Openstelling Nederlandse busmarkt

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Openstelling Nederlandse busmarkt

Bericht door Meltrain »

'Straks tuffen hier alleen Oost-Europese buschauffeurs rond voor hongerloontje'

Nederlandse busbedrijven en hun passagiers, vooral op weinig gebruikte lijnen op het platteland, dreigen het eerste slachtoffer te worden van te ver doorschietende liberalisering in de Europese vervoerssector. Om kaalslag tegen te gaan, mobiliseert het CNV de Nederlandse politiek.

,,Bedrijven als Flixbus, Ouibus en Eurolines krijgen zo de kans de krenten uit de pap te pikken op de Nederlandse OV-markt. Brussel creëert op die manier een race naar het putje die alleen maar ten koste kan gaan van werknemers. Maar ook de Nederlandse buspassagier is hiervan uiteindelijk de dupe, omdat in Nederland het principe geldt dat rendabele lijnen onrendabele lijnen financieren. Als buitenlandse bedrijven de rendabele lijnen overnemen, betekent dat straks geen busvervoer meer in bijvoorbeeld Oost-Groningen of Zeeuws-Vlaanderen”, aldus CNV-sectorbestuurder Sanne van der Meulen.

CDA-Europarlementariër en EVP-transportcoördinator Wim van de Camp noemt de CNV-zorgen ‘terecht’, maar verdedigt tegelijkertijd Brussel. ,,In Zuid-Europa is de buswereld echt nog een closed shop. Als we de boel daar wat kunnen openbreken en onze busbedrijven er de kans geven te penetreren, is dat alleen maar okay. Het punt is wel: de Nederlandse busmarkt ís al geliberaliseerd en moet niet nog verder worden geliberaliseerd. In die zin heeft het CNV gelijk, dus moeten we proberen de Brusselse voorstellen aan te passen.”

Bron en meer
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Openstelling Nederlandse busmarkt

Bericht door Z2N »

Allemaal leuk en aardig, maar:

Gelijk loon voor gelijk werk binnen de EU
De Europese Unie past haar regels aan voor Europese werknemers die in een ander EU-land werkzaam zijn. Zij krijgen daardoor betere arbeidsvoorwaarden. Niet langer dient de buitenlandse werknemer het minimumloon te ontvangen voor zijn werkzaamheden in het ‘gastland’, maar het cao-loon voor de sector. Ook krijgt hij recht op vakantiedagen en toeslagen. Daarmee wordt gelijk werk gelijk beloond.

Bron en meer: NRC

-

Desondanks ben ik het er wel mee eens dat nieuwe bedrijven als Flixbus gereguleerd dienen te worden, omdat de krenten uit de pap halen makkelijk is, maar niet bevorderlijk voor een coherent OV-netwerk. Privatisering door middel van concessies heeft hier best redelijk gewerkt, maar dan alsnog zijn er verbeterpunten te bedenken, zoals nationaal geregelde minimum-bedieningseisen voor kernen van een bepaalde omvang.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Openstelling Nederlandse busmarkt

Bericht door MarkNL »

Z2N schreef: Gelijk loon voor gelijk werk binnen de EU
De Europese Unie past haar regels aan voor Europese werknemers die in een ander EU-land werkzaam zijn. Zij krijgen daardoor betere arbeidsvoorwaarden. Niet langer dient de buitenlandse werknemer het minimumloon te ontvangen voor zijn werkzaamheden in het ‘gastland’, maar het cao-loon voor de sector. Ook krijgt hij recht op vakantiedagen en toeslagen. Daarmee wordt gelijk werk gelijk beloond.
Deze nieuwe regels gelden niet voor de transportsector, waar juist de problematiek fors is. Ik weet niet of OV tot deze transportsector behoort.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/219953 ... feurs.html
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Openstelling Nederlandse busmarkt

Bericht door Z2N »

Als ik het goed begrepen heb ging dat alleen over het vrachtvervoer.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Openstelling Nederlandse busmarkt

Bericht door Durashift »

Meltrain schreef:' (..)

CDA-Europarlementariër en EVP-transportcoördinator Wim van de Camp noemt de CNV-zorgen ‘terecht’, maar verdedigt tegelijkertijd Brussel. ,,In Zuid-Europa is de buswereld echt nog een closed shop. Als we de boel daar wat kunnen openbreken en onze busbedrijven er de kans geven te penetreren, is dat alleen maar okay. (..)[/url]


Meneer van de Camp weet toch wel dat 'onze busbedrijven' (OV) dochterbedrijven zijn van buitenlandse eigenaren? Die buitenlandse eigenaar zal eerder de shop willen penetreren dan de NL dochter, vermoed ik zo maar. Of, zoals het vaak gaat (ook in de energiemarkt).. een bedrijf uit een 'closed shop' land koopt doodleuk in een 'open shop' land. Zoals laatst met Qbuzz.. -o- :roll:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten