Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Lange_Dre »

Suus schreef:Dus omdat één chauffeur onvriendelijk deed mag geen enkele chauffeur staken. Ik vind hem mooi.
Zo ken ik een nog wel een, "dus omdat er een paar gasten chauffeurs overvallen mag er geen enkele passagier meer met contantgeld een kaartje kopen" :roll:

Ik sta overgens wel achter de stakingen, en de nieuwe langere stakingsdreiging. Natuurlijk het is allemaal naar voor de mensen welke afhankelijk zijn van de bus (daar ben ik er zelf een van). Maar voor de chauffeurs is het vervelender, je gaat niet zomaar staken, er worden geen absurde dingen gevraagd. Ruimte voor een plaspauze en de toezegging zwart op wit eisen lijkt me vrij normaal. Minder werkdruk, lijkt mij ook vrijnormaal. Een salaris verhoging, lijkt mij zeker de economie weer aantreft niet heel gek, of hebben de bestuursleden van de ov bedrijven de afgelopen jaren ook nooit een bonus of een paar % erbij gehad?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Western Soldier »

Wordt het niet gewoon weer eens tijd dat de opdrachtgevers met geld over de brug gaan komen? Zit daar niet het grootste deel van de problemen? Namelijk dat opdrachtgevers steeds minder aan de vervoersbedrijven willen betalen en daar zoveel mogelijk lijnen voor willen hebben? Wellicht dat daarin Den Haag ook een rol moet gaan spelen. Gewoon weer meer geld opzij leggen voor het regionale busvervoer.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Aking »

Maar het is toch aan "de markt" om dat op te lossen? -o-
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Z2N »

Uiteindelijk moet de opdrachtgever, in vrijwel al het streekvervoer Provinciale Staten, de juiste prijs betalen voor het OV. Daar wordt bepaald hoeveel OV er is, omdat daar het budget vandaan komt. Gelukkig mogen we daar volgend jaar weer over stemmen, dus als dit langer doorgaat wordt het zeker een item tijdens die verkiezingen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Nitein-Repart »

Dit is de uitslag van de vorige PS-verkiezingen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Provincia ... ingen_2015

Gelukkig heeft geen enkele provincie de VVD, CDA en PVV (de drie partijen die het minst met het OV hebben) de meerderheid, al zit het in sommige provincies er tegen aan en dit drietal in combinatie met de SGP heeft dan wel in Zeeland de meerderheid (toevallig ook de provincie met het minste aanbod).

Het is gewoon afwachten, wat de mensen gaan stemmen. Op dit moment staan linkse partijen er niet zo goed voor en het is afwachten of Forum voor Democratie (ook een partij waarvan ik verwacht dat ze weinig om het OV bekommeren) mee gaat doen en in welke provincies en wat de resultaten worden.

Je hebt mensen die zich totaal niet interesseren dat het gehele OV soms plat ligt en dat mensen dus niet op hun werk/verplichte lessen/tentamens kunnen komen, maar ik hoop wel dat een flink aantal mensen inzien dat meer stakingen in het OV ongewenst zijn en ze dat in de stembus laten merken.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Western Soldier »

Door de marktwerking kom je nu in deze situatie te zitten.Bedrijven willen graag concessies hebben om er te kunnen rijden. Daarvoor krijgen ze geld van de opdrachtgevers. Opdrachtgevers willen zoveel mogelijk diensten voor zo min mogelijk geld. Bedrijven gaan dus zo efficiënt mogelijk willen rijden. De werknemers willen minder werkdruk en meer loon. Dat kost de OV bedrijven meer geld waardoor ze moeten snijden in hun diensten en voldoen daardoor mogelijk niet meer aan de eisen van een consessie, waardoor ze deze eisen niet kunnen accepteren. Natuurlijk is dit niet een onderzocht probleem, maar mijn veronderstelling is dat dit erachter zit. De marktwerking zou je dus iets losser moeten maken.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Mr-W »

Erno-BE schreef:Dit is de uitslag van de vorige PS-verkiezingen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Provincia ... ingen_2015

Gelukkig heeft geen enkele provincie de VVD, CDA en PVV (de drie partijen die het minst met het OV hebben) de meerderheid, al zit het in sommige provincies er tegen aan en dit drietal in combinatie met de SGP heeft dan wel in Zeeland de meerderheid (toevallig ook de provincie met het minste aanbod).

Het is gewoon afwachten, wat de mensen gaan stemmen. Op dit moment staan linkse partijen er niet zo goed voor en het is afwachten of Forum voor Democratie (ook een partij waarvan ik verwacht dat ze weinig om het OV bekommeren) mee gaat doen en in welke provincies en wat de resultaten worden.
Forum voor Democratie heeft op mobiliteitsgebied weinig kennis in huis. Denk zal waarschijnlijk een pro auto koers inzetten, hun achterban is over het algemeen niet zo OV minded.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Nitein-Repart »

DENK zou buiten Noord- en Zuid-Holland weinig potten kunnen breken. Hun aanhang zit vooral in de grote steden. Maar ja, Noord- en Zuid-Holland kennen ook plattelandsgebieden als de Hoekse Waard en de Kop van Noord-Holland.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Jef400 »

De grote steden beperken zich niet meer tot Noord en Zuid-Holland. Aangezien de Brabantstad tegenwoordig ook wel aan de Randstad vast ligt.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Suus »

Aking schreef:Maar het is toch aan "de markt" om dat op te lossen? -o-
En dat is nu precies wat er gebeurt, want met het bestaan van één CAO is er op het gebied van personeel een level playing field gecreëerd: Vervoerders gaan geen betere voorwaarden aan het personeel aanbieden dan de markt voorschrijft, want de markt bepaalt dat de goedkoopste/efficiëntste wint. De vervoerders hebben al heel lang geleden stilletjes bij de vakbonden ingefluisterd dat als ze betere roosters willen, dat ze dat dan maar centraal moeten regelen. Natuurlijk keren de vervoerders zich vervolgens wel in het openbaar tegen zulke plannen, want die zien hun winstmarge verdwijnen met als ze de voorstellen van de chauffeurs moeten gaan betalen. Vooral omdat de opdrachtgevers doen alsof ze geen partij zijn in de kwestie en dus ook geen budgettaire veranderingen gaan doorvoeren. Vervoerders gaan daar niet tegenin, want de eerste vervoerder die zeurt om meer geld wordt afgemaakt door de politiek en het volk (Kop in de Telegraaf: privaat bedrijf wil meer geld van overheid).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door jelmerrr »

Suus schreef:Dus omdat één chauffeur onvriendelijk deed mag geen enkele chauffeur staken. Ik vind hem mooi.
Ik heb nu 3 vd 3 keer een chagerijnige buschauffeur gehad dus ja
En miss een handige uitvinding: vervoerders moeten eens zo'n omroep maken in hun bus net zoals de trein
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door TimoD »

jelmerrr schreef:
Suus schreef:Dus omdat één chauffeur onvriendelijk deed mag geen enkele chauffeur staken. Ik vind hem mooi.
Ik heb nu 3 vd 3 keer een chagerijnige buschauffeur gehad dus ja
En miss een handige uitvinding: vervoerders moeten eens zo'n omroep maken in hun bus net zoals de trein
n=3. Wauw. ;)
Ik weet niet of je reeds iets over steekproeven hebt geleerd. Je zou er voor de aardigheid even naar kunnen kijken, en wellicht je oordeel herzien.

En voor wat je tweede punt betreft: je bedoelt zeker niet de automatische halteafroep die elke busmaatschappij heeft?
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door jelmerrr »

Dan werkt ie nooit als ik in de bus zit (A)
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door wouter15 »

Ik las op de Facebookpagina van U-OV dat de staking 2 dagen is uitgesteld. Weet iemand hier toevallig meer over?
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door TimoD »

U-OV heeft het op haar website nochtans over een aangepaste dienstregeling vanaf maandag en op de website van FNV lees ik ook niets over uitstel... Ik denk dat iemand achter de Facebookpagina iets te snel is geweest. Uit het bericht van U-OV begrijp ik overigens wel dat ze niet een al te hoge stakingsgraad onder de werknemers verwachten, anders heb je het niet over een aangepaste dienstregeling (maar over uitval).
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Hendrik »

Staking is uitgesteld tot woensdag:
https://www.ad.nl/economie/landelijke-s ... ~a90a64fb/
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door WALUIGI96 »

ik ben er maar wat blij mee, precies de dagen die ik nodig heb voor mijn afstuderen
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Daan76 »

Lange_Dre schreef:
Suus schreef:Dus omdat één chauffeur onvriendelijk deed mag geen enkele chauffeur staken. Ik vind hem mooi.
Zo ken ik een nog wel een, "dus omdat er een paar gasten chauffeurs overvallen mag er geen enkele passagier meer met contantgeld een kaartje kopen" :roll:
Je vergelijkt appels met peren.
Bij een overval komt die bus stil te staan, hulptroepen vanuit het bedrijf en van de politie moeten erbij komen, getuigen gehoord, chauffeur en/of passagiers mogelijk getraumatiseerd, mogelijk moet er zelfs nog een item gemaakt worden voor Opsporing Verzocht of een regionale variant hiervan om de dader te traceren....
Een onvriendelijke chauffeur tegenkomen is vervelend maar kost de samenleving verder geen tijd, geld en er hoeft ook geen slachtofferhulp of iets van dien aard bij te komen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door regenmaker »

Ook niet als deze onvriendelijke chauffeur je er op de snelweg uitzet en je maar over de vluchtstrook moet gaan lopen. (A)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Daan76 »

Gezien betreffende "slachtoffers" meer bezig waren met filmpjes maken van hun voettocht en verhaaltjes de media inslingeren die slechts deels waarheid bleken... mwah.... :wink:
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Jonkervoort »

Dat de betreffende personen zich niet goed bewust waren van het aanwezige gevaar betekent natuurlijk geenszins dat dat gevaar er niet is, if anything maakt dat het gevaar groter.

Maar even terug naar de stakingen: het feit dat geen einddatum aangekondigd is, maakt dat het vrijwel onmogelijk is om er als reiziger rekening mee te houden. Dan vind ik die actie van de Franse bonden op het spoor een stuk klantvriendelijker: iedere van iedere vijf dagen twee dagen staken. Op die manier zorgt het wel voor overlast, maar zet je mensen niet volledig vast.

Verder snap ik ook niet echt waarom zo'n radicale actie nu nodig was. De vervoerders zijn al enorm opgeschoven (was ook wel nodig), en er zijn net bemiddelaars benoemd. Ik heb niet zo gek veel sympathie voor de vervoerders, maar dat ze hier verbaasd over zijn begrijp ik ook nog wel. Het zou ook nog contraproductief kunnen werken: bij de stakingen in het onderwijs zag je de publieke steun langzaam wegebben. De vervoerders zouden erop kunnen gokken dat hun huidige voorstel genoeg is om de verkopen aan de reiziger, en hopen dat de publieke opinie omslaat in hun voordeel.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door lijntaxi »

Hendrik schreef:Staking is uitgesteld tot woensdag:
https://www.ad.nl/economie/landelijke-s ... ~a90a64fb/
Ik ben voor de dinsdag 26 juni blij dat de staking is uitgesteld. Ik had op die dag meerdere bijeenkomsten, die ik alleen maar met de bus kon bereiken.
Voor maandag 25 juni minder blij. Ik had me zo verheugd om die dag thuis te werken. Aangezien ze niet staken, verwacht mijn werkgever, dat ik met de bus naar het werk kom.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door zone2000 »

Streekvervoer vanaf woensdag plat
17 min geleden in BINNENLAND


DEN HAAG - Het landelijke streekvervoer gaat vanaf woensdag plat. Volgens vakbond CNV is de bemiddelingspoging voor een nieuwe cao in het openbaar vervoer mislukt.

„Dat betekent dat we onze leden bij de vervoersbedrijven oproepen om vanaf woensdagochtend het werk voor 72 uur neer te leggen. Helaas, we hadden het graag anders gezien”, zegt onderhandelaar Jean-Marie Severijns van CNV Vakmensen.

Maandag zouden de bonden ook al gaan staken, maar die actie werd toen twee dagen uitgesteld om bemiddelaars volgens de bonden meer tijd te geven tot een oplossing te komen. „We hebben nu een terugkoppeling gekregen van de bemiddelaars. De uitkomst is een koude douche. Er is nog geen licht aan het einde van de tunnel. De werkgevers weten van geen wijken; er blijkt geen enkele verbetering mogelijk. Dat betekent dat we vanaf woensdag volop in actie gaan.”
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2215188 ... nsdag-plat
dat is een flinke tegenvaller.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Aking »

Kan iemand hier "streekvervoer" in deze context duiden?

Is dat alles behalve het GVB, RET en HTM, of vallen de verschillende stadsdiensten van streekvervoerders (of zoals hier van U-OV) daar ook buiten?
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Somoht »

effectief rijden alle streekvervoerders met nog wat stads CAO's zoals U-OV een beperkte dienstregeling (in de trant van 2-3 lijnen). Niet alle streekvervoerders staken compleet: Keolis/AllGo rijdt 2 lijnen ondanks streek CAO.

Om het makkelijker te maken: RET heeft overigens nog een aantal streek cao chauffers die *wel* staken
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten