Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Selivio
Berichten: 407
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Selivio »

nvdw schreef:Op de grijze lijntjes rijdt ook een 'geprivatiseerde prutser' waar het personeel soms het werk neerlegt, isadora...

En die gecombineerde CAO bestaat al, dat is de CAO Multimodaal. Die wordt uitsluitend gebruikt in concessiegebieden waar één vervoerder zowel trein- als busdiensten aanbiedt, zoals de Achterhoek en het DAV-gebied.
Mag je mij vertellen waar de bussen zijn van o.a. de Vechtdallijnen :wink: Vervoerders kiezen zelf welk CAO ze het beste uitkomt bij het begin van een concessie...

Ik pleit voor een opsplitsen van de CAO's naar een regiorail en een (regio)bus CAO. Combidiensten waarin je zowel trein als bus rijdt in 1 dienst zij er toch al nauwelijks (niet?) meer...
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door isadora »

WSM schreef:
isadora schreef:Als ik het allemaal zo door een reizigersoog bekijk, is het dus al die geprivatiseerde prutszooi die in het land stil ligt.
Gaaf jongens, het komt allemaal nog eens god met jullie.........NOT.
Jij betaalt liever twee keer zoveel voor je busritje zodat die zielige buschauffeurs op een werkdag vier uur effectief rijden en vier uur betaalde plaspauze hebben? Zo ging het vroeger namelijk.
Daar heb k dan vroeger uitermate weinig hinder van gehad.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Nitein-Repart »

Dankzij aanbestedingen zijn zowel de trein- als busfrequenties op het platteland flink gestegen en de bedieningstijden verruimt. Als je over de grens kijkt bij de Oosterburen waar niet is aanbesteed, wordt je niet vrolijk. Veel lijnen kennen daar in de daluren een tweeuursdienst en rijden niet of nauwelijks in het weekend. Kortom, de privatisering en de aanbesteding hebben op het platteland voor een flinke kwaliteitssprong gezorgd en vervoerders als Arriva en Syntus (ahum Keolis) zijn een welkome aanvulling in het Nederlands spoorlandschap.

Al is het in de Randstad wellicht een ander verhaal. Daar rijdt het openbaar vervoer sowieso frequenter en is het openbaar vervoer rendabeler dan op het platteland.

En zaken als 13e maand hebben toch heel veel werknemers niet en zeker niet de werknemers in de beroepen waarvoor relatief weinig kennis en kunde vereist is, zoals buschauffeur. Voor private bedrijven die jaarlijks hoge bedrijfswinsten hebben, waardoor een 13e maand voor werknemers er wel uit kan, is wat anders dan dat de 13e maand voor werknemers direct of indirect gefinancierd wordt door belastinggeld. En zo geldt dat ook voor andere extraatjes die niet direct nodig zijn voor veilige en gezonde werkomstandigheden voor werknemers/buschauffeurs.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door nvdw »

Selivio schreef:Vervoerders kiezen zelf welk CAO ze het beste uitkomt bij het begin van een concessie...
Klopt, maar de CAO Multimodaal wordt niet gebruikt in een gebied waar maar één modaliteit rijdt.

Ik zat net even op OVzoeker te kijken, maar er rijdt inderdaad hier en daar nog een bus rond (buurtbussen en flexbussen niet meegerekend). Ook de Utrechtse tram heeft nog een paar ritten rijden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door marvinkok »

Nou, wel dus, namelijk bij Arriva-Vechtdallijnen ;)
Overigens is men in de loop van de ochtend begonnen om ook op ZHO weer wat te rijden maar dat is ook erg onregelmatig.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door nvdw »

:oops:

Een mens leert elke dag bij... :wink:
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Aking »

nvdw schreef:Ik zat net even op OVzoeker te kijken, maar er rijdt inderdaad hier en daar nog een bus rond (buurtbussen en flexbussen niet meegerekend). Ook de Utrechtse tram heeft nog een paar ritten rijden.
Volgens Twitter rijden de lijnen 8, 28, 31, 37, 43, 52, 60 en 61 (tram) hier in Utrecht, zij het "zonder" dienstregeling.
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door PatrickM »

Mijn buslijn rijdt gewoon volledig *O*
Wordt gereden door Van Oeveren, en die rijden onder een touring-achtige CAO.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door WSM »

En die CAO's van de onderaannemers zijn een stuk minder goudomrand dan de CAO's in het OV.
Misschien maar meer lijnen door onderaannemers laten rijden (A). Hebben we minder last van stakingen :pos:.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Aking »

Kunnen we niet een paar Polen of Bulgaren een busrijbewijs geven? *O*
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Stefan »

WSM schreef:En die CAO's van de onderaannemers zijn een stuk minder goudomrand dan de CAO's in het OV.
Misschien maar meer lijnen door onderaannemers laten rijden (A). Hebben we minder last van stakingen :pos:.
Beetje last van opgekropte frustraties? :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door regenmaker »

Erno-BE schreef:Dankzij aanbestedingen zijn zowel de trein- als busfrequenties op het platteland flink gestegen en de bedieningstijden verruimt. Als je over de grens kijkt bij de Oosterburen waar niet is aanbesteed, wordt je niet vrolijk. Veel lijnen kennen daar in de daluren een tweeuursdienst en rijden niet of nauwelijks in het weekend.
Dat ligt er maar net aan waar je kijkt. Kijk je in Niedersachsen dan wordt je inderdaad niet vrolijk, maar Nordrhein-Westfalen heeft het over het algemeen beter voor elkaar. Maar het blijft inderdaad slecht vergeleken met Nederland. Kijk naar een plaats zoals Uedem, 8000 inwoners. Heeft op zaterdag vier ritten en op zondag geen ov. Wat dan wel weer apart is dat in de Kreis Kleve enkele weekendritten op het platteland geleed worden gereden. Qua materieel valt daar nog wel wat efficiëntie te behalen, hetgeen in Nederland al grotendeels is geoptimaliseerd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Mr-W »

Aking schreef:Kunnen we niet een paar Polen of Bulgaren een busrijbewijs geven? *O*
Sommige touringcarbedrijven hebben ze al in dienst. *bus*
WSM schreef:En die CAO's van de onderaannemers zijn een stuk minder goudomrand dan de CAO's in het OV.
Misschien maar meer lijnen door onderaannemers laten rijden (A). Hebben we minder last van stakingen :pos:.

Je moet eens lezen op de Facebookpagina van OV Eindhoven, het gejank van het Hermespersoneel dat Taxi Centrale Renesse enkele ritten rijdt :')
WSM schreef:
isadora schreef:Als ik het allemaal zo door een reizigersoog bekijk, is het dus al die geprivatiseerde prutszooi die in het land stil ligt.
Gaaf jongens, het komt allemaal nog eens god met jullie.........NOT.
Jij betaalt liever twee keer zoveel voor je busritje zodat die zielige buschauffeurs op een werkdag vier uur effectief rijden en vier uur betaalde plaspauze hebben? Zo ging het vroeger namelijk.

Gewoon de rij en rusttijden van vrachtwagenchauffeurs als richtlijn nemen voor de hoeveelheid pauze.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door isadora »

Ik moet zeggen, een dikke pluim voor Connexxion in 't Gooi. :pos:
Alle lijnen reden in Huizen, slechts een enkele vervallende rit, mag geen naam hebben.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door zone2000 »

Een staking van 'bijna alles plat' tot 'veel chauffeurs reden gewoon'

Op dag één van een tweedaagse landelijke streekvervoerstaking lag niet al het vervoer plat. Een aantal bussen in Groningen, Eindhoven, Almere en Schiphol bleef rijden en voor morgen wordt hetzelfde verwacht. In Utrecht reden de bussen nog richting ziekenhuizen.

De dag wordt door vakbond FNV en werkgeversvereniging VWOW wel compleet anders geïnterpreteerd. "Bijna alles lag plat", zegt FNV-woordvoerder Mariëtte van Dijk. Terwijl Fred Kagie van VWOV juist zegt: "Heel veel buschauffeurs hebben gewoon gereden."

Ook over het aantal stakers verschillen de lezingen sterk. Van alle chauffeurs die vandaag zouden werken, staakte ruim 85 procent, zegt vakbond FNV. Volgens VWOV is dat zo'n 60 procent, met grote regionale verschillen. En er waren "opvallend veel verlofaanvragen" voor vandaag en morgen. "Daaruit maken we op dat mensen zich niet als staker willen registreren en geen kant willen kiezen."
https://nos.nl/artikel/2229819-een-stak ... ewoon.html
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Zonnig »

Ik snap niet waar de staking voor nodig is.

Ik zie zeer vaak dat bussen met -3 tot -5 arriveren op de eindhalten en dat dezelfde chauffeur daarna met +2 of +3 vertrekt omdat hij/zij te lang koffie heeft zitten te drinken.

Waar is de chauffeur voor aangesteld? .... om koffie te drinken of om passagiers te vervoeren.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Hainje »

Er is nu natuurlijk nauwelijks aanbod aan passagiers, dus dat de bus dan wat te vroeg komt is ook niet zo vreemd. Het gaat er juist om dat in normale omstandigheden er te weinig marge is om op een fatsoenlijke manier de route te rijden. Die tijd is er volgens (heel veel) chauffeurs niet, met een hoop stress tot gevolg.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Daniel »

Ook in normale omstandigheden zie ik dat anders vaak genoeg gebeuren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door isadora »

En Connexxion draait netjes zijn rondjes door 't Gooi. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Stefan »

Zonnig schreef:Ik snap niet waar de staking voor nodig is.

Ik zie zeer vaak dat bussen met -3 tot -5 arriveren op de eindhalten en dat dezelfde chauffeur daarna met +2 of +3 vertrekt omdat hij/zij te lang koffie heeft zitten te drinken.

Waar is de chauffeur voor aangesteld? .... om koffie te drinken of om passagiers te vervoeren.
Wel fijn dat je weet wat de chauffeur, buiten jouw zicht om, doet. Je weet niet hoe de rest van zijn/haar dienst er uit (heeft) gezien, toch?

Mijn baan is om passagiers op een normale manier van A naar B te vervoeren. Als mensen vragen hebben, wil ik die normaal kunnen beantwoorden. Als er iemand instapt, wil ik normaal weg kunnen rijden, niet gelijk met mijn poot op de vloer moeten zitten, om de tijden te halen. Ik heb geen zin om van eindpunt naar eindpunt te racen, alsof ik Max Verstappen ben...

Op mijn stalling, valt het huidige dienstenpakket wel mee. Maar ik rij wel eens op andere vestigingen, waar de situatie anders in elkaar steekt. Situaties waar blokken van 4 uur, met keertijden die constant 1-2 minuten zijn (die je 9 van de 10 keer kunt vergeten, omdat de rijtijden niet kloppen). Keertijden van 5 minuten op Utrecht Centraal zijn ook geen uitzondering in dit soort blokken. Wanneer verwacht je van mij dat ik van de bus ga, om even m'n benen te strekken of om naar het toilet te gaan?

Ik staak niet omdat ik het leuk vind, ik wil geen reizigers duperen, maar de maat is wat mij betreft vol. Ik heb geen zin om na te moeten denken wanneer ik mijn flesje drinken open maak, omdat ik de komende 4-4,5 uur niet naar het toilet kan, omdat er gewoon geen tijd voor is.. En dan is het wel makkelijk om te zeggen, dat ik wat later weg moet gaan, maar dan krijg ik jou weer op m'n dak, omdat de bus te laat vertrekt.....

Maar goed, misschien ben ik toch niet aangesteld om passagiers te vervoeren, maar om alles er aan te doen, om deze tegen te werken en te irriteren... Buschauffeurs zijn mensen, geen machines.

Overigens zeg ik niet dat dit alleen in 'mijn' sector van toepassing is.... Voordat deze discussie straks weer gaat komen.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1256
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Frank93 »

Ik heb besloten niet mee te doen deze keer dus ik doe zometeen gewoon mijn dienst van 13:18 tot 19:33. Geen idee of ik de enige ben want zie behalve een bus van Peereboom geen andere bus rijden in de regio Alkmaar.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Durashift »

isadora schreef:En Connexxion draait netjes zijn rondjes door 't Gooi. :pos:
Zitten daar zeker ruim in de dienst(omloop)tijden.. en dus voldoende plaspauze én mogelijkheden, zodat noodzaak tot staken er niet is..??

:wink: (A)

Stefan schreef: (..)

Ik staak niet omdat ik het leuk vind, ik wil geen reizigers duperen, maar de maat is wat mij betreft vol. Ik heb geen zin om na te moeten denken wanneer ik mijn flesje drinken open maak, omdat ik de komende 4-4,5 uur niet naar het toilet kan, omdat er gewoon geen tijd voor is.. En dan is het wel makkelijk om te zeggen, dat ik wat later weg moet gaan, maar dan krijg ik jou weer op m'n dak, omdat de bus te laat vertrekt.....
:pos:

Stefan schreef: (..)
Overigens zeg ik niet dat dit alleen in 'mijn' sector van toepassing is.... Voordat deze discussie straks weer gaat komen.
Klopt, in (delen van) het goederenvervoer net zo.. Ik heb morgen een dienst.. waarbij de eerste rit, op papier, 13 minuten later eindigt dan dat de 2e rit moet beginnen.. :roll: :(

Maar goed, bij de klant (vestigingen) is er wel altijd een toiletmogelijkheid.. vlakbij de koffiemachine.. :)

Is ook lang niet overal zo..
Laatst gewijzigd door Durashift op di 01 mei 2018, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door groningen »

Constant omroepberichten op station Groningen
1. Geen trein Dordrecht - Geldermalsen
2. Groningen - Veendam/Leer
3. Geen trein Almelo - Hardenberg
4. Zwolle - Kampen/Enschede (beperkt treinverkeer)
5. Geen trein Leeuwarden - Harlingen Haven/Stavoren
6. Geen trein Leeuwarden - Groningen (omrijden via Meppel)
7. Geen trein Groningen - Delfzijl/Eemshaven

Ik zou ook Zwolle - Emmen ook hebben vermeldt.

Het enige was ik heb gezien qua bussen was een Doornbos, maar dat kan ook de (net gisteren geintroduceerde) kantoorbus zijn geweest. Reed gisteravond ook op de Westersingel in Groningen richting Zernike. De Arriva Store in Groningen is 2 dagen gesloten en de AKO gaat eerder dicht.
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door zone2000 »

Keertijden van 5 minuten op Utrecht Centraal zijn ook geen uitzondering in dit soort blokken
5 minuten keertijd is nog een luxe, wij hebben ritten met 1 minuut keertijd.

Verhoef (FNV) en Kagie (werkgevers) gingen gisteren met elkaar in discussie bij Nieuwsuur
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door dylanwild94 »

Deze onderhandelingen gaan nog heel lang duren als de werkgever hun houding niet gaat veranderen. Want die willen hun werknemers als robots blijven behandelen als het aan de heer kagie ligt. :X
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten