Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door ICE11 »

Op lijn 44 zijn vandaag zoals gewoon overdag twee Duitse bussen onderweg. Door het vervallen van het stuk tussen Crombacherstraat en Heerlen Station kan men met die twee bussen op het Duitse traject de gewone halfuursdienst rijden.

De staking betreffend:
Als ik bij voorbeeld op https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/103 ... te-plassen lees, dan durf ik bijna niet te zeggen dat het in tegenstelling daartoe in onze bedrijf bijna het paradijs lijkt....
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Milco »

@Erno-BE: Denk je echt dat ze er op jouw school geen rekening mee zullen houden? En dan nog, je bent vast niet de enige met dit euvel...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door IC140 »

zone2000 schreef:
Erno-BE schreef:Maar je kunt toch niet EN-EN eisen. Dat de chauffeurs betere reis- en rusttijden en betere toiletfaciliteiten nodig hebben staat buiten kijf. Maar daar moet dan ook wel iets tegen over staan in mijn ogen. Het is geven en nemen, niet alleen maar nemen en nemen.
_O-
Rutte en Dijsselbloem: werkgevers, de lonen moeten omhoog
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/poli ... ten-omhoog
DNB-president Klaas Knot herhaalt pleidooi voor sterkere loonstijgingen
https://fd.nl/economie-politiek/1198787 ... stijgingen
maar we wachten het volgende overleg rustig af.
Zij hebben het over loonsverhoging, niet over werkdrukverlaging. Loonsverhoging voor hetzelfde werk is goed voor de economie.

Werkdrukverlaging betekent: meer mensen nodig hebben voor hetzelfde aantal buskm’s. Dat is juist slecht voor de economie nu de arbeidsmarkt aantrekt en dus een hoge productiviteit nodig is om al het werk dat gedaan moet worden te verzetten.

Vandaar ook dat ik de focus op werkdrukverlaging in plaats van loonsverhoging, die de bonden de laatste tijd lijken te hebben, bijzonder onverstandig vind.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Vinny »

Suus schreef:Als ik een werkgever zou zijn ga ik graag het arbeidsvoorwaardengesprek in met Erno-BE, houd ik een hoop geld over Afbeelding

Dit is gewoon hard onderhandelen met twee smaken: of iets minder loonsverhoging en betere roosters of meer loonsverhoging en geen enkele verbetering van de roosters.

CNV en FNV zetten hier duidelijk in op het eerste in, qua loon zit men overigens ook nog maar op een gat van 1,5% tussen wat de vakbond wil (3,5%) en wat de werkgevers willen geven (2%, nadrukkelijk geen eindbod genoemd), dus ik zie nog wel mogelijkheden aan beide kanten.
Het is wellicht ook zinvol als de opdrachtgevers van het openbaar vervoer ook aanschuiven bij het overleg, om de faciliteiten onderweg te verbeteren. Ik vind het trouwens wel weer tekenend deze staking:
- Werkwilligen worden tegengewerkt
- De staking moet natuurlijk een hele dag duren
- De werkgevers hadden al eerder aangekondigd te willen praten, dat werd afgewezen
- De volgende stakingsaanzegging is al weer binnen voordat er wordt afgewacht of er een beter bod komt
- De reizigers worden letterlijk in de kou gezet.

Het legertje vakbondseikels moet zich gewoon doodschamen!
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Vinny »

IC140 schreef:Dat is juist slecht voor de economie nu de arbeidsmarkt aantrekt en dus een hoge productiviteit nodig is
Hoe wou je de productiviteit van een buschauffeur verhogen? Vierdubbele dubbeldekkers inzetten ofzo ... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door AppleMoose »

Erno-BE schreef:16 januari is bijzonder ongunstig. Mijn school heeft dan toetsweek en op die dag worden bij mijn opleiding ook landelijke eindexamens afgenomen. Mist een leerling dit landelijke eindexamen, dan moet hij/zij het in juni herkansen. Ik hoop echt dat de rechter die aangekondigde staking gaat verbieden.
Er worden elke dag toetsen en examens afgenomen, belangrijke vergaderingen gehouden etc. Het is simpelweg onmogelijk om daar rekening mee te houden. Bovendien, het is je eigen verantwoordelijkheid om op zo'n examen te komen. Als dat niet met het ov lukt, zul je ander vervoer moeten regelen.
Als je het examen mist, dan is het jammer maar helaas. Dan zul je de herkansing moeten doen. Dat geldt ook bij een treinstoring, file, ziekte etc.
Maar wellicht valt er dit keer wat te regelen via het examenbureau bij je school/opleiding dat je een extra kans kunt krijgen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door IC140 »

Vinny schreef:
IC140 schreef:Dat is juist slecht voor de economie nu de arbeidsmarkt aantrekt en dus een hoge productiviteit nodig is
Hoe wou je de productiviteit van een buschauffeur verhogen? Vierdubbele dubbeldekkers inzetten ofzo ... :roll:
De productiviteit niet verlagen lijkt me een goede eerste stap. Met de voorstellen van de bonden van langere en meer pauzes en langere keertijden neemt de productiviteit juist af: een buschauffeur kan dan gewoon minder ritten rijden in een dienst waardoor er meer chauffeurs nodig zijn om evenveel ritten te rijden.

Als je de productiviteit nog verder wilt verhogen zijn er genoeg andere maatregelen te bedenken, maar dat lijkt me nog niet nodig:
- gebruik maken van gebroken diensten
- meer flexibiliteit in dienstlengte
- toestaan van meer dan 36-40 uurscontracten
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Geert »

Erno-BE schreef:Als EN de lonen omhoog EN er betere rij- en rusttijden komen alsmede betere toiletfaciliteiten dan moet of de subsidiekraan open (dat wil de kiezer die voor een rechts kabinet heeft gekozen duidelijk niet)
Even voor de duidelijkheid, kiezers kiezen geen kabinet, daarnaast wordt vrijwel al het streekvervoer betaald door de provincies en niet door het rijk. Nog even los van het feit dat je dat niet zo generaliserend kunt stellen.
De EN-EN eisen vind ik niet terecht. Wel de eisen voor betere rij- en rusttijden alsmede betere toiletfaciliteiten.
Loonsverhoging is een vrij normale eis en de werkgevers zijn al bereid om 2% te verhogen, de vakbonden vragen 3,5%. De toiletfaciliteiten zijn wat mij betreft ook vooral een kwestie van goed werkgeverschap: op dit moment zijn de voorzieningen vaak nogal karig. Op de toiletfaciliteiten (en de ruimte in de planning om ze te gebruiken) is duidelijk bespaard in de afgelopen jaren, ik zou het gek vinden als je zegt dat het repareren hiervan 100% door de werknemers betaald moet worden.
Tonor
Berichten: 11
Lid geworden op: do 04 jan 2018, 23:11

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Tonor »

Hainje schreef:
Chrysa schreef:Aangezien dit deels voor mijn tijd is: Wat bedoel je hiermee?
Rijtijden en rooster zijn alleen maar krapper geworden in de loop der jaren, ik weet zeker dat er vroeger nog op en afstaptijden op de roosters vermeld stonden wanneer men pauze had. Dat is tegenwoordig niet meer het geval. Ik heb in al die jaren eigenlijk nooit gehoord dat er iets bij kwam, hooguit een halfbakken inflatiecorrectie.
https://caoweb-cms.sdu.nl/Historisch_Ov ... e=&parent=

Ten opzichte van de oudste CAO OV die ik op internet kon vinden (2005) verdient een startende 23-jarige chauffeur nu 29% meer dan in 2005 (kaal, niet gekeken naar details). Een chauffeur in eindschaal verdient nu 27% meer dan in 2005.

De CPI is in de tussentijd gestegen met 20%.

Ook zijn de onbetaalde pauzes (2005) thans betaalde pauzes.

De eindejaarsuitkering was in 2005 0,65 procent en thans 1,15 procent + 400 euro

Er is een vakantiedag bijgekomen.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door dylanwild94 »

IC140 schreef:
Vinny schreef:
IC140 schreef:Dat is juist slecht voor de economie nu de arbeidsmarkt aantrekt en dus een hoge productiviteit nodig is
Hoe wou je de productiviteit van een buschauffeur verhogen? Vierdubbele dubbeldekkers inzetten ofzo ... :roll:
De productiviteit niet verlagen lijkt me een goede eerste stap. Met de voorstellen van de bonden van langere en meer pauzes en langere keertijden neemt de productiviteit juist af: een buschauffeur kan dan gewoon minder ritten rijden in een dienst waardoor er meer chauffeurs nodig zijn om evenveel ritten te rijden.

Als je de productiviteit nog verder wilt verhogen zijn er genoeg andere maatregelen te bedenken, maar dat lijkt me nog niet nodig:
- gebruik maken van gebroken diensten
- meer flexibiliteit in dienstlengte
- toestaan van meer dan 36-40 uurscontracten
de productiviteit van de buschauffeurs is al over zijn max heen. Meer dan 4 uur geen toilet kunnen zien vindt ik namelijk absurd.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door PatrickM »

Milco schreef:@Erno-BE: Denk je echt dat ze er op jouw school geen rekening mee zullen houden? En dan nog, je bent vast niet de enige met dit euvel...
Als het staatsexamens zijn ben je dacht ik gewoon de sjaak en moet je je herkansing ervoor inleveren, maar pin me er niet op vast.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Durashift »

Tonor schreef:
Hainje schreef:
Chrysa schreef:Aangezien dit deels voor mijn tijd is: Wat bedoel je hiermee?
Rijtijden en rooster zijn alleen maar krapper geworden in de loop der jaren, (..)Ik heb in al die jaren eigenlijk nooit gehoord dat er iets bij kwam, hooguit een halfbakken inflatiecorrectie.
https://caoweb-cms.sdu.nl/Historisch_Ov ... e=&parent=

Ten opzichte van de oudste CAO OV die ik op internet kon vinden (2005) verdient een startende 23-jarige chauffeur nu 29% meer dan in 2005 (kaal, niet gekeken naar details). Een chauffeur in eindschaal verdient nu 27% meer dan in 2005.

De CPI is in de tussentijd gestegen met 20%.

(..).
Duss.. 20% ter compensatie van inflatie (prijsstijgingen).. blijft er 7% over als werkelijke loonstijging in meer dan 10 jaar.
Dat lijkt mij toch geen vetpot?

Wat zou een administratief medewerker erop vooruit gegaan zijn in dezelfde periode?
Tonor
Berichten: 11
Lid geworden op: do 04 jan 2018, 23:11

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Tonor »

Durashift schreef: Duss.. 20% ter compensatie van inflatie (prijsstijgingen).. blijft er 7% over als werkelijke loonstijging in meer dan 10 jaar.
Dat lijkt mij toch geen vetpot?

Wat zou een administratief medewerker erop vooruit gegaan zijn in dezelfde periode?
Je kan er niet de kwalificatie "vetpot" of "geen vetpot" aan geven, op het moment dat je alleen het stijgingspercentage meeneemt in je conclusie.

Allicht kun je dan beter een vergelijking maken tussen vergelijkbare Mbo-banen.

Stel, een startende 23-jarige buschauffeur verdient in 2017 100%. Wat verdient hij dan ten opzichte van andere vergelijkbare sectoren (kaal, niet gekeken naar details in cao)
Laatst gewijzigd door webguy op vr 05 jan 2018, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Driedubbele quote
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door zone2000 »

die vergelijking kun je zelf ook maken, pak er maar een willekeurige CAO bij. :6
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 05 jan 2018, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door lijntaxi »

Zonnig schreef:Ik ben van mening dat stakers hun mening niet mogen opdringen aan werkwilligen.
Als uitgangen van garage's geblokkeerd worden, zodat mensen die principieel tegen staken zijn niet kunnen werken, dan is ingrijpen door het bevoegd gezag noodzakelijk.

En ik hoorde vanmorgen dat men niet wil staken????
Men vindt dat men moet staken.

Er MOET in dit land maar één ding en dat is Belasting betalen.
Wat jij voorstaat hebben ze in de VS. En daar is het in sommige staten niet erg best gesteld met rechten van werknemers. Daar vinden ze ook dat werknemers in een bedrijf, die willen werken moeten kunnen werken, als ze dat willen.
Dergelijke bedrijven maken ook gebruik van stakingsbrekers. Misschien zou het heel goed idee, zijn als ze alleen bij jou zouden staken. Door bij jou geen vuilnis meer op te halen en dergelijke. Eens kijken wat je daar van vindt.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door lijntaxi »

Vinny schreef: Het is wellicht ook zinvol als de opdrachtgevers van het openbaar vervoer ook aanschuiven bij het overleg, om de faciliteiten onderweg te verbeteren. Ik vind het trouwens wel weer tekenend deze staking:
- Werkwilligen worden tegengewerkt
- De staking moet natuurlijk een hele dag duren
- De werkgevers hadden al eerder aangekondigd te willen praten, dat werd afgewezen
- De volgende stakingsaanzegging is al weer binnen voordat er wordt afgewacht of er een beter bod komt
- De reizigers worden letterlijk in de kou gezet.

Het legertje vakbondseikels moet zich gewoon doodschamen!
Er zijn wat mij betreft twee zaken aan de hand:
De CAO deugt niet in ogen van de vakbonden of de CAO deugt wel, maar aan de naleving ervan schort wat aan.
Als de CAO 2016/2017 erbij pakt staat in de CAO-tekst bij werktijden, dat er in een dienst van 4 uur een kwartier pauze genomen dien te worden.
Waarin het eerste en laatste uur geen pauze genomen kan worden. Dus als een dienst om 8.00 uur begint, kan er om tussen acht en negen geen pauze
genomen worden. En niet tussen elf en twaalf uur. Dus langer dan drie uur in de bus zitten kan volgens de CAO van 2016/2017 niet.
Als er toch langer dan drie uur gereden wordt, moeten de vakbonden dit maar aankaarten bij de rechter. De rechter zal hen in het gelijk stellen.

Mocht de CAO toch niet deugen, wat betreft werktijden, kan er onderhandeld worden om deze paragraaf aan te passen.
Hetzelfde geldt uiteraard voor de andere paragrafen.

Het roepen, dat werkwilligen worden tegengewerkt is natuurlijk een reinste kolder. Het belangrijkste machtsmiddel dat werknemers hebben is het stakingsrecht. Als hier aan geknibbeld wordt, is natuurlijk de hek van de dam.
Deze staking is ook in het belang voor de reizigers. Mensen moeten nog wel gemotiveerd blijven om de bus te besturen. En als er sprake is van massale uitstroom, moeten er wel genoeg nieuwe chauffeurs zijn. Negatieve verhalen helpen zeker niet bij het vinden van nieuwe mensen. Want mensen zijn niet gek. Het is niet voor niets dat in bepaalde sectoren lastig aan personeel te komen is.
rvcnl
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 18:12

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door rvcnl »

Bovenstaande klopt niet helemaal.
In een dienst of dienstdeel langer dan 4 uur dient een kwartier pauze te zitten.
In een dienst of dienstdeel korter dan 4 uur hoeft volgens de huidige cao dus geen pauze te zitten.
Ook niet een paar minuten om naar een toilet te kunnen.
Dus 3 tot bijna 4 uur vrijwel aan een stuk rijden kan nu voorkomen.
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door NG²7²™ »

lijntaxi schreef: Als de CAO 2016/2017 erbij pakt staat in de CAO-tekst bij werktijden, dat er in een dienst van 4 uur een kwartier pauze genomen dien te worden.
Waarin het eerste en laatste uur geen pauze genomen kan worden. Dus als een dienst om 8.00 uur begint, kan er om tussen acht en negen geen pauze
genomen worden. En niet tussen elf en twaalf uur. Dus langer dan drie uur in de bus zitten kan volgens de CAO van 2016/2017 niet.
Als er toch langer dan drie uur gereden wordt, moeten de vakbonden dit maar aankaarten bij de rechter. De rechter zal hen in het gelijk stellen.
Er mag geen dienstbepalende pauze plaats vinden in het eerste én laatste kwart van een dienst. Bij dienst van 8.00 tot 16.00 mag er dus geen pauze tussen 8.00 en 10.00 en 14.00 en 16.00 vallen. De enige praktische oplossing die daar voor is, is minimaal 2x 15 minuten netto pauze (rond 10.30 en 13.30) óf een pauze van minimaal 30 minuten bruto (incl. looptijd dus!) rond 12.00. In het het laatste geval kan het dus voorkomen dat een chauffeur 4 uur aan het werk is.

Er zijn bij Syntus soms stationemmenten in diensten, dit zijn onderbrekingen die weliswaar kunnen voldoen aan de pauzeregels, maar in het eerste of laatste kwart vallen. Deze tellen dan niet mee als pauze.
Groeten,
Nick
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door huibf »

Hainje schreef:De chauffeurs hebben in de afgelopen 20 jaar eigenlijk alleen maar gegeven, in mijn ogen hebben zij het volste recht om nu enkel dingen te nemen.
Ehm Cashless hebben ze ook al gekregen... dus de veiligheidtoeslag zou eraf mogen... (A)
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door NG²7²™ »

Prima! Mag ik die dan wel eerst met terugwerkende kracht vangen? :lol:
Groeten,
Nick
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Wubbo »

Een aantal berichten verwijderd. Met elkaar van mening verschillen is prima zolang er opbouwend gereageerd wordt, niet zodra mensen elkaar afbranden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Vinny »

NG²7²™ schreef:
lijntaxi schreef: Als de CAO 2016/2017 erbij pakt staat in de CAO-tekst bij werktijden, dat er in een dienst van 4 uur een kwartier pauze genomen dien te worden.
Waarin het eerste en laatste uur geen pauze genomen kan worden. Dus als een dienst om 8.00 uur begint, kan er om tussen acht en negen geen pauze
genomen worden. En niet tussen elf en twaalf uur. Dus langer dan drie uur in de bus zitten kan volgens de CAO van 2016/2017 niet.
Als er toch langer dan drie uur gereden wordt, moeten de vakbonden dit maar aankaarten bij de rechter. De rechter zal hen in het gelijk stellen.
Er mag geen dienstbepalende pauze plaats vinden in het eerste én laatste kwart van een dienst. Bij dienst van 8.00 tot 16.00 mag er dus geen pauze tussen 8.00 en 10.00 en 14.00 en 16.00 vallen. De enige praktische oplossing die daar voor is, is minimaal 2x 15 minuten netto pauze (rond 10.30 en 13.30) óf een pauze van minimaal 30 minuten bruto (incl. looptijd dus!) rond 12.00. In het het laatste geval kan het dus voorkomen dat een chauffeur 4 uur aan het werk is.

Er zijn bij Syntus soms stationemmenten in diensten, dit zijn onderbrekingen die weliswaar kunnen voldoen aan de pauzeregels, maar in het eerste of laatste kwart vallen. Deze tellen dan niet mee als pauze.
Na een rit van 4,5 uur volgt verplicht 45 minuten pauze als gevolg van de rijtijdenwet. Als een dienst langer dan 5,25 uur bedraagt zijn twee pauzes van resp. 15 en 30 minuten zelfs verplicht:
http://www.truckpage.nl/Rijtijdenwet.htm
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door isadora »

Gaaf zo'n staking.
Mocht vandaag het comfort van de Connexxion-website genieten voor een tripje van Huizen naar Naarden.
OV9292 meldde netjes de mogelijkheden voor deze rit met lijn 100, hetgeen ook allemaal volgens plan verliep.
De website van Connexxion leefde nog duidelijk in de heerlijke roes van een staking, want "Deze rit vervalt", alsmede alle andere daaropvolgende ritten.

Afbeelding

Dank Connexxion voor jullie puntgave reisinfo,.......oh ja, de chauffeur wist natuurlijk van niks, had een gezicht of ze nodig moest poepen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door dennistd »

Vinny schreef:
NG²7²™ schreef:
lijntaxi schreef: Als de CAO 2016/2017 erbij pakt staat in de CAO-tekst bij werktijden, dat er in een dienst van 4 uur een kwartier pauze genomen dien te worden.
Waarin het eerste en laatste uur geen pauze genomen kan worden. Dus als een dienst om 8.00 uur begint, kan er om tussen acht en negen geen pauze
genomen worden. En niet tussen elf en twaalf uur. Dus langer dan drie uur in de bus zitten kan volgens de CAO van 2016/2017 niet.
Als er toch langer dan drie uur gereden wordt, moeten de vakbonden dit maar aankaarten bij de rechter. De rechter zal hen in het gelijk stellen.
Er mag geen dienstbepalende pauze plaats vinden in het eerste én laatste kwart van een dienst. Bij dienst van 8.00 tot 16.00 mag er dus geen pauze tussen 8.00 en 10.00 en 14.00 en 16.00 vallen. De enige praktische oplossing die daar voor is, is minimaal 2x 15 minuten netto pauze (rond 10.30 en 13.30) óf een pauze van minimaal 30 minuten bruto (incl. looptijd dus!) rond 12.00. In het het laatste geval kan het dus voorkomen dat een chauffeur 4 uur aan het werk is.

Er zijn bij Syntus soms stationemmenten in diensten, dit zijn onderbrekingen die weliswaar kunnen voldoen aan de pauzeregels, maar in het eerste of laatste kwart vallen. Deze tellen dan niet mee als pauze.
Na een rit van 4,5 uur volgt verplicht 45 minuten pauze als gevolg van de rijtijdenwet. Als een dienst langer dan 5,25 uur bedraagt zijn twee pauzes van resp. 15 en 30 minuten zelfs verplicht:
http://www.truckpage.nl/Rijtijdenwet.htm
De rijtijdenwet is wat pauzes betreft niet van toepassing op OV. Zie https://www.ilent.nl/binaries/ilt/docum ... ervoer.pdf
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Durashift »

Wat is er aan de hand Isadora? Jouw reis is toch verlopen zoals 9292 jou verteld heeft?
Waarom dan een, digitale, sneer geven naar de chauffeur??

@Vinny. Als je een duidelijk overzicht van de EU verordening 561/2006 wilt, check dit dan ff.

https://truckstar.nl/handige-paginas/rijtijden/

Jouw bron lijkt mij niet helemaal te kloppen.

Buiten dat wat dennistd al schrijft, OV chauffeurs kennen enkele vrijstellingen. Rijden o.a. volgens rooster, dus geen tachograaf plicht etc..
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten