“Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Chrysa »

Tja, dan had je er maar eerder bij moeten zijn. :p

Dat laatste heb ik gedaan. Visé - Maastricht was €3.90 dus dat viel nog tegen. :')
Maar als er geen NMBS-kaartautomaat komt in Breda betwijfel ik ten zeerste of die passes er uberhaupt komen voor Breda.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Aking »

Daarom moet je ook Visé - Visé grens (á €2,30) halen, al proberen die Belgen om een of andere reden altijd te voorkomen dat je alleen het grensstuk betaalt, bijvoorbeeld doordat een kaartje Essen - Roosendaal zogenaamd goedkoper is dan het grenskaartje Essen - Essen grens -o-
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Chrysa »

Maar hoe overbrug ik het stuk tot het station dan? Ik kan op de grens niet inchecken met mijn OV-chip.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Aking »

Heb je geen Studentenreisproduct? -o-

En sowieso kun je op Eijsden inchecken, scheelt alweer iets :mrgreen:
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Chrysa »

Ik heb studenten-ov, maar ook dan moet ik inchecken. :p
En ja, op Eijsden staat een zuil maar dan moet ik weer heen en weer racen. -o- Sowieso zijn de prijzen naar Eijsden of Maastricht hetzelfde.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Aking »

Vrij-reis-producten zoals de SOV en WeekendVrij of DalVrij zijn vanaf/tot de grens geldig. Bij de automaat in NL kun je daarom kaartjes korting met 100% korting NL krijgen, maar als jij met een kaartje tot/vanaf de grens in de trein zit, met je OVC met een geldig vrij-reis-product er op, is er geen enkele HC/Zugbegleiter/treinbegeleider die moeilijk gaat doen. :wink:

Persoonlijk heb ik zelfs al meerdere malen gehad dat het tonen van mijn OVC genoeg was (en er in theorie dus helemaal geen product op kon staan) bij het hebben van een kaartje tot/van de grens :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Suus »

Aking schreef:Anders wordt het als je de Thalys wilt nemen, dan zijn, volgens de meesten, de vervoersvoorwaarden niet meer vergelijkbaar.
Thalys wordt pas een optie bij uitval van een Benelux als de grensoverschrijdende stoptrein én de Benelux daarna uitvallen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Aking »

Heb je daar toevallig ook documentatie bij? :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Suus »

Staat gewoon in de reizigersverordening, er moet NA 60 minuten een alternatief geboden worden, dus bij het ingaan van de 61ste minuut. De eerstvolgende Benelux gaat normaliter 60 minuten later dan de voorgaande trein, dus is op tijd een passend alternatief geboden. Begrijpend lezen van wetten is best een uitdaging :wink:

En als je in Antwerpen staat, gaat de stoptrein al een minuut of vijf na de Benelux richting Nederland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Aking »

Dan nog zit je met de "vergelijkbare vervoersomstandigheden" die bij den Thalys, volgens iedereen aan de loketten in Belgistan, anders zijn. Waardoor ze je dus weigeren om te boeken naar den Thalys.

Dus waar staat dat je bij meer dan 60 minuten de Thalys mag nemen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Suus »

In hun productfiches staat dat dat niet mag, alleen is dat dus niet in lijn met de Europese Verordening.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door en-es »

Er is uiteraard verschil tussen recht hebben en krijgen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Aking »

Los van hun productfiches is er nog steeds het stukje "gelijke vervoersomstandigheden"

Voor de Thalys moet je reserveren, een speciaal (apart) ticket hebben en zulks, dus de omstandigheden zijn te interpreteren als niet gelijk"

Vandaar dus dat ik graag zie waar wie besloten heeft dat de Thalys als gelijke vervoersomstandigheden wordt gerekend zodat die lui van het loket in Brussel niet naar het perronpersoneel van Thalys bellen dat ik absoluut de Thalys niet in mag stappen omdat mijn ticket niet geldig is op de Thalys, en ik in plaats daarvan maar een taxi moet nemen vanaf Roosendaal want tot daar kom ik nog :') -o-

Ik houd mij dus nog steeds warm aanbevolen voor iets waar dat met zoveel woorden instaat, die dus niet op een andere manier te interpreteren zijn :)
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door en-es »

Hoe zit dat omgekeerd? Mag je een Benelux Express nemen als je Thalys uitvalt of een extreme vertraging heeft? Zes jaar geleden zat ik in een Thalys uit Parijs die met 5u10m vertraging aankwam in Amsterdam. In Antwerpen was een reiziger ingestapt met een reservering voor deze trein. Ik kon me niet voorstellen dat die man 5 uur heeft gewacht in Antwerpen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Suus »

Uit de "Interpretatieve richtsnoeren betreffende Verordening (EG) nr. 1371/2007 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de rechten en verplichtingen van reizigers in het treinverkeer", publicatie 2015/C-220
De „vervoersomstandigheden” zijn de kenmerkende eigenschappen van de vervoersdienst die door de vervoerder wordt aangeboden op grond van een vervoersovereenkomst tussen een spoorwegonderneming of verkoper van vervoerbewij­ zen en een passagier. Op grond van artikel 16, onder b) en c), van de verordening moeten passagiers bij een vertraging van meer dan 60 minuten de mogelijkheid krijgen hun reis „onder vergelijkbare vervoersomstandigheden” voort te zet­ ten of voor een andere route te kiezen. Of de vervoersomstandigheden al dan niet vergelijkbaar zijn, wordt bepaald door diverse factoren en moet geval per geval worden beoordeeld. Afhankelijk van de omstandigheden verdienen de volgende goede praktijken aanbeveling:
— indien mogelijk worden passagiers niet naar een lagere klasse omgeboekt (indien dat toch gebeurt, wordt het verschil tussen de prijs in eerste en tweede klasse terugbetaald);
— indien passagiers alleen naar een andere spoorwegonderneming of vervoerswijze van een hogere klasse of met een hoger tarief dan de oorspronkelijke dienst kunnen worden omgeboekt, dienen zij daarvoor geen extra kosten te betalen;
— extra overstappen worden zoveel mogelijk vermeden;
— wanneer voor het nog niet volgens de planning afgelegde deel van de reis een beroep wordt gedaan op een andere spoorwegonderneming of vervoerswijze, wordt gezocht naar een alternatief waarbij de totale reistijd de geplande reistijd van de oorspronkelijke reis zo dicht mogelijk benadert;
— indien voor de oorspronkelijke reis bijstand voor personen met een handicap of beperkte mobiliteit was geboekt, wordt die bijstand ook op de alternatieve route geboden;
— indien beschikbaar, moet een andere vlucht die toegankelijk is voor personen met een handicap of beperkte mobili­ teit, worden aangeboden.
Volledige tekst op http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... LL&from=NL

Als in jouw geval in Brussel de laatste Benelux uitvalt terwijl je een doorgaand ticket Brussel - Utrecht bezit, moet het loket in Brussel iets regelen. Als je niet zo'n doorgaand ticket bezat, bijvoorbeeld omdat je vervoersbewijzen hebt gestapeld in Roosendaal, sta je wel buitenspel.

Voor mijzelf is dat een reden om tegenwoordig bij NS een doorgaand vervoerbewijs Rotterdam - Antwerpen te kopen als ik naar België ga, maar ik besef wel dat niet iedereen daarvoor de financiën heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Daniel »

Suus schreef:Voor mijzelf is dat een reden om tegenwoordig bij NS een doorgaand vervoerbewijs Rotterdam - Antwerpen te kopen als ik naar België ga, maar ik besef wel dat niet iedereen daarvoor de financiën heeft.
Hoe bedoel je de financiën niet heeft? Immers is het alleen duurder als je je reis in Dordrecht of Roosendaal (nu) of Breda (volgende maand) start. Als je toch al een stuk binnen Nederland moet reizen is dat met een internationaal vervoerbewijs toch niet duurder?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Suus »

Meestal is een Belgisch ticket goedkoper, tenzij je naar het Superdagretour of het Weekendretour gaat, maar ik weet niet zeker of die tegenwoordig nog in de kaartautomaat zitten en anders moet je ze expliciet kiezen, dus alleen de ingewijde reizigers hebben er weet van.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Hainje »

Afhankelijk van de overstap in Roosendaal kan ik straks wellicht even kijken op de kaartautomaat. Maar of ik dat vandaag nog post hangt heel erg van de telefoonbatterij af (nog 16%)
🍉
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Hainje »

Weekendbiljet staat in eerste scherm, super daldinges niet gevonden op de kaartautomaat.
🍉
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door en-es »

Volgens mij staat die Intercity Brussel via Breda nog niet in de reisplanners. Ook na 9 april krijg je treinen via Roosendaal.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Bemined »

Vaak maken ze voor internationale treinen een uitzondering, maar dit keer dan blijkbaar niet. Ik vermoed dat het in de loop van volgende week wel alsnog bijgewerkt zal worden, normaliter verschijnen nieuwe wijzigingsbladen vier weken van te voren in de reisinformatie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door reisthijs »

Als je bij NS Internationaal een reis naar Brussel zoekt krijg je ook nog de huidige dienstregeling te zien, maar wel met de mededeling
Vanaf 9 april zal de dienstregeling wijzigen. Raadpleeg kort voor vertrek de reisplanner voor de juiste vertrektijd van uw trein.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Bemined »

Dienstregeling van de Benelux is vandaag op het NDOVLoket geplaatst, bij deze een uitdraai: http://nsdr.bemined.nl/2018-3/9200-week.html
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door waldo79 »

Ondanks de rechtstreekse route kost het alsnog meer dan 30 minuten van Breda naar Antwerpen -o-
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Aking »

Dat doet de Thalys toch over Rotterdam - Antwerpen? :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten