Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door zone2000 »

dylanwild94 schreef:Deze onderhandelingen gaan nog heel lang duren als de werkgever hun houding niet gaat veranderen. Want die willen hun werknemers als robots blijven behandelen als het aan de heer kagie ligt. :X
Werkgevers willen niks concreets op papier zetten als het over verlaging van de werkdruk gaat.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door dylanwild94 »

Dan is de kans op een akkoord heel klein tot vrijwel nihil ben ik bang.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Z2N »

Ach, dan volgende week maar opnieuw staken. *O*
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door dylanwild94 »

stipheidsacties mbt de pauzes is een optie. Dus gewoon je pauzes pakken ongeacht je vertraging en dan maar te laat weg rijden.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
nv_busfreak
Berichten: 86
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door nv_busfreak »

zone2000 schreef:
Keertijden van 5 minuten op Utrecht Centraal zijn ook geen uitzondering in dit soort blokken
5 minuten keertijd is nog een luxe, wij hebben ritten met 1 minuut keertijd.

Verhoef (FNV) en Kagie (werkgevers) gingen gisteren met elkaar in discussie bij Nieuwsuur
Ja wat een poppenkast zeg, daar wel aanschuiven beiden maar als volwassen partijen de CAO onderhandelingen hervatten? Nee hoor...
Laatst gewijzigd door nv_busfreak op di 01 mei 2018, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
nv_busfreak
Berichten: 86
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door nv_busfreak »

dylanwild94 schreef:stipheidsacties mbt de pauzes is een optie. Dus gewoon je pauzes pakken ongeacht je vertraging en dan maar te laat weg rijden.
Wat ik las, is dat er begonnen word met estafettestakingen dinsdag.

Estafettestakingen
De vakbonden dreigen vanaf volgende week dinsdag met estafettestakingen, als werkgevers niet over de brug komen. Dat zal beginnen bij het stadsvervoer Utrecht, Arnhem/Nijmegen en het streekvervoer in Twente.
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door WALUIGI96 »

Zit het hele probleem trouwens niet in het feit dat er een tekort is aan chauffeurs?
Omdat er een tekort is, maar de ritten wel gereden moeten worden (eis van de concessie) de buschauffeurs daardoor meer diensten moeten vullen en helaas hierdoor krappere diensten krijgen...
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Nicketick »

groningen schreef: Het enige was ik heb gezien qua bussen was een Doornbos, maar dat kan ook de (net gisteren geintroduceerde) kantoorbus zijn geweest. Reed gisteravond ook op de Westersingel in Groningen richting Zernike.
Die Doornbos reed maandag vervoer voor Transcom (callcenter) op Zernike tussen Hoofdstation en Zernike. Gok dat dat vandaag dan ook het geval geweest moet zijn. Die Kantoorbus is vrij herkenbaar (en is van Drenthe Tours).
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Frank93 »

dylanwild94 schreef:stipheidsacties mbt de pauzes is een optie. Dus gewoon je pauzes pakken ongeacht je vertraging en dan maar te laat weg rijden.
Dat doe ik altijd al omdat als je je rusttijd niet pakt je gewoon in overtreding bent.

Maargoed ik ben dus gaan rijden maar niet de normale dienst die ik had. Hier in Alkmaar rijden we lijn 1 t/m 5 zonder dienstregeling.
Bemined
Berichten: 5925
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Bemined »

Bij de RET leken vanmiddag vooral de reizigers te staken, op Alexander stapten er slechts 3 mensen in de gewoon rijdende bus. De rit van 10 minuten later staakte overigens wel volgens de reisinformatie.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door dylanwild94 »

Frank93 schreef: Maargoed ik ben dus gaan rijden maar niet de normale dienst die ik had. Hier in Alkmaar rijden we lijn 1 t/m 5 zonder dienstregeling.
Volgens mij is dat nu dus besmet werk. Want ik dacht dat je geen andere dienst mag krijgen als werkwillige.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Daniel »

dylanwild94 schreef:stipheidsacties mbt de pauzes is een optie. Dus gewoon je pauzes pakken ongeacht je vertraging en dan maar te laat weg rijden.
Dat had sowieso als eerste staking beter gewerkt lijkt me. Op die manier wordt het direct bij de werkgevers duidelijk dat de rijtijden niet haalbaar zijn, terwijl dat niet het geval is als je je pauze erbij in laat schieten bij een te krappe kering.
En ja, daar hebben ook de reizigers last van maar uiteindelijk hebben die samen met de chauffeurs er weer profijt van. In elk geval zou ik daar meer begrip voor hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Aking »

Bemined schreef:Bij de RET leken vanmiddag vooral de reizigers te staken, op Alexander stapten er slechts 3 mensen in de gewoon rijdende bus. De rit van 10 minuten later staakte overigens wel volgens de reisinformatie.
Och, hier zat ik gister rond 17:30 alleen in het achterste tramstel (60/61 in Utrecht). Ook redelijk zeldzaam rond dit tijdstip :mrgreen:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Z2N »

WALUIGI96 schreef:Zit het hele probleem trouwens niet in het feit dat er een tekort is aan chauffeurs?
Omdat er een tekort is, maar de ritten wel gereden moeten worden (eis van de concessie) de buschauffeurs daardoor meer diensten moeten vullen en helaas hierdoor krappere diensten krijgen...
Personeelstekort oplossen door het overige personeel zwaarder te belasten is niet te bedoeling, en verklaart bovendien niet de groei in tijdelijke contracten, en buurtbussen/flexvervoer.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door waldo79 »

Dat laatste gebeurt in vele sectoren...
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door SLToilet »

Daniel schreef:
dylanwild94 schreef:stipheidsacties mbt de pauzes is een optie. Dus gewoon je pauzes pakken ongeacht je vertraging en dan maar te laat weg rijden.
Dat had sowieso als eerste staking beter gewerkt lijkt me. Op die manier wordt het direct bij de werkgevers duidelijk dat de rijtijden niet haalbaar zijn, terwijl dat niet het geval is als je je pauze erbij in laat schieten bij een te krappe kering.
En ja, daar hebben ook de reizigers last van maar uiteindelijk hebben die samen met de chauffeurs er weer profijt van. In elk geval zou ik daar meer begrip voor hebben.
Zoiets zou ik nog best een weekje kunnen uithouden, misschien langere afhankelijk van de frequentie en drukte op de lijn. Het had best gemogen idd, al kan ik het begrip voor de staking ook wel opbrengen (altijd meer dan van allerlei andere storinkjes).
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door WSM »

Zonnig schreef:Ik snap niet waar de staking voor nodig is.

Ik zie zeer vaak dat bussen met -3 tot -5 arriveren op de eindhalten en dat dezelfde chauffeur daarna met +2 of +3 vertrekt omdat hij/zij te lang koffie heeft zitten te drinken.

Waar is de chauffeur voor aangesteld? .... om koffie te drinken of om passagiers te vervoeren.
Is inderdaad standaard praktijk in Leiden. Ruim voor tijd aankomen om dan na vertrektijd eens uit de cantine aan te komen kakken om de bus te pakken op de buffer.
Kennelijk hebben Leidsche chauffeurs allemaal darmproblemen dat ze na iedere slag een kwartier uitgebreid moeten gaan poepen ofzo...?
(ik ben de smoesjes zelf maar even voor).
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door WALUIGI96 »

Dat zie ik in Helmond ook regelmatig gebeuren. Alleen in Helmond wordt de bus gewoon langs een busperron gezet en meestal opengelaten zodat we alvast kunnen instappen. Maar dan zie je een chauffeur wel tegen of na vertrektijd vanuit de kantine naar de bus lopen op een dood gemakje en vaak genoeg komt de chauffeur nog een andere chauffeur tegen en gaan ze even gezellig buurten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Daniel »

SLToilet schreef:al kan ik het begrip voor de staking ook wel opbrengen (altijd meer dan van allerlei andere storinkjes).
Ik heb zelf wel begrip voor de achtergrond van de staking, maar veel minder voor de manier waarop het nu gedaan is (eerst 3 maanden de tijd nemen en dan op basis van een stemming onder een minimaal deel van de leden de werkgevers nog geen week de tijd geven).
Maar eigenlijk zijn de chauffeurs (en de reizigers) nu gewoon het slachtoffer van chauffeurs die gewoon hun uiterste best doen de dienstverlening op peil te houden. Als er bij steeds krappere rijtijden opeens een stortvloed aan klachten en dramatische punctualiteitscijfers bij de opdrachtgevers belanden had men wellicht eerder door gehad dat men de verkeerde kant op is doorgeschoten.

Daarom vindt ik het ook zo jammerlijk dat er nog altijd best vaak op de goedkoopste bieder gericht aanbesteed wordt, in plaats van op kwaliteit die dan maar iets duurder is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Nitein-Repart »

Het valt mij wel op dat andere jaren er nooit zo veel is gestaakt als in 2018, eerst al in januari, nu al twee keer en volgende week weer. Dat probleem met te strakke rijtijden speelt toch al wat langer, waarom moet er nu dan ineens meer gestaakt worden? Dat het beter gaat met de economie is geen reden, want openbaar vervoer wordt gefinancierd door subsidies, die blijven wel doorgaan, ook als het minder gaat en de subsidiekraan gaat echt niet verder open als het beter gaat met de economie. Dan is het ook niet realistisch om flink wat procenten extra loonsopslag te vragen of zelfs te eisen. Door dit soort zaken krijg ik echt een enorme hekel aan vakbonden als het FNV.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Daniel »

Het is al even geleden, maar ben je de stakingen uit 2007/2008 nu al vergeten? Vergeleken daarmee is er nu nog maar heel weinig gestaakt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Nitein-Repart »

Toen zat ik nog op de middelbare school, dus ik had daar geen last van. En bovendien is het al weer 10 jaar geleden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Stefan »

WSM schreef: Is inderdaad standaard praktijk in Leiden. Ruim voor tijd aankomen om dan na vertrektijd eens uit de cantine aan te komen kakken om de bus te pakken op de buffer.
Kennelijk hebben Leidsche chauffeurs allemaal darmproblemen dat ze na iedere slag een kwartier uitgebreid moeten gaan poepen ofzo...?
(ik ben de smoesjes zelf maar even voor).
Kom gerust een dagje mee, je bent van harte welkom.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door nvdw »

dylanwild94 schreef:
Frank93 schreef:Maargoed ik ben dus gaan rijden maar niet de normale dienst die ik had. Hier in Alkmaar rijden we lijn 1 t/m 5 zonder dienstregeling.
Volgens mij is dat nu dus besmet werk. Want ik dacht dat je geen andere dienst mag krijgen als werkwillige.
Nee, dat mag best. Zo lang je geen werkwillenden aan het werk zet die niet voor die dag stonden ingeroosterd, is er niets aan de hand.

De bonden zijn er boos over en ik kan me ook wel vinden in de lezing dat de betreffende werkgevers deze mensen inzetten als tegenwicht tegen de claim van de bonden dat vrijwel al het rijdend personeel het werk heeft neergelegd. Ik heb de uitzending van Nieuwsuur van zondag gezien en ik kan me zo voorstellen dat het algemene publiek de indruk heeft gekregen dat er twee kijven en twee schuld hebben (namelijk Paula Verhoef namens de bond en Fred Kagie namens de vervoerders). Misschien is dat ook wel zo.

Opvallend vind ik dat Anne Hettinga (Arriva) nu op Radio 1 en ook op enkele noordelijke regionale media een verhaal doet dat wat meer op de verzoening dan de aanval speelt. Het gaat me er niet om hoeveel waarde je aan de woorden zou moeten hechten, maar blijkbaar wil hij het woord niet meer uitsluitend aan zijn concullega laten die al uit zijn naam en die van de andere werkgevers spreekt.

---

Aangezien we hier nu toch ons persoonlijke zegje doen over de staking, geef ik dan ook maar mijn twee centen: ik staak niet. Dat heb ik in januari niet gedaan en nu ook niet, omdat ik er principieel op tegen ben. Ik erken het recht om te staken, maar vind het ook een zeer zwaar middel dat in deze sector vooral de verkeerde mensen treft en dat zijn de reizigers. Die zijn geen partij in de CAO-onderhandelingen, maar worden wel het zwaarst getroffen.

Een FNV of CNV moet niet roepen dat de gevolgen voor de reizigers minder zijn omdat het nu schoolvakantie is, zoals ook in januari. Ik heb genoeg reizigers in mijn bus die van het ov afhankelijk zijn voor hun werk, die niet kunnen terugvallen op een auto, en die nu vrolijk hun vakantiedagen kunnen opnemen. Dat zijn ook niet de mensen die vooraan hebben gestaan in de beweging die heeft geleid tot een situatie waarin de overheid een kleine groep van grote bedrijven toestemming krijgen om een nutsvoorziening uit te benen, en waarbij personeel en eindgebruikers het gelag mogen betalen.

De andere kant is: ik vind het onredelijk om het zo op de spits te drijven. De CAO biedt in het huidige voorstel expliciet de mogelijkheid om een werkgever aan een inspanningsverplichting te houden voor wat betreft toiletbezoek (tijd en faciliteit), en dat is het werk van de OR en zijn vestigingsafdelingen als de diensten en roosters ter tafel komen. Leg dat vast in graniet (2,5 uur sturen = vijf minuten pissen) en je kunt er donder op zeggen dat de tegenreactie hetzelfde is: dat de werkgever de CAO dan ook op de letter in zijn voordeel benut. Je oogst wat je zaait.

Nog een reden voor mij om geen lid te zijn van de bonden: het mandaat is enorm en er wordt domweg amateuristisch mee omgegaan, mede over mijn rug. Ik zou bijna aan gaan schuiven om dan in elk geval maar over mijn eigen beloning te gaan onderhandelen.

Dat is mijn mening, en daar moet niemand wat mee.
Laatst gewijzigd door nvdw op di 01 mei 2018, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door waldo79 »

Amen, nvdw :lol: Je geeft treffend mijn gevoel als derde erin weer. Nu ben ik door deze actie niet gedupeerd, maar het gevoel bekruipt me dat de bonden zich soms net als politici gedragen, niet vies van het machtsspel :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten