Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Stefan »

Prima. Maar vergeet niet, je kunt bij het ziekenhuis in Dordrecht op tijd zijn, maar zo 3-4 minuten te vroeg aan komen op het station... Of je hebt alles tegen, dan ben je dezelfde tijd te laat..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door OV Hoekschewaard »

maarten83 schreef:Ik zie dit in Dordrecht op het station dagelijks bij meerdere lijnen en vervoerders gebeuren. Of bijvoorbeeld op vertrektijd uit het koffiehok komen en dan nog rond moeten rijden naar de halte. Of vertraagd aankomen en dan ook vertraagd zijn voor de volgende rit en dan uitgebreid een sigaret staan gaan roken bij de uitstaphalte, hopekee nog 5 min extra vertraging. Doe dit lekker bij de instaphalte kan iedereen ondertussen instappen scheelt weer wat vertraging. Of bij file niet de omleidingsroute rijden waardoor i.p.v. 5 minuten vertraging een kwartier vertraging ontstaat. Echt dienstverlenend vind ik dat niet overkomen. Er is schijnbaar ook geen controle op wat die chauffeurs doen.
Ja dat komt omdat we vanuit HWGO maar 23 minuten draaitijd hebben in Dordrecht en die geld officieel ook als pauze. In die 23 minuten moeten we reizigers laten uitstappen bij de uitstaphalte, vervolgens via het trage verkeerslicht naar de buffer rijden, pauze houden en weer op tijd naar de halte rijden via dat zelfde trage verkeerslicht.

Dus van die 23 minuten blijft er als je geluk hebt maar 15 minuten over. Dus als je al te laat in Dordrecht aankomt en je neemt gewoon je pauze waar je recht op hebt, dan vertrek je inderdaad weer te laat richting de Hoeksche Waard. Jammer dan.
maarten83 schreef:Of bij file niet de omleidingsroute rijden waardoor i.p.v. 5 minuten vertraging een kwartier vertraging ontstaat. Echt dienstverlenend vind ik dat niet overkomen. Er is schijnbaar ook geen controle op wat die chauffeurs doen.


Je kunt wel gaan zeuren dat sommige chauffeurs niet binnen door rijden als er file staat op de N3, maar je moet wel beseffen dat niet alle HWGO chauffeurs die route kennen. En zeker de chauffeurs die bij Connexxion in dienst zijn gekomen en vroeger nooit lijn 165 hebben gereden. En wij gaan niet expres in de file staan om de passagiers te pesten hoor want wij willen opgegeven moment ook gewoon naar huis.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door dylanwild94 »

Ik vind dit wel een leuke discussie worden tussen de egocentrische reiziger en de ervaringsdeskundige buschauffeur. *bus*
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Frank93 »

Net gehoord dat Connexxion iets van een boete kan krijgen omdat ze werkwillige uitzendkrachten (waaronder ik dus) tijdens de staking van hun dienst gehaald hebben om andere lijnen te gaan rijden. Volgens de persoon waar ik het van heb mag je dat niet doen met uitzendkrachten.

Dit deden ze volgens mij zo'n beetje in elke concessie waar ze actief zijn dus ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Z2N »

Dat is nou eenmaal tekstboek 'staking breken', dus niet zo verwonderlijk... (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door regenmaker »

Dat verklaart een hoop. Geen wonder dat Isadora Connexxion in Huizen een pluim kan geven, als men overal uitzendkrachten vandaan plukt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
maarten83
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 10:12

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door maarten83 »

OV Hoekschewaard schreef:
maarten83 schreef:Of bij file niet de omleidingsroute rijden waardoor i.p.v. 5 minuten vertraging een kwartier vertraging ontstaat. Echt dienstverlenend vind ik dat niet overkomen. Er is schijnbaar ook geen controle op wat die chauffeurs doen.


Je kunt wel gaan zeuren dat sommige chauffeurs niet binnen door rijden als er file staat op de N3, maar je moet wel beseffen dat niet alle HWGO chauffeurs die route kennen. En zeker de chauffeurs die bij Connexxion in dienst zijn gekomen en vroeger nooit lijn 165 hebben gereden. En wij gaan niet expres in de file staan om de passagiers te pesten hoor want wij willen opgegeven moment ook gewoon naar huis.
Als dagelijkse reiziger komt dit toch anders over. Als je ziet dat het vast staat op de N3 en dan bijvoorbeeld niet via de af-en oprit sterrenburg rijden bijvoorbeeld maar gewoon blind achteraan de file gaan staan. Om vervolgens ingehaald te worden door de volgende rit!
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Daan76 »

Ik ben daar niet zo bekend maar dit klinkt als een gevalletje rijtijd tekort. Als je daar trucjes als binnendoor rijden voor uit de kast moet trekken ben je als chauffeur ook niet goed bezig want dan zal het bedrijf niet snel een realistischer dienstregeling in elkaar draaien. En dan blijf je dus tot in lengte der dagen aan de gang met tips en trucs om het toch nog te halen.
Dus linksom of rechtsom, wat de chauffeur ook doet, het is niet snel goed.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Stefan »

maarten83 schreef:Als dagelijkse reiziger komt dit toch anders over. Als je ziet dat het vast staat op de N3 en dan bijvoorbeeld niet via de af-en oprit sterrenburg rijden bijvoorbeeld maar gewoon blind achteraan de file gaan staan. Om vervolgens ingehaald te worden door de volgende rit!
Ja... En als je dat met de auto doet, ben je asociaal en met een bus is 't de normaalste zaak van de wereld....
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
maarten83
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 10:12

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door maarten83 »

Bussen die over de vluchtstrook gaan zeker ook.
Laatst gewijzigd door Wubbo op do 03 mei 2018, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door dylanwild94 »

Daar hebben de vervoerders vergunningen voor om dat te mogen op specifieke stukken in Nederland.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Stefan »

maarten83 schreef:Bussen die over de vluchtstrook gaan zeker ook.
Dat is een ander verhaal. Via een tankstation of een af- en oprit een file vermijden, komt meestal asociaal over...

Volgens mij dwalen we desondanks een beetje van het onderwerp af.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door jelmerrr »

regenmaker schreef:Dat verklaart een hoop. Geen wonder dat Isadora Connexxion in Huizen een pluim kan geven, als men overal uitzendkrachten vandaan plukt.
Hoezo? Volgens mij heeft Frank het over uitzendkrachten die al moesten werken. Dus niemand extra.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Z2N »

Lijnen rijden die voorzien waren voor stakers mag niet, dat is besmet werk.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Daniel »

Z2N schreef:Lijnen rijden die voorzien waren voor stakers mag niet, dat is besmet werk.
Ritten neem ik aan i.p.v. lijnen? Stel dat rit 1 van lijn 1 door een staker gereden had moeten worden, maar rit 3 van lijn 1 volgens de planning vooraf voorzien was van een uitzendkracht dan neem ik aan dat dat gewoon mag? Maar die uitzendkracht mag dan niet een gewijzigde dienst krijgen waarin 'ie rit 1 moet rijden lijkt me, vanwege het besmette werk?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Z2N »

Ja, uiteraard. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Wubbo »

In Groningen rijden dinsdag de treinen van Arriva weer (deels) niet, door een staking van de VVMC. Datzelfde geldt voor de treinen van Keolis in Twente. De machinisten van de andere bonden staken niet.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door zone2000 »

Vervoerders willen weer met bonden praten in aanloop naar nieuwe staking

Werkgevers in het streekvervoer willen opnieuw met de vakbonden aan tafel om tot een nieuwe cao te komen. Fred Kagie, de voorzitter van de brancheorganisatie Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer, heeft zaterdag de vakbonden CNV en FNV uitgenodigd op korte termijn het overleg te hervatten.

In zijn uitnodiging schrijft Kagie dat de werkgevers met name willen praten over het tempo van loonsverhogingen en over hoe het vertrouwen kan worden vergroot dat gemaakte afspraken over de werkdruk in de praktijk goed worden uitgevoerd.
https://www.nu.nl/algemeen/5253674/verv ... aking.html
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Bemined »

Daniel schreef:Ritten neem ik aan i.p.v. lijnen? Stel dat rit 1 van lijn 1 door een staker gereden had moeten worden, maar rit 3 van lijn 1 volgens de planning vooraf voorzien was van een uitzendkracht dan neem ik aan dat dat gewoon mag? Maar die uitzendkracht mag dan niet een gewijzigde dienst krijgen waarin 'ie rit 1 moet rijden lijkt me, vanwege het besmette werk?
Hoe zit dat in het geval dat een bus halverwege overgenomen wordt door een collega? Als de chauffeur die uitrukt met de bus wel werkt, maar de chauffeur die de rit moet overnemen staakt zou die bus op het eindpunt blijven staan. Bij metro en trein is het zelfs praktisch onmogelijk om bij een staking van een deel van het personeel te blijven rijden zonder diensten aan te passen, omdat voertuig en personeel daar zelden aan elkaar gekoppeld zitten (kost zoveel ruimte op de eindstations als het voertuig net zo lang pauze moet houden als de bestuurder).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Wubbo »

NS reed (of rijdt, ik weet niet wat nu de afspraken zijn) in dit soort gevallen volgens mij een nooddienstregeling waarbij in ieder geval zo veel mogelijk stations bereikbaar bleven.
albertjan96
Berichten: 555
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door albertjan96 »

In regio Arnhem Nijmegen morgen geen bussen, afgekondigde staking gaat dus door https://www.gelderlander.nl/nijmegen/st ... ~a0f466fe/.
albertjan96
Berichten: 555
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door albertjan96 »

Arriva meldt dat de staking bij hun iig niet door gaat en dat alle Arriva-machinisten en chauffeurs morgen gewoon rijden. https://www.arriva.nl/consumenten/over- ... t-door.htm
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Lijn 45 »

U-OV en Syntus Twente rijden ook niet morgen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Wubbo »

Het wordt er allemaal niet duidelijker op. De aangekondigde busstaking gaat door, de aangekondigde treinstaking niet. Tenminste, zo denk ik het nu te begrijpen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten