Pagina 1 van 1

Openstelling Nederlandse busmarkt

Geplaatst: di 21 nov 2017, 21:44
door Meltrain
'Straks tuffen hier alleen Oost-Europese buschauffeurs rond voor hongerloontje'

Nederlandse busbedrijven en hun passagiers, vooral op weinig gebruikte lijnen op het platteland, dreigen het eerste slachtoffer te worden van te ver doorschietende liberalisering in de Europese vervoerssector. Om kaalslag tegen te gaan, mobiliseert het CNV de Nederlandse politiek.

,,Bedrijven als Flixbus, Ouibus en Eurolines krijgen zo de kans de krenten uit de pap te pikken op de Nederlandse OV-markt. Brussel creëert op die manier een race naar het putje die alleen maar ten koste kan gaan van werknemers. Maar ook de Nederlandse buspassagier is hiervan uiteindelijk de dupe, omdat in Nederland het principe geldt dat rendabele lijnen onrendabele lijnen financieren. Als buitenlandse bedrijven de rendabele lijnen overnemen, betekent dat straks geen busvervoer meer in bijvoorbeeld Oost-Groningen of Zeeuws-Vlaanderen”, aldus CNV-sectorbestuurder Sanne van der Meulen.

CDA-Europarlementariër en EVP-transportcoördinator Wim van de Camp noemt de CNV-zorgen ‘terecht’, maar verdedigt tegelijkertijd Brussel. ,,In Zuid-Europa is de buswereld echt nog een closed shop. Als we de boel daar wat kunnen openbreken en onze busbedrijven er de kans geven te penetreren, is dat alleen maar okay. Het punt is wel: de Nederlandse busmarkt ís al geliberaliseerd en moet niet nog verder worden geliberaliseerd. In die zin heeft het CNV gelijk, dus moeten we proberen de Brusselse voorstellen aan te passen.”

Bron en meer

Re: Openstelling Nederlandse busmarkt

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 00:15
door Z2N
Allemaal leuk en aardig, maar:

Gelijk loon voor gelijk werk binnen de EU
De Europese Unie past haar regels aan voor Europese werknemers die in een ander EU-land werkzaam zijn. Zij krijgen daardoor betere arbeidsvoorwaarden. Niet langer dient de buitenlandse werknemer het minimumloon te ontvangen voor zijn werkzaamheden in het ‘gastland’, maar het cao-loon voor de sector. Ook krijgt hij recht op vakantiedagen en toeslagen. Daarmee wordt gelijk werk gelijk beloond.

Bron en meer: NRC

-

Desondanks ben ik het er wel mee eens dat nieuwe bedrijven als Flixbus gereguleerd dienen te worden, omdat de krenten uit de pap halen makkelijk is, maar niet bevorderlijk voor een coherent OV-netwerk. Privatisering door middel van concessies heeft hier best redelijk gewerkt, maar dan alsnog zijn er verbeterpunten te bedenken, zoals nationaal geregelde minimum-bedieningseisen voor kernen van een bepaalde omvang.

Re: Openstelling Nederlandse busmarkt

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 10:55
door MarkNL
Z2N schreef: Gelijk loon voor gelijk werk binnen de EU
De Europese Unie past haar regels aan voor Europese werknemers die in een ander EU-land werkzaam zijn. Zij krijgen daardoor betere arbeidsvoorwaarden. Niet langer dient de buitenlandse werknemer het minimumloon te ontvangen voor zijn werkzaamheden in het ‘gastland’, maar het cao-loon voor de sector. Ook krijgt hij recht op vakantiedagen en toeslagen. Daarmee wordt gelijk werk gelijk beloond.
Deze nieuwe regels gelden niet voor de transportsector, waar juist de problematiek fors is. Ik weet niet of OV tot deze transportsector behoort.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/219953 ... feurs.html

Re: Openstelling Nederlandse busmarkt

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 11:31
door Z2N
Als ik het goed begrepen heb ging dat alleen over het vrachtvervoer.

Re: Openstelling Nederlandse busmarkt

Geplaatst: zo 26 nov 2017, 00:30
door Durashift
Meltrain schreef:' (..)

CDA-Europarlementariër en EVP-transportcoördinator Wim van de Camp noemt de CNV-zorgen ‘terecht’, maar verdedigt tegelijkertijd Brussel. ,,In Zuid-Europa is de buswereld echt nog een closed shop. Als we de boel daar wat kunnen openbreken en onze busbedrijven er de kans geven te penetreren, is dat alleen maar okay. (..)[/url]


Meneer van de Camp weet toch wel dat 'onze busbedrijven' (OV) dochterbedrijven zijn van buitenlandse eigenaren? Die buitenlandse eigenaar zal eerder de shop willen penetreren dan de NL dochter, vermoed ik zo maar. Of, zoals het vaak gaat (ook in de energiemarkt).. een bedrijf uit een 'closed shop' land koopt doodleuk in een 'open shop' land. Zoals laatst met Qbuzz.. -o- :roll: