Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door WALUIGI96 »

lijntaxi schreef:
WALUIGI96 schreef:Ik baal er ontzettend van, ik heb die dagen gewoon stage. Dat wordt dan 35 km fietsen van mijn woonplaats naar Eindhoven...
Ben jij dan verplicht om dan te komen, als er gestaakt wordt dan? Zo ja, kun je dan niet met iemand mee rijden dan? Mocht dat niet lukken, kun je dan niet vrij krijgen vanwege overmacht. Je stageplek zal dit echt wel begrijpen, dat je niet kunt komen.
Ik moet sowieso mijn dagen halen. Mijn ouders kunnen uiteindelijk toch mij heen en weer brengen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:De buurtbussen mogen best rijden. Het zijn vrijwilligers. Die hebben met cao niets van doen.
Werkwilligen mogen ook rijden. Het is zelfs zo dat de stakers niet op de stalling en rustplaatsen mogen komen en geen tent opzetten voor de ingangen etc. zodoende de werkwilligem gewoon kunnen werken zxonder confontatie.
Dat eerste was ook mijn gedachte. Daarom vind ik het bericht van Buurtbus Keldonk zo vreemd.
"Een touringcar is geen bus"
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door cassie127 »

Met de vorige staking hier mochten de buurtbussen niet rijden... Dat is toen besloten vanuit Syntus, maar ook Arriva heeft dat toen besloten. https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... ns-staking
https://www.bd.nl/uden/ook-vrijwilliger ... ~a7b98bc9/
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Z2N »

Niet echt onlogisch ook, zoiets kan gezien worden als het breken van een staking.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Aking »

Het lijkt me dat ze dat ook nog wel op "veiligheid" kunnen gooien. Als demense van 10 lijnbussen ineens allemaal met de buurtbus willen wordt dat natuurlijk best knus *O*
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Hainje »

#opanindianstyle hop hop hop
🍉
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Durashift »

WSM schreef: (..) Logisch dat de werkgevers dit soort ondermijnende activiteiten niet willen faciliteren.
Als WG'ers nou gewoon een fastsoenlijk plashok / plaspauzetijd faciliteren, was e.e.a niet eens nodig geweest... :wink:
Z2N schreef:Niet echt onlogisch ook, zoiets kan gezien worden als het breken van een staking.
Daarom nu de afspraken zoals gemaakt (geen bijeenkomst op de stalling / voor de inrit) denk ik?

Denk dat de OV bedrijven er nu ook belang bij hebben om te laten zien dat het aantal werkwilligen groot is en dat daardoor de macht (of het ontbreken daarvan) bij de bonden wordt aangetoond.
Laatst gewijzigd door Durashift op zo 29 apr 2018, 14:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Daniel »

Z2N schreef:Niet echt onlogisch ook, zoiets kan gezien worden als het breken van een staking.
Hoe dan, 'tis ook niet zo dat die buurtbussen ineens allemaal normale lijndienstroutes gaan rijden. Hooguit met overlappende stukken zou het nog stakingsbreken kunnen zijn, maar er zijn ook genoeg buurtbussen waar die overlap er niet is.
Aking schreef:Het lijkt me dat ze dat ook nog wel op "veiligheid" kunnen gooien. Als demense van 10 lijnbussen ineens allemaal met de buurtbus willen wordt dat natuurlijk best knus *O*
Ligt ook hier maar net aan de route van de buurtbus natuurlijk. Dan zou het meer duidelijkheid zijn: als alle reizigers vanaf station Lunteren de buurtbus naar De Klomp zouden nemen wordt het wat vol in dat ding, maar genoeg buurtbusjes van/naar kleine dorpjes die daar geen last van zouden hebben.
Durashift schreef:Als WG'ers nou gewoon een fastsoenlijk plashok / plaspauzetijd faciliteren, was e.e.a niet eens nodig geweest... :wink:
Met stipheidsacties kan je dat punt allicht nog beter aan de werkgevers laten blijken. Als de chauffeur steeds gaat rennen en vliegen voor een toiletbezoekje dan komt er uit de punctualiteitsgegevens nooit naar voren dat de rij-/keertijden niet haalbaar zijn. En wanneer er nooit blijkt dat ze onhaalbaar zijn zullen ze ook niet gauw drastisch aangepast worden.
Denk dat de OV bedrijven er nu ook belang bij hebben om te laten zien dat het aantal werkwilligen groot is en dat daardoor de macht (of het ontbreken daarvan) bij de bonden wordt aangetoond.
Lijkt me zeker het geval. Er is bij voorgaande stakingen al gebleken dat er nog best wat werkwilligen waren her en der, maar hen werd het toen onmogelijk gemaakt te rijden.
Aan de andere kant is het wel de vraag was ze er uiteindelijk mee doen als er veel werkwilligen blijken te zijn. U-OV heeft bijvoorbeeld een keer al het streekvervoer in hun gebied platgelegd wegens de veiligheid terwijl alleen de ex-GVU chauffeurs staakten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door zone2000 »

Aan de andere kant is het wel de vraag was ze er uiteindelijk mee doen als er veel werkwilligen blijken te zijn.
Veel werkwilligen? Die waren er in januari al niet, dus waarom zouden die er nu wel zijn?

Al heb je 50% werkwilligen een normale dienstregeling kun je niet uitvoeren, buswissels lopen vast en passagiers kunnen niet uitgaan van de dienstregeling. Lijkt mij ook niet handig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Daniel »

zone2000 schreef:Veel werkwilligen? Die waren er in januari al niet, dus waarom zouden die er nu wel zijn?
Waren ze er werkelijk niet of wilden de vakbonden doen geloven dat het zo was, bijvoorbeeld door bij de bijeenkomsten die toen op de stallingen waren collega's nog even over te halen toch te gaan staken.
Al heb je 50% werkwilligen een normale dienstregeling kun je niet uitvoeren, buswissels lopen vast en passagiers kunnen niet uitgaan van de dienstregeling. Lijkt mij ook niet handig.
Zoals eerder in dit topic al staat over de spelregels bij de staking...
Werkwilligen mogen geen strobreed in de weg worden gelegd en diensten van stakers mogen worden overgenomen.
Daar kan je al een heel eind mee komen. U-OV heeft bijvoorbeeld al gecommuniceerd dat ze bij voldoende werkwilligen een beperkte dienstregeling op willen zetten om belangrijke locaties alsnog te bedienen. En Syntus Utrecht heeft in het verleden bij een verstoorde dienstregeling (toen door sneeuw) al eens alle extratjes in de dienstregeling geschrapt om de hoofdlijnen zo goed mogelijk te blijven rijden.
Het lastige eraan is natuurlijk vooral dat je pas maandagmorgen weet of zoiets gaat lukken, dus nu kunnen ze er niks over communiceren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Aking »

zone2000 schreef:Al heb je 50% werkwilligen een normale dienstregeling kun je niet uitvoeren, buswissels lopen vast en passagiers kunnen niet uitgaan van de dienstregeling. Lijkt mij ook niet handig.
Hebben ze bij de bus geen bijsturing dan? *O*
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door zone2000 »

Daar kan je al een heel eind mee komen. U-OV heeft bijvoorbeeld al gecommuniceerd dat ze bij voldoende werkwilligen een beperkte dienstregeling op willen zetten om belangrijke locaties alsnog te bedienen. En Syntus Utrecht heeft in het verleden bij een verstoorde dienstregeling (toen door sneeuw) al eens alle extratjes in de dienstregeling geschrapt om de hoofdlijnen zo goed mogelijk te blijven rijden.
Het lastige eraan is natuurlijk vooral dat je pas maandagmorgen weet of zoiets gaat lukken, dus nu kunnen ze er niks over communiceren.
het lijkt mij niet realistisch, maar we zien het morgen wel (y)
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Mr-W »

zone2000 schreef: Veel werkwilligen? Die waren er in januari al niet, dus waarom zouden die er nu wel zijn?
Omdat sommige mensen die in Januari hebben gestaakt wel tevreden zijn met het aanbod wat door de vervoerders is gedaan of maar een van de 2 dagen willen staken.
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door cassie127 »

De reisplanner van NS is inmiddels bijgewerkt;
Arriva treinen rijden niet
Connexxion treinen rijden niet/aangepast
Breng treinen rijden niet
Syntus Zutphen - Hengelo - Oldenzaal treinen rijden niet
Keolis Blauwnet treinen rijden, maar wel met uitval (welke ook in de reisplanner verwerkt is)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Durashift »

Daniel schreef:(..)
Het lastige eraan is natuurlijk vooral dat je pas maandagmorgen weet of zoiets gaat lukken, dus nu kunnen ze er niks over communiceren.
Als ik het goed heb weten de OV bedrijven wel welke chauffeurs lid zijn bij de bonden (contributie loopt veelal via loonadministratie.. schijnt fiscaal voordelig te zijn). Duss, de roostermakers zouden kunnen zien welke leden er voor de maandag en dinsdag ingedeeld zijn, toch?

Die diensten zullen dan, zeer waarschijnlijk, niet gaan rijden.. waarvoor dus eventueel niet bondsleden als chauffeur ingeroosterd mogen worden.
Mensen op kantoor, die nog een geldig rijbewijs hebben, kunnen ook bijspringen. (A) :D
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Somoht »

besmet werk is not done dan wel illegaal.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Aking »

Maar hoe zit dan als je, zoals hierboven schetst, betreffende chauffeurs "toevallig" vrijgeeft?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Hainje »

Geloof dat de wet daar best wel streng in is en je zelfs als een werkgever onbedoeld iemand op zo'n dienst inzet, je juridisch toch wel een flink probleem hebt.
🍉
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Somoht »

Yep, en dat probleem zie je vooral terug komen bij RET waar je met Streek CAO's dus besmette diensten hebt op stadslijnen waar je ook niets aan kan fixen.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door htm_tram »

Mag een werkgever chauffeurs diensten herschrijven zodat zij met een handvol werkwillige chauffeurs een aantal lijnen wel kan laten rijden?
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door WSM »

Durashift schreef:
WSM schreef: (..) Logisch dat de werkgevers dit soort ondermijnende activiteiten niet willen faciliteren.
Als WG'ers nou gewoon een fastsoenlijk plashok / plaspauzetijd faciliteren, was e.e.a niet eens nodig geweest... :wink:
Ik wilde nou juist niet over de exorbitante arbeidsvoorwaarden in het OV beginnen (doorbetaalde pauzes enzo) :wink:
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Z2N »

htm_tram schreef:Mag een werkgever chauffeurs diensten herschrijven zodat zij met een handvol werkwillige chauffeurs een aantal lijnen wel kan laten rijden?
In theorie niet, tenzij dan alleen ritten gereden worden die niet zouden vervallen als direct gevolg van de staking. Zo niet, is het besmet werk en dus verboden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Jef400 »

WSM schreef:
Durashift schreef:
WSM schreef: (..) Logisch dat de werkgevers dit soort ondermijnende activiteiten niet willen faciliteren.
Als WG'ers nou gewoon een fastsoenlijk plashok / plaspauzetijd faciliteren, was e.e.a niet eens nodig geweest... :wink:
Ik wilde nou juist niet over de exorbitante arbeidsvoorwaarden in het OV beginnen (doorbetaalde pauzes enzo) :wink:
Ik weet niet waar je over lult want zo riant is het niet voor een dienstverlenend beroep. Denk aan afwezigheid 13e maand, verkeersdruk, pyschologische druk, gebrek aan faciliteiten en dergelijke. Dat is meer dan een doorbetaalde pauze waard.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Durashift »

Ohw, dus de chauffeur in het OV moet als dienstverlener gezien worden?

Okay, nou.. de taxichauffeur verleent ook een dienst.. de chauffeur in het besloten (personen) vervoer ook..
Beiden hebben, zover ik weet, toch een iets minder riante CAO dan de buschauffeurs..

en, bijvoorbeeld, de schoonmakers.. maken die schoon OF leveren zij een facilitaire dienst? (A)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Z2N »

De beiden mogen klanten weigeren, de beiden hebben geen vaste dienstregeling en de beiden hebben voldoende plaspauzes. Het beroep van buschauffeur is uitdagend, en wordt door de directe gevolgen van de kostenbesparingen steeds onzekerder, met steeds meer flexcontracten en steeds minder werk door vervanging door buurtbussen en flexvervoer. Dat de chauffeurs daardoor in actie komen is niets anders dan hun goed recht.

Overigens lijkt het Connexxion AML, Gooi en Breng te lukken om iets van een dienst te rijden, Arriva rijdt eigenlijk alleen de Keukenhof-lijnen, en verder is het op wat buurtbussen na echt stil.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten