Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Stefan »

WSM schreef:Mooi. Dan heb ik komende twee weken groetstaking als ik met de bus ga.
Prima. Wel fijn dat je dat ook bij mij zou doen, terwijl ik eigenlijk niet eens mág staken omdat ik niet volgens CAO OV werk... Ja, handig om alle chauffeurs over 1 kan te scheren.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
dennistd
Berichten: 5543
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door dennistd »

Dat dus... Gewoon bij binnenkomst even vragen: bent u voor of tegen de staking op 4 januari? Is het antwoord tegen dan groet je gewoon, is het antwoord voor dan groet je niet :wink:
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 31 dec 2017, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Jef400 »

Wat een toonbeeld van volwassenheid WSM _O_

Gelukkig is de staking nog op een moment met relatief weinig verkeer.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door isadora »

Stefan schreef:
WSM schreef:Mooi. Dan heb ik komende twee weken groetstaking als ik met de bus ga.
Prima. Wel fijn dat je dat ook bij mij zou doen, terwijl ik eigenlijk niet eens mág staken omdat ik niet volgens CAO OV werk... Ja, handig om alle chauffeurs over 1 kan te scheren.
FNV maakt meer kapot dan je lief is, erg jammer.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Nitein-Repart »

Inderdaad, het FNV heeft een realistisch besef van een pannekoek en veel werknemers voelen zich in de steek gelaten door de FNV. Hoog tijd dat het FNV opkomt voor alle werknemers en met realistische voorstellen komt. Steevast de "geworven rechten", zoals de extra verlofdagen voor oudere werknemers verdedigen zorgt er juist voor dat de jongere werknemers in de steek worden gelaten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3032
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door nvdw »

Even vooropgesteld: je onvrede laten blijken door bijvoorbeeld wel te rijden maar de kassa af te sluiten, mag niet. Of je rijdt dus met een dixi achter de bus aan of je legt het werk helemaal neer.

Staken heeft in dit geval alleen zo weinig zin, om de simpele reden dat het de werkgevers niet raakt. Het raakt de reizigers en de collega's die wel werkwillig zijn en/of in voorkomende gevallen niet onder dezelfde CAO vallen. En juist nu, in de vakantieperiode, hebben we het dan over reizigers die voor hun werk op pad moeten, en dat soms ook nog eens binnen een voor hun ongunstige vakantiedienstregeling doen.

Blijkbaar zit er volgens de bond niet voldoende druk op de ketel dus zal er wel naar deze of gene binnen het AD-concern een bericht zijn gestuurd dat de staking doorgaat, ook al hebben de werkgevers nog de tijd om te reageren. Het feit dat die zich niet uit de tent laten lokken, geeft mij de bevestiging van wat ik hierboven al schreef.

Vorig jaar stond de FNV nog te juichen over een CAO waarin min of meer dezelfde beloften al werden gedaan, dus waar dit ineens vandaan komt...

Ik mag 4 januari weer aan het werk dus ik zie de hesjes en fluitjes wel verschijnen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door wouter15 »

Als ik het internet een beetje afzoek, lijkt het AD de enige te zijn die weet dat er zeker een staking komt op 4 januari. Zelfs op de site van het FNV is nog niks van een staking te lezen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door SuperGhost »

nvdw schreef:Staken heeft in dit geval alleen zo weinig zin, om de simpele reden dat het de werkgevers niet raakt.
Er zijn concessies waar de vervoerder wil meedingt in de opbrengsten, daar raakt het de vervoerder wel.
En waar dat niet zo is, kan de vervoerder boetes opgelegd krijgen vanwege het uitvallen van ritten, etc. Het kan de vervoerder weldegelijk schade toebrengen.
cassie127
Berichten: 6590
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door cassie127 »

FNV heeft gesponsorde berichten op Facebook over een mogelijke staking met een filmpje erbij (waar in de ex-Syntus 3051 zit)

Zie: https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 9834601889
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door htm_tram »

WSM schreef:Mooi. Dan heb ik komende twee weken groetstaking als ik met de bus ga.
Volgens mij heb ik je deze week als reiziger mee gehad op de bus (A)
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door WSM »

Mijn staking begint als de staking definitief doorgaat (A)
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door htm_tram »

Oh. In dat geval heb je een dubbelganger -o-
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
zone2000
Berichten: 529
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door zone2000 »

Vakbonden willen niet opnieuw in gesprek met ov-bedrijven

Werkgevers in het openbaar vervoer hebben de vakbonden FNV en CNV opgeroepen af te zien van een landelijke staking komende donderdag en het gesprek aan te gaan. De bonden zien daarvoor evenwel geen aanknopingspunten. Hun ultimatum loopt dinsdagmiddag om 12.00 uur af.
Het overleg tussen werkgevers en bonden over een nieuwe cao liep in november spaak. De vakorganisaties willen afspraken maken over met name een vermindering van de werkdruk van buschauffeurs, maar de vervoersbedrijven willen daar geen centrale regeling voor treffen.

De werkgeversvereniging VWOV ziet geen aanleiding voor een landelijke staking en wijst erop dat veel reizigers daarvan de dupe zullen worden.

Er is volop ruimte voor overleg, aldus de brancheorganisatie. ''Maar concreet bieden zijn niks'', reageert CNV-onderhandelaar Sanne van der Meulen. ''Dan is het zinloos om aan tafel te gaan zitten.''
https://www.nu.nl/economie/5070800/vakb ... ijven.html
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15352
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door ODRAIL »

De klootzakken van CNV en FNV zijn weer lekker bezig :neg: .
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door CamilleKreemers »

Ik vraag me af waarom er zo nodig een landelijk geldend pakket aan maatregelen moet zijn. Kunnen bepaalde afspraken niet regionaal worden gemaakt?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door webguy »

Wat doe je dan met concessieoverstijgende buslijnen? NS heeft geloof ik ook dat sommige dingen (zoals verlofafspraken) per standplaats zijn afgesproken. Dat is ook redelijk krom: waarom zou iemand in Utrecht andere afspraken nodig hebben dan Amsterdam als ze dezelfde treinen rijden.
Durashift
Berichten: 5649
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Durashift »

KM46 schreef:De klootzakken van CNV en FNV zijn weer lekker bezig :neg: .
:roll:

Zou je ook van de werkgevers kunnen zeggen.. 'lullen' met een kop koffie of thee.. maar inhoudelijk wordt het niet..
(als ik zo de berichten mag geloven).

Ja, dat heeft weinig zin, dat kan ik wel begrijpen.

@Webguy: individualiteit / maatwerk.. steeds belangrijker voor het aantrekkelijk zijn als werkgever. :wink:
Durashift
Berichten: 5649
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Durashift »

Staking gaat door én kan ook regionale treinverbindingen raken.

Werknemers in het streekvervoer staken donderdag. Dat betekent er in heel Nederland die dag minder of geen streekbussen en regionale stoptreinen rijden.

Vakbond FNV had werkgevers een ultimatum gesteld. De bond wil meer loon en een lagere werkdruk. Zo zouden chauffeurs te weinig tijd hebben om tussen de ritten door naar het toilet te gaan.

Werkgevers probeerden vanochtend nog een staking te voorkomen. Ze nodigden de vakbonden opnieuw uit aan de onderhandelingstafel, maar wilden niet meteen aan alle eisen van de vakbonden voldoen. De FNV besloot daarop de staking door te zetten.

https://nos.nl/artikel/2210179-donderda ... rvoer.html


FNV persbericht:
https://www.fnv.nl/over-fnv/pers/persbe ... 4-januari/
dennistd
Berichten: 5543
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door dennistd »

Sowieso Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen rijdt onder CAO OV, dus dat zal wel platliggen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Suus »

Ik begrijp dat er zowel voor de CAO Openbaar Vervoer als CAO Multimodaal OV wordt gestaakt?

Dan blijven inderdaad alleen GVB, HTM en RET met de eigen CAO’s rijden in het stads- en streekvervoer.

Blijven nog wel een aantal vragen staan? RET heeft personeel dat uit het streekvervoer kwam, hebben die nu wel de RET CAO? Qbuzz Utrecht heeft nog ex-GVU personeel, dat had een eigen CAO, blijft dat rijden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Stefan »

Multimodaal staakt niet. Ik ben dus blij dat ik vrij ben tijdens de staking...
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Jef400 »

KM46 schreef:De klootzakken van CNV en FNV zijn weer lekker bezig :neg: .
Even inlezen voor dat je op z'n Erno's gaat blaaskaken.

https://www.fnv.nl/site/alle-sectoren/s ... v-2018.pdf
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Z2N »

An sich zijn dit wel redelijke eisen vanuit het FNV. Na elke vier uur werken pauze, elke twee uur naar de WC kunnen, realistische rijtijden en 3 minuten marge tussen de ritten klinkt niet zozeer luxe, alswel eerder noodzakelijk.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1236
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Western Soldier »

Jef400 schreef:
KM46 schreef:De klootzakken van CNV en FNV zijn weer lekker bezig :neg: .
Even inlezen voor dat je op z'n Erno's gaat blaaskaken.

https://www.fnv.nl/site/alle-sectoren/s ... v-2018.pdf
Die eisen zijn toch allemaal wel binnen het redelijke. Sterker nog, op sommige punten mogen de eisen nog wel wat humaner opgesteld worden. 4 uur diensttijd achter elkaar vind ik nog veel als daar naar wat ik begrijp slechts 8 minuten een pauze is om naar de WC te gaan. Voor chauffeurs van personenauto's geldt zelfs het advies om na 2 uur 15 minuten te rusten. Voor een buschauffeur moet dat advies dus al helemaal gelden, aangezien hij ook nog reizigers in de bus heeft zitten. Veiligheid van je reizigers moet toch ook zwaar tellen als werkgever zijnde. Dus ik vind dat chauffeurs hier gewoon 15 minuten pauze mogen en misschien wel gewoon moeten eisen.

Wel nog een vraag, kan ik voor mijn reisregio vinden om welke lijnen het geldt? Ik vind het toch wel handig om mijn reis voor donderdag te kunnen controleren of ik er geen problemen van ondervind.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Z2N »

Tenzij je binnen Amsterdam, Den Haag of Rotterdam (stad) met de bus gaat, is het praktisch om er maar van uit te gaan dat er geen bussen rijden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten