Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Daniel »

Zo groot is zo'n toilet niet hoor. Kan ook prima op een eindpunt in een woonwijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Michael »

KM46 schreef:Sommige bonden grijpen maar al te graag naar het middel staken :shock: :? :wink: .
Reizigersvriendelijke acties mogen niet meer. Die zijn destijds door de rechter verboden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Wubbo »

Er zijn nog heel veel andere manieren om actie te voeren die niet verboden zijn.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Mr-W »

Zoals de Dixieactie of het uitdelen van flyers.
Daniel schreef:Zo groot is zo'n toilet niet hoor. Kan ook prima op een eindpunt in een woonwijk.
Ik vrees dat veel omwonenden een eindpuntvoorziening in de vorm van een bouwkeet niet zien zitten en dan liever de bus zien verdwijnen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door AppleMoose »

Mr-W schreef:
dennistd schreef:Die snap ik niet helemaal, zeker niet omdat pauzes ook gewoon doorbetaald worden in het OV.
Ik volg het ook niet helemaal, of wil men ook voor postbezorgers, pakketchauffeurs enz. een WC op hun route of in hun voertuig.
Op andere eindpunten dan pauze locaties is het soms zelfs niet eens mogelijk om die voorzieningen aan te leggen. Denk aan eindpunten in woonwijken.
Bezorgers hoeven niet aan een dienstregeling te houden en ook niet te denken aan overstappen van reizigers. Verder kunnen zij naar openbare wc's in winkelcentra (of in restaurants, café's) of bij erg hoge nood bij iemand aanbellen. Dat kunnen buschauffeurs niet.
Bovendien, zo groot hoeven die dingen niet te zijn en in Arnhem staan er bijvoorbeeld meerdere exemplaren in een woonwijk.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door zone2000 »

5. Omdat de rijblokken best lang kunnen zijn, moeten chauffeurs de gelegenheid hebben
tot een plaspauze. Wij eisen dat elke chauffeur in een dienstdeel van langer dan 2 uur
op een redelijk tijdstip op een pauzelocatie/eindpuntvoorziening een toiletmogelijkheid
krijgt. De plaats van de toiletpauze in een dienst, dient ter instemming bij de
medezeggenschap (RC/VC) neergelegd te worden. De eis is om de chauffeur de
mogelijkheid te geven om gemiddeld elke 2 uur naar het toilet te kunnen.
https://www.fnv.nl/site/alle-sectoren/s ... ervoer.pdf
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Hainje schreef:Ze hebben het over plassen, maar poepen moet ook wel eens en dat redt niet iedereen altijd in 2 minuten.
Dat is meestal wat beter te timen en kan dan in je 'grote' pauzes. Mijn vraag is dan ook vooral waarom dat NU ineens een probleem is.

Vwb het 'Dan moet je wel ergens kunnen plassen'-verhaal: ik kan me zo niet heel erg snel voorbeelden bedenken waar dat niet zou kunnen, ofwel aan begin/eind ofwel halverwege (bij Q-link Groningen op het station bijvoorbeeld) de rit.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door AppleMoose »

Dat plassen is al langer een probleem en is al vaker aandacht voor gevraagd, tot noch toe zonder resultaat.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Dennenboom »

Zou het plassen ook een groter probleem zijn dan vroeger omdat de gemiddelde leeftijd van de chauffeurs steeds hoger komt te liggen?
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door en-es »

Misschien is het een probleem omdat voorzieningen voor pauzerende chauffeurs steeds meer weg bezuinigd worden? Ik weet nog dat je vroeger op het stationsplein van mijn woonplaats Baarn ook een ruimte had voor chauffeurs. Plus dat de werkomstandigheden soberder zijn dankzij de ratrace om concessies.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door nvdw »

Ik denk dat het hele toiletgedoe vooral is ingezet om de problematiek bij het grote publiek begrijpelijk te maken. Die hebben immers niet zoveel met jargon als keer- en buffertijden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Sprinters Arnhem Centraal-Nijmegen-Wijchen

Bericht door isadora »

Pff, vakbonden met eisen en bedreigingen, rot toch op met die linkse oproerkraaiers. :evil:
Zo ver weg van elke vorm van realiteitszin, zo 1950. :neg: :neg: :neg:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Nitein-Repart »

Suus schreef:Ten eerste klopt dat percentage niet, bovenop een brutoloon zitten hooguit nog zo’n 20 tot 35% extra kosten, dat is ook afhankelijk van de sector en de CAO.

Ten tweede is een erkend probleem door alle partijen dat de lonen al jaren niet stijgen waardoor de economische groei wordt afgeremd: consumentenuitgaven zijn een van de belangrijkste peilers onder onze economie. We zitten bovendien in een tijd van hoogconjunctuur waar er echt wel ruimte is voor meer loon, dus is de vraag van FNV hier wat mij betreft zeer terecht.
Bij een bepaald bedrijf zijn de volgende werkgeverslasten

Reservering vakantiegeld 8%
Reservering werkgeverslasten vakantiegeld 2,5%

WW-AWF 2,64%
Sectorfonds 4,17%
WAO/WIA 6,66%
WHK 1,385%
ZVW 6,65%

Totaal sociale lasten: 21,5%
Met vakantiegeld erbij: 32%

Pensioenfonds: 10,7%
Sociaal fonds: 3,12%
Ongevallenverzekering: 0,0834%
WGA-Hiaat: 0,325%
Aanvulling 55-: 5,85%

Pensioenfonds en Aanvulling 55- gebruiken een andere grondslag, dus die percentages kunnen niet bij elkaar opgeteld worden. Dus totaal pensioenlasten is dan 3,5% Samen met sociale lasten (21,5%) en vakantiegeld (10,5%), wordt dit 35,5%. Hierbij moeten nog pensioenpremies worden opgeteld.

Daarbovenop moet er rekening worden gehouden met een opslag van 20% voor doorbetaling tijdens feestdagen, verlofdagen, ATV-dagen en vakanties. Dit alles zorgt ervoor dat de werkgeverslasten 175% van de bruto-lonen zijn.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Suus »

Erno-BE, ik heb een salarisadministratie gevoerd met dertig mensen erin. Ik ken en weet wat er op de loonstaat staat. Een deel van de kosten die je noemt moet iedereen betalen en dat wordt daardoor niet onder de definitie van werkgeverslasten geschaard.

Werkgeverslasten zijn alleen de kosten die komen door bovenwettelijke arbeidsvoorwaarden uit een CAO. Dat is ook het enige waar de onderhandelaars invloed op hebben, de WGA-premie of de werkgeversbijdrage Zorgverzekeringswet komen voort uit de belastingwet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Mr-W »

Wettelijke werkgeverslasten zijn geen lasten voor de werkgever :')
De extratjes uit de CAO behoren tot de bovenwettelijke werkgeverslasten.
Dennenboom schreef:Zou het plassen ook een groter probleem zijn dan vroeger omdat de gemiddelde leeftijd van de chauffeurs steeds hoger komt te liggen?
Dat zal inderdaad wel meespelen.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Durashift »

^^^dat is dan dadelijk opgelost, toch?

Immers, door de 'vergrijzing' moet er aanwas van jongeren komen.. vandaar de 18+ regeling etc..

:D

Zonder gekheid.. ik kan mij de problematiek wel voorstellen. In de bouwwereld staat er op de meest kleine bouwplekken al een mobiel toilet.
Mensen op kantoor kunnen veelal naar eigen inzicht een plasje doen.
In de fabriek zijn er vastgestelde pauzen in blokken van 2 uur ongeveer.

.. maar de buschauffeur heeft dat allemaal niet.. en mag aan blaastraining doen.. :roll: :cry:
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door WSM »

NS had hiervoor indertijd een innovatieve oplossing: de plaszak. Als het goed genoeg is voor de klant, is het ook goed genoeg voor het personeel toch?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Littlebusdriver »

De klant staat op 1,2 en 3 toch?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Daniel »

Zo te lezen gaat de staking door...
Busvervoer komende donderdag plat: veel chauffeurs staken
Buschauffeurs in een groot deel van het land gaan aanstaande donderdag staken. Op veel plekken blijven 4 januari de bussen in de remise staan. Dat maken de vakbonden FNV en CNV bekend.
Onder de leus 'Ik ben geen coureur, maar een buschauffeur', strijden de buschauffeurs voor een betere cao, maar ook voor betere werkomstandigheden. De chauffeurs in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag doen niet mee, zegt een FNV-kaderlid. ,,Zij hebben een betere cao dan chauffeurs bij Breng of Arriva.’’

Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Nitein-Repart »

:N :N :N
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Durashift »

Verbazing bij werkgevers

De werkgevers zijn verbaasd over de aangekondigde staking. 'Dit vinden wij nogal voorbarig. Het ultimatum loopt 2 januari af en we zijn nog niet uit onderhandeld. Wij zijn dan ook buitengewoon verbaasd', vertelt Fred Kagie namens de bedrijven. Volgens hem zat er nog een eindbod in de pen.

De gevolgen voor de reiziger zijn groot, zegt Kagie. 'We hebben de relatieve mazzel dat het vakantie is, maar het heeft grote consequenties voor mensen die de bus nodig hebben.'


Bron:
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... e-werkdruk
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door nvdw »

Ja, ik zag het ook al voorbijkomen op de bedrijfsinterne tamtam...

Maar ja, never waste a good strike :roll:
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door isadora »

De FNV is geen coureur, maar saboteur.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door WSM »

Mooi. Dan heb ik komende twee weken groetstaking als ik met de bus ga.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
nv_busfreak
Berichten: 86
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door nv_busfreak »

Veel plezier
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 31 dec 2017, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten