Openstelling Nederlandse busmarkt
Geplaatst: di 21 nov 2017, 21:44
'Straks tuffen hier alleen Oost-Europese buschauffeurs rond voor hongerloontje'
Nederlandse busbedrijven en hun passagiers, vooral op weinig gebruikte lijnen op het platteland, dreigen het eerste slachtoffer te worden van te ver doorschietende liberalisering in de Europese vervoerssector. Om kaalslag tegen te gaan, mobiliseert het CNV de Nederlandse politiek.
,,Bedrijven als Flixbus, Ouibus en Eurolines krijgen zo de kans de krenten uit de pap te pikken op de Nederlandse OV-markt. Brussel creëert op die manier een race naar het putje die alleen maar ten koste kan gaan van werknemers. Maar ook de Nederlandse buspassagier is hiervan uiteindelijk de dupe, omdat in Nederland het principe geldt dat rendabele lijnen onrendabele lijnen financieren. Als buitenlandse bedrijven de rendabele lijnen overnemen, betekent dat straks geen busvervoer meer in bijvoorbeeld Oost-Groningen of Zeeuws-Vlaanderen”, aldus CNV-sectorbestuurder Sanne van der Meulen.
CDA-Europarlementariër en EVP-transportcoördinator Wim van de Camp noemt de CNV-zorgen ‘terecht’, maar verdedigt tegelijkertijd Brussel. ,,In Zuid-Europa is de buswereld echt nog een closed shop. Als we de boel daar wat kunnen openbreken en onze busbedrijven er de kans geven te penetreren, is dat alleen maar okay. Het punt is wel: de Nederlandse busmarkt ís al geliberaliseerd en moet niet nog verder worden geliberaliseerd. In die zin heeft het CNV gelijk, dus moeten we proberen de Brusselse voorstellen aan te passen.”
Bron en meer
Nederlandse busbedrijven en hun passagiers, vooral op weinig gebruikte lijnen op het platteland, dreigen het eerste slachtoffer te worden van te ver doorschietende liberalisering in de Europese vervoerssector. Om kaalslag tegen te gaan, mobiliseert het CNV de Nederlandse politiek.
,,Bedrijven als Flixbus, Ouibus en Eurolines krijgen zo de kans de krenten uit de pap te pikken op de Nederlandse OV-markt. Brussel creëert op die manier een race naar het putje die alleen maar ten koste kan gaan van werknemers. Maar ook de Nederlandse buspassagier is hiervan uiteindelijk de dupe, omdat in Nederland het principe geldt dat rendabele lijnen onrendabele lijnen financieren. Als buitenlandse bedrijven de rendabele lijnen overnemen, betekent dat straks geen busvervoer meer in bijvoorbeeld Oost-Groningen of Zeeuws-Vlaanderen”, aldus CNV-sectorbestuurder Sanne van der Meulen.
CDA-Europarlementariër en EVP-transportcoördinator Wim van de Camp noemt de CNV-zorgen ‘terecht’, maar verdedigt tegelijkertijd Brussel. ,,In Zuid-Europa is de buswereld echt nog een closed shop. Als we de boel daar wat kunnen openbreken en onze busbedrijven er de kans geven te penetreren, is dat alleen maar okay. Het punt is wel: de Nederlandse busmarkt ís al geliberaliseerd en moet niet nog verder worden geliberaliseerd. In die zin heeft het CNV gelijk, dus moeten we proberen de Brusselse voorstellen aan te passen.”
Bron en meer