Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Hainje »

Ach de laatste grote staking was in 2008, de hele grote daarvoor ergens in 1995. Het is misschien geen goede reclame, maar aan de andere kant, met een gemiddelde van één keer in de 7 á 8 jaar mogen we echt niet klagen.

*Denkt ondertussen aan de beroepsstakers in België en Frankrijk.*
🍉
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door OV Hoekschewaard »

Connexxion verstuurd op dit moment brieven naar haar personeel waarin staat dat de stakende chauffeurs die morgen alleen tijdens de spitstijden willen rijden niet welkom zijn op de stalling en niet uitbetaald krijgen, ook al rijden de stakers alleen in de spits. Dus deze iets vriendelijker vorm van staken wordt door Connexxion zelf om zeep geholpen. Walgelijk bedrijf. :neg:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Daniel »

De walgelijke organisaties zijn hier toch echt de vakbonden die überhaupt niet de moeite doen om met de werkgevers in gesprek te gaan en ook nog verwachten dat de chauffeurs voor de uren buiten de spits gewoon betaald krijgen.
Ik ben zelf absoluut geen fan van de werkwijze van Connexxion in de exploitatie van OV, maar deze reactie is toch echt iets wat de bonden over zichzelf afgroepen hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door OV Hoekschewaard »

Connexxion wilt de uren die de stakers morgen wel rijden niet uitbetalen. Dus dat er morgen tijdens de spits veel bussen binnen blijven heb je aan Connexxion te danken. Ik ga morgen echt niet uit rijden in de spits met de wetenschap dat ik voor die uurtje niet betaald krijg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Daniel »

Je krijgt anders gewoon een volledige stakingsvergoeding, zo schrijft FNV zelf al. Niet zo gek dan toch dat de werkgever je niet dubbel gaat betalen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door OV Hoekschewaard »

Dat is wel gek want een werkgever hoort gewoon uit te betalen als je werkzaamheden voor hem verricht. Ook al zijn het maar een paar uurtjes in de spits.
Djeez
Berichten: 51
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 09:53

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Djeez »

Heb zo'n idee dat als de stakingspot van de vakbonden leeg is, het snel over is met de stakingen... Nederlanders willen zelf puntje bij paaltje niet betalen om te staken.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door bys1 »

OV Hoekschewaard schreef:Connexxion wilt de uren die de stakers morgen wel rijden niet uitbetalen. Dus dat er morgen tijdens de spits veel bussen binnen blijven heb je aan Connexxion te danken. Ik ga morgen echt niet uit rijden in de spits met de wetenschap dat ik voor die uurtje niet betaald krijg.
Of jij staakt gewoon niet.. zijn we direct van het gezeik af.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door TomSteyl »

Ik vond het berichtje van Voor Beter OV en Treinreiziger.nl van 25 juni jl. ook wel erg typerend hoe het FNV werkt en duidelijk de zaak manipuleert en frustreert. Gek genoeg is dit door de media amper overgenomen (wat van mij best gemogen had).

http://voorbeterov.nl/tram-bus-metro
https://www.treinreiziger.nl/ov-staking ... -gevolgen/

Ik hoor van diverse werkwillige chauffeurs dat zij juist complimenten van reizigers krijgen dat ze niet de reizigers in de kou laten staan.

Eerlijk gezegd denk ik dat de werkgevers weinig tot een stap vooruit te bewegen zijn, vanwege de recente aanschaf van al die ticketboxen en daarmee de chauffeurs en de vakbonden heel wat tegemoet zijn gekomen, al ben ik persoonlijk van mening dat dit een erg overtrokken actie is geweest voor, zoals o.a. Arriva dat zelf noemt "aanleiding van een aantal overvallen sinds medio 2016 in regio Brabant".
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door zone2000 »

Eerlijk gezegd denk ik dat de werkgevers weinig tot een stap vooruit te bewegen zijn, vanwege de recente aanschaf van al die ticketboxen en daarmee de chauffeurs en de vakbonden heel wat tegemoet zijn gekomen
dat is gewoon met je tijd meegaan.

Voor beter Ov verkondigd een eenzijdig verhaaltje.
Voorzitter Rikus Spithorst: "Van een bouwvakker wordt verwacht dat hij spierballen heeft, van een fotomodel wordt een zekere charme verwacht. Van een buschauffeur mag worden verwacht dat hij geen zwakke blaas heeft. In het algemeen zit een chauffeur niet langer dan pakweg twee uur op de bus, een periode die een gezond persoon ophoudtechnisch zou moeten kunnen volhouden. Wellicht kunnen chauffeurs bij een medische (her)keuring aan een bijzonder soort van blaastest worden onderworpen."

Het zonder aankondiging neerleggen van het werk is een schoffering van de reiziger, en dient daarom niet zonder gevolgen te blijven. Salarisinhouding is dan nog een licht middel; naar het oordeel van Voor Beter OV zou een wilde staking moeten worden opgevat als werkweigering, en dienen te leiden tot ontslag op staande voet.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Mr-W »

zone2000 schreef:
Eerlijk gezegd denk ik dat de werkgevers weinig tot een stap vooruit te bewegen zijn, vanwege de recente aanschaf van al die ticketboxen en daarmee de chauffeurs en de vakbonden heel wat tegemoet zijn gekomen
dat is gewoon met je tijd meegaan.
De vakbond heeft gewoon geluk dat de wetgeving contant geld niet verplicht stelt, met de tijd meegaan was het aanbieden van verschillende betaalmethodes.
TomSteyl schreef:Eerlijk gezegd denk ik dat de werkgevers weinig tot een stap vooruit te bewegen zijn, vanwege de recente aanschaf van al die ticketboxen en daarmee de chauffeurs en de vakbonden heel wat tegemoet zijn gekomen
Arriva is de slechtste werkgever nog niet.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Durashift »

OV Hoekschewaard schreef:Connexxion wilt de uren die de stakers morgen wel rijden niet uitbetalen. Dus dat er morgen tijdens de spits veel bussen binnen blijven heb je aan Connexxion te danken. Ik ga morgen echt niet uit rijden in de spits met de wetenschap dat ik voor die uurtje niet betaald krijg.
Ik las op omroep Gelderland een iets andere lezing / uitspraak van de vakbond:
(..)Het is nog maar de vraag of er maandag overal bussen rijden tijdens de spits. Volgens FNV-vakbondsbestuurder Lutz Kressin worden chauffeurs door de werkgever onder druk gezet.

'De chauffeurs hebben dit weekend een brief gekregen waarin staat dat ze maandagochtend, als ze de bus ophalen, moeten tekenen dat ze de hele dienst uitrijden. Dat zou betekenen dat ze ook na de spits door moeten rijden', legt Kressin uit.

De vakbonden willen vanaf maandag wél in de spits rijden en buiten de spitsuren het busvervoer stilleggen. Het is de vraag of chauffeurs het formulier tekenen en dus de hele dag rijden, want als ze dat niet doen worden ze gekort op hun salaris.(..)

Bron: https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... its-rijden
Daniel schreef:Je krijgt anders gewoon een volledige stakingsvergoeding, zo schrijft FNV zelf al. Niet zo gek dan toch dat de werkgever je niet dubbel gaat betalen?
Stakingsvergoeding is niet 100% gelijk aan het loon. Ik dacht dat het 70% was. Denk dat de FNV dat percentage bedoelt met 'volledig'. Over de (spits) uren dat er wel gereden wordt, zal er geen stakingsvergoeding uitgekeerd worden, lijkt mij.
bys1 schreef:Of jij staakt gewoon niet. (..)
Ehm.. dat bepaal jij (gelukkig) toch niet?
:x
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Frank93 »

De treinen van Arriva in Limburg gaan morgen weer de normale diensten rijden.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door zone2000 »

lees nu op fb dat het spitsstaken niet doorgaat na de brief een vervoerder, maar dat er de hele dag gestaakt wordt.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Tristan »

Je weet dat Facebook een bron van fakenews is?
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Suus »

Ik verwacht bij concessies van Connexxion/Hermes niet dat er morgen in de spits veel wordt gereden na de brief van Schmeink van zaterdag jongstleden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
NintendoC
Berichten: 417
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door NintendoC »

Suus schreef:Ik verwacht bij concessies van Connexxion/Hermes niet dat er morgen in de spits veel wordt gereden na de brief van Schmeink van zaterdag jongstleden.
Het zou wel raar zijn als reizigers door de vakbonden geïnformeerd worden dat alles tijdens de spits rijdt. Ben wel benieuwd naar de brief van Schmeink, iemand die een kopietje wil plaatsen? :D
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door dylanwild94 »

gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door ODRAIL »

Is er ook een linkje voor de mensen die geen facebook hebben?
NintendoC
Berichten: 417
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door NintendoC »

Ik krijg helaas na het inloggen een foutmelding dat de pagina niet bestaat -o-
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Daniel »

Suus schreef:Ik verwacht bij concessies van Connexxion/Hermes niet dat er morgen in de spits veel wordt gereden na de brief van Schmeink van zaterdag jongstleden.
Dat schijnt een algemener uitgestuurde brief te zijn. Al lijken er ook wel wat vervoerders onjuist geïnformeerd over hoe ze nu werkelijk willen gaan staken, want Qbuzz stelt bv. dat stakers geen bus mee krijgen omdat het oneigenlijk gebruik van bedrijfsmiddelen zou zijn om een bus halverwege de dag ergens achter te laten. Echter schreef FNV juist in hun brief dat het de bedoeling was dat de bussen weer terug naar de stalling gaan na de spits.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Suus »

Arriva beweert dat ze chauffeurs die ook maar een beetje willen rijden niet gaan tegenhouden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door htm_tram »

.
Laatst gewijzigd door htm_tram op ma 02 jul 2018, 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Suus »

Ik heb een screenshot van de brief:

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door OV Hoekschewaard »

Connexxion vind het voor de reiziger niet betrouwbaar als er morgen alleen tussen 6:00 en 10:00 en tussen 15:00 en 19:00 gereden word. Ze sturen morgen liever alleen de werkwillige de weg op want dat is betrouwbader. :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten