Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door dylanwild94 »

Tonor schreef:Hier worden weer eens zaken verdraaid en daar houd ik niet van.

Een beroepschauffeur vindt het niet erg als die iets achter op schema loopt. Wel als hij/zij te laat van huis vertrekt en daardoor zich te laat in dienst meldt.
Hoe weet jij dit? Al met Beroepschauffeur gesproken? Ik wel een weet van een chauffeur dat die sommige diensten liever niet rijdt omdat hij altijd achter zijn tijd aanrijdt op diverse lijnen.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
nv_busfreak
Berichten: 86
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door nv_busfreak »

Mwa je moet als beroepschauffeur wel met tijd om kunnen gaan, je kan dat gerust een competentie noemen. Het hoort er bij.
Maar dat heeft niks met onrealistisch strakke rijtijden te maken dan ontstaat er wel degelijk druk. En met wat ik net zei: dat blijft zich de hele dienst opbouwen omdat er amper lucht in de diensten zit.
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 07 jan 2018, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: het vorige bericht hoef je niet te quoten
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door isadora »

Ik merk in deze discussie duidelijk een verschil tussen de beroepschauffeur met realiteitszin, en een aantal dat bang is, dat hun kroonjuwelen te veel worden aangetast.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Durashift »

huibe schreef:Deze kwam ik tegen op Facebook
Oef!! Er is eindelijk uitgedokterd wat de mensen verwachten van een busmaatschappij:
(..)
Zo zie je maar. 13 simpele regeltjes om een busmaatschappij vlot te doen draaien. Zoveel verwachten de mensen toch niet.
Leuk. :)
Dank voor het delen. :pos:
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Durashift »

zone2000 schreef:
daarom pleit ik ook voor het afschaffen van betaalde pauzes waardoor die ruimer zullen worden.
Dat lijkt me een illusie.
Mwah, maak er maar en pauze staffel van, zoals in de TLN CAO. Als pauze niet betaald wordt, maken de chauffeurs die wel.. alleen denk dat men vanuit de WG's dan een regel komt dat die pauze ook aan het einde van de dienst (verplicht) genoten mag worden.. om te voorkomen dat middenin diensttijden pauze's tot op de minuut af worden gemaakt.. ondanks eventuele vertraging of later starten met een rit. Immers, pauze is pauze dan. :wink:
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Durashift »

dylanwild94 schreef:
Tonor schreef:Hier worden weer eens zaken verdraaid en daar houd ik niet van.

Een beroepschauffeur vindt het niet erg als die iets achter op schema loopt. Wel als hij/zij te laat van huis vertrekt en daardoor zich te laat in dienst meldt.
Hoe weet jij dit? Al met Beroepschauffeur gesproken?
Eh, Tonor is zelf beroeps, schreef hij. :wink:
dylanwild94 schreef: Ik wel een weet van een chauffeur dat die sommige diensten liever niet rijdt omdat hij altijd achter zijn tijd aanrijdt op diverse lijnen.
Ja, dat zal per persoon kunnen verschillen, hoe daarmee om te gaan.
In ieder werk zullen er plus en minpunten zijn.
Zal er ook mee te maken hebben hoe men e.e.a. (soms jarenlang) gewend was te doen qua arbeid.

Ik denk, accepteren zoals het is. Niet tegen willen verzetten.. Gewoon naar beste eer en geweten doorsturen.
Zullen de chauffeurs op de AML lijnen 347 / 357 ook wel doen... zij hebben toch weinig invloed op de chaos in A'dam centrum..
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door nvdw »

Tonor schreef:@busfreak: daarom pleit ik ook voor het afschaffen van betaalde pauzes waardoor die ruimer zullen worden. Ik vind dat kwartiertje pauze waar effectief soms slechts 10 minuten van overblijft ook echt te kort.
Hoe is een onbetaalde pauze dan een garantie voor succes?

Uiteindelijk dient een pauze nog een doel: het opvullen van tijd tussen twee dienstritten, omdat de dienstregeling nu eenmaal zo in elkaar zit. Ik heb ook wel eens rond middernacht 'pauze' gehad voor mijn laatste rit omdat die een dik halfuur na aankomst pas vertrok. Blij dat ik niet in mijn eigen tijd die tijd af moet wachten.

En als pauzetijd geen diensttijd is, kan ik om 6 uur beginnen, om 16 uur klaar zijn en toch 8,5 uur hebben gewerkt. Gechargeerd voorbeeld maar geef me dan liever een echte gebroken dienst...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door marvinkok »

En dan mag je natuurlijk vertragingen in je eigen tijd (want pauze onbetaald) gaan opvangen :N
Zoals Nick ook zegt, je bent nog altijd gastheer, het bedrijf verwacht dat je je ook zo gedraagt. Het gaat niet om busje rijden, maar reizigers vervoeren. Ik wacht dus ook gewoon tot men zit, neem de tijd om mensen uit te leggen waar ze moeten zijn. Dat wil de werkgever graag zien, dan zullen ze daar ook de tijd voor moeten maken. Dáár draaide deze staking om.
En nee, ik heb niet gestaakt, want andere Cao. Ook niet gewerkt want uit duidelijkheid en veiligheidsoverwegingen hield Keolis ook haar mumo chauffeurs binnen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door isadora »

Mumo?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door marvinkok »

Multimodaal
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door NG²7²™ »

Tonor schreef:
NG²7²™ schreef:
Ik pas voor jouw werkwijze hoor, ik neem graag de tijd voor passagiers (ook als ze te laat aan komen rennen of hun portemonnee nog moeten zoeken) en geef ze ook de mogelijkheid om in ieder geval de eerste vrije stoel te bereiken. Het feit dat je jouw werkwijze al als normaal bent gaan zien zegt genoeg over de werkdruk...

Klopt, maar betekend dat dat wij onze goede CAO stukje bij beetje maar moeten laten afbrokkelen...?
Ik denk dat hier het verachil is tussen grootstedelijk gebied en de provincie. In het eerste geval zijn er dikwijls veel hogere frequenties en veel meer stops per rit.

Van afbrokkeling is geen sprake, het moet juist kennelijk nog weer beter.

Nu de wagenverkoop steeds meer naar apparaten gaat (zie Almere), de reisinformatie naar apps en beeldschermen in de bus en de ontwikkeling van zelfstandig rijdende voertuigen ook verder gaat, moet de Nederlandse buschauffeur er voor waken dat die zichzelf niet langzaam uit de markt prijst.

https://www.google.nl/amp/s/www.parool. ... a20810/amp

http://www.tarifregister.nrw.de/material/omnibus.pdf
Als dat voor jou een reden is om iedere verslechtering maar te accepteren zou ik zeggen, ga lekker daar werken. Gelukkig hebben onze collega’s zich in 1995 keihard gemaakt voor Artikel 40 en zijn we dusdanig beschermd dat we de markt niet uitgeprijsd kunnen worden...
Groeten,
Nick
Tonor
Berichten: 11
Lid geworden op: do 04 jan 2018, 23:11

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Tonor »

Waarom nu op de man spelen, NG272? Een beetje discussie kan toch geen kwaad? "Ga jij maar daar werken" is toch geen zinvol tegenargument?

@marvin:
Nee, geen vertragingen in eigen tijd. Lees het goed wat ik schreef:
"Hierdoor heeft de bustoko geen reden meer om pauzes strak te maken en wordt de pauze daardoor wat ruimer.

Komt de bus vertraagd binnen terwijl je pauze hebt, dan kun je bijvoorbeeld de werkafspraak maken dat vanaf 3 minuten te laat alsnog betaald wordt (dus de minuten dat je van je onbetaalde pauze wel aan het werk bent)."

Waarom denk ik dat dit langere pauzes oplevert? Omdat dat de bustoko dan geen niet-produktiefpersoneel hoeft te betalen, net zoals alle andere sectoren. Een buschauffeur is bijzonder prijzig dus dan kan het uitmaken of een pauze 15 minuten betaald of 30 minuten onbetaald is. Je hebt alleen wat meer arbeidskrachten -chauffeurs- nodig omdat de dienstlengte niet over 9 uur mag komen.

Vanzelfsprekend moeten de pauzes ook weer niet te lang worden. Vanaf de 30e minuut of 45e minuut pauze (wij zijn hier niet om effecten door te berekenen) gewoon betaalde diensttijd.
06:00 - 09:08 rijden (8 minuten te laat, 09:00 was bedoeling)
09:00 - 09:05 onbetaalde pauze (anders wordt verkeersleiding horendol)
09:05 - 09:08 betaalde pauze bij laten schrijven
09:08- 09:45 onbetaalde pauze
09:45-10:00 betaalde pauze
10:00 - 14:30 rijdeel.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door htm_tram »

@Toner

Ik heb een werkgever gehad waar je idd onbetaalde pauzes had. Doordat chauffeurs ook echt hun pauze (volgens de rij en rust tijden) namen waren er veel ritten te laat vertrokken na de pauze. Dat is alleen maar het probleem verplaatsen... De werkgever kwam toen met een formulier waar je kon invullen dat je je 30 minuten eigen tijd niet had kunnen nemen en dat je optijd zou vertrekken in ruil voor dat je alsnog betaald zou krijgen. En dat is fout. Je werkgever verleid je om tegen de rij en rusttijden in alsnog te gaan rijden. Want bij een dienst van 9 uur moet je dus je 30 minuten pauze hebben.

Ik zie dus geen enkel voordeel in de 30 minuten onbetaalde pauze tenzij de rijtijden ruimer worden zodat je ook daadwerkelijk optijd je pauze eigentijd kan beginnen. Extra rijtijd kost extra geld.

Pas je je rijtijden niet aan en chauffeurs nemen hun pauze ook echt en dus de rit na de pauze eigentijd vervalt gedeeltelijk, of vertrek is te laat of de rit vervalt helemaal kan de werkgever een boete krijgen van de opdracht gever wat dus ook geld kost.

:wink:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door erjeebee »

@Toner:
Op papier is dat een aardig idee.
Praktisch wordt het een hell of a job.

Chauffeurs de administratie bij laten houden gaat niet werken.
Zelfs te goeder trouwe chauffeurs zullen dat niet op de minuut gaan bijhouden tijdens de dienst, maar vaak een beetje gaan inschatten na afloop.
Daarnaast zullen er kwader trouw chauffeurs zijn die in hun voordeel zullen sjoemelen.

Derhalve zullen deze gegevens uit de boordcomputer van de bussen moeten worden gehaald en door iets of iemand administratief worden verwerkt.
Iets = geautomatiseerd programma dat er niet is, dus ontwikkeld moet worden = $$$$$$$$$$$$$$
of
Iemand = persoon die de data uit alle bussen downloadt, verwerkt in een (nog te ontwikkelen) handig spreadsheet o.i.d en dan al die uitgerekende betaalde pauze data per dienst in het urensysteem (dat daarvoor waarschijnlijk ook moet worden aangepast = $$$$$$) invoert.
Voor de minivestiging Sittard waar ik voor werkte (32 omlopen, 68 diensten op een werkdag) is dat al een klus waar je een persoon een dag mee bezig houdt en voor grotere vestigingen zul je meerdere personen nodig hebben.
En wie gaat controleren of het allemaal correct gebeurt?
En zelfs als je het uit de boordcomputer haalt krijg je te maken met kwaadwillende chauffeurs die opzettelijk zo gaan rijden dat ze vertraagd gaan binnenkomen teneinde wat betaalde minuten te sprokkelen. En daarmee dus reizigers duperen
(en die zijn er, don't worry. Er zijn echt genoeg chauffeurs die het als hun werk zien om een bus van A naar B te brengen en die het maar irritant vinden dat er reizigers in zitten)
Kortom, haken en ogen te over.

Ik denk dat het handiger is om een mix te hebben van betaald en onbetaald: Een minimum aantal minuten pauze betaald te doen en daarbovenop dan een maximum aantal minuten onbetaald.

Bijvoorbeeld (beetje simpel voorbeeld, in de praktijk zul je misschien iets meer staffelen en je zult ook iets moeten met gebroken diensten)
Diensten tot en met 6 uur: minimum 30 minuten betaald, max 15 onbetaald
Diensten van 6:01 tot 9 uur: minimum 45 minuten betaald, max 30 onbetaald.

Voorbeelden:
- dienst van 5:30 met 40 minuten pauze: 0:30 betaald (minimum), 0:10 onbetaald
- dienst van 8:30 met 1:30 pauze: 1:00 betaald, 0:30 onbetaald (maximum, dus moet de rest betaald)
- dienst van 7:00 met 1:10 minuten pauze: 0:45 betaald (minimum), 0:25 onbetaald

Op deze manier geef je de vervoerder flexibiliteit om tot ruimere pauzes te komen zonder dat het ze de hoofdprijs kost en bescherm je de chauffeur tegen teveel onbetaalde pauze.
Tevens is het per dienst duidelijk wat het aantal minuten betaalde en onbetaalde pauze is en hoeft er geen adminstratie van de daadwerkelijk genoten pauzes te worden bijgehouden.

Eigenlijk best wel briljant idee als ik het zo teruglees. Kan iemand het even aan de vervoerders en vakbonden doorgeven? :D *O* _O_

(Edit: zpelvaudten verbeturt)
Laatst gewijzigd door erjeebee op di 09 jan 2018, 05:50, 1 keer totaal gewijzigd.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door erjeebee »

htm_tram schreef:Je werkgever verleid je om tegen de rij en rusttijden in alsnog te gaan rijden.
En legt dat nog vast op papier ook :shock:
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door NG²7²™ »

Tonor schreef:Waarom nu op de man spelen, NG272? Een beetje discussie kan toch geen kwaad? "Ga jij maar daar werken" is toch geen zinvol tegenargument?
Blijkbaar is het nodig om onze goede CAO te vergelijken met het buitenland en zie ik alleen maar voorstellen voorbij komen die de werkgevers bedacht zouden kunnen hebben…

Wat ik hier compleet mis, is dat de werkgevers al aangegeven hebben een potje beschikbaar te hebben voor verbeteringen, maar dat de verdeling daarvan nog niet vast staat. Dáár gaat over onderhandelt worden, niet over hoe de CAO uitgekleed kan worden…!
Groeten,
Nick
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door zone2000 »

Gewoon die pauzes betaald laten en standaard oprekken naar 30 minuten, heb je ook geen gezeur bij 5-10 minuten vertraging.

:6
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door lijntaxi »

rvcnl schreef:Bovenstaande klopt niet helemaal.
In een dienst of dienstdeel langer dan 4 uur dient een kwartier pauze te zitten.
In een dienst of dienstdeel korter dan 4 uur hoeft volgens de huidige cao dus geen pauze te zitten.
Ook niet een paar minuten om naar een toilet te kunnen.
Dus 3 tot bijna 4 uur vrijwel aan een stuk rijden kan nu voorkomen.
Als je de CAO tekst 2016/2017 op naslaat, kun je inderdaad geen pauze terug vinden bij een dienst korter dan 4 uur. In het meest extreme geval, zou een chauffeur een dienst kunnen draaien van 3 uur en 59 minuten en 59 seconden.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door lijntaxi »

Volgens mij zit er ook een groot aandeel bij de gemeenten, waar de bussen moeten rijden. Een betere afstelling van de verkeerslichten zou al veel schelen. Maar dat is gewoon een kwestie van de juiste prioriteiten stellen. En dat je maar voor lief moet nemen dat bepaalde automobilisten, wat langer voor een rood licht moeten wachten.
Ook het verplaatsen van het station en/of busstation wil nog wat schelen in de reistijd. En als toekomst muziek het ondertunnelen natuurlijk
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door NG²7²™ »

lijntaxi schreef:
rvcnl schreef:Bovenstaande klopt niet helemaal.
In een dienst of dienstdeel langer dan 4 uur dient een kwartier pauze te zitten.
In een dienst of dienstdeel korter dan 4 uur hoeft volgens de huidige cao dus geen pauze te zitten.
Ook niet een paar minuten om naar een toilet te kunnen.
Dus 3 tot bijna 4 uur vrijwel aan een stuk rijden kan nu voorkomen.
Als je de CAO tekst 2016/2017 op naslaat, kun je inderdaad geen pauze terug vinden bij een dienst korter dan 4 uur. In het meest extreme geval, zou een chauffeur een dienst kunnen draaien van 3 uur en 59 minuten en 59 seconden.
Wat in een gebroken dienst dus regelmatig 2x per dag gebeurt :wink:
Groeten,
Nick
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Western Soldier »

Hoe staat het er nu voor met de actief van aanstaande dinsdag? Staan die nog op het programma?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door htm_tram »

De werkgevers hadden niet verwacht dat de actiebereidheid zo hoog was dat ze toch verder willen praten met betere voorstellen. Voorlopig zijn de volgende acties opgeschort en is het wachten of de werkgevers nu wel serieus zijn.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Western Soldier »

Hadden de werkgevers dat niet verwacht? Dat vind ik toch wel een lachertje hoor. Een tijdje terug heeft hier een reactie gestaan met een link naar de eisen van de vakbonden en wat de werkgevers te bieden hadden. Er zat daar nog heel veel tussen. Ik vind ook niet dat de vakbonden dingen eisen die buiten proportioneel zijn. Ik snap dus heel erg goed dat de stakingsbereidheid groot is. Wellicht zijn er plekken in het land waar ondanks de beperkte CAO dat er bedrijven zijn die wel redelijke rijtijden hebben, maar daar heb ik geen beeld van.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Post »

htm_tram schreef:De werkgevers hadden niet verwacht dat de actiebereidheid zo hoog was dat ze toch verder willen praten met betere voorstellen. Voorlopig zijn de volgende acties opgeschort en is het wachten of de werkgevers nu wel serieus zijn.
Heb je ook een bron, anders dan de kantine tafel, dat de werkgevers dachten dat de stakingsbereidheid niet zo hoog was?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Hainje »

Nou de actiebereidheid was gemiddeld geloof ik rond de 97%, ik kan mij voorstellen dat de werkgevers dit gewoon echt niet verwacht hadden. Het kan ook best een jaar of 20 geleden zijn dat er zoveel chauffeurs bereid waren te staken.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten