Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 12506
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor Geert » do 04 jan 2018, 01:46

KM46 schreef:
Suus schreef:Volgens de verhalen wil Arriva geld zien voor toegang tot de pauzeruimte. Arriva heeft daar de hele boel laten opknappen het afgelopen jaar, dus ergens snap ik het wel.

Nee Suus ... Arriva zelf heeft de pauzeruimte niet zelf laten opknappen. Dat heeft de Goudse Verzekering (de eigenaar van het pand) laten doen.

En Arriva betaalt geen huur?

wouter15
Berichten: 1067
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor wouter15 » do 04 jan 2018, 07:04

Tussen Amf en Ed rijden er tot 12:00 geen treinen. Weet iemand waarom? Staken ze daar niet de hele dag?

Dit geldt ook voor de bussen van Syntus Utrecht en U-OV. Er is toch een staking van 24 uur?

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 8446
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor webguy » do 04 jan 2018, 08:16

Geert schreef:En Arriva betaalt geen huur?

Volgens mij draaien we in cirkeltjes hier :) Je kan dat natuurlijk oplossen door iedereen te laten betalen en de wcs 'onafhankelijk' te maken (laat ze uitbaten door Sodexo, klaar). Ik denk dat het in dit voorbeeld voor Arriva daardoor ook duurder wordt. Andere optie is als de provincie of concessieautoriteit dit als 'wegbeheerder' zelf oppakt om naast fatsoenlijke bushaltes ook pauzefaciliteiten te ontwikkelen en tegen kostprijs verhuren.
Er zijn wel meer voorbeelden waar vervoerders elkaar (en vooral de chauffeurs) het leven zuur maken.

Gebruikersavatar
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor nsimmelink94 » do 04 jan 2018, 08:39

Vanochtend de berichtgeving van de NOS gevolgd en die maakten er speciale vermelding van dat Arriva niet staakt in de Achterhoek omdat daar een afwijkende CAO van toepassing is. Nou vraag ik mij dan af waar concreet de verschillen zitten t.o.v. de landelijke CAO OV. Iemand hier die daar licht op kan laten schijnen?

Zonnig
Berichten: 490
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor Zonnig » do 04 jan 2018, 09:14

Hoe jaag je de klant de (dure) bus uit!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41376
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor Suus » do 04 jan 2018, 09:15

Praktisch het enige wat rijdt aan streekvervoer is de Achterhoek, buurtbussen en een gedeelte van de streeklijnen van de RET.

Het is wel duidelijk in welke regio’s veel buurtbussen rijden: in Zeeland, Noord-Holland Noord en Zuid-Oost Brabant is het minder leeg op de kaart dan elders.
Rame à l'approche

PatrickM
Berichten: 1600
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Bruinisse (Zeeland)

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor PatrickM » do 04 jan 2018, 09:21

Van Oeveren in Zeeland rijdt ook uit: op het moment rijden er minstens 2 op lijn 395 (Rotterdam-Z’zee). De 133 lijkt de stalling niet af te kunnen want die staat stil aldaar. Ik heb dus het vermoeden dat ze een bus voor het hek hebben gezet, want de Schouwse buurtbusjes staan er ook en die rijden ook niet.
06-03-2017: Trein: 2185,3 km
23-01-2017: Bus: 255,0 km · Metro: 1,6 km · Tram: 0,0 km · Boot: 0,5 km · OV-fiets 34,2 km

Zonnig
Berichten: 490
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor Zonnig » do 04 jan 2018, 09:32

Ik ben van mening dat stakers hun mening niet mogen opdringen aan werkwilligen.
Als uitgangen van garage's geblokkeerd worden, zodat mensen die principieel tegen staken zijn niet kunnen werken, dan is ingrijpen door het bevoegd gezag noodzakelijk.

En ik hoorde vanmorgen dat men niet wil staken????
Men vindt dat men moet staken.

Er MOET in dit land maar één ding en dat is Belasting betalen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41376
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor Suus » do 04 jan 2018, 09:34

Kampvuurtje voor het hek is ook nog een optie. Blijven de chauffeurs ook warm ;-)
Rame à l'approche

PatrickM
Berichten: 1600
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Bruinisse (Zeeland)

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor PatrickM » do 04 jan 2018, 09:39

Één van de schouwse buurtbusjes lijkt nu toch te rijden. Die bus die er net stond is ook bij ovzoeker verdwenen, dus ze zullen wel uit kunnen rijden op de een of andere manier.
06-03-2017: Trein: 2185,3 km
23-01-2017: Bus: 255,0 km · Metro: 1,6 km · Tram: 0,0 km · Boot: 0,5 km · OV-fiets 34,2 km

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2885
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor Mr-W » do 04 jan 2018, 09:45

Z2N schreef:In vergelijking met andere landen hebben chauffeurs hier al slechte arbeidsvoorwaarden
Welke andere landen?
PatrickM schreef:Van Oeveren in Zeeland rijdt ook uit: op het moment rijden er minstens 2 op lijn 395 (Rotterdam-Z’zee). De 133 lijkt de stalling niet af te kunnen want die staat stil aldaar. Ik heb dus het vermoeden dat ze een bus voor het hek hebben gezet, want de Schouwse buurtbusjes staan er ook en die rijden ook niet.

Dan moet er worden ingegrepen door de autoriteiten, de voertuigen van Van Oeveren worden ook gebruikt voor touringcarwerk.

intercity02
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 06 okt 2017, 20:32

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor intercity02 » do 04 jan 2018, 10:03

Volgens 9292 rijdt alles hier in het DAV-gebied nog gewoon, maar op ovzoeker.nl zijn slechts een paar buurtbusjes (702,704, 705, 717) en wat streeklijnen die met taxibusjes rijden (21, 73, 75, 77) te zien :-?
999 Sorry, buiten dienst

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41376
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor Suus » do 04 jan 2018, 10:15

Volgens 9292 rijden alleen de treinen van Arriva in Zuid-Holland.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 907
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor Statler Rail » do 04 jan 2018, 10:41

In de besloten busvervoer CAO is het 4,5 uur rijden, dan 45 minuten pauze en dan weer 4,5 uur rijden. Niks elk uur een plaspauze. Waarbij het aantal gewerkte uren ook nog eens maar voor 5/6e deel wordt uitgekeerd, in verband met die pauzes. Als je dat zo bekijkt hebben de OV-chauffeurs een goudomrande CAO.

dennistd
Berichten: 3425
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor dennistd » do 04 jan 2018, 12:23

nsimmelink94 schreef:Vanochtend de berichtgeving van de NOS gevolgd en die maakten er speciale vermelding van dat Arriva niet staakt in de Achterhoek omdat daar een afwijkende CAO van toepassing is. Nou vraag ik mij dan af waar concreet de verschillen zitten t.o.v. de landelijke CAO OV. Iemand hier die daar licht op kan laten schijnen?

In de Achterhoek rijden ze onder CAO Multimodaal. Van oorsprong ook daarvoor bedacht denk ik, omdat machinisten ook buschauffeurs zijn en andersom. Aannemelijk zal heel Syntus vroeger die CAO hebben gehad, en met een concessieovergang gaat de CAO gewoon mee voor de betreffende medewerkers.

De CAO Multimodaal heeft geen staking: het draait alleen om de onderhandelingen van de CAO OV die volgens de bonden vast zit. In Twente heeft een deel van de medewerkers (het oude Syntus) MM en het gros heeft OV. Omdat OV staakt zouden er dan heel onregelmatig bussen rijden, waardoor besloten is dat MM ook niet rijdt op de bus. De trein rijdt wel gewoon op ZHO. Op Zwenzwoka rijdt de trein ook, hoewel dit OV is. Daar zijn nauwelijks stakers, omdat ze allemaal net aan het werk zijn.

Overigens las ik op Twitter dan Arriva niet verder rijdt dan Haaksbergen met 73/74.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2362
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor marvinkok » do 04 jan 2018, 12:32

En op de lijnen 27/29 bijvoorbeeld niet verder dan Doesburg..
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel

Durashift
Berichten: 3777
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor Durashift » do 04 jan 2018, 12:33

Geert schreef:
KM46 schreef:
Suus schreef:Volgens de verhalen wil Arriva geld zien voor toegang tot de pauzeruimte. Arriva heeft daar de hele boel laten opknappen het afgelopen jaar, dus ergens snap ik het wel.

Nee Suus ... Arriva zelf heeft de pauzeruimte niet zelf laten opknappen. Dat heeft de Goudse Verzekering (de eigenaar van het pand) laten doen.

En Arriva betaalt geen huur?


Zakelijke huurprijzen zijn vaak op basis van casco m2 en wellicht een service vergoeding voor gebruik van gezamenlijke ruimten.

Dat een toiletverbouwing / kantine upgrade geld kost, klopt.
Op de locatie waar ik werk is afgelopen najaar de toiletgroep ook vernieuwd. (op het installeren van zeepdispensers na dan.. dat is een armetierig los flesje :roll: ) maar ik heb daar geen salaris voor hoeven in te leveren.. :wink:


~~~~~~~~
Logica van Connexxion:

Buurtbussen en Breng Flex rijden wel

De buurtbussen en het flexvervoer van Breng/Connexxion rijden ook. 'Het kan wel zijn dat je met het flexvervoer naar een knooppunt wordt gebracht en dat daar vervolgens geen bussen verder rijden', zegt Connexxion daarover.

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... -12-00-uur


:)

Zonnig schreef: (..)

Er MOET in dit land maar één ding en dat is Belasting betalen.


Oh... dát alleen maar? Ik mag dadelijk dus best een brood bij de winkel pakken en zonder betalen de deur uit lopen.. want ik mag mij dan even niet aan de betreffende regelgeving houden. :?:

:) :wink:


~~~~~~~
Ik heb net even de beelden bekeken.. op Utrecht busstation zag ik tenminste wat mensen actief op het platform staan..

In Tilburg zag ik ze alleen maar aan de koffietafel zitten en best wel schik hebben.. lijkt mij niet het juiste beeld wat het de reiziger geeft.. ('beetje koffie drinken i.p.v. de dienstregeling uitvoeren).

Suus schreef:Kampvuurtje voor het hek is ook nog een optie. Blijven de chauffeurs ook warm ;-)


Ja, dat geeft wel meer een 'actie - urgentie' gevoel. Doet men in Frankrijk / België tenminste wel. :?

Statler Rail schreef:In de besloten busvervoer CAO is het 4,5 uur rijden, dan 45 minuten pauze en dan weer 4,5 uur rijden. Niks elk uur een plaspauze. Waarbij het aantal gewerkte uren ook nog eens maar voor 5/6e deel wordt uitgekeerd, in verband met die pauzes. Als je dat zo bekijkt hebben de OV-chauffeurs een goudomrande CAO.



Ja... maar eh.. in het besloten vervoer kán je zomaar een dag(deel) op de parking van, bijvoorbeeld, de Efteling staan wachten totdat de gasten uitgespeeld zijn.... Kan je genoeg keren plassen, slapen, eten, ouwehoeren.

:wink:
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 04 jan 2018, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: drie posts samengevoegd

Gebruikersavatar
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor nsimmelink94 » do 04 jan 2018, 12:48

dennistd schreef:De CAO Multimodaal heeft geen staking: het draait alleen om de onderhandelingen van de CAO OV die volgens de bonden vast zit. In Twente heeft een deel van de medewerkers (het oude Syntus) MM en het gros heeft OV. Omdat OV staakt zouden er dan heel onregelmatig bussen rijden, waardoor besloten is dat MM ook niet rijdt op de bus. De trein rijdt wel gewoon op ZHO. Op Zwenzwoka rijdt de trein ook, hoewel dit OV is. Daar zijn nauwelijks stakers, omdat ze allemaal net aan het werk zijn.

Overigens las ik op Twitter dan Arriva niet verder rijdt dan Haaksbergen met 73/74.


Ah, duidelijk! Ergens wel een logische keuze inderdaad dat er destijds voor multimodaal gekozen is. Mijns inziens zou het logisch zijn dat alle chauffeurs die tevens machinist zijn daaronder zouden komen te vallen. Maar goed, dat is mijn optiek en niet relevant voor de verdere kwestie :)

lijntaxi
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor lijntaxi » do 04 jan 2018, 12:49

Statler Rail schreef:In de besloten busvervoer CAO is het 4,5 uur rijden, dan 45 minuten pauze en dan weer 4,5 uur rijden. Niks elk uur een plaspauze. Waarbij het aantal gewerkte uren ook nog eens maar voor 5/6e deel wordt uitgekeerd, in verband met die pauzes. Als je dat zo bekijkt hebben de OV-chauffeurs een goudomrande CAO.



CAO - openbaar 2016 - 2017 letterlijke tekst
https://cdn.salaris-informatie.nl/images/stories/CAO/openbaar_vervoer/cao-openbaar-vervoer-2016-2017.pdf
HOOFDSTUK III: WERKTIJDEN
Artikel 19 (dienstregeling/dienstrooster/werktijdregeling)

6. Pauzeregeling voor rijdend personeel
a) In elke dienst of dienstdeel met een arbeidstijd
langer dan 4 uur wordt tenminste een pauze van 15 minuten of meer ingebouwd die op een redelijk tijdstip in de dienst kan worden genoten.
In elke dienst of dienstdeel met een arbeidstijd langer dan 5,5 uur wordt een pauze van 30 minuten aaneengesloten
opgenomen, eventueel op te splitsen in twee maal 15 minuten.
Pauzes zullen daar waar mogelijk op een evenwichtige wijze binnen de arbeidstijd van de dienst of het dienstdeel worden ingebouwd c.q. verdeeld. Wanneer hier niet in voldoende mate aan wordt voldaan, kan dit een reden zijn voor de (lokale) medezeggenschap om de goedkeuring aan een dienst
of het dienstrooster te onthouden. Er dient te worden gestreefd om pauzes niet in het eerste of laatste kwart van een dienst te plannen.
b) De onder a bedoelde pauzes zijn netto pauzes, waarbij dus niet zijn opgenomen halterings - en/of afhandelingstijd en conform lokale afspraken looptijd
en buswisseltijd.
c) Op de plaats waar de pauzes worden genoten, dient een voorziening te zijn bestaande uit een verwarmde ruimte met meubilair, koffievoorziening
en toilet.
7. In bijlage 11 zijn richtlijnen en een tijdschema opgenomen voor de opzet van dienstroosters.


Ik interpreteer 6a als volgt:
8.00 - 12.10 dienst (waarvan een kwartier pauze)
8.00 - 9.00 (in deze tijd geen pauze)
9.00 - 11.00 (in deze tijd is het flexibel te bepalen, wanneer de pauze valt)
11.00 - 12.00 (in de zijd gen pauze)

Dus 4 achter elkaar achter het stuur zitten, kan volgens de regels van de CAO van 2016-2017 niet.
Het is hooguit twee uur en drie kwartier rijden en dan een kwartier pauze.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 4459
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor isadora » do 04 jan 2018, 12:52

Kun je in die CAO ook vinden hoe veel tijd een chauffeur, bij pak hem beet een beetje hobbyclub als Syntus, uit mag trekken voor een inkoopstop bij de plaatselijke drogist?
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

lijntaxi
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor lijntaxi » do 04 jan 2018, 12:54

Wubbo schreef:Marktwerking heeft de afbraak niet veroorzaakt. De vermindering van de subsidie wel.

Maar het blijft natuurlijk te zot voor woorden dat het kennelijk nodig is om te sturen op de aanwezigheid (of bereikbaarheid) van toiletvoorzieningen. Ik vind daar ook wel een verantwoordelijkheid van de concessieverlener in zitten: op logische plekken aanwezig hebben van pauzevoorzieningen. Rondom het station van Gouda zitten tientallen toiletten, dat moet toch te organiseren zijn.


Die bezuinigingen op al die loketten en verkooppunten beginnen nu al op te breken in het openbaar vervoer. Waarom gewoon niet op sommige plekken de oude loketten herstellen met voldoende wc'ees voor de chauffeurs. Worden de passagiers ook ten minste wijzer van.

Durashift
Berichten: 3777
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor Durashift » do 04 jan 2018, 12:57

^ gelijk aan pauze tijd. Pauze tijd = tijd waarover de werknemer vrijelijk kan beschikken.

Dus, als voorbeeld.. een Syntus chauffeur op Amersfoort zou, vanaf de buffer, even verder door kunnen lopen en ff verderop bij de Etos naar binnen wandelen.. Als het rustig is.. blijft er misschien wel tijd over voor een plasje.

:)

Flippylosaurus
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 15 feb 2017, 18:39

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor Flippylosaurus » do 04 jan 2018, 13:07

Afbeelding

Zal waarschijnlijk al bekend zijn. Vestigingen van Arriva die wel/niet staken

nv_busfreak
Berichten: 82
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor nv_busfreak » do 04 jan 2018, 13:27

PatrickM schreef:Van Oeveren in Zeeland rijdt ook uit: op het moment rijden er minstens 2 op lijn 395 (Rotterdam-Z’zee). De 133 lijkt de stalling niet af te kunnen want die staat stil aldaar. Ik heb dus het vermoeden dat ze een bus voor het hek hebben gezet, want de Schouwse buurtbusjes staan er ook en die rijden ook niet.

Dat zijn grote broodrovers, de Kupers, TCR, Van Oeveren van deze wereld.

Littlebusdriver
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor Littlebusdriver » do 04 jan 2018, 13:34

Van Oeveren rijdt al een jaar of 50 samen met ZWN, Connexxion de concessie. Dat is toen zo afgesproken voor de duur van 100 jaar. Verdiep je even in de geschiedenis voordat je zulke dingen roept.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten