Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Bericht door Durashift »

Boze buschauffeurs in het streekvervoer voeren donderdag in verschillende regio´s actie tegen een te hoge werkdruk. In de ludieke actie worden bussen op hun route gevolgd door een auto met een mobiel toilet (Dixie) op de aanhanger.

https://www.transport-online.nl/site/86 ... ie-routes/

Acties in Noord-Holland / Gelderland / Groningen / Noord-Brabant/Limburg.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Bericht door AppleMoose »

Kan ik wel waarderen :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
borsjea
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 16:09

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Bericht door borsjea »

Zag net de beelden op de site vd telegraaf, men heeft het er over dat met regelmaat chaufeurs 4 uur zoner rust en plaspauzes achter het stuur zitten.
Vraag me af hoe vaak dit probleem zich voor doet. Heb geen idee hoe de gemiddelde eindpunt van een lijn er uitziet, maar een voorziening aanbrengen op een punt waar een bus een meerdere minuten volgens de dienstregeling stilstaat lijkt mij in ieder geval een goede zaak.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Bericht door dennistd »

Het gemiddelde eindpunt bestaat niet. Je hebt lijnen die eindigen in een keerlus, op een rotonde, op een busstation (met of zonder voorzieningen) of helemaal geen eindpunt hebben maar een rondje door een wijk rijden.

Voorbeeld: de Twentse lijn 62 Denekamp-Borculo.Je begint in Enschede om 6.50u. Onderweg de busstations Haaksbergen en Neede, waar geen toiletgelegenheid is. Ook eindpunt busstation Borculo waar je in vijf minuten keert heeft ondanks vier kerende lijnen daar geen toilet. Terug naar Enschede, file in de ochtendspits, 6-8 minuten te laat op het station met een stop van twee minuten, weer geen toiletkans. Door naar Oldenzaal dan maar: daar kom je binnen op vertrektijd, dus direct door naar Denekamp. Ook daar twee minuten over, maar de eindhalte is een rotonde zonder toilet. Terug naar Oldenzaal waar je eindelijk tijd en gelegenheid hebt voor een toiletbezoek (in drie minuten). Al met al ben je dan ook alweer ruim drie uur onderweg... Nou hanteer ik de stelregel dat hoge nood voor punctualiteit gaat, dus dan maar twee minuten vertraging. Helaas denkt niet iedereen daar zo over. En daarbij: soms kom je dus gewoon twee uur lang geen enkel toilet tegen, en dat kan soms heel vervelend zijn... :oops:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Bericht door Aking »

Dan ga je toch gewoon ergens buiten de bebouwde kom in de berm staan? *O*
Speedmaster
Berichten: 180
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Bericht door Speedmaster »

Moet je kijken hoe snel je dan op Dumpert of FB staat met een filmpje en vervolgens een gesprek met je vestigingsmanager....
WSM
Berichten: 1401
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Bericht door WSM »

Heb het anders wel een keer gezien hoor, wel 's ochtends in het donker, busschauffeur die zijn nood in de bebouwde kom achter een bushokje moest lenigen.

Triest dat dat nodig is overigens.

Maar aan de andere kant: staan er tegenover ruimere roosters ook minder excessieve looneisen?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Bericht door Lange_Dre »

Aking schreef:Dan ga je toch gewoon ergens buiten de bebouwde kom in de berm staan? *O*
Doe jij dat dan ook op je werk? :wink:
Het lijkt mij niet meer dan redelijk dat de chauffeurs tussen de ritten door even naar de wc moeten kunnen gaan.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Bericht door Mr-W »

WSM schreef: Maar aan de andere kant: staan er tegenover ruimere roosters ook minder excessieve looneisen?
Nee, FNV wil terugkeren naar nutsbedrijven in het openbaar vervoer.
Vroeger was het OV een nutsbedrijf zonder winstoogmerk. Wat ons betreft gaan we terug naar die situatie."
ED.nl
WSM
Berichten: 1401
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Bericht door WSM »

Ja laten we vooral teruggaan naar het OV van de jaren '80. Lekker één keer per uur boemelen op trage diesellijntjes.
FNV is ver over hun houdbaarheidsdatum heen.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Bericht door Aking »

Lange_Dre schreef:
Aking schreef:Dan ga je toch gewoon ergens buiten de bebouwde kom in de berm staan? *O*
Doe jij dat dan ook op je werk? :wink:
Het lijkt mij niet meer dan redelijk dat de chauffeurs tussen de ritten door even naar de wc moeten kunnen gaan.
Nee, ik werk niet :') *O*
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Bericht door Mdk »

"Ons belastinggeld" moet toch bij iemand terechtkomen :X
Bij twijfel altijd klagen
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Bericht door Aking »

:Y

Al is dat in mijn specifieke geval vooral naar de staat gegaan ipv naar mij :X
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Bericht door Hainje »

Al dat belastinggeld is naar mij toe gegaan! *O*
En als de regeltjes bij de Rijksoverheid niet zo rigide waren dan had ik allang aan het werk kunnen zijn. Hadden ze toch een slordige € 27.000,- (ja je leest het goed) kunnen besparen.

Maar OT: Ik vind het goed dat deze ludieke actie is gevoerd. Daarnaast zijn de pauzes vaak ook dusdanig kort dat je alles (incl. passagiers lossen en naar de buffer rijden) moet doen in max. 20 minuten.
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Bericht door Aking »

Hainje schreef:Al dat belastinggeld is naar mij toe gegaan! *O*
En als de regeltjes bij de Rijksoverheid niet zo rigide waren Hadden ze toch een slordige € 27.000,- (ja je leest het goed) kunnen besparen.
Doe dat keer 5 en je komt misschien bij mij in de buurt :')
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Bericht door Chrysa »

Jullie zijn allebei nog luier dan die buschauffeurs! :N
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Bericht door Hainje »

Ach wij pakken het tenminste goed aan. Wij parasiteren niet alleen op de portemonnee van onze pappies, maar van alle pappies in heel Nederland. :6
🍉
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Bericht door dylanwild94 »

Gelukkig snoep ik ook nog wat af van het belastinggeld dat Hainje krijgt. (A)
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
zone2000
Berichten: 522
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Bericht door zone2000 »

Maar aan de andere kant: staan er tegenover ruimere roosters ook minder excessieve looneisen?
is het ov dan een sector waar het slecht gaat?
Knot: nog altijd ruimte voor hogere lonen

WASHINGTON (ANP) - Bedrijven in Nederland hebben nog altijd flinke ruimte om lonen te verhogen en vakbonden zouden daar meer gebruik van moeten maken. Dat stelde DNB-president Klaas Knot vrijdag in de marge van de voorjaarsvergadering van het Internationaal Monetair Fonds (IMF).

Knot pleit al ruim twee jaar voor hogere lonen als middel om de Nederlandse economie verder vooruit te helpen. In die tijd is daar echter weinig vooruitgang in geboekt, stelde hij. ,,De cao-loonstijging is nog steeds bijzonder gematigd, gezien de werkloosheid die in rap tempo daalt. De inzet van vakbonden zou wat dat betreft wel wat meer gericht mogen zijn op loonstijgingen, in plaats van op heel veel kleinere dingen.''
https://www.telegraaf.nl/financieel/133 ... gere-lonen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Bericht door Suus »

Tenzij er recentelijk wat is veranderd, is het rijksbudget voor OV al een hele tijd bevroren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Bericht door Jef400 »

Wat ik heb vernomen wilt men het verschil tussen de Inflatie en de lonen tijdens de crises rechttrekken. Het is niet zo maar dat het om 'extra' geld gaat zeg maar.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Bericht door Nitein-Repart »

zone2000 schreef:
Maar aan de andere kant: staan er tegenover ruimere roosters ook minder excessieve looneisen?
is het ov dan een sector waar het slecht gaat?
Knot: nog altijd ruimte voor hogere lonen

WASHINGTON (ANP) - Bedrijven in Nederland hebben nog altijd flinke ruimte om lonen te verhogen en vakbonden zouden daar meer gebruik van moeten maken. Dat stelde DNB-president Klaas Knot vrijdag in de marge van de voorjaarsvergadering van het Internationaal Monetair Fonds (IMF).

Knot pleit al ruim twee jaar voor hogere lonen als middel om de Nederlandse economie verder vooruit te helpen. In die tijd is daar echter weinig vooruitgang in geboekt, stelde hij. ,,De cao-loonstijging is nog steeds bijzonder gematigd, gezien de werkloosheid die in rap tempo daalt. De inzet van vakbonden zou wat dat betreft wel wat meer gericht mogen zijn op loonstijgingen, in plaats van op heel veel kleinere dingen.''
https://www.telegraaf.nl/financieel/133 ... gere-lonen
Zolang in Nederland allerlei bedrijven zijn die met nep-ZZPérs (PostNL, Deliveroo), nep-stagiaires (afgestudeerden die complete arbeidstaken op zich nemen onder de noemer stage), jongeren (15/16-jarigen in plaats van 18 en ouder ivm lager jeugdloon), etc. werken om zo onder de eisen van het minimumloon/CAO uit te komen, denk ik dat de lonen in Nederland eerder te hoog dan te laag zijn.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Bericht door Durashift »

^^ dat laatste heb ik je hier al vaker zien schrijven, volgens mij. Begrijp niet zo goed hoe je daarbij komt (los van je argumentatie die je al geeft).

Denk dat er ten eerste onderscheidt tussen loon (sec. dat wat de ontvanger als € 's ontvangt) en loonkosten.

Dat de loonkosten voor degene die loon moet betalen wellicht wat straf zijn in ons land, kan ik mij wel iets bij voorstellen.
Volgens mij doet ons kabinet daar ook iets aan, de komende regeerperiode.

Alleen, de door jou genoemde bedrijven willen juist flexibele contracten of eigenlijk werken zonder arbeidscontract maar liever met een leverancierscontract om daarmee (loon)kosten en risico's te besparen. Volgens mij niet omdat het bezorgloon van een paar cent per pakje of die 10 euro bruto per uur nou zo onoverkomelijk hoog is..
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Bericht door Suus »

Postbedrijven gaan wettelijk gedwongen worden 80% van de postbezorgers in dienst te nemen om oneerlijke concurrentie van verplichte dienstverlening tegen te gaan.

Ook busvervoer is een verplichte dienstverlening en verkaveld. Een CAO zal blijven bestaan en er is geen concurrentie van een ZZP-buschauffeur die zijn eigen lijn start. Vervoerders horen de CAO na te komen bij hun planningen, klaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dixie (actie) route in het streekvervoer 14 december 2017

Bericht door Vinny »

Durashift schreef:^^ dat laatste heb ik je hier al vaker zien schrijven, volgens mij. Begrijp niet zo goed hoe je daarbij komt (los van je argumentatie die je al geeft).

Denk dat er ten eerste onderscheidt tussen loon (sec. dat wat de ontvanger als € 's ontvangt) en loonkosten.

Dat de loonkosten voor degene die loon moet betalen wellicht wat straf zijn in ons land, kan ik mij wel iets bij voorstellen.
Volgens mij doet ons kabinet daar ook iets aan, de komende regeerperiode.

Alleen, de door jou genoemde bedrijven willen juist flexibele contracten of eigenlijk werken zonder arbeidscontract maar liever met een leverancierscontract om daarmee (loon)kosten en risico's te besparen. Volgens mij niet omdat het bezorgloon van een paar cent per pakje of die 10 euro bruto per uur nou zo onoverkomelijk hoog is..
Het zijn niet alleen de loonkosten maar het zijn ook de overige verplichtingen (bijvoorbeeld 2 jaar ziekte doorbetalen) die werkgevers weerhoudt om mensen in (vaste) dienst te nemen. De OV-sector had nog een andere handicap: een vergrijsd personeelsbestand, en voor de werkgever dure luxe arbeidsvoorwaarden.

Voor wat betreft het gestelde probleem zou het ook helpen als er weer sanitaire voorzieningen zouden komen bij busstations (toegankelijk met een sleutel) en in overleg met de vervoersregio de rijtijden beter afstemmen op wat realistisch is. Per slot van rekening is Nederland nou eenmaal een land waar veel files staan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten