De kritieken hier in het noorden over de nieuwe cao zijn niet mals. Ik voorzie nog wel een nieuwe stakingsronde binnenkort.
https://www.omropfryslan.nl/nijs/783615 ... r-nije-cao
Momenteel gaat op sociale media de volgende tekst viral:
Waarom ik het NIET eens ben met het onderhandelingsakkoord cao streekvervoer!
Aan de CAO-onderhandelingsdelegatie van het FNV en de voorzitters van de BAB’s,
Ik ben boos, nee woest en ENORM teleurgesteld!
4 januari was het eindelijk zo ver. De hesjes konden na 9 jaar in de kast te hebben gelegen weer worden aangetrokken om eens te
laten zien aan de werkgevers dat het ons nu eens echt menens was.
Waarom werd er gestaakt?
De bonden eisen 3,5% loonsverhoging en verlaging van de werkdruk. Een prima reden om voor te staken!
De 3,5% vind ik en al mijn collega’s toch al weinig dus GAAN we er ook voor dat die 3,5% wordt binnengehaald.
Voor de Veluwe liggen de hesjes al weer netjes gestreken klaar voor een vervolg op de 23e januari.
We hobbelen op deze manier net een beetje de inflatie achterna en krijgen er eigenlijk niets bij!
(Wisten jullie dat in België elk jaar automatisch de salarissen worden aangepast aan de inflatie!)
Premier Rutte schreeuwde onlangs van de daken dat er ruimte is voor een fatsoenlijke loonsverhoging.
De economie zit in de lift en door de loonsverhogingen krijgt deze nog eens een extra boost.
Het staken op 23 januari is nu van tafel (?). ‘De CAO is rond’ werd er 16 januari door de nieuwslezer verteld.
Geweldig nieuws, we hebben de werknemers niet voor niets een poepie laten ruiken en zijn niet voor niets de straat op gegaan.
Een stakingsbereidheid van 98%; dat liegt er niet om!
Nu kom ik echter de tekst onder ogen van de gemaakte afspraken en de tranen springen me al snel in de ogen.
Ik wil niet zeiken maar ik voel me bedrogen!
Werkgevers EN bonden hebben een principe akkoord voor 3 jaar (!)
Maar nu komt het: het eerste jaar krijgen we een loonsverhoging van 2%.
Ook aan de werkdruk is gedacht: Er wordt uiterlijk na 2,5 uur een reële mogelijkheid geboden voor een sanitaire stop.
Dit waar het dienstregelingtechnisch mogelijk is en ja, we gaan trachten er iets mee te doen, doch uiterlijk in december 2018!
Dit is onacceptabel, de afspraken moeten bij het eerst volgende pakket worden ingevoerd!
Wanneer wordt er nu eens een CAO gemaakt met duidelijke afspraken. Telkens weer is er de discussie tussen de medezeggenschap
en de werkgever over de interpretatie van de teksten in de CAO?
De één leest het zo en de ander leest het weer anders. Beide hebben vaak gelijk omdat teksten niet duidelijk zijn en voor meerder lij uitleg
vatbaar zijn .
Veel teksten moeten nog worden uitgewerkt en hopelijk gebeurt dit nu door een team die alle ‘addertjes onder het gras’ zien.
Ik wil niet zeiken maar in dit akkoord wordt wel erg veel aan de medezeggenschap over gelaten!
Dus meer dan voldoende stof voor discussie voor de OR-ren en werkgevers.
Maar goed ik dwaal af, we hebben gestaakt omdat werkgevers maar 2% salarisverhoging wilden geven; ONBESPREEKBAAR.
De werkdruk moet per direct omlaag en niet op lange termijn. Wat ons betreft weer ONBESPREEKBAAR.
Ik vraag me nu toch werkelijk af of er naar de achterban wordt geluisterd. We hebben bijeenkomsten gehad om over onze wensen en
eisen voor een volgende CAO te praten. Hier uit voortvloeiend zijn er een aantal voorstellen gedaan naar de Sector Raad.
De Sector Raad geeft adviezen mee aan de onderhandelingsdelegatie en die doet er vervolgens weinig tot niets mee!
Ik wil niet zeiken maar hebben we hiervoor overleg gehad?
Ik wil niet zieken maar hebben we hiervoor gestaakt?
Ik wil niet zeiken maar zo hebben we het eerste jaar dus 2%; that’s it!?
Ik wil niet zeiken maar ……… slaapt onze onderhandelingsdelegatie aan die beruchte tafel?
Vanavond is er een telefonisch overleg met de voorzitters van de BAB’s en deze delegatie.
Ik hoop van harte dat de voorzitters namens de voltallige BAB’s de delegatie terugfluit en ze sommeert weer aan tafel te gaan.
Het wordt tijd dat deze delegatie eens ballen toont en niet luchtballonnetjes!
Met DIT onderhandelingsresultaat schaam ik mij lid te zijn van de FNV bond.
Jullie hebben ons behoorlijk in de kou laten staan!
#caostreekvervoer #fnv #cnv