Buschauffeur worden

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

Ik weet niet of dit nou wel een zinnig topic is maar ik wist niet waar ik het anders moest plaatsen.

Buschauffeur worden is voor mij al van kinds af aan een beetje me droom. (En ik denk voor veel mensen die hier op het forum zitten of mee lurken.)

Ik heb een aantal vragen zodat ik wat meer info heb over het beroep buschauffeur:

Hoe kom je bij een bedrijf binnen als buschauffeur?

Hoe zit het met rijbewijs en code 95 en de kosten daarvan?

Wat is nou zo'n beetje een goed bedrijf om bij te rijden (mogen ook onderaannemers zijn.)?

Wat verdien je zo'n beetje als buschauffeur?

Alvast bedankt voor de reacties. *bus* :pos:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Aking »

Heb je zelf al geprobeerd deze info uit te vogelen?

Volgens mij is 90% namelijk vrij makkelijk te vinden via Ome Koekel :wink:
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

Ja uiteraard maar ik dacht dat het misschien handig is om alles op een rijtje te hebben. Dat kan ook zinnig zijn voor anderen. En daarnaast ervaringen van forummers/chauffeurs zijn voor de mensen ook handig. En dat is toch anders dan internet. Bijvoorbeeld over contracten en waar moet je nou op letten bij die contracten. Als voorbeeld. Dus dat is een beetje de reden. :Y :wink:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Buschauffeur worden

Bericht door JWM »

busfanNL schreef:Hoe kom je bij een bedrijf binnen als buschauffeur?
In het OV hebben zowat alle bedrijven werving en selectie uitbesteed aan uitzendbureau's. Je werkt dan eerst een periode als uitzendkracht en als je voldoet en er is ruimte dan neemt het bedrijf je zelf in dienst. Zoek maar eens op vacatures bij Randstad of Consolid.
busfanNL schreef:Hoe zit het met rijbewijs en code 95 en de kosten daarvan?
De uitzendbureau's bieden vaak een opleidingstraject aan. Zij betalen dan (een deel van) het rijbewijs en code 95 en in ruil daarvoor moet je een bepaald aantal uren maken. Je kan het ook zelf doen zodat je niet aan een uitzendbureau vast zit dan zit je zo aan 1500 euro aan kosten.
busfanNL schreef:Wat is nou zo'n beetje een goed bedrijf om bij te rijden (mogen ook onderaannemers zijn.)?
Definieer eens goed. Wat vind jij belangrijk in je werk en wat verwacht je van je werkgever?
busfanNL schreef:Wat verdien je zo'n beetje als buschauffeur?
Als OV-chauffeur kan je elke maand een keurig modaal salaris verdienen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Hainje »

JWM schreef:Je kan het ook zelf doen zodat je niet aan een uitzendbureau vast zit dan zit je zo aan 1500 euro aan kosten.
Ga maar uit van het dubbele, dan weet je zeker dat je voldoende geld beschikbaar hebt in het geval je niet overal gelijk slaagt.
🍉
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

JWM schreef:
busfanNL schreef:Hoe kom je bij een bedrijf binnen als buschauffeur?
In het OV hebben zowat alle bedrijven werving en selectie uitbesteed aan uitzendbureau's. Je werkt dan eerst een periode als uitzendkracht en als je voldoet en er is ruimte dan neemt het bedrijf je zelf in dienst. Zoek maar eens op vacatures bij Randstad of Consolid.
busfanNL schreef:Hoe zit het met rijbewijs en code 95 en de kosten daarvan?
De uitzendbureau's bieden vaak een opleidingstraject aan. Zij betalen dan (een deel van) het rijbewijs en code 95 en in ruil daarvoor moet je een bepaald aantal uren maken. Je kan het ook zelf doen zodat je niet aan een uitzendbureau vast zit dan zit je zo aan 1500 euro aan kosten.
busfanNL schreef:Wat is nou zo'n beetje een goed bedrijf om bij te rijden (mogen ook onderaannemers zijn.)?
Definieer eens goed. Wat vind jij belangrijk in je werk en wat verwacht je van je werkgever?
busfanNL schreef:Wat verdien je zo'n beetje als buschauffeur?
Als OV-chauffeur kan je elke maand een keurig modaal salaris verdienen.
Ten eerste super bedankt voor het antwoorden. :wink:

In een goed bedrijf zoek ik het volgende:
Goed contact met collega's. (Dus een goede sfeer waar iedereen welkom is en waar je in ieder geval je eigen stalling kent.)
Goed materieel (beetje divers is wel leuk)
Werken tegen een vast contract en een ov loon. Dus niet taxi cao.

Je zij dat je bij een bedrijf binnen komt via het uitzendbureau. En anders zelf 1500 euro (of het dubbele) dokken voor je rijbewijs etc. Zijn er nog andere manieren??
Hainje schreef:
JWM schreef:Je kan het ook zelf doen zodat je niet aan een uitzendbureau vast zit dan zit je zo aan 1500 euro aan kosten.
Ga maar uit van het dubbele, dan weet je zeker dat je voldoende geld beschikbaar hebt in het geval je niet overal gelijk slaagt.
Dat is pittig veel geld. :shock:
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Buschauffeur worden

Bericht door marvinkok »

Volgens mij mag je al 3000 tellen als je in een keer slaagt... Ik ben in 2009 begonnen en toen was het al 2500 euro :X
Uitzendbureaus zijn op dit moment de enige mogelijkheid om als ov-chauffeur aan de bak te komen.
Sfeer bij bedrijven is toch ook afhankelijk van jezelf. Misschien is een regio waar je wil werken handig om te vermelden?
Ov-werk hoort altijd via de CAO Ov, dan wel mumo te worden betaald.
Voor precieze bedragen kun je in de CAO's kijken.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

Ergens in de regio Rotterdam/Utrecht west maar niet bij een stadsvervoerder. Ik wil wel streek rijden. Balen dat uitzendbureaus de enige opties zijn. Maar bedankt voor het antwoorden. :D
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Buschauffeur worden

Bericht door dylanwild94 »

Ik kan me herinneren dat je ook een aandoening heb in het autistisch spectrum. Hou er dan ook rekening mee dat je nog zo'n €250 extra kwijt ben aan testen voor het cbr en met een beetje pech zijn dat extra kosten per categorie.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Hainje »

Heb jij die keuring wegens autisme gehad dan Dylan? Nu was bij mij in 2009 de diagnose autisme nog niet gesteld, dus ik heb die CBR-keuring hiervoor sowieso niet ondergaan. Wel heb ik op mijn Eigen Verklaring aan moeten geven dat ik medicatie voor ADHD slik. Over de diagnose autisme heb ik nog nooit iets gehoord m.b.t. mijn rijbewijs.
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21266
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Meltrain »

busfanNL schreef:Ergens in de regio Rotterdam/Utrecht west maar niet bij een stadsvervoerder. Ik wil wel streek rijden.
De RET heeft anders genoeg streeklijnen, hoor.
En als je veel afwisseling qua materieel wilt, moet lijn 70 haast wel een droom zijn. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Buschauffeur worden

Bericht door bartjemestrom »

marvinkok schreef:Volgens mij mag je al 3000 tellen als je in een keer slaagt... Ik ben in 2009 begonnen en toen was het al 2500 euro :X
Uitzendbureaus zijn op dit moment de enige mogelijkheid om als ov-chauffeur aan de bak te komen.
Sfeer bij bedrijven is toch ook afhankelijk van jezelf. Misschien is een regio waar je wil werken handig om te vermelden?
Ov-werk hoort altijd via de CAO Ov, dan wel mumo te worden betaald.
Voor precieze bedragen kun je in de CAO's kijken.
Maak er maar gerust 4000-4500 euro van. Ik betaalde dat in 2014, en ik had alles in één keer behaald.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Hainje »

bartjemestrom schreef:Maak er maar gerust 4000-4500 euro van. Ik betaalde dat in 2014, en ik had alles in één keer behaald.
Méén je dat? :shock: Jemig.
🍉
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Buschauffeur worden

Bericht door dylanwild94 »

Hainje schreef:Heb jij die keuring wegens autisme gehad dan Dylan? Nu was bij mij in 2009 de diagnose autisme nog niet gesteld, dus ik heb die CBR-keuring hiervoor sowieso niet ondergaan. Wel heb ik op mijn Eigen Verklaring aan moeten geven dat ik medicatie voor ADHD slik. Over de diagnose autisme heb ik nog nooit iets gehoord m.b.t. mijn rijbewijs.
Ja die heb ik inderdaad gehad voor mijn autorijbewijs. Het is nu afwachten of ik diezelfde molen in moet voor mijn busrijbewijs.
bartjemestrom schreef: Maak er maar gerust 4000-4500 euro van. Ik betaalde dat in 2014, en ik had alles in één keer behaald.
mijn uitzendbureau is iets van €5000 kwijt.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Buschauffeur worden

Bericht door bartjemestrom »

Hainje schreef:
bartjemestrom schreef:Maak er maar gerust 4000-4500 euro van. Ik betaalde dat in 2014, en ik had alles in één keer behaald.
Méén je dat? :shock: Jemig.
Zeker, maar ik moet toegeven wel een goede rijschool te hebben gehad. Nemen de tijd voor je, je leert ook zaken die je minder snel zult krijgen bij andere rijscholen. Een extraatje dus. Ik had de keuze uit twee rijscholen in de buurt, bij de ene voelde ik me niet op mijn gemak terwijl dat bij de andere wel zo was. En dat was een goede keuze :D
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

dylanwild94 schreef:Ik kan me herinneren dat je ook een aandoening heb in het autistisch spectrum. Hou er dan ook rekening mee dat je nog zo'n €250 extra kwijt ben aan testen voor het cbr en met een beetje pech zijn dat extra kosten per categorie.
Wacht.... Hoe weet je dit? Heb ik dat ooit gezegd??
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Buschauffeur worden

Bericht door dylanwild94 »

het kan ook zijn dat ik in de war ben met een ander forumlid. :oops:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

Nee het is wel zo maar hoe weet je dit :lol:
Edit: ooit een keer gezegd in het mik topic. Toen vertelde iedereen over zijn autisme en ik dacht toen nou vertel ik het ook.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Buschauffeur worden

Bericht door AppleMoose »

Er bestond toch ook een mbo niveau 2-opleiding waarmee je buschauffeur kon worden? Onder andere in Twente dacht ik. Of zijn die allemaal verdwenen na de subsidiefraude van een paar jaar terug? Niet dat je zo'n opleiding nodig hebt trouwens, het is gewoon je code 95 e.d. + een paar algemene vakken (Nederlands, Engels, rekenen)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Buschauffeur worden

Bericht door dylanwild94 »

Het het STC in Rotterdam heeft die opleiding ook.
busfanNL schreef:Nee het is wel zo maar hoe weet je dit :lol:
Edit: ooit een keer gezegd in het mik topic. Toen vertelde iedereen over zijn autisme en ik dacht toen nou vertel ik het ook.
Dus toch. Hou er rekening mee dat je extra kosten krijg met het behalen van je rijbewijzen.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Michael »

Het is al vaker voorbijgekomen op het forum maar als je de mogelijkheid hebt om je rijbewijs op eigen kosten te halen zou ik dat zeker doen. Het vergroot je kansen om aan het werk te komen aanzienlijk. Ik wou het eerst ook via het uitzendbureau halen maar die verzorgden toen geen opleidingen. Uiteindelijk op eigen kosten het rijbewijs gehaald en toen nog een keer het uitzendbureau binnengelopen en toen had ik meteen prijs want een week later reed ik al rond. Als je het rijbewijs op eigen kosten haalt kan je een deel daarvan van de Belastingdienst terugkrijgen via je belastingaangifte. Je moet het alleen wel eerst zelf voorschieten. Ik heb zelf dit jaar er al een leuk bedrag voor terug gehad en volgend jaar kan ik nog wel een leuk bedrag verwachten gok ik zo aangezien ik de kosten deels in 2016 en deels in 2017 heb gemaakt. Het deel van 2016 heb ik al terug ontvangen maar het deel van 2017 kan ik pas bij de belastingaangifte van 2017 aangeven.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Buschauffeur worden

Bericht door nvdw »

busfanNL schreef:Hoe kom je bij een bedrijf binnen als buschauffeur?
In veruit de meeste gevallen als uitzendkracht. Je werkt dan vrijwel altijd op een nulurencontract. Of je dan uiteindelijk alsnog in dienst wordt genomen is natuurlijk deels aan jezelf (doe je je werk goed?) maar ook afhankelijk van de situatie van het bedrijf: of er plaats voor je is als vaste kracht is afhankelijk van de huidige bezetting aan chauffeurs.

Een alternatief is een BBL-traject, zoals inderdaad Arriva en RET hanteren. Dat is voor de 'jonge aanwas' een zeer aantrekkelijk aanbod omdat je dan de stap van het uitzendbureau overslaat.
busfanNL schreef:Hoe zit het met rijbewijs en code 95 en de kosten daarvan?
Begroot maar eens 5000 euro (da's inclusief btw! Zie ook Michaels post hierboven) als je het op eigen houtje zou doen. Dan ga ik even uit van een complete opleiding van 30 uur praktijkles, medische keuring/eigen verklaring, theorieles, alle toetsen/examens, boeken.

En dat alles uiteraard pas als je rijbewijs B (de auto) hebt.

Het duurt nog even voor het zover is (volgens je profiel ben je 15) maar als je het weten wilt: de officiële 'eigen verklaring' die je moet invullen kost weliswaar geld, de vragen zijn gewoon openbaar na te lezen. Alles daarover vind je HIERRR.
busfanNL schreef:Wat verdien je zo'n beetje als buschauffeur?
Voorbeeld: CAO Openbaar Vervoer (de standaard CAO in streekvervoerbedrijven). De hele riedel staat bijvoorbeeld HIERRR. Voor een snelle blik kijk je dan even op pagina 112 onder 'chauffeursloonschaal'. Dat is uiteraard op basis van een fulltime arbeidsovereenkomst.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Mikos »

Om de discussie wat breder te trekken:
Hoe zit je dienstenpakket in elkaar? Dat zal uiteraard per vervoerder verschillen en ook nog eens per regio, maar wellicht interessant om daar een globaal inzicht in te krijgen. Hier in de buurt zijn het altijd dezelfde 8 gezichten (dat is zo ongeveer de gehele stalling) die op de 3 buslijnen rijden. Ik heb het idee dat ze op één dag alleen maar dezelfde rit op en neer maken.
Tom523
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 20:06

Re: Buschauffeur worden

Bericht door Tom523 »

Iets zegt mij dat je gewoon bij een bedrijf a la TCR of Pouw aan de slag wilt :wink:

Wij bieden bijvoorbeeld een opleiding aan voor nieuwe mensen. Punt is wel dat je misschien ook gewoon op festivalvervoer o.i.d gezet gaat worden in de drukke tijden. Wij vergoeden dan ongeveer driekwart van de kosten.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Buschauffeur worden

Bericht door busfanNL »

nvdw schreef:
busfanNL schreef:Hoe kom je bij een bedrijf binnen als buschauffeur?
In veruit de meeste gevallen als uitzendkracht. Je werkt dan vrijwel altijd op een nulurencontract. Of je dan uiteindelijk alsnog in dienst wordt genomen is natuurlijk deels aan jezelf (doe je je werk goed?) maar ook afhankelijk van de situatie van het bedrijf: of er plaats voor je is als vaste kracht is afhankelijk van de huidige bezetting aan chauffeurs.

Een alternatief is een BBL-traject, zoals inderdaad Arriva en RET hanteren. Dat is voor de 'jonge aanwas' een zeer aantrekkelijk aanbod omdat je dan de stap van het uitzendbureau overslaat.
busfanNL schreef:Hoe zit het met rijbewijs en code 95 en de kosten daarvan?
Begroot maar eens 5000 euro (da's inclusief btw! Zie ook Michaels post hierboven) als je het op eigen houtje zou doen. Dan ga ik even uit van een complete opleiding van 30 uur praktijkles, medische keuring/eigen verklaring, theorieles, alle toetsen/examens, boeken.

En dat alles uiteraard pas als je rijbewijs B (de auto) hebt.

Het duurt nog even voor het zover is (volgens je profiel ben je 15) maar als je het weten wilt: de officiële 'eigen verklaring' die je moet invullen kost weliswaar geld, de vragen zijn gewoon openbaar na te lezen. Alles daarover vind je HIERRR.
busfanNL schreef:Wat verdien je zo'n beetje als buschauffeur?
Voorbeeld: CAO Openbaar Vervoer (de standaard CAO in streekvervoerbedrijven). De hele riedel staat bijvoorbeeld HIERRR. Voor een snelle blik kijk je dan even op pagina 112 onder 'chauffeursloonschaal'. Dat is uiteraard op basis van een fulltime arbeidsovereenkomst.
He hoi, bedankt voor het antwoorden. *O* Rijbewijs zelf halen is dus duurder maar wel handiger lees ik in jouw reactie en die van Michael. Ja ik ben inderdaad 15 dus de bbl opleiding gaat niet werken want daar moet je 18 voor zijn. Ook bedankt voor de CAO links. Ik ga 't doorlezen. :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten