Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10081
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor Hainje » vr 22 dec 2017, 21:12

Retoriek denk ik. Zijn de vakbonden ook niet vies van geloof ik.
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 4715
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor Ronaldussen » vr 22 dec 2017, 21:14

Je weet niet hoe de gesprekken lopen. Als het heel stroperig gaat, kan een staking (of concrete dreiging daarvan) net ff dat zetje geven voor een vlotter gesprek en een goede uitkomst.
*Kabbel kabbel*

KM46
Berichten: 12538
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor KM46 » vr 22 dec 2017, 21:20

Sommige bonden grijpen maar al te graag naar het middel staken :shock: :? :wink: .

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41436
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor Suus » vr 22 dec 2017, 21:33

De RET heeft vorige week een CAO voor 2,5 jaar afgesloten met in totaal 6,5% loonsverhoging. Ook de NS heeft een nieuwe CAO voor 2,5 jaar met 5,8% loonsverhoging. Er is echt wel ruimte voor een loonsverhoging.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 8451
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor webguy » vr 22 dec 2017, 22:20

Je snapt zelf dat dat zo'n vast zo'n beetje in de buurt komt van de marge is van de commerciële partijen?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7547
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor Z2N » vr 22 dec 2017, 23:29

In dat geval zijn er twee opties: de tarieven verhogen met enkele procenten (in lijn met de hogere lonen in de arbeidsmarkt) of de subsidie verhogen (wat mogelijk wordt door het huidige begrotingsoverschot). Want om nou lijnen te schrappen om een inflatiecorrectie voor de chauffeurslonen door te kunnen voeren is niet te verdedigen. (A)

Overigens ben ik het wel eens met de acties van de chauffeurs, zeker omtrent de eisen rond (plas)pauzes. Een chauffeur die urenlang niet naar de wc kan is niet echt bevordelijk voor de veiligheid van de reizigers... :')
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

Pim-AllianceB95
Berichten: 967
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » za 23 dec 2017, 02:05

Al vraag ik me af of er echt geen gelegenheid is om te plassen gedurende vier uur, of dat dat slechts bij hoge nood +2 oplevert. Nog meer vraag ik me af waarom dat nu opeens een probleem is: die maximale rijblokken zijn al tijden zo lang en waren daarvoor zelfs 4,5 uur.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10081
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor Hainje » za 23 dec 2017, 02:22

Ze hebben het over plassen, maar poepen moet ook wel eens en dat redt niet iedereen altijd in 2 minuten.
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 4485
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor isadora » za 23 dec 2017, 08:55

Als je zo graag wil staken, ga lekker in België wonen.
Schijnt ook nog eens een belastingparadijs te zijn.
En goed bier.
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5617
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor Chrysa » za 23 dec 2017, 13:39

In België? Daar werd gestaakt omdat ze tot wel 7 uur lang zonder plaspauze moesten rijden. Jullie zijn verwend met je 4 uur! :twisted: :twisted: :twisted:

Een paar plaspauzes lijkt me niet zo'n probleem om te regelen lijkt mij, zeker omdat je weet dat de chauffeurs waarschijnlijk toch gewoon de bus stil zetten wanneer ze nodig moeten.

huibf
Berichten: 3389
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor huibf » za 23 dec 2017, 15:00

isadora schreef:Als je zo graag wil staken, ga lekker in België wonen.
Schijnt ook nog eens een belastingparadijs te zijn.
En goed bier.


Belastingparadijs. Nou dat valt wel mee. De gewone werkende man betaald in Belgie in totaal veel meer belastingen.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10081
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor Hainje » za 23 dec 2017, 15:13

Belastingparadijzen voor burgers bestaan niet geloof ik. Die trucjes bestaan alleen voor grote bedrijven.
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

en-es
Berichten: 1202
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor en-es » za 23 dec 2017, 15:59

Toch schijnen veel rijke Nederlanders naar Belgie te verhuizen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41436
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor Suus » za 23 dec 2017, 16:13

België heeft geen vermogensbelasting. Nederland vanaf 30.000 euro.
Rame à l'approche

Speedmaster
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor Speedmaster » za 23 dec 2017, 17:20

Je kan dan wel zeggen dat een plaspauze te regelen is ten kostte van +2, wat even vergeten wordt is dan wel dat de faciliteiten er moeten zijn. Plassen in de vrije buitenlucht mag alleen buiten de bebouwde kom, los van het feit dat de dames dus echt een probleem hebben. Kijk even naar je eigen werksituatie en bedenk waar je in de omgeving van je werkplek je behoeft kan doen zonder genoemde faciliteiten.

De werkgevers bezuinigen aan alle kanten en een leuk voorbeeld daarin is bijvoorbeeld lijn 107 met eindpunt Gouda. de chauffeurs van die lijn hebben circa 4 minuten op Gouda CS maar er is geen pauze locatie. En ja, als je zegt die is er wel, dat klopt, Arriva heeft op Gouda een pauze locatie maar Syntus weigert een jaarbijdrage te betalen aan Arriva. Gevolg, geen pauze/plaslocatie meer in Gouda voor de chauffeurs van Arriva.

Praktijk is dat ze wel toegang krijgen maar het is te gek voor woorden dat er zelfs op dat soort bijdrages bezuinigd wordt onder het mom van je draaitijd is te kort dus pauze heb je niet.

nvdw
Berichten: 2055
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor nvdw » za 23 dec 2017, 17:31

Daniel schreef:Keolis stelt in die mail dat de werkgevers nog in gesprek zijn en er nog helemaal geen eindbod ligt, maar dat de vakbonden er nu al voor hebben gekozen een staking aan te kondigen. Als dat werkelijk zo is vindt ik het wel een wat kromme reden om gelijk te gaan staken.


Voor Keolis kun je overigens 'alle streekvervoerders met CAO OV' lezen. Die zitten (figuurlijk) samen tegenover de bonden aan tafel. Het bod van de werkgevers (VWOV) was in totaal 6 procent loonsverhoging in een CAO voor drie jaar, ingaande per 1 januari 2018; FNV eist dus 3,5% in één jaar. De bonden claimen dat er niet meer te onderhandelen viel, volgens mij op basis van het feit dat er geen overeenstemming was bereikt na de drie overlegrondes die van te voren waren ingeroosterd.

Verder lijkt de ergernis bij de bonden vooral te zitten in het concreet maken van de afspraken voor het tegengaan van werkdruk door ze letterlijk in de CAO te laten opnemen, want de 'intentieverklaringen' van de werkgevers zouden niet goed genoeg zijn.

In mijn ervaring worden op papier gestelde bovengrenzen ook meteen 'ondergrenzen' dus ik ben het niet met de logica van de FNV eens. Voorbeeld: het voorstel van een 'draaitijd' tussen ritten van minimaal drie minuten als harde voorwaarde in de CAO. Het idee is goed, maar in de praktijk is die ruimte er vaak al, soms zelfs meer, dus dan kan de werkgever straffeloos de reeds ruimere draaitijden inkorten tot drie minuten. En de draaitijd mag niet gebruikt worden om krappe rijtijden mee te compenseren - wie controleert dat, en hoe?

Als ik werkgever in het OV was, dan liet ik ze lekker staken. Wat heeft het voor zin? Het gelag is voor rekening van een derde partij (de reiziger) die part noch deel heeft aan de onderhandelingen, en de fallout van de actie komt volledig voor rekening van de bonden. Ik ga het wel zien op 4 januari. Ben zelf geen deelnemer aan de CAO OV (want CAO multimodaal) maar als de OV'ers het werk neerleggen, gaat voor mij het hek ook dicht...
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq

zone2000
Berichten: 407
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor zone2000 » ma 25 dec 2017, 12:36

In mijn ervaring worden op papier gestelde bovengrenzen ook meteen 'ondergrenzen' dus ik ben het niet met de logica van de FNV eens. Voorbeeld: het voorstel van een 'draaitijd' tussen ritten van minimaal drie minuten als harde voorwaarde in de CAO. Het idee is goed, maar in de praktijk is die ruimte er vaak al, soms zelfs meer, dus dan kan de werkgever straffeloos de reeds ruimere draaitijden inkorten tot drie minuten.


dat was ook mijn ervaring, vaak zat er wel 5-10 minuten tussen. in de huidige roosters sinds december is daar bij ons wel verandering ingekomen. 1-2 minuten is geen uitzondering.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12460
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor Vinny » ma 25 dec 2017, 13:26

Septimer schreef:Je kan dan wel zeggen dat een plaspauze te regelen is ten kostte van +2, wat even vergeten wordt is dan wel dat de faciliteiten er moeten zijn. Plassen in de vrije buitenlucht mag alleen buiten de bebouwde kom, los van het feit dat de dames dus echt een probleem hebben. Kijk even naar je eigen werksituatie en bedenk waar je in de omgeving van je werkplek je behoeft kan doen zonder genoemde faciliteiten.
Je draagt nu een ander punt aan, namelijk dat langzaam (eind)puntfaciliteiten worden opgeheven omdat ze best duur zijn om te onderhouden en niet worden voorgeschreven. Met goed overleg denk ik dat het wel mogelijk moet zijn om bij busstations gewoon toiletten te realiseren die te gebruiken zijn voor buschauffeurs in hoge nood (en wat mij betreft tegen betaling ook voor passagiers).
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 8451
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor webguy » ma 25 dec 2017, 13:31

Volgens mij zijn die eindpunt locaties sowieso altijd getouwtrek. Eigenlijk zou of de provincie dat soort dingen moeten regelen tegen een kostendekkend tarief, of partijen die facilitaire diensten bieden zouden in het gat moeten springen (denk aan Sodexo, Falicom, etc). Van die laatste partijen zal het overigens wel duurder worden, maar krijg je niet dat vervoerders het elkaar zuur maken.

nvdw
Berichten: 2055
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor nvdw » ma 25 dec 2017, 17:05

Een pauze is pas een pauze als die gehouden kan worden op een locatie met tafel, stoelen, plee en koffieautomaat. Geen pauze = geen eindpuntvoorziening nodig, dus ook geen plee.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2885
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor Mr-W » ma 25 dec 2017, 19:24

Lijkt me logisch, zomaar iedereen naar de WC laten gaan kost uiteindelijk ook geld.
Z2N schreef:In dat geval zijn er twee opties: de tarieven verhogen met enkele procenten (in lijn met de hogere lonen in de arbeidsmarkt) of de subsidie verhogen (wat mogelijk wordt door het huidige begrotingsoverschot). Want om nou lijnen te schrappen om een inflatiecorrectie voor de chauffeurslonen door te kunnen voeren is niet te verdedigen. (A)

De tarieven stijgen ieder jaar mee met de inflatie. Dus komt het in de praktijk uit op een hogere DRU prijs en dus minder aanbod.

Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 4715
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor Ronaldussen » di 26 dec 2017, 01:23

Iedereen die hier vindt dat op een eindpunt geen toilet hoeft te komen vanwege de kosten, levert ook een deel van z'n loon in om bij zijn/haar baas naar de wc te gaan? Of houden jullie het ook op tot het moment dat je officieel pauze hebt? En hoe doen jullie dat laatste dan? Wellicht kunnen de chauffeurs daar nog wat van leren dan.
*Kabbel kabbel*

dennistd
Berichten: 3432
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor dennistd » di 26 dec 2017, 12:58

Die snap ik niet helemaal, zeker niet omdat pauzes ook gewoon doorbetaald worden in het OV.

Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 4715
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor Ronaldussen » di 26 dec 2017, 16:11

Het gaat niet om al dan niet doorbetaalde pauzes, het gaat erom dat bepaalde mensen liever geen wc's op eindpunten zien omdat dit weleens ten koste zou kunnen gaan van het ov-aanbod, omdat het toch ergens van betaald moet worden. Vandaar dus mijn vraag aan eenieder of zij de baas een vergoeding geven voor het gebruik van het toilet, buiten de officiële pauzes om. Wat voor het ov geldt, geldt ook voor andere bedrijven/sectoren natuurlijk...
*Kabbel kabbel*

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2885
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Berichtdoor Mr-W » di 26 dec 2017, 16:57

dennistd schreef:Die snap ik niet helemaal, zeker niet omdat pauzes ook gewoon doorbetaald worden in het OV.

Ik volg het ook niet helemaal, of wil men ook voor postbezorgers, pakketchauffeurs enz. een WC op hun route of in hun voertuig.
Op andere eindpunten dan pauze locaties is het soms zelfs niet eens mogelijk om die voorzieningen aan te leggen. Denk aan eindpunten in woonwijken.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten