee.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Reiziger Delft »

Het zou echt bizar zijn als je je dienstregeling gaat afstemmen op het tariefsysteem. :neg: Gewoon stoppen met dat omchecken.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door SuperGhost »

Ook voordat er omgecheckt moest worden was het al problematisch door de krappe trappen van spoor 1.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Bemined »

Erno-BE schreef:Wil je de aansluiting in Zutphen verruimen zal je toch een extra perronspoor moeten aanleggen in Zutphen zodat de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] op het station moet kruisen.
Maar de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] die zichzelf in Zutphen kruist betekent dus extra reistijd voor mensen die in Zwolle overstappen.Je moet de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] namelijk vertragen om dat mogelijk te maken (extra station toevoegen, langer stilstaan in Deventer of later uit Zwolle vertrekken). Een win-win scenario waarbij zowel overstappers in Zwolle als Zutphen er op vooruit gaan heb je niet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Wubbo »

Als de transfercapaciteit in Zutphen het probleem is, moet je ook daar de oplossing zoeken. Anders omgaan met inchecken en verbreden van de trap lijken me goedkoper dan een extra perronspoor en extra exploitatiekosten door de langere reistijden.

Als alleen de overstap op de [serie=Stoptrein|2017|Winterswijk - Zutphen30800[/serie] het probleem is kun je ook kijken of je die kan versnellen tussen Vorden en Zutphen. Ik verwacht dat het ombouwen van wissel 43 naar een 80 km/h-wissel dan al een boel scheelt.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door dennistd »

Ik denk dat je in Zutphen beter het kruis tussen spoor 1 en 2 kunt vervangen door een perron. Er zijn daar toch geen doorgaande treinen op de IC na, en die heb ik (na de verplaatsing jaren terug) nog nooit op een ander spoor dan 3 gezien.
RobertT
Berichten: 578
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door RobertT »

Dan moeten de stellen die naar het opstelterrein moeten dus kop maken op de ijsselbrug,niet echt handig
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door cassie127 »

Ik heb vorig jaar 1 keer in Zutphen mee gemaakt dat wij op spoor 2 binnen zijn gekomen voor de Arriva Sprinter richting Apeldoorn... Met dus 10 minuten vertraging als gevolg
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Western Soldier »

Er wordt hier gesproken over het (deels) verleggen van de knoop in Zutphen. Het is echter zo, dat het voor de treinen over de IJsselbrug niet mogelijk is om veel te schuiven. Er is namelijk afgesproken dat de brugopeningen kunnen plaatsvinden tussen x.10 en x.20 en tussen x.40 en x.50, dus buiten de knooptijden. Een extra perron aanleggen in Zutphen voor de overstap richting Winterswijk, terwijl nog steeds in de planning is dat de stoptrein naar Winterswijk gekoppeld wordt aan de stoptrein naar Apeldoorn, waardoor de trein sowieso buiten de knoop komt te liggen. Voor die paar jaar dat hij nog rijdt op de tijden van nu is het zinloos om dat extra perron aan te leggen.

De grootste knelpunten zijn denk ik de brug bij Ravenstein en de aansluiting bij Arnhem Velperpoort. Momenteel rijden er nu elk kwartier sprinters tussen Oss en Den Bosch en tussen Wijchen en Nijmegen. Die sprinters kunnen aan elkaar gekoppeld worden als de brug bij Ravenstein verdubbeld is

Voor Arnhem Velperpoort geldt dat de treinen richting Zutphen regelmatig moeten wachten op een tegentrein uit de richting Zevenaar. Dit geldt voornamelijk voor de sprinter richting Zutphen, maar ook de IC staat er regelmatig stil.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Zugführer »

Discussie over een station in Berghem afgesplitst naar hier
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door AppleMoose »

Dan mag deze post viewtopic.php?f=57&t=13623#p541544 weer teruggezet worden in dit topic, want die gaat alles behalve over station Berghem en is een nuttige bijdrage aan dit topic.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door JWM »

Waarom staat dit topic in ideeën over OV? Het is een serieus rapport van drie provincies en geen eigen verzinsel van een forumlid.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Klaasje »

Nu ik zie dat het daar staat vraag ik het mij ook af inderdaad. :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door Suus »

Volgens mij stond het hier eerst ook niet...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door chemie »

Het is verplaatst van OV in geheel Nederland hierheen...
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Provincies slaan handen ineen voor betere IJssellijn

Bericht door JWM »

Volgensmij krijgt het nieuwe moderatie-team betaald per handeling want er worden de laatste tijd wel erg veel ingrepen gedaan...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten