Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Hainje »

Retoriek denk ik. Zijn de vakbonden ook niet vies van geloof ik.
🍉
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door AppleMoose »

Je weet niet hoe de gesprekken lopen. Als het heel stroperig gaat, kan een staking (of concrete dreiging daarvan) net ff dat zetje geven voor een vlotter gesprek en een goede uitkomst.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15353
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door ODRAIL »

Sommige bonden grijpen maar al te graag naar het middel staken :shock: :? :wink: .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Suus »

De RET heeft vorige week een CAO voor 2,5 jaar afgesloten met in totaal 6,5% loonsverhoging. Ook de NS heeft een nieuwe CAO voor 2,5 jaar met 5,8% loonsverhoging. Er is echt wel ruimte voor een loonsverhoging.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door webguy »

Je snapt zelf dat dat zo'n vast zo'n beetje in de buurt komt van de marge is van de commerciële partijen?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13195
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Z2N »

In dat geval zijn er twee opties: de tarieven verhogen met enkele procenten (in lijn met de hogere lonen in de arbeidsmarkt) of de subsidie verhogen (wat mogelijk wordt door het huidige begrotingsoverschot). Want om nou lijnen te schrappen om een inflatiecorrectie voor de chauffeurslonen door te kunnen voeren is niet te verdedigen. (A)

Overigens ben ik het wel eens met de acties van de chauffeurs, zeker omtrent de eisen rond (plas)pauzes. Een chauffeur die urenlang niet naar de wc kan is niet echt bevordelijk voor de veiligheid van de reizigers... :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Al vraag ik me af of er echt geen gelegenheid is om te plassen gedurende vier uur, of dat dat slechts bij hoge nood +2 oplevert. Nog meer vraag ik me af waarom dat nu opeens een probleem is: die maximale rijblokken zijn al tijden zo lang en waren daarvoor zelfs 4,5 uur.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Hainje »

Ze hebben het over plassen, maar poepen moet ook wel eens en dat redt niet iedereen altijd in 2 minuten.
🍉
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door isadora »

Als je zo graag wil staken, ga lekker in België wonen.
Schijnt ook nog eens een belastingparadijs te zijn.
En goed bier.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Chrysa »

In België? Daar werd gestaakt omdat ze tot wel 7 uur lang zonder plaspauze moesten rijden. Jullie zijn verwend met je 4 uur! :twisted: :twisted: :twisted:

Een paar plaspauzes lijkt me niet zo'n probleem om te regelen lijkt mij, zeker omdat je weet dat de chauffeurs waarschijnlijk toch gewoon de bus stil zetten wanneer ze nodig moeten.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door huibf »

isadora schreef:Als je zo graag wil staken, ga lekker in België wonen.
Schijnt ook nog eens een belastingparadijs te zijn.
En goed bier.
Belastingparadijs. Nou dat valt wel mee. De gewone werkende man betaald in Belgie in totaal veel meer belastingen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Hainje »

Belastingparadijzen voor burgers bestaan niet geloof ik. Die trucjes bestaan alleen voor grote bedrijven.
🍉
en-es
Berichten: 4468
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door en-es »

Toch schijnen veel rijke Nederlanders naar Belgie te verhuizen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Suus »

België heeft geen vermogensbelasting. Nederland vanaf 30.000 euro.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Speedmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Speedmaster »

Je kan dan wel zeggen dat een plaspauze te regelen is ten kostte van +2, wat even vergeten wordt is dan wel dat de faciliteiten er moeten zijn. Plassen in de vrije buitenlucht mag alleen buiten de bebouwde kom, los van het feit dat de dames dus echt een probleem hebben. Kijk even naar je eigen werksituatie en bedenk waar je in de omgeving van je werkplek je behoeft kan doen zonder genoemde faciliteiten.

De werkgevers bezuinigen aan alle kanten en een leuk voorbeeld daarin is bijvoorbeeld lijn 107 met eindpunt Gouda. de chauffeurs van die lijn hebben circa 4 minuten op Gouda CS maar er is geen pauze locatie. En ja, als je zegt die is er wel, dat klopt, Arriva heeft op Gouda een pauze locatie maar Syntus weigert een jaarbijdrage te betalen aan Arriva. Gevolg, geen pauze/plaslocatie meer in Gouda voor de chauffeurs van Arriva.

Praktijk is dat ze wel toegang krijgen maar het is te gek voor woorden dat er zelfs op dat soort bijdrages bezuinigd wordt onder het mom van je draaitijd is te kort dus pauze heb je niet.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3034
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door nvdw »

Daniel schreef:Keolis stelt in die mail dat de werkgevers nog in gesprek zijn en er nog helemaal geen eindbod ligt, maar dat de vakbonden er nu al voor hebben gekozen een staking aan te kondigen. Als dat werkelijk zo is vindt ik het wel een wat kromme reden om gelijk te gaan staken.
Voor Keolis kun je overigens 'alle streekvervoerders met CAO OV' lezen. Die zitten (figuurlijk) samen tegenover de bonden aan tafel. Het bod van de werkgevers (VWOV) was in totaal 6 procent loonsverhoging in een CAO voor drie jaar, ingaande per 1 januari 2018; FNV eist dus 3,5% in één jaar. De bonden claimen dat er niet meer te onderhandelen viel, volgens mij op basis van het feit dat er geen overeenstemming was bereikt na de drie overlegrondes die van te voren waren ingeroosterd.

Verder lijkt de ergernis bij de bonden vooral te zitten in het concreet maken van de afspraken voor het tegengaan van werkdruk door ze letterlijk in de CAO te laten opnemen, want de 'intentieverklaringen' van de werkgevers zouden niet goed genoeg zijn.

In mijn ervaring worden op papier gestelde bovengrenzen ook meteen 'ondergrenzen' dus ik ben het niet met de logica van de FNV eens. Voorbeeld: het voorstel van een 'draaitijd' tussen ritten van minimaal drie minuten als harde voorwaarde in de CAO. Het idee is goed, maar in de praktijk is die ruimte er vaak al, soms zelfs meer, dus dan kan de werkgever straffeloos de reeds ruimere draaitijden inkorten tot drie minuten. En de draaitijd mag niet gebruikt worden om krappe rijtijden mee te compenseren - wie controleert dat, en hoe?

Als ik werkgever in het OV was, dan liet ik ze lekker staken. Wat heeft het voor zin? Het gelag is voor rekening van een derde partij (de reiziger) die part noch deel heeft aan de onderhandelingen, en de fallout van de actie komt volledig voor rekening van de bonden. Ik ga het wel zien op 4 januari. Ben zelf geen deelnemer aan de CAO OV (want CAO multimodaal) maar als de OV'ers het werk neerleggen, gaat voor mij het hek ook dicht...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
zone2000
Berichten: 529
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door zone2000 »

In mijn ervaring worden op papier gestelde bovengrenzen ook meteen 'ondergrenzen' dus ik ben het niet met de logica van de FNV eens. Voorbeeld: het voorstel van een 'draaitijd' tussen ritten van minimaal drie minuten als harde voorwaarde in de CAO. Het idee is goed, maar in de praktijk is die ruimte er vaak al, soms zelfs meer, dus dan kan de werkgever straffeloos de reeds ruimere draaitijden inkorten tot drie minuten.
dat was ook mijn ervaring, vaak zat er wel 5-10 minuten tussen. in de huidige roosters sinds december is daar bij ons wel verandering ingekomen. 1-2 minuten is geen uitzondering.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Vinny »

Septimer schreef:Je kan dan wel zeggen dat een plaspauze te regelen is ten kostte van +2, wat even vergeten wordt is dan wel dat de faciliteiten er moeten zijn. Plassen in de vrije buitenlucht mag alleen buiten de bebouwde kom, los van het feit dat de dames dus echt een probleem hebben. Kijk even naar je eigen werksituatie en bedenk waar je in de omgeving van je werkplek je behoeft kan doen zonder genoemde faciliteiten.
Je draagt nu een ander punt aan, namelijk dat langzaam (eind)puntfaciliteiten worden opgeheven omdat ze best duur zijn om te onderhouden en niet worden voorgeschreven. Met goed overleg denk ik dat het wel mogelijk moet zijn om bij busstations gewoon toiletten te realiseren die te gebruiken zijn voor buschauffeurs in hoge nood (en wat mij betreft tegen betaling ook voor passagiers).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door webguy »

Volgens mij zijn die eindpunt locaties sowieso altijd getouwtrek. Eigenlijk zou of de provincie dat soort dingen moeten regelen tegen een kostendekkend tarief, of partijen die facilitaire diensten bieden zouden in het gat moeten springen (denk aan Sodexo, Falicom, etc). Van die laatste partijen zal het overigens wel duurder worden, maar krijg je niet dat vervoerders het elkaar zuur maken.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3034
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door nvdw »

Een pauze is pas een pauze als die gehouden kan worden op een locatie met tafel, stoelen, plee en koffieautomaat. Geen pauze = geen eindpuntvoorziening nodig, dus ook geen plee.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Mr-W »

Lijkt me logisch, zomaar iedereen naar de WC laten gaan kost uiteindelijk ook geld.
Z2N schreef:In dat geval zijn er twee opties: de tarieven verhogen met enkele procenten (in lijn met de hogere lonen in de arbeidsmarkt) of de subsidie verhogen (wat mogelijk wordt door het huidige begrotingsoverschot). Want om nou lijnen te schrappen om een inflatiecorrectie voor de chauffeurslonen door te kunnen voeren is niet te verdedigen. (A)
De tarieven stijgen ieder jaar mee met de inflatie. Dus komt het in de praktijk uit op een hogere DRU prijs en dus minder aanbod.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door AppleMoose »

Iedereen die hier vindt dat op een eindpunt geen toilet hoeft te komen vanwege de kosten, levert ook een deel van z'n loon in om bij zijn/haar baas naar de wc te gaan? Of houden jullie het ook op tot het moment dat je officieel pauze hebt? En hoe doen jullie dat laatste dan? Wellicht kunnen de chauffeurs daar nog wat van leren dan.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door dennistd »

Die snap ik niet helemaal, zeker niet omdat pauzes ook gewoon doorbetaald worden in het OV.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door AppleMoose »

Het gaat niet om al dan niet doorbetaalde pauzes, het gaat erom dat bepaalde mensen liever geen wc's op eindpunten zien omdat dit weleens ten koste zou kunnen gaan van het ov-aanbod, omdat het toch ergens van betaald moet worden. Vandaar dus mijn vraag aan eenieder of zij de baas een vergoeding geven voor het gebruik van het toilet, buiten de officiële pauzes om. Wat voor het ov geldt, geldt ook voor andere bedrijven/sectoren natuurlijk...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Mr-W »

dennistd schreef:Die snap ik niet helemaal, zeker niet omdat pauzes ook gewoon doorbetaald worden in het OV.
Ik volg het ook niet helemaal, of wil men ook voor postbezorgers, pakketchauffeurs enz. een WC op hun route of in hun voertuig.
Op andere eindpunten dan pauze locaties is het soms zelfs niet eens mogelijk om die voorzieningen aan te leggen. Denk aan eindpunten in woonwijken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 178 gasten