Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Tom024 »

Erno-BE schreef:
Suus schreef:Noem mij eens een grond waarom?
Onbepaalde tijd, mensen zijn afhankelijk van de bus om naar hun werk/tentamens te komen. Dan kun je niet maken om voor een onbepaalde tijd te staken.

Echt, het FNV heeft een nog grotere ego dan Trump en Putin bij elkaar, wat ten koste gaat van de hardwerkende Nederlander.
Volgens mij snap je het stakingsrecht niet helemaal. Je kunt er van alles van vinden, maar totdat de rechter het verbiedt is dit gewoon toegestaan.

Als het werkelijk alleen het FNV is dat gaat staken, gaat dat wel tot tweespalt lijden. CNV'ers zouden dan gewoon de weg op moeten. Benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door zone2000 »

DIt lijkt me gewoon een drukmiddel om de nieuw aangestelde bemiddelaars nader tot elkaar te laten komen.
sven_engelen
Berichten: 209
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door sven_engelen »

Ik heb in elk geval al DUO, Provincie Limburg en Arriva gebeld om er een vergoeding uit te trekken als de staking alsnog doorgaat. €80,- voor een week benzine van Venlo naar Helmond is ontzettend kut.

++ Als de lijn Venlo-Eindhoven er weer eens uit ligt wat zeer frequent is ben ik gewoon gestrand doordat de maaslijn en bus 80, 23, 24 of 320 eruit liggen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Suus »

Erno-BE schreef:
Suus schreef:Noem mij eens een grond waarom?
Onbepaalde tijd, mensen zijn afhankelijk van de bus om naar hun werk/tentamens te komen. Dan kun je niet maken om voor een onbepaalde tijd te staken.

Echt, het FNV heeft een nog grotere ego dan Trump en Putin bij elkaar, wat ten koste gaat van de hardwerkende Nederlander.
FNV heeft de acties heel geleidelijk opgebouwd in plaats van meteen voor onbeperkte tijd te gaan staken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
maarten83
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 10:12

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door maarten83 »

Er lag toch al een redelijk bod van de werkgevers. Dit lijkt er meer op een machtsspel van de FNV, die in de meeste beroepsgroepen geen rol van betekenis meer hebben.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door lijntaxi »

Het zal er waarschijnlijk op neer gaan komen dat er gesneden wordt in bepaalde ritten dan wel buslijnen om de plaspauzes mogelijk te maken. Of er worden nog meer haltes overgeslagen. Waardoor de inkomsten van de openbaar vervoerbedrijven drastisch achteruit gaaan. En ze daardoor in een negatieve spiraal terecht komen. De provincies komen echt niet met meer geld over de brug, vrees ik.
Er is decennia lang te sterke focus geweest op die halflege bussen en onrendabele lijnen, waarbij de behoefte van de busreiziger ergens onderaan bungelt.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door nvdw »

CNV houdt het vooralsnog op een 72-uursstaking.

Ik begrijp dat het er om te doen is om druk op de onderhandelingen te zetten, waar nu dus die twee bemiddelaars op zijn gezet. Daar hebben we nog niets van vernomen en blijkbaar kunnen de bonden het geduld niet opbrengen.

Het gaat hier weer om de cao OV? Nou, dan ben ik benieuwd hoe het in het DAV-gebied gaat lopen. Bij de afgelopen estafettestaking reed in mijn stalling vrijwel alles.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Stefan »

Bij ons zal 't wel iets anders gaan lopen... Ben benieuwd. Onze verdeling Multimodaal/OV is iets anders.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door groningen »

Hoor ik nu, dat het een staking voor onbepaalde tijd is?! Dus niets is nog echt bekend.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Jef400 »

Erno-BE schreef:
Suus schreef:Noem mij eens een grond waarom?
Onbepaalde tijd, mensen zijn afhankelijk van de bus om naar hun werk/tentamens te komen. Dan kun je niet maken om voor een onbepaalde tijd te staken.

Echt, het FNV heeft een nog grotere ego dan Trump en Putin bij elkaar, wat ten koste gaat van de hardwerkende Nederlander.
Argumenten graag.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door webguy »

sven_engelen schreef:... €80,- voor een week benzine van Venlo naar Helmond is ontzettend kut. ..
Hier rijdt NS, je hebt dus nergens last van.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door cassie127 »

Ik vraag mij eerder af of Keolis Blauwnet ook mee doet aan de staking
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door MdJ »

Volgens mij is het heel simpel: de FNV had op stiptheidsacties moeten aansturen. Dan had je als reiziger ook overlast gekregen (maar wel bij je bestemmingen kunnen komen) en had de FNV mooi kunnen aantonen dat van dat rooster niks van klopt.

Nu is het onderbuikgevoelens tegen cijfertjes, waarbij beide partijen nieteens het overeens zijn dat het een probleem is. Dan is een oplossing nog ver weg...
Bij twijfel: gebruik beton.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Durashift »

sven_engelen schreef:Ik heb in elk geval al DUO, Provincie Limburg en Arriva gebeld om er een vergoeding uit te trekken als de staking alsnog doorgaat. €80,- voor een week benzine van Venlo naar Helmond is ontzettend kut.
(..).
Wat hebben die organisaties ermee te maken?
Je kan dan beter de vakbonden benaderen, of je ook wat euro's uit de stakingskas mag ontvangen. :wink:

Overigens, wát kunnen die mensen eraan doen dat jij, kennelijk, een aardige brandstofslurper voor dat traject inzet?
Ik rijd nu voor € 55,00 ruim 500 kilometer ver. (A)
zone2000 schreef:DIt lijkt me gewoon een drukmiddel om de nieuw aangestelde bemiddelaars nader tot elkaar te laten komen.
Ik denk het ook.

Wat ik mij wel meer begin af te vragen is hoe sterk de invloed is van de aan de onderhandelingen deelnemende buschauffeurs. Zitten deze misschien wel heel strak op 'hun eigen weg' qua beleving van de problematiek en hebben daardoor (veel?) invloed op o.a. FNV vertegenwoordiging?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Wubbo »

sven_engelen schreef:++ Als de lijn Venlo-Eindhoven er weer eens uit ligt wat zeer frequent is ben ik gewoon gestrand doordat de maaslijn en bus 80, 23, 24 of 320 eruit liggen.
Dat lijkt, gezien de statistieken, heel erg mee te vallen. Zeker de afgelopen 2 maanden is er nauwelijks wat aan de hand.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door playertwo »

sven_engelen schreef:Ik heb in elk geval al DUO, Provincie Limburg en Arriva gebeld om er een vergoeding uit te trekken als de staking alsnog doorgaat. €80,- voor een week benzine van Venlo naar Helmond is ontzettend kut.

++ Als de lijn Venlo-Eindhoven er weer eens uit ligt wat zeer frequent is ben ik gewoon gestrand doordat de maaslijn en bus 80, 23, 24 of 320 eruit liggen.
Dan komt er, na verloop van tijd vervangend busvervoer in opdracht van NS. Dat zal niet staken voor deze CAO. Anders maar de benen strekken en fietsen of een scooter nemen of tanken bin Duitsland wat 30 cent goedkoper is per liter.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door dennistd »

playertwo schreef:of tanken in Duitsland wat 30 cent goedkoper is per liter.
30 cent _O-
Momenteel scheelt het over het algemeen niet meer dan 15 cent helaas....
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door lijntaxi »

Problemen met roosters waren er blijkbaar in 1990 ook al. Toen ging het om rugklachten en stress.

https://www.nrc.nl/nieuws/1990/10/24/ve ... 32-a270180

onregelmatige werktijden, late diensten en de volgende dag weer vroeg op moeten, gebroken diensten, slechte vering stoelen, agressie en
opmerkingen van passagiers.
sven_engelen
Berichten: 209
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door sven_engelen »

4 quotes die ik niet terug ga quoten

- Ik tank al regelmatig in Duitsland. Mijn auto trekt net 400km op één tank. Aardige slurpert dus.
- Gek genoeg wil de provincie nog helpen om hier een vergoeding voor te geven als de staking doorgaat ook. Die zal waarschijnlijk niet hoger zijn dan €30,- maar alles is mooi meegenomen
- Tegen de tijd dat NS vervangend vervoer geregeld heeft ben ik al te laat voor het werk of school. Geen optie dus met het aantal examineringen wat ik nog moet.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door webguy »

Dus je gaat subsidietrekken omdat je er vanuit gaat dat NS een storing heeft? Je kan ook een half uur eerder weg als je ergens belangrijk moet zijn en de conducteur aan z'n jas trekken als er wat is.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door marvinkok »

Zelfredzaamheid wordt langzaamaan een vies woord... Men wil graag alles voorgekouwt krijgen en aan een handje overal naartoe gebracht worden...
Net zoals als met de smartphone in de hand hele reisplanningen gaan vragen..
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door jelmerrr »

Aan de andere kant als je met de bus gaat en je wil graag de bevestiging van de chauffeur dat een bepaalde halte ook aan de lijn ligt dan mag dat ook niet meer...
Ik vind dat geen rare vraag namelijk zeker als de app aangeeft dat er problemen zijn met die lijn ivm een ongeluk.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Frank93 »

Als iemand naar een halte vraagt begrijp ik dat nog wel. Echter komen ze ook af en toe met straatnamen waar ik nooit van gehoord heb of zelfs bedrijfsnamen. Nou weet ik vaak wel hoe ik dat snel kan opzoeken en als ik daar de tijd voor heb doe ik dat ook wel, maar een beetje voorbereiding mag ook wel als je ergens naartoe wilt.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door jelmerrr »

Ik had verder alles keurig opgezocht maar vond zeker gezien de problemen op die lijn wel fijn om bevestiging te hebben. De chauffeur vond overigens dat ik niet vriendelijk genoeg was en het wel moet onthouden voor de volgende keer terwijl ik er wss nooit weer kom en ik het echt op mijn vriendelijkst vroeg

Dus ik vind die stakingen onzin
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Suus »

Dus omdat één chauffeur onvriendelijk deed mag geen enkele chauffeur staken. Ik vind hem mooi.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten