Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door wouter15 »

Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

23 november 2017

De werkgevers en vakbonden zijn er na onderhandelingen niet in geslaagd om een nieuwe cao af te sluiten voor medewerkers in het streekvervoer. Vakbond FNV eist maatregelen tegen de hoge werkdruk en loonsverhoging, maar vindt dat de werkgevers daarvoor niet ontvankelijk zijn. Acties zijn nu niet uitgesloten, laat FNV weten.


Deze cao geldt voor ongeveer 13.000 werknemers in de sector. Met die werknemers gaan de vakbonden eerst in gesprek, voor ze een besluit nemen over mogelijke acties. “Dat is nooit leuk, voor de reizigers niet en voor ons niet”, aldus Paula Verhoef, bestuurder van FNV Streekvervoer. “We beginnen met ludieke acties. Het is voor de werknemers een laatste redmiddel; dit is een noodkreet van de chauffeurs.”

Lees verder via https://www.ovpro.nl/personeel/2017/11/ ... ekvervoer/
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Chrysa »

Als ze maar even wachten tot na mijn tentamens. :v
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door nvdw »

Drie overleggen en de FNV gaat al met staking dreigen? Ik zal wel niks begrijpen van vakbonden maar ik ben dan ook geen lid.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Dennenboom »

Ben het ook niet eens met die snelle stakingsdreiging, maar dat de vervoerders de bussen steeds strakker plannen is een feit. Zorgt ook voor een duidelijk slechter product, vooral nu de wegen steeds voller worden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Geert »

Waarom wil de vakbond 3,5% als de inflatie nog geen 1,5% is en de werkgevers 2% bieden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Suus »

De vakbond vindt dat lonen te lang op hetzelfde niveau zijn gebleven en hooguit een inflatiecorrectie hebben gehad. Nu wil men echte vooruitgang dus legt men standaard een eis van 3,5% op tafel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Nitein-Repart »

Realiseert de FNV niet dat voor de werkgevers bovenop het bruto-uurloon nog een opslag van 75% komt? Voor een bruto-uurloon van €10 betaald de werkgever €17,50, een fors verschil. Als je ziet dat veel bedrijven, zoals PostNL en Deliveroo alleen contracten met onderaannemers wil en geen mensen meer in loondienst, m.u.v. mensen die verantwoordelijk zijn voor de coördinatie dan denk ik dat de lonen eerder te hoog zijn dan te laag. Bij het busvervoer zullen, als de eis van de FNV wordt ingewilligd de kosten voor hogere lonen worden doorgerekend aan de klant, m.u.v. hogere prijzen voor buskaartjes. Dat lijkt mij niet wenselijk.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Suus »

Ten eerste klopt dat percentage niet, bovenop een brutoloon zitten hooguit nog zo’n 20 tot 35% extra kosten, dat is ook afhankelijk van de sector en de CAO.

Ten tweede is een erkend probleem door alle partijen dat de lonen al jaren niet stijgen waardoor de economische groei wordt afgeremd: consumentenuitgaven zijn een van de belangrijkste peilers onder onze economie. We zitten bovendien in een tijd van hoogconjunctuur waar er echt wel ruimte is voor meer loon, dus is de vraag van FNV hier wat mij betreft zeer terecht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Nitein-Repart »

Bij die 75% zitten ook verborgen kosten zoals doorbetaling tijdens vakanties en feestdagen en het hangt natuurlijk ook af hoe royaal de CAO's zijn met betrekking tot pensioenregelingen en vrije dagen. Al denk ik wel dat een loonsverhoging wordt afgewenteld op de reiziger in vorm van hogere tarieven, aangezien loonkosten de belangrijkste kostenpost is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Suus »

Dan kloppen je gebruikte definities niet. Vakantie- en feestdagen zitten al in het brutoloon. Jij schrijft dat de werkgeverslasten bovenop het brutoloon 75% is en dat is gewoon onjuist, dat is gemiddeld 30%.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door nvdw »

Als de werkgeversbijdrage zo'n struikelblok was, dan werd er al helemaal geen uitzendkracht ingehuurd (want de percentages 'opslag' op dat loon, dus wat feitelijk het deel voor hrtbuitzendbureau is, zijn nog veel hoger). Het pijnpunt van de werkgevers moet dan ergens anders liggen dan bij het bruto uurloon, en dat doet het ook.

Dat er over loonsverhoging gesoebat moet worden is al zo oud als de mensheid. Zelfs al hadden de vervoerders de centen om er tien procent in twee jaar op te gooien, dan gaven ze die zeker niet aan het begin van de onderhandelingen weg.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Durashift »

nvdw schreef:Drie overleggen en de FNV gaat al met staking dreigen? Ik zal wel niks begrijpen van vakbonden maar ik ben dan ook geen lid.
Hoe weet jij dan dat er slechts drie overleggen zijn geweest? Dat haal ik niet uit het artikel.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Stefan »

Maar als je voor een vervoerder werkt, hoor je wel eens iets meer dan dat in een artikel staat. :p
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Durashift »

Erno-BE schreef:Realiseert de FNV niet dat voor de werkgevers bovenop het bruto-uurloon nog een opslag van 75% komt? Voor een bruto-uurloon van €10 betaald de werkgever €17,50, een fors verschil.
Ach ja, die werkgevers hebben het toch zo slecht met personeel. Ze kunnen het beter allemaal zelf gaan doen, denk.

:wink:
Erno-BE schreef: Als je ziet dat veel bedrijven, zoals PostNL en Deliveroo alleen contracten met onderaannemers wil en geen mensen meer in loondienst, m.u.v. mensen die verantwoordelijk zijn voor de coördinatie dan denk ik dat de lonen eerder te hoog zijn dan te laag.
Er zijn best wel loonbetalingen voor werkzaamheden die uit verhouding zijn, op allerlei niveau's.

Maar.. leg mij maar uit hoe zo'n zelfstandige bezorger een € 35,00 per uur (minimaal vereist bedrag om nog een beetje de rekeningen en risico's te behappen) kan 'binnen rijden' met het bezorgen van voedsel. Lijkt mij niet haalbaar.
Erno-BE schreef: Bij het busvervoer zullen, als de eis van de FNV wordt ingewilligd de kosten voor hogere lonen worden doorgerekend aan de klant, m.u.v. hogere prijzen voor buskaartjes. Dat lijkt mij niet wenselijk.
Uh? Mooi toch, geen prijsverhoging van buskaartjes (km.tarief).

m.u.v. = met uitzondering van .. toch?

:D :wink:
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door nvdw »

Durashift schreef:Hoe weet jij dan dat er slechts drie overleggen zijn geweest? Dat haal ik niet uit het artikel.
Zoals Stefan al zei: de andere kant van het verhaal krijg ik als werknemer in het openbaar vervoer ook te horen, namelijk van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer waar mijn werkgever lid van is en die aan de andere kant van de overlegtafel zit.

Overigens staat het ook op de site van FNV zelf te lezen: https://www.fnv.nl/sector-en-cao/alle-s ... ekvervoer/
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Durashift »

^^^. Ok. :pos:
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door wouter15 »

Acties worden steeds waarschijnlijker: https://www.ovpro.nl/personeel/2017/12/ ... ekvervoer/
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door cassie127 »

Het lijkt er op dat Keolis niet akkoord gaat met de gestelde eisen... Ze sturen net een mail waarin ze men alert maken op een mogelijke staking
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door wouter15 »

Zo'n soort bericht kwam ik ook van U-OV tegen. Ze zeggen dat, als er gestaakt word, op 4 januari 2018 geen bussen rijden.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Frank93 »

Klopt dat is hier (CXX Noord-Holland Noord) ook het geval. De FNV merchandise ligt zelfs al klaar.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Chrysa »

Arriva Limburg gaat ook staken, aldus een klasgenoot die daar werkt.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door dennistd »

Aannemelijk overal waar de CAO Openbaar Vervoer van kracht is :wink:
Laatst gewijzigd door dennistd op vr 22 dec 2017, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Vinny »

Suus schreef:Ten eerste klopt dat percentage niet, bovenop een brutoloon zitten hooguit nog zo’n 20 tot 35% extra kosten, dat is ook afhankelijk van de sector en de CAO.

Ten tweede is een erkend probleem door alle partijen dat de lonen al jaren niet stijgen waardoor de economische groei wordt afgeremd: consumentenuitgaven zijn een van de belangrijkste peilers onder onze economie. We zitten bovendien in een tijd van hoogconjunctuur waar er echt wel ruimte is voor meer loon, dus is de vraag van FNV hier wat mij betreft zeer terecht.
Ik denk dat de verwarring ontstaat doordat de termen wat door elkaar heen gebruikt worden, voor reguliere arbeid wordt inderdaad 20-35% gerekend:
https://www.ondernemenmetpersoneel.nl/o ... oneel.html

Personeel werkzaam in de openbaar vervoersector is in principe duurder door zaken als onregelmatigheidstoeslag (zit volgens mij niet verwerkt in de berekening van het uurloon maar wordt er bovenop gedaan) en bovenwettelijke extratjes als meer verlof voor oudere werknemers.

Voor mensen die een modaal of bovenmodaal salaris verdienen geldt dat veel inkomensafhankelijke regelingen die de overheid in het leven geroepen heeft om beleidsmaatregelen voor de lager betaalden wat te verzachten minder of niet meer gelden. Voor het bruto-salaris maakt dat niet uit, maar voor mensen die netto geld overhouden natuurlijk wel. Een bruto-loonsverhoging levert daarom netto vaak bijzonder weinig op.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Suus »

In een ander topic werd geschreven dat een buschauffeur een zeer net modaal inkomen verdient. Dan is de chauffeur al bij het punt waar een stijging van het bruto-inkomen negatief invloed heeft op je netto-inkomen, dat zit bij 32.000 terwijl modaal 35.000 is. Vanaf 33.000 per jaar levert een toename van 1000 euro bruto-loon circa 300 euro netto-loon op.

En als de belastingplannen van Rutte III doorgaan gaat het nettoloon voor iedereen omhoog (maar daarbij ook je uitgaven door de hogere BTW).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Daniel »

cassie127 schreef:Het lijkt er op dat Keolis niet akkoord gaat met de gestelde eisen... Ze sturen net een mail waarin ze men alert maken op een mogelijke staking
Keolis stelt in die mail dat de werkgevers nog in gesprek zijn en er nog helemaal geen eindbod ligt, maar dat de vakbonden er nu al voor hebben gekozen een staking aan te kondigen. Als dat werkelijk zo is vindt ik het wel een wat kromme reden om gelijk te gaan staken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten