“Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Statler Rail »

OVinspecteur schreef:Van/naar Dordrecht wordt het rijtje overstaptijden te Breda nu dus:
IC Eindhoven 14-18 min. / 13 - 18 min.
IC Antwerpen, Brussel 21 min. / 22 min.
IC Nijmegen, Arnhem 25 min. / 25 min.

Dus tja, al die winkelruimte in dat paleis zal wel goed van pas komen om de tijd te doden.
Wie weet wordt het nog beter als er op Dordrecht - Breda een andere vervoerder komt te rijden. Zo te zien is het niet moeilijk om een beter aanbod dan NS neer te zetten...
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door RobertT »

En dat langer kopmaken gaat dus niet omdat de Benelux in Belgie vast zit in zijn huidige ligging.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door reisthijs »

Statler Rail schreef:Wie weet wordt het nog beter als er op Dordrecht - Breda een andere vervoerder komt te rijden. Zo te zien is het niet moeilijk om een beter aanbod dan NS neer te zetten...
Als het niet heel moeilijk was, had NS zelf wel een beter aanbod neergezet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Statler Rail »

Er is best een beter aanbod mogelijk, maar het is een kwestie van prioriteiten en geld. De prioriteit ligt voor NS bij het gebruik van de HSL en niet bij de verbinding Dordrecht - Breda.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Suus »

Er rijden 5 IC(D)’s, 2 sprinters en 4 goederentreinen per uur op het samenloopdeel tussen Breda en Zevenbergschehoek Aansluiting. Komt nog bij dat op de Moerdijkbrug ook nog eens acht andere treinen worden ingeweven (twee IC’s, twee sprinters en vier goederentreinen) en je kan niet anders dan concluderen dat het wel een erg lastige puzzel wordt om iedereen hun droomverbinding te geven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door reisthijs »

Statler Rail schreef:Er is best een beter aanbod mogelijk, maar het is een kwestie van prioriteiten en geld. De prioriteit ligt voor NS bij het gebruik van de HSL en niet bij de verbinding Dordrecht - Breda.
De prioriteit ligt in de ogen de opdrachtgever van NS bij het gebruik van de HSL. Die prioriteit verandert niet als er een andere vervoerder tussen Dordrecht en Breda zou rijden.

Daarom is het logisch dat Dordrecht niet NS, maar de minister vraagt om er iets aan te veranderen. Niet dat de minister er veel aan zal willen veranderen, de HSL heeft immers prioriteit.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door lijntaxi »

Ik ben vooral benieuwd naar de aansluiting op station Breda op de intercity naar Brussel:
vanaf het sprinter Arnhem - Dordrecht
vanaf de intercity Zwolle - Roosendaal
vanaf de intercity Eindhoven - Den Haag

Is dat korter dan via Roosendaal. In theorie zou dat zo moeten zijn, maar of dit in de praktijk ook klopt is de vraag.
En hoelang duurt de treinreis Breda - Brussel??
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door MetroRET »

[serie=Internationale Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] uit Brussel geeft een overstap:
[serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] naar Roosendaal: 27 minuten
[serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] naar Zwolle: 2 of 32 minuten
[serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] naar Dordrecht: 22 minuten
[serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] naar Arnhem C: 5 minuten
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Suus »

lijntaxi schreef:vanaf het sprinter Arnhem - Dordrecht
Vanuit Arnhem: 5 minuten. Vanuit Dordrecht: 21 minuten.
vanaf de intercity Zwolle - Roosendaal
Vanuit Zwolle: 2 minuten. Vanuit Roosendaal: 27 minuten.
vanaf de intercity Eindhoven - Den Haag
Vanuit Eindhoven: 20 minuten. Vanuit Den Haag: 5 minuten
En hoelang duurt de treinreis Breda - Brussel??
Naar Brussel-Zuid 1u33m.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door lijntaxi »

Dat is maar een krappe aansluting vanaf Arnhem en Zwolle.
Als je die mist ben je zo een uur (of twee) verder. Lijk me niet zo handig.
Dan is via Roosendaal reizen een stuk handiger.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Mikos »

Aansluitingen op een internationale trein moet je toch nooit heel krap inplannen, dus een ruime overstap is dan wel zo prettig.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Durashift »

Nou ja, internationaal? In naam misschien.. maar qua afstand is het, zeker vanaf Breda, peanuts. Groningen is verder weg..
Gewoon één grote, stedelijke agglomeratie is het, waartussen de Benelux gaat rijden. :wink:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Mikos »

Zodra ik de grens met België passeer, ben ik toch echt in een compleet ander land dan Nederland, hoor. En niet alleen qua inwoners... :X
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door en-es »

Klopt, tussen Nederland en Belgie zijn nogal wat verschillen. Een andere wereld!
thejay
Berichten: 25
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 20:21

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door thejay »

reisthijs schreef:Als de tarieven inderdaad worden aangepast, zie ik twee mogelijkheden:
* Als je een kaartje koopt moet je verplicht kiezen of je via Roosendaal reist of via de HSL de grens over gaat
of
* Om de boel gelijk te trekken, betaal je altijd extra voor die 11 Belgische kilometers, ook als je via Roosendaal reist.

Ik ben wel benieuwd wat voor kaartjes de NMBS gaat aanbieden, ze hebben nu wel speciale kaartjes van/naar Roosendaal en Maastricht, maar nog niet van/naar Breda. Zou Breda ook een Belgische kaartautomaat krijgen? :?:
Ik heb die vraag al aan de NMBS gesteld en niet echt een hoopgevend antwoord gekregen.
"Het beheerscontract tussen de Belgische overheid en de NMBS voorziet geen binnenlands assortiment naar Breda zoals er wel naar Roosendaal is."
Op de vraag hoe het zit met de abonnementen Roosendaal/Roosendaal grens (omwisselen?) heb ik eigenlijk geen antwoord gekregen. Of ja toch: je kunt toch de stoptrein blijven gebruiken? Yeah right...

Anyway, de Superdagretours enz. tegen het Benelux-tarief zullen wellicht wel gewoon verkrijgbaar blijven, maar hoe het combineren van een NL & BE-abonnement zal verlopen is nog geen antwoord gekomen. Railpass of Go-Pass zal geldig zijn tot/van Noorderkempen zoals nu tot Essen...

Andere vraag die ik nog heb: mag je bij het uitvallen van de Benelux 'gewoon' via Roosendaal omreizen zonder formaliteiten?
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door waldo79 »

Andere vraag die ik nog heb: mag je bij het uitvallen van de Benelux 'gewoon' via Roosendaal omreizen zonder formaliteiten?
Ja dat mag. Aan de route via Roosendaal, met een binnenlandse IC en een Belgische stoptrein zitten geen reserveringsverplichtingen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Suus »

Nou, eerlijk gezegd waag ik dat te betwijfelen omdat er bij internationale tickets wordt aangegeven via welke grensovergang gereisd moet worden. Al heb ik bij Thalys nog geen tickets gezien die via Breda (gr) of hoe het daar ook mag heten zijn uitgegeven, altijd via Roosendaal (gr). Ik weet niet of dat nu gaat wijzigen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Chrysa »

reisthijs schreef:Zou Breda ook een Belgische kaartautomaat krijgen? :?:
Volgens NS niet. Lekker handig weer. :')
Wel gaan de NS International tarieven gewijzigd worden deze maand. (Ik geloof 20 maart)
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door katvis »

Zijn daar vaste bedragen voor dan? Naar mijn ervaring fluctueren deze net zo erg als vliegtickets.
PSA: Links gaan, rechts staan
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Aking »

waldo79 schreef:
Andere vraag die ik nog heb: mag je bij het uitvallen van de Benelux 'gewoon' via Roosendaal omreizen zonder formaliteiten?
Ja dat mag. Aan de route via Roosendaal, met een binnenlandse IC en een Belgische stoptrein zitten geen reserveringsverplichtingen.
Suus schreef:Nou, eerlijk gezegd waag ik dat te betwijfelen omdat er bij internationale tickets wordt aangegeven via welke grensovergang gereisd moet worden. Al heb ik bij Thalys nog geen tickets gezien die via Breda (gr) of hoe het daar ook mag heten zijn uitgegeven, altijd via Roosendaal (gr). Ik weet niet of dat nu gaat wijzigen.
Dat mag je natuurlijk betwijfelen, maar bij het uitvallen van de Benelux kan er redelijkerwijs verwacht worden dat de vertraging bij aankomst op de eindbestemming krachtens de vervoer-overeenkomst meer dan 60 minuten zal bedragen

En dus grijpen we naar verordening 1371/2007 van het Europees Parlement waarin, in artikel 16, het volgende staat:
Artikel 16
Terugbetaling of vervoer langs een andere route

Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging bij aankomst op de eindbestemming krachtens de vervoer-overeenkomst meer dan 60 minuten zal bedragen, krijgt de reiziger onmiddellijk de keuze tussen:

a) terugbetaling van de volledige kostprijs van het vervoer-bewijs, onder de voorwaarden waarop het is betaald, voor de niet gemaakte gedeelten van hun reis en voor de reeds gemaakte gedeelten indien de reis niet langer aan enige bedoeling beantwoordt in verband met het oorspronkelijke reisplan van de reiziger, samen met, voor zover relevant, een retourdienst naar het eerste vertrekpunt bij de vroegste gelegenheid. De terugbetaling geschiedt onder dezelfde voorwaarden als de betaling van schadevergoeding bedoeld in artikel 17;

of

b) voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een andere route, onder vergelijkbare vervoersomstandigheden, naar de eindbestemming bij de vroegste gelegenheid; of

c) voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een andere route, onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden, naar de eindbestemming op een latere datum wanneer het de reiziger schikt.
Ik zie dus geen problemen :wink:

Anders wordt het als je de Thalys wilt nemen, dan zijn, volgens de meesten, de vervoersvoorwaarden niet meer vergelijkbaar.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door dennistd »

luka23 schreef:Zijn daar vaste bedragen voor dan? Naar mijn ervaring fluctueren deze net zo erg als vliegtickets.
Op de Benelux niet
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Chrysa »

luka23 schreef:Zijn daar vaste bedragen voor dan? Naar mijn ervaring fluctueren deze net zo erg als vliegtickets.
Ja, een enkeltje België is €8.20. :Y

Geen idee hoe het allemaal werkt, weet alleen dat het omgegooit gaat worden. Ben benieuwd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Aking »

"Een enkeltje België"?

Hoe moet ik die precies voor me zien?

Ik weet dat de prijs tussen de Nederlanders en de Belgen nogal kan verschillen voor hetzelfde traject (zie de uitzending van Kassa of het artikel van Rover) maar in principe betaal je altijd hetzelfde voor hetzelfde traject bij dezelfde vervoerder (uiteraard los van kortingskaarten en het Benelux Weekendretour, maar ook daarmee betaal je altijd dezelfde prijs)

Maar het maakt, qua prijs, wel degelijk uit of je een enkeltje Roosendaal - Essen of Roosendaal - Stockem haalt. Uiteraard is er weer een uitzonder voor de Passen in combinatie met een grenskaartje, maar dat is geen "enkeltje België" :')
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Chrysa »

Aking schreef:"Een enkeltje België"?

Hoe moet ik die precies voor me zien?
Zo. :Y
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Aking »

En hoe ga ik die als 31-jarige gebruiken? :')

En als je het goed doet is dat trouwens (bijna) een retourtje. Doe hem tot Visé, en je kunt op en neer naar Antwerpen, Brussel, Leuven of Luik *O*
Betaal je alleen nog een euro of 2 voor het grensstukje bij Visé :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten