Is het niet een idee om gewoon per traject aan te besteden. Er zou dan één organisatie moeten zijn die gaat over de routes die treinen moeten rijden en op elke route kan dan elke organisatie die dat wil erop bieden. Deze organisatie moet er dan ook zorg voor dragen dat op alle trajecten treinen rijden als dat wenselijk is voor de samenleving. Als een spoorlijn verliesgevend zou zijn moet deze overkoepelende organisatie dan ook geld toeleggen aan de bedrijven die daar rijden.
Op die manier is het dus theoretisch mogelijk dat elke trein door een andere vervoerder wordt gereden.
Op deze manier kan het ook zo zijn dat Keolis de treinen rijdt tussen Den Helder en Nijmegen en Arriva tussen Alkmaar en Maastricht.
ProRail blijft in deze situatie nog steeds verantwoordelijk voor het onderhoud van alles wat een trein nodig heeft om veilig te rijden. Denk dan aan het spoor, wissels, bovenleidingen, seinen, overwegen etc. Tot slot komt er één bedrijf die er zorg voor draagt dat er treinen zijn. Dat is dan een mooie taak voor NS. NS zorgt er dan voor dat alle vervoerders treinen hebben om mee te rijden, dat er machinisten en conducteurs zijn om de treinen te kunnen laten rijden en eventueel ander personeel op de stations en in de treinen die nodig zijn om het de reizigers naar hun zin te maken. Alle treinen rijden dan dus onder de noemer Nederlandse Spoorwegen in opdracht van de vervoerders die de treinen nodig hebben. De vervoersbedrijven zijn er dus alleen verantwoordelijk voor dat er een dienstregeling ligt en de vervoerders innen de tarieven van de kaartjes. Om het de reizigers gemakkelijk te maken met het inchecken is er wel een integraal inchecksysteem. De organisatie die achter het inchecksysteem moet er dan voor zorgen dat elke vervoerder een reëel bedrag krijgt voor het rijden van de treinen.
Dit is nog een behoorlijk vaag idee en het zeker nog niet perfect. Nu hoop ik dat jullie kunnen meedenken over hoe dit zo goed mogelijk in te vullen is. Verbeteringen en aanvullingen zijn dus welkom.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 589, 590, 84, 86, 88, 51, 53 en 54.