“Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Durashift »

Hainje schreef: (..)
geef maar mee, ik kom er toch langs.' Oftewel: ik ben toch in de buurt, dus ik stop er wel even extra.
Hainje schreef:Het is ook niet een heel vaak gebruikte uitdrukking geloof ik. Daarvoor is het AN inmiddels te dominant.
Nou, in de context van iets meebrengen of afgeven ken en gebruik ik die uitdrukking ook wel. Inderdaad, als nuchtere Noord-Hollander :wink:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Aking »

Nou, de nieuwe prijzen staan online.

Het grenskaartje voor de combi NS-vrij & Rail/Go Pass gaat in ieder geval met ongeveer 50 procent omhoog van 2,60 naar 5 euro -o-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Suus »

De afstand Grens - Station is dan ook een stuk groter bij Noorderkempen dan bij Essen.

Overigens is een Early Bird Noorderkempen - Leeuwarden maar 21 euro terwijl Rotterdam - Leeuwarden 25 euro is. Er zijn dus niet alleen nadelen ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door PHS »

Kan iemand mij meer vertellen over de tariefstructuur op dit moment en die van 9 april? Ik vind het allemaal erg vreemd overkomen.

Op dit moment is Tilburg - Antwerpen met 100% korting in Nederland (ik heb studentenabbonnement):
2e klas in de ochtendspits € 7,40
1e klas in de ochtendspits € 10,80
2e klas daarbuiten € 4,80
1e klas daarbuiten € 10,80

Straks wordt dat met early bird tarief:
2e klas € 5,50
1e klas € 7,50
Zonder verschil tussen de ochtendspits en daarbuiten.

En Tilburg - Noorderkempen wordt, weer met 100% in Nederland:
2e klas € 5,00
1e klas € 7,50
Zonder verschil tussen de ochtendspits en daarbuiten.

Zo te zien wordt het wel heel erg ontmoedigd straks om twee kaartjes te kopen en met het gunstige Belgische tarief te reizen. Die € 0,50 extra voor 25 kilometer tussen Noorderkempen en Antwerpen is toch raar?

Mag ik trouwens met studenten-ov 100% korting in Nederland opgeven als ik 1e klas reis (niet dat ik doe hoor)? Want volgens mij is studenten-ov altijd 2e klas.
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Chrysa »

olof schreef:(ik heb studentenabbonnement)
Gewoon met lijn 19 naar Antwerpen dan. :p

Volgens mij kan de conducteur naar je NL-vervoersbewijs vragen, en wanneer je een 2de-klas studentenabonnement hebt maar 1ste klas zit krijg je gewoon een boete.
Laatst gewijzigd door Chrysa op di 20 mar 2018, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
YSH
Berichten: 60
Lid geworden op: do 29 mei 2014, 14:03

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door YSH »

olof schreef:Zo te zien wordt het wel heel erg ontmoedigd straks om twee kaartjes te kopen en met het gunstige Belgische tarief te reizen. Die € 0,50 extra voor 25 kilometer tussen Noorderkempen en Antwerpen is toch raar?

Mag ik trouwens met studenten-ov 100% korting in Nederland opgeven als ik 1e klas reis (niet dat ik doe hoor)? Want volgens mij is studenten-ov altijd 2e klas.
Je mag in Nederland dan geen 1e klas reizen. Vanaf Hazeldonk zou het dan wel mogen lijkt me, maar dat zal niet de moeite waard zijn. Voor de korting in Nederland is de spits trouwens wel van belang, mocht je een Dal Vrij/Voordeel kaart hebben mag je deze pas vanaf 9u gebruiken.

Verder maakt het voor de prijs na 9 april ook uit of je in het weekend reist - dan is Noorderkempen wel meer goedkoper dan Antwerpen.

Weekenddag met 100% korting naar Antwerpen:
Early bird: €7 2e klas / €9,50 1e klas
Flex: €9,80 / €15,20
Noorderkempen Flex: €5 / €8 (met vroegboekkorting is deze optie blijkbaar niet goedkoper, want die wordt niet gegeven)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Suus »

Nee, Early Bird Weekend Breda - Noorderkempen is € 9. Dus die wordt niet verkocht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RobertT
Berichten: 583
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door RobertT »

Gaan het weekendretour,superdagretour en jongerentarief er nu helemaal af,of alleen via Breda?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Suus »

Oké, nu ben ik het kwijt.

100% korting NL wordt dus wel toegepast bij de Early Bird tarieven, maar RailPlus niet. Bij de Flex-tarieven is er wel RailPlus-korting.

Waardoor je voor Rotterdam - Antwerpen met 100% korting de volgende tarieven krijgt:
Flex: € 9,80
Flex RailPlus: € 8,40
Early Bird weekend: € 7,00
Early Bird week: € 5,50

Voor Rotterdam - Antwerpen 100% korting NL + RailPlus betaal ik tot en met vandaag € 6,30, dus de prijzen voor werkdagen gaan mits ik vroeg boek dus omlaag, zelfs zonder RailPlus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door SLToilet »

Inmiddels zijn de eerste treinen vertrokken. Vanuit België is er overigens nu alweer een vertraging van +8 alvorens de IC Antwerpen-Centraal aandoet (stand rond 6:50). Ik ben heel benieuwd hoe het afloopt.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Suus »

De eerste trein uit Nederland heeft op dit tijdstip nog geen seconde op de HSL gereden ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door groningen »

Het schijnt dus dat Nederland Roodkapje naar Antwerpen heeft meegenomen om de Efteling te promoten. Zo nu kent de Randstad zijn prioriteiten weer. En daar hadden ze een ontmoeting met Suske en Wiske. Ja echt.

Het is toch leuk om te zien dat de route via Breda 1 tot 3 minuten sneller is dan via Roosendaal. En dan heb ik het er nog niet eens over dat die Beneluxtrein in Rotterdam Centraal nog steeds ruim 10 minuten stilstaat. Mocht je in Rotterdam Centraal de trein naar Brussel hebben gemist, dan kun je met de trein naar Eindhoven nog in Breda bereiken. Vanaf Antwerpen heeft de trein dezelfde tijden naar Brussel als voorheen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Hainje »

Dank voor de samenvatting van dit topic, daar zat ik echt met smart op te wachten. *O*
🍉
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door groningen »

Roodkapje uit de Efteling komt met de trein naar Suske en Wiske in Antwerpen

Bron: https://www.gva.be/cnt/dmf20180409_0345 ... -antwerpen

Volgens GVA was het de 9.15; wat er met de 8.15 gebeurd is?! Zal wel te vroeg geweest zijn voor iedereen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Aking »

Datzelfde GVA weet meer dan ons?
Er rijden voortaan dagelijks maar liefst zestien treinen naar Breda, Rotterdam, Schiphol en Amsterdam en vier tot in Den Haag.
Of krijgen we daadwerkelijk 20 BenelueuhIC(D)Btreinen per dag? :shock:
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door SLToilet »

Was het maar waar! Misschien heb ik het eerder genoemd maar de eerste trein arriveert nogal laat op de Belgische stations tot mijn groot verdriet. Zeker voor Breda (en ook Rotterdam) zou het heel interessant zijn om vroeg te kunnen treinen naar Antwerpen, nu kun je alleen op tijd op kantoor komen voor een doodnormale werkdag als hij in het centrum van Antwerpen staat en je er keihard naartoe rent alsof je achternagezeten wordt door een jachtluipaard op steroïden. En dan vervolgens die tijd alsnog kwijt zijn omdat je opnieuw deo op moet spuiten :') .

Ofwel: een extra trein van een uur eerder zou welkom zijn, maar daar zijn ze natuurlijk te gierig voor. Of ze haten het om zo'n kreng in Breda achter te laten, wat ook wel extra mag rijden laat in de avond.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door waldo79 »

Voorheen bood de Benelux evenmin een heel vroege verbinding.
RobertT
Berichten: 583
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door RobertT »

In een verder verleden kon je al met de Benelux om 614 uit Roosendaal vertrekken(afkomstig uit Rotterdam)en reed er sávonds ook weer een latere rit tot Rotterdam,die daar rond middernacht aankwam.Beiden zijn echter wegbezuinigd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Aking »

Dat was in ieder geval in '92-'93 nog het geval ja:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Met dank aan deze jongen:
Afbeelding
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Durashift »

SLToilet schreef:Was het maar waar! Misschien heb ik het eerder genoemd maar de eerste trein arriveert nogal laat op de Belgische stations tot mijn groot verdriet. Zeker voor Breda (en ook Rotterdam) zou het heel interessant zijn om vroeg te kunnen treinen naar Antwerpen,(..)

Ik zou de burgemeester van Breda even aan zijn jasje trekken. Die heb ik vanmiddag op de radio érg positief over deze nieuwe verbinding horen praten.
Hij zei o.a. "van A naar B staat tegenwoordig voor van Antwerpen naar Breda' ... en hij vindt ook dat Antwerpen, voor de burgers van Breda, eigenlijk net zo dichtbij hoort te zijn als Tilburg dat nu is ( vrij vertaald)...

Nou, hoe laat kan je 's ochtends vroeg vanuit Breda in Tilburg zijn?

:)
MetroRET
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door MetroRET »

Tilburg: 05:50 - 06:03 (3616)
Antwerpen: 07:42 - 08:15 (9212)
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Durashift »

:pos:
MetroRET
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door MetroRET »

Dus om het te vergelijken zou er niet alleen een 9208 moeten komen (06:42-07:15) maar ook een 9204 om 05:42 en dan om 06:15 aankomt in Antwerpen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door reisthijs »

Aking schreef:Dat was in ieder geval in '92-'93 nog het geval ja:
Dat was vele jaren later nog steeds het geval zie ik in het laatste spoorboekje (2010).

Tot 2012 had de Benelux nog een belangrijke functie voor binnenlandse reizigers (vanuit Roosendaal en de Zeeuwse lijn). Daarom waren er dus ook die vroege en late ritten van/naar Rotterdam.

Sinds die binnenlandse functie is weggevallen wil NS niet meer vaker rijden dan de minimum eisen van het ministerie: 16 keer per dag.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Suus »

Reizigers klagen nu al steen en been over de Benelux uit België die in Rotterdam om 7:57 naar Amsterdam vertrekt.

Impressie: https://twitter.com/stefano010/status/9 ... 0713183234 en https://twitter.com/rlphrts/status/983583087048130560
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten