Ik moet sowieso mijn dagen halen. Mijn ouders kunnen uiteindelijk toch mij heen en weer brengen.lijntaxi schreef:Ben jij dan verplicht om dan te komen, als er gestaakt wordt dan? Zo ja, kun je dan niet met iemand mee rijden dan? Mocht dat niet lukken, kun je dan niet vrij krijgen vanwege overmacht. Je stageplek zal dit echt wel begrijpen, dat je niet kunt komen.WALUIGI96 schreef:Ik baal er ontzettend van, ik heb die dagen gewoon stage. Dat wordt dan 35 km fietsen van mijn woonplaats naar Eindhoven...
Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Dat eerste was ook mijn gedachte. Daarom vind ik het bericht van Buurtbus Keldonk zo vreemd.huibf schreef:De buurtbussen mogen best rijden. Het zijn vrijwilligers. Die hebben met cao niets van doen.
Werkwilligen mogen ook rijden. Het is zelfs zo dat de stakers niet op de stalling en rustplaatsen mogen komen en geen tent opzetten voor de ingangen etc. zodoende de werkwilligem gewoon kunnen werken zxonder confontatie.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Met de vorige staking hier mochten de buurtbussen niet rijden... Dat is toen besloten vanuit Syntus, maar ook Arriva heeft dat toen besloten. https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... ns-staking
https://www.bd.nl/uden/ook-vrijwilliger ... ~a7b98bc9/
https://www.bd.nl/uden/ook-vrijwilliger ... ~a7b98bc9/
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Niet echt onlogisch ook, zoiets kan gezien worden als het breken van een staking.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Het lijkt me dat ze dat ook nog wel op "veiligheid" kunnen gooien. Als demense van 10 lijnbussen ineens allemaal met de buurtbus willen wordt dat natuurlijk best knus *O*
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Als WG'ers nou gewoon een fastsoenlijk plashok / plaspauzetijd faciliteren, was e.e.a niet eens nodig geweest...WSM schreef: (..) Logisch dat de werkgevers dit soort ondermijnende activiteiten niet willen faciliteren.
Daarom nu de afspraken zoals gemaakt (geen bijeenkomst op de stalling / voor de inrit) denk ik?Z2N schreef:Niet echt onlogisch ook, zoiets kan gezien worden als het breken van een staking.
Denk dat de OV bedrijven er nu ook belang bij hebben om te laten zien dat het aantal werkwilligen groot is en dat daardoor de macht (of het ontbreken daarvan) bij de bonden wordt aangetoond.
Laatst gewijzigd door Durashift op zo 29 apr 2018, 14:52, 2 keer totaal gewijzigd.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Hoe dan, 'tis ook niet zo dat die buurtbussen ineens allemaal normale lijndienstroutes gaan rijden. Hooguit met overlappende stukken zou het nog stakingsbreken kunnen zijn, maar er zijn ook genoeg buurtbussen waar die overlap er niet is.Z2N schreef:Niet echt onlogisch ook, zoiets kan gezien worden als het breken van een staking.
Ligt ook hier maar net aan de route van de buurtbus natuurlijk. Dan zou het meer duidelijkheid zijn: als alle reizigers vanaf station Lunteren de buurtbus naar De Klomp zouden nemen wordt het wat vol in dat ding, maar genoeg buurtbusjes van/naar kleine dorpjes die daar geen last van zouden hebben.Aking schreef:Het lijkt me dat ze dat ook nog wel op "veiligheid" kunnen gooien. Als demense van 10 lijnbussen ineens allemaal met de buurtbus willen wordt dat natuurlijk best knus *O*
Met stipheidsacties kan je dat punt allicht nog beter aan de werkgevers laten blijken. Als de chauffeur steeds gaat rennen en vliegen voor een toiletbezoekje dan komt er uit de punctualiteitsgegevens nooit naar voren dat de rij-/keertijden niet haalbaar zijn. En wanneer er nooit blijkt dat ze onhaalbaar zijn zullen ze ook niet gauw drastisch aangepast worden.Durashift schreef:Als WG'ers nou gewoon een fastsoenlijk plashok / plaspauzetijd faciliteren, was e.e.a niet eens nodig geweest...
Lijkt me zeker het geval. Er is bij voorgaande stakingen al gebleken dat er nog best wat werkwilligen waren her en der, maar hen werd het toen onmogelijk gemaakt te rijden.Denk dat de OV bedrijven er nu ook belang bij hebben om te laten zien dat het aantal werkwilligen groot is en dat daardoor de macht (of het ontbreken daarvan) bij de bonden wordt aangetoond.
Aan de andere kant is het wel de vraag was ze er uiteindelijk mee doen als er veel werkwilligen blijken te zijn. U-OV heeft bijvoorbeeld een keer al het streekvervoer in hun gebied platgelegd wegens de veiligheid terwijl alleen de ex-GVU chauffeurs staakten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Veel werkwilligen? Die waren er in januari al niet, dus waarom zouden die er nu wel zijn?Aan de andere kant is het wel de vraag was ze er uiteindelijk mee doen als er veel werkwilligen blijken te zijn.
Al heb je 50% werkwilligen een normale dienstregeling kun je niet uitvoeren, buswissels lopen vast en passagiers kunnen niet uitgaan van de dienstregeling. Lijkt mij ook niet handig.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Waren ze er werkelijk niet of wilden de vakbonden doen geloven dat het zo was, bijvoorbeeld door bij de bijeenkomsten die toen op de stallingen waren collega's nog even over te halen toch te gaan staken.zone2000 schreef:Veel werkwilligen? Die waren er in januari al niet, dus waarom zouden die er nu wel zijn?
Zoals eerder in dit topic al staat over de spelregels bij de staking...Al heb je 50% werkwilligen een normale dienstregeling kun je niet uitvoeren, buswissels lopen vast en passagiers kunnen niet uitgaan van de dienstregeling. Lijkt mij ook niet handig.
Daar kan je al een heel eind mee komen. U-OV heeft bijvoorbeeld al gecommuniceerd dat ze bij voldoende werkwilligen een beperkte dienstregeling op willen zetten om belangrijke locaties alsnog te bedienen. En Syntus Utrecht heeft in het verleden bij een verstoorde dienstregeling (toen door sneeuw) al eens alle extratjes in de dienstregeling geschrapt om de hoofdlijnen zo goed mogelijk te blijven rijden.Werkwilligen mogen geen strobreed in de weg worden gelegd en diensten van stakers mogen worden overgenomen.
Het lastige eraan is natuurlijk vooral dat je pas maandagmorgen weet of zoiets gaat lukken, dus nu kunnen ze er niks over communiceren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Hebben ze bij de bus geen bijsturing dan? *O*zone2000 schreef:Al heb je 50% werkwilligen een normale dienstregeling kun je niet uitvoeren, buswissels lopen vast en passagiers kunnen niet uitgaan van de dienstregeling. Lijkt mij ook niet handig.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
het lijkt mij niet realistisch, maar we zien het morgen wel (y)Daar kan je al een heel eind mee komen. U-OV heeft bijvoorbeeld al gecommuniceerd dat ze bij voldoende werkwilligen een beperkte dienstregeling op willen zetten om belangrijke locaties alsnog te bedienen. En Syntus Utrecht heeft in het verleden bij een verstoorde dienstregeling (toen door sneeuw) al eens alle extratjes in de dienstregeling geschrapt om de hoofdlijnen zo goed mogelijk te blijven rijden.
Het lastige eraan is natuurlijk vooral dat je pas maandagmorgen weet of zoiets gaat lukken, dus nu kunnen ze er niks over communiceren.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Omdat sommige mensen die in Januari hebben gestaakt wel tevreden zijn met het aanbod wat door de vervoerders is gedaan of maar een van de 2 dagen willen staken.zone2000 schreef: Veel werkwilligen? Die waren er in januari al niet, dus waarom zouden die er nu wel zijn?
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
De reisplanner van NS is inmiddels bijgewerkt;
Arriva treinen rijden niet
Connexxion treinen rijden niet/aangepast
Breng treinen rijden niet
Syntus Zutphen - Hengelo - Oldenzaal treinen rijden niet
Keolis Blauwnet treinen rijden, maar wel met uitval (welke ook in de reisplanner verwerkt is)
Arriva treinen rijden niet
Connexxion treinen rijden niet/aangepast
Breng treinen rijden niet
Syntus Zutphen - Hengelo - Oldenzaal treinen rijden niet
Keolis Blauwnet treinen rijden, maar wel met uitval (welke ook in de reisplanner verwerkt is)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Als ik het goed heb weten de OV bedrijven wel welke chauffeurs lid zijn bij de bonden (contributie loopt veelal via loonadministratie.. schijnt fiscaal voordelig te zijn). Duss, de roostermakers zouden kunnen zien welke leden er voor de maandag en dinsdag ingedeeld zijn, toch?Daniel schreef:(..)
Het lastige eraan is natuurlijk vooral dat je pas maandagmorgen weet of zoiets gaat lukken, dus nu kunnen ze er niks over communiceren.
Die diensten zullen dan, zeer waarschijnlijk, niet gaan rijden.. waarvoor dus eventueel niet bondsleden als chauffeur ingeroosterd mogen worden.
Mensen op kantoor, die nog een geldig rijbewijs hebben, kunnen ook bijspringen. (A) :D
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
besmet werk is not done dan wel illegaal.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Maar hoe zit dan als je, zoals hierboven schetst, betreffende chauffeurs "toevallig" vrijgeeft?
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Geloof dat de wet daar best wel streng in is en je zelfs als een werkgever onbedoeld iemand op zo'n dienst inzet, je juridisch toch wel een flink probleem hebt.
🍉
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Yep, en dat probleem zie je vooral terug komen bij RET waar je met Streek CAO's dus besmette diensten hebt op stadslijnen waar je ook niets aan kan fixen.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Mag een werkgever chauffeurs diensten herschrijven zodat zij met een handvol werkwillige chauffeurs een aantal lijnen wel kan laten rijden?
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Ik wilde nou juist niet over de exorbitante arbeidsvoorwaarden in het OV beginnen (doorbetaalde pauzes enzo)Durashift schreef:Als WG'ers nou gewoon een fastsoenlijk plashok / plaspauzetijd faciliteren, was e.e.a niet eens nodig geweest...WSM schreef: (..) Logisch dat de werkgevers dit soort ondermijnende activiteiten niet willen faciliteren.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
In theorie niet, tenzij dan alleen ritten gereden worden die niet zouden vervallen als direct gevolg van de staking. Zo niet, is het besmet werk en dus verboden.htm_tram schreef:Mag een werkgever chauffeurs diensten herschrijven zodat zij met een handvol werkwillige chauffeurs een aantal lijnen wel kan laten rijden?
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Ik weet niet waar je over lult want zo riant is het niet voor een dienstverlenend beroep. Denk aan afwezigheid 13e maand, verkeersdruk, pyschologische druk, gebrek aan faciliteiten en dergelijke. Dat is meer dan een doorbetaalde pauze waard.WSM schreef:Ik wilde nou juist niet over de exorbitante arbeidsvoorwaarden in het OV beginnen (doorbetaalde pauzes enzo)Durashift schreef:Als WG'ers nou gewoon een fastsoenlijk plashok / plaspauzetijd faciliteren, was e.e.a niet eens nodig geweest...WSM schreef: (..) Logisch dat de werkgevers dit soort ondermijnende activiteiten niet willen faciliteren.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Ohw, dus de chauffeur in het OV moet als dienstverlener gezien worden?
Okay, nou.. de taxichauffeur verleent ook een dienst.. de chauffeur in het besloten (personen) vervoer ook..
Beiden hebben, zover ik weet, toch een iets minder riante CAO dan de buschauffeurs..
en, bijvoorbeeld, de schoonmakers.. maken die schoon OF leveren zij een facilitaire dienst? (A)
Okay, nou.. de taxichauffeur verleent ook een dienst.. de chauffeur in het besloten (personen) vervoer ook..
Beiden hebben, zover ik weet, toch een iets minder riante CAO dan de buschauffeurs..
en, bijvoorbeeld, de schoonmakers.. maken die schoon OF leveren zij een facilitaire dienst? (A)
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
De beiden mogen klanten weigeren, de beiden hebben geen vaste dienstregeling en de beiden hebben voldoende plaspauzes. Het beroep van buschauffeur is uitdagend, en wordt door de directe gevolgen van de kostenbesparingen steeds onzekerder, met steeds meer flexcontracten en steeds minder werk door vervanging door buurtbussen en flexvervoer. Dat de chauffeurs daardoor in actie komen is niets anders dan hun goed recht.
Overigens lijkt het Connexxion AML, Gooi en Breng te lukken om iets van een dienst te rijden, Arriva rijdt eigenlijk alleen de Keukenhof-lijnen, en verder is het op wat buurtbussen na echt stil.
Overigens lijkt het Connexxion AML, Gooi en Breng te lukken om iets van een dienst te rijden, Arriva rijdt eigenlijk alleen de Keukenhof-lijnen, en verder is het op wat buurtbussen na echt stil.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten