Jaar celstraf geëist tegen oud-NS-topman

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Jaar celstraf geëist tegen oud-NS-topman

Bericht door starx »

Jaar celstraf geëist tegen oud-NS-topman: 'Het ontbreekt hem aan moreel kompas'

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft vandaag voor de rechtbank van Den Bosch een jaar gevangenisstraf geëist tegen voormalig president-directeur Timo Huges van de Nederlandse Spoorwegen (NS) voor diens aandeel in de fraude bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg in 2014.

Lees verder: https://www.volkskrant.nl/economie/jaar ... ~a4540571/

- Bron: volkskrant.nl

Een snoeihard oordeel van het OM. Ik vermoed dat ze ook een punt willen maken dat de verantwoordelijken zich niet achter hun bedrijf kunnen verschuilen. Dus ik hoop dat NS voortaan wel 10 keer nadenkt voor ze andermaal de boel proberen te belazeren.

Verder moet mij toch ook van het hart dat de geëiste straf in schril contrast staat met het hele Fyra-debacle. De verantwoordelijken daarvoor zijn niet of nauwelijks gestraft.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Jaar celstraf geëist tegen oud-NS-topman

Bericht door nvdw »

Dat het OM een jaar cel eist wil niet zeggen dat de rechtbank die eis ook overneemt, of zelfs maar tot dezelfde conclusie als het OM komt. Volgens mij is het bijzonder lastig in dit soort zaken om kwade opzet aan te tonen. En als dat mogelijk is, dan is het de vraag of dat te koppelen is aan de persoon van Huges.

Voor het Fyra-verhaal geldt hetzelfde, of nog wel meer: alle betrokken partijen hebben op een of andere manier gefaald, maar waar is het strafbare feit? Uiteindelijk had de Staat hier zelf kunnen ingrijpen door HSA (dus NS) contractbreuk te verwijten en daar naar te handelen. Dat is om allerlei redenen niet gebeurd.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Jaar celstraf geëist tegen oud-NS-topman

Bericht door Mr-W »

nvdw schreef:Dat het OM een jaar cel eist wil niet zeggen dat de rechtbank die eis ook overneemt, of zelfs maar tot dezelfde conclusie als het OM komt. Volgens mij is het bijzonder lastig in dit soort zaken om kwade opzet aan te tonen. En als dat mogelijk is, dan is het de vraag of dat te koppelen is aan de persoon van Huges.

.
Tegen Jos van Rey, voormalig wethouder in Roermond is twee jaar cel geeist, uitendelijk kon niet alles bewezen worden en bleef er 240 u werkstraf over.
Hoger beroep loopt volgens mij nog.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Jaar celstraf geëist tegen oud-NS-topman

Bericht door Vinny »

Het OM eist wel vaker hoge straffen om een signaal uit te delen. Overigens vind ik celstraf voor fraude waarbij eigen persoonlijk gewin niet het doel is geweest sowieso best streng bestraft. Aan de andere kant moet het wel duidelijk zijn dat je niet overal mee weg moet kunnen komen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Jaar celstraf geëist tegen oud-NS-topman

Bericht door isadora »

I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Jaar celstraf geëist tegen oud-NS-topman

Bericht door mijack1985 »

Heel zwart wit gezien is er dus geen strafbaar feit gepleegd. Dus Abellio zou eventueel de opdracht terug kunnen eisen.

Niet dat dat gaat gebeuren maar je weet maar nooit bij het spoor haha _O-
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Jaar celstraf geëist tegen oud-NS-topman

Bericht door Wubbo »

Geen strafbaar feit volgens het strafrecht, maar de uitspraak van de ACM blijft wel staan.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Jaar celstraf geëist tegen oud-NS-topman

Bericht door nvdw »

Voor de geïnteresseerden: artikel op rechtspraak.nl met onderaan een link naar het volledige vonnis.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten