Wie weet wordt het nog beter als er op Dordrecht - Breda een andere vervoerder komt te rijden. Zo te zien is het niet moeilijk om een beter aanbod dan NS neer te zetten...OVinspecteur schreef:Van/naar Dordrecht wordt het rijtje overstaptijden te Breda nu dus:
IC Eindhoven 14-18 min. / 13 - 18 min.
IC Antwerpen, Brussel 21 min. / 22 min.
IC Nijmegen, Arnhem 25 min. / 25 min.
Dus tja, al die winkelruimte in dat paleis zal wel goed van pas komen om de tijd te doden.
“Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
En dat langer kopmaken gaat dus niet omdat de Benelux in Belgie vast zit in zijn huidige ligging.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Als het niet heel moeilijk was, had NS zelf wel een beter aanbod neergezet.Statler Rail schreef:Wie weet wordt het nog beter als er op Dordrecht - Breda een andere vervoerder komt te rijden. Zo te zien is het niet moeilijk om een beter aanbod dan NS neer te zetten...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Er is best een beter aanbod mogelijk, maar het is een kwestie van prioriteiten en geld. De prioriteit ligt voor NS bij het gebruik van de HSL en niet bij de verbinding Dordrecht - Breda.
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Er rijden 5 IC(D)’s, 2 sprinters en 4 goederentreinen per uur op het samenloopdeel tussen Breda en Zevenbergschehoek Aansluiting. Komt nog bij dat op de Moerdijkbrug ook nog eens acht andere treinen worden ingeweven (twee IC’s, twee sprinters en vier goederentreinen) en je kan niet anders dan concluderen dat het wel een erg lastige puzzel wordt om iedereen hun droomverbinding te geven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
De prioriteit ligt in de ogen de opdrachtgever van NS bij het gebruik van de HSL. Die prioriteit verandert niet als er een andere vervoerder tussen Dordrecht en Breda zou rijden.Statler Rail schreef:Er is best een beter aanbod mogelijk, maar het is een kwestie van prioriteiten en geld. De prioriteit ligt voor NS bij het gebruik van de HSL en niet bij de verbinding Dordrecht - Breda.
Daarom is het logisch dat Dordrecht niet NS, maar de minister vraagt om er iets aan te veranderen. Niet dat de minister er veel aan zal willen veranderen, de HSL heeft immers prioriteit.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Ik ben vooral benieuwd naar de aansluiting op station Breda op de intercity naar Brussel:
vanaf het sprinter Arnhem - Dordrecht
vanaf de intercity Zwolle - Roosendaal
vanaf de intercity Eindhoven - Den Haag
Is dat korter dan via Roosendaal. In theorie zou dat zo moeten zijn, maar of dit in de praktijk ook klopt is de vraag.
En hoelang duurt de treinreis Breda - Brussel??
vanaf het sprinter Arnhem - Dordrecht
vanaf de intercity Zwolle - Roosendaal
vanaf de intercity Eindhoven - Den Haag
Is dat korter dan via Roosendaal. In theorie zou dat zo moeten zijn, maar of dit in de praktijk ook klopt is de vraag.
En hoelang duurt de treinreis Breda - Brussel??
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
[serie=Internationale Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] uit Brussel geeft een overstap:
[serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] naar Roosendaal: 27 minuten
[serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] naar Zwolle: 2 of 32 minuten
[serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] naar Dordrecht: 22 minuten
[serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] naar Arnhem C: 5 minuten
[serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] naar Roosendaal: 27 minuten
[serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] naar Zwolle: 2 of 32 minuten
[serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] naar Dordrecht: 22 minuten
[serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] naar Arnhem C: 5 minuten
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Vanuit Arnhem: 5 minuten. Vanuit Dordrecht: 21 minuten.lijntaxi schreef:vanaf het sprinter Arnhem - Dordrecht
Vanuit Zwolle: 2 minuten. Vanuit Roosendaal: 27 minuten.vanaf de intercity Zwolle - Roosendaal
Vanuit Eindhoven: 20 minuten. Vanuit Den Haag: 5 minutenvanaf de intercity Eindhoven - Den Haag
Naar Brussel-Zuid 1u33m.En hoelang duurt de treinreis Breda - Brussel??
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Dat is maar een krappe aansluting vanaf Arnhem en Zwolle.
Als je die mist ben je zo een uur (of twee) verder. Lijk me niet zo handig.
Dan is via Roosendaal reizen een stuk handiger.
Als je die mist ben je zo een uur (of twee) verder. Lijk me niet zo handig.
Dan is via Roosendaal reizen een stuk handiger.
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Aansluitingen op een internationale trein moet je toch nooit heel krap inplannen, dus een ruime overstap is dan wel zo prettig.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Nou ja, internationaal? In naam misschien.. maar qua afstand is het, zeker vanaf Breda, peanuts. Groningen is verder weg..
Gewoon één grote, stedelijke agglomeratie is het, waartussen de Benelux gaat rijden.
Gewoon één grote, stedelijke agglomeratie is het, waartussen de Benelux gaat rijden.
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Zodra ik de grens met België passeer, ben ik toch echt in een compleet ander land dan Nederland, hoor. En niet alleen qua inwoners... :X
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Klopt, tussen Nederland en Belgie zijn nogal wat verschillen. Een andere wereld!
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Ik heb die vraag al aan de NMBS gesteld en niet echt een hoopgevend antwoord gekregen.reisthijs schreef:Als de tarieven inderdaad worden aangepast, zie ik twee mogelijkheden:
* Als je een kaartje koopt moet je verplicht kiezen of je via Roosendaal reist of via de HSL de grens over gaat
of
* Om de boel gelijk te trekken, betaal je altijd extra voor die 11 Belgische kilometers, ook als je via Roosendaal reist.
Ik ben wel benieuwd wat voor kaartjes de NMBS gaat aanbieden, ze hebben nu wel speciale kaartjes van/naar Roosendaal en Maastricht, maar nog niet van/naar Breda. Zou Breda ook een Belgische kaartautomaat krijgen?
"Het beheerscontract tussen de Belgische overheid en de NMBS voorziet geen binnenlands assortiment naar Breda zoals er wel naar Roosendaal is."
Op de vraag hoe het zit met de abonnementen Roosendaal/Roosendaal grens (omwisselen?) heb ik eigenlijk geen antwoord gekregen. Of ja toch: je kunt toch de stoptrein blijven gebruiken? Yeah right...
Anyway, de Superdagretours enz. tegen het Benelux-tarief zullen wellicht wel gewoon verkrijgbaar blijven, maar hoe het combineren van een NL & BE-abonnement zal verlopen is nog geen antwoord gekomen. Railpass of Go-Pass zal geldig zijn tot/van Noorderkempen zoals nu tot Essen...
Andere vraag die ik nog heb: mag je bij het uitvallen van de Benelux 'gewoon' via Roosendaal omreizen zonder formaliteiten?
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Ja dat mag. Aan de route via Roosendaal, met een binnenlandse IC en een Belgische stoptrein zitten geen reserveringsverplichtingen.Andere vraag die ik nog heb: mag je bij het uitvallen van de Benelux 'gewoon' via Roosendaal omreizen zonder formaliteiten?
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Nou, eerlijk gezegd waag ik dat te betwijfelen omdat er bij internationale tickets wordt aangegeven via welke grensovergang gereisd moet worden. Al heb ik bij Thalys nog geen tickets gezien die via Breda (gr) of hoe het daar ook mag heten zijn uitgegeven, altijd via Roosendaal (gr). Ik weet niet of dat nu gaat wijzigen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Volgens NS niet. Lekker handig weer. :')reisthijs schreef:Zou Breda ook een Belgische kaartautomaat krijgen?
Wel gaan de NS International tarieven gewijzigd worden deze maand. (Ik geloof 20 maart)
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Zijn daar vaste bedragen voor dan? Naar mijn ervaring fluctueren deze net zo erg als vliegtickets.
PSA: Links gaan, rechts staan
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
waldo79 schreef:Ja dat mag. Aan de route via Roosendaal, met een binnenlandse IC en een Belgische stoptrein zitten geen reserveringsverplichtingen.Andere vraag die ik nog heb: mag je bij het uitvallen van de Benelux 'gewoon' via Roosendaal omreizen zonder formaliteiten?
Dat mag je natuurlijk betwijfelen, maar bij het uitvallen van de Benelux kan er redelijkerwijs verwacht worden dat de vertraging bij aankomst op de eindbestemming krachtens de vervoer-overeenkomst meer dan 60 minuten zal bedragenSuus schreef:Nou, eerlijk gezegd waag ik dat te betwijfelen omdat er bij internationale tickets wordt aangegeven via welke grensovergang gereisd moet worden. Al heb ik bij Thalys nog geen tickets gezien die via Breda (gr) of hoe het daar ook mag heten zijn uitgegeven, altijd via Roosendaal (gr). Ik weet niet of dat nu gaat wijzigen.
En dus grijpen we naar verordening 1371/2007 van het Europees Parlement waarin, in artikel 16, het volgende staat:
Ik zie dus geen problemenArtikel 16
Terugbetaling of vervoer langs een andere route
Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging bij aankomst op de eindbestemming krachtens de vervoer-overeenkomst meer dan 60 minuten zal bedragen, krijgt de reiziger onmiddellijk de keuze tussen:
a) terugbetaling van de volledige kostprijs van het vervoer-bewijs, onder de voorwaarden waarop het is betaald, voor de niet gemaakte gedeelten van hun reis en voor de reeds gemaakte gedeelten indien de reis niet langer aan enige bedoeling beantwoordt in verband met het oorspronkelijke reisplan van de reiziger, samen met, voor zover relevant, een retourdienst naar het eerste vertrekpunt bij de vroegste gelegenheid. De terugbetaling geschiedt onder dezelfde voorwaarden als de betaling van schadevergoeding bedoeld in artikel 17;
of
b) voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een andere route, onder vergelijkbare vervoersomstandigheden, naar de eindbestemming bij de vroegste gelegenheid; of
c) voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een andere route, onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden, naar de eindbestemming op een latere datum wanneer het de reiziger schikt.
Anders wordt het als je de Thalys wilt nemen, dan zijn, volgens de meesten, de vervoersvoorwaarden niet meer vergelijkbaar.
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Op de Benelux nietluka23 schreef:Zijn daar vaste bedragen voor dan? Naar mijn ervaring fluctueren deze net zo erg als vliegtickets.
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Ja, een enkeltje België is €8.20. :Yluka23 schreef:Zijn daar vaste bedragen voor dan? Naar mijn ervaring fluctueren deze net zo erg als vliegtickets.
Geen idee hoe het allemaal werkt, weet alleen dat het omgegooit gaat worden. Ben benieuwd.
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
"Een enkeltje België"?
Hoe moet ik die precies voor me zien?
Ik weet dat de prijs tussen de Nederlanders en de Belgen nogal kan verschillen voor hetzelfde traject (zie de uitzending van Kassa of het artikel van Rover) maar in principe betaal je altijd hetzelfde voor hetzelfde traject bij dezelfde vervoerder (uiteraard los van kortingskaarten en het Benelux Weekendretour, maar ook daarmee betaal je altijd dezelfde prijs)
Maar het maakt, qua prijs, wel degelijk uit of je een enkeltje Roosendaal - Essen of Roosendaal - Stockem haalt. Uiteraard is er weer een uitzonder voor de Passen in combinatie met een grenskaartje, maar dat is geen "enkeltje België" :')
Hoe moet ik die precies voor me zien?
Ik weet dat de prijs tussen de Nederlanders en de Belgen nogal kan verschillen voor hetzelfde traject (zie de uitzending van Kassa of het artikel van Rover) maar in principe betaal je altijd hetzelfde voor hetzelfde traject bij dezelfde vervoerder (uiteraard los van kortingskaarten en het Benelux Weekendretour, maar ook daarmee betaal je altijd dezelfde prijs)
Maar het maakt, qua prijs, wel degelijk uit of je een enkeltje Roosendaal - Essen of Roosendaal - Stockem haalt. Uiteraard is er weer een uitzonder voor de Passen in combinatie met een grenskaartje, maar dat is geen "enkeltje België" :')
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Zo. :YAking schreef:"Een enkeltje België"?
Hoe moet ik die precies voor me zien?
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
En hoe ga ik die als 31-jarige gebruiken? :')
En als je het goed doet is dat trouwens (bijna) een retourtje. Doe hem tot Visé, en je kunt op en neer naar Antwerpen, Brussel, Leuven of Luik *O*
Betaal je alleen nog een euro of 2 voor het grensstukje bij Visé :)
En als je het goed doet is dat trouwens (bijna) een retourtje. Doe hem tot Visé, en je kunt op en neer naar Antwerpen, Brussel, Leuven of Luik *O*
Betaal je alleen nog een euro of 2 voor het grensstukje bij Visé :)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 184 gasten