“Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door IC140 »

NS heeft niets besloten. Dit is gewoon de uitvoering van het akkoord tussen de Nederlandse staat, Belgische staat, NMBS en NS dat is gesloten na het klappen van de Fyra. Dat akkoord (en het addendum van een tijdje later om de reistijd Amsterdam - Brussel te verbeteren) beschrijft precies welke route gereden moet worden en welke stations moeten worden aangedaan.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door SLToilet »

En ergens maar goed ook. Er wordt heel veel negatief gedaan over de bereikbaarheid via de Benelux maar wij hier in Tilburg, Den Bosch, Eindhoven en omstreken waren ook allang klaar met de gruwelijke en slome omweg via Roosendaal. Mist gewoon keihard de belangrijke bestemmingen in de regio en rijdt niet eens snel. Nu moet hij keren in Breda maar dat is allesbehalve erg als de reistijd toch gelijkblijft. Dordrecht is maar een poepeindje van Breda vandaan, pak gewoon de sprinter man. Rotterdam en verder noordwaarts hebben al een Thalys waar ze eventueel op kunnen aantakken, wij hier hadden niks en nu wél iets. Jammer voor de Zeeuwen maar langs de eerste vijf stations van de feeder sprinter 6600 wonen al meer mensen dan in heel Zeeland, laat staan langs de Zeeuwse Lijn vs regio's als Eindhoven. Jammer voor Roosendaal maar zij kunnen nog steeds treinen op een redelijke wijze. Traag maar oké, alleen het materieel is brak.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Durashift »

^^^^ Heb je wel een punt, vind ik,.
Aking schreef: (..)Volgens Belgische spoorbeheerder Infrabel ging het inlezen van bepaalde datagegevens verkeerd ter hoogte van de grensovergang bij het Belgische Meer. De intercitytrein reed maandagochtend voor het eerst over de hogesnelheidslijn via Breda naar Antwerpen en Brussel. (..)
Dient er iedere keer data ingelezen te worden bij de grensovergang?

Wat voor data zou het kunnen zijn?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Aking »

Ik gok iets ETCS of hoe heet dat spul, want dat is vast overal eender maar overal anders :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Daniel »

SLToilet schreef:Er wordt heel veel negatief gedaan over de bereikbaarheid via de Benelux maar wij hier in Tilburg, Den Bosch, Eindhoven en omstreken waren ook allang klaar met de gruwelijke en slome omweg via Roosendaal.
Nou doe je alsof het via Breda nu veel sneller is, maar de overstaptijden op die nieuwe Benelux zijn toch ook wel behoorlijk lang: 32 minuten vanuit de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] (voor Den Bosch) en 20 minuten vanuit de [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] (vanuit Eindhoven en Tilburg). Alleen vanuit de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] uit Arnhem heb je een overstap van 5 minuten cross-platform.
Reizigers die uit de 3600 komen zijn daarmee exact even lang onderweg als voorheen: 18 minuten langer door naar Roosendaal en daar dan 16 minuten overstaptijd naar Antwerpen (waar de aankomsttijd exact gelijk is aan nu).
Vanuit Eindhoven ga je er wel op vooruit omdat je daarvandaan voorheen eerst nog 20 minuten op een trein naar Roosendaal had moeten wachten, vanuit Tilburg is het alleen sneller als je het waagt op 5 minuten overstaptijd uit de Sprinter. Want vanuit de 3600 gaat bovenstaande op.
SLToilet schreef:Dordrecht is maar een poepeindje van Breda vandaan, pak gewoon de sprinter man.
Nou is deze reis er, net als die vanuit diverse Brabantse stations zoals hierboven blijkt, net eentje waarbij door de slechte aansluitingen in Breda de eventuele winst veel kleiner is dan hij had kunnen zijn. Zo zou je vanuit Dordrecht voortaan 25 minuten eerder moeten vertrekken om op dezelfde tijd in Antwerpen te kunnen zijn, maar van die 25 minuten extra reistijd bestaan er 18 uit overstaptijd in Breda.
Dat laat eigenlijk al een beetje zien dat de reistijdverlenging veel beperkter had kunnen zijn bij een snellere aansluiting en nog kleiner had kunnen worden als de IC uit Dordrecht op het juiste halfuur reed. Immers is Breda - Antwerpen maar 7 minuten trager dan Roosendaal - Antwerpen en naar Brabant toe moest je vanuit Dordrecht toch al om per trein in België te belanden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door PatrickM »

Voor de Zeeuwen is het gewoon heel erg naar dat die trein nu via Bd gaat. Ik heb de route met de stoptrein alvast maar uitgeprobeerd, en huis-Antw. Centraal duurde 3:00. Ter vergelijking: met de auto red je het in een krap uur. Dat is dus geen Antwerpen meer voor mij, in ieder geval niet meer met de trein. Misschien met de Flixbus via Bergen op Zoom, maar ik denk dat de auto tot aan Essen het enige fatsoenlijke alternatief is.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Jef400 »

Via Zelzate en Gent geen optie?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door PatrickM »

Voor Zeeuws Vlaanderen misschien, niet voor mij. Overstap van bus 132 op bus 20 is niet de beste volgens mij, naast het eind dat het flink om is.

Ben erachter dat via Bergen op Zoom en een flixbus het in 2:20 kan. Helaas wel maar 1x/dag.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Ferdinand »

Ik denk dat het al een paar keer is gezegd, maar het blijft toch te gek voor woorden dat die belangrijke IC naar Charleroi eindigt in een nietszeggend dorpje als Essen en ja ik weet wat de redenen zijn.
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door waldo79 »

Op zich is Essen nog niet eens zo gek klein. Het is helaas letterlijk een grensplaats in het OV. Zelfs nog op fietsafstand van Roosendaal (9 km).
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Aking »

Hoe groot is Essen qua bussen eigenlijk? Zijn dat er flink wat, of is dat er maar één ofzo?
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door waldo79 »

1 streekbus en 6 schoolbussen, maar niks grensoverschrijdend. Dat terwijl je via Huijbergen bijvoorbeeld zo in Bergen op Zoom bent.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door OVinspecteur »

Daniel schreef:
SLToilet schreef:Dordrecht is maar een poepeindje van Breda vandaan, pak gewoon de sprinter man.
Nou is deze reis er, net als die vanuit diverse Brabantse stations zoals hierboven blijkt, net eentje waarbij door de slechte aansluitingen in Breda de eventuele winst veel kleiner is dan hij had kunnen zijn. Zo zou je vanuit Dordrecht voortaan 25 minuten eerder moeten vertrekken om op dezelfde tijd in Antwerpen te kunnen zijn, maar van die 25 minuten extra reistijd bestaan er 18 uit overstaptijd in Breda.
Dat laat eigenlijk al een beetje zien dat de reistijdverlenging veel beperkter had kunnen zijn bij een snellere aansluiting en nog kleiner had kunnen worden als de IC uit Dordrecht op het juiste halfuur reed. Immers is Breda - Antwerpen maar 7 minuten trager dan Roosendaal - Antwerpen en naar Brabant toe moest je vanuit Dordrecht toch al om per trein in België te belanden.
Wel hilarisch dat deze ontbrekende aansluiting op een internationale trein nu wel de aandacht trekt, terwijl het slagveld voor Dordrecht in het dagelijks gebruikte binnenlandse netwerk niet meer te overzien is met bijvoorbeeld overstaptijden tot een half uur op de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] en 18 minuten op de [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie].
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Daniel »

Over die waardeloze aansluitingen in Breda hebben we het al een behoorlijke tijd geleden gehad in het topic over de nieuwe dienstregeling, dit topic gaat over de Benelux dus concentreer ik me in de reactie ook op de Benelux.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: RE: Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Jultar »

Durashift schreef:^^^^ Heb je wel een punt, vind ik,.
Aking schreef: (..)Volgens Belgische spoorbeheerder Infrabel ging het inlezen van bepaalde datagegevens verkeerd ter hoogte van de grensovergang bij het Belgische Meer. De intercitytrein reed maandagochtend voor het eerst over de hogesnelheidslijn via Breda naar Antwerpen en Brussel. (..)
Dient er iedere keer data ingelezen te worden bij de grensovergang?

Wat voor data zou het kunnen zijn?
Is ERTMS data. Elk land heeft bepaalde waardes voor dingen. Dit zijn de zogenaamde National Values. Bijvoorbeeld hoe hard de trein mag als in de diverse ETCS modi, maar ook de gegevens van het RBC (inbelgegevens van de loc naar de treindienstleider voor het ophalen van de rijweg, om het even kort door de bocht te zeggen).
In dit geval ging er blijkbaar iets mis met de handover van het Nederlandse RBC naar de Belgische post en kwam de trein dus vlak na de grens tot stilstand. Waarom het vervolgens zo lang allemaal heeft moeten duren weet ik niet.
Mdk
Berichten: 1249
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Mdk »

Ferdinand schreef:Ik denk dat het al een paar keer is gezegd, maar het blijft toch te gek voor woorden dat die belangrijke IC naar Charleroi eindigt in een nietszeggend dorpje als Essen en ja ik weet wat de redenen zijn.
Ik niet, waarom eindigt die ic momenteel in essen, en waar zou hij heen kunnen? Welke (belangrijke) steden doet hij dan allemaal aan?
Bij twijfel altijd klagen
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Aking »

De IC eindigt in Essen omdat, als ik het goed heb, die Belgische dubbeldeksrijtuigen (M6) niet binnen het Nederlandse profiel passen, en dus niet in Nederland mogen komen. Uiteraard los van een toelating en dergelijke die ook ontbreekt.

Wat betreft de stations: volgens Wikipedia stopt het ding op Essen - Antwerpen - Mechelen - Brussel - Nijvel - Charleroi, dus daar ga ik dan ook maar vanuit :Y
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door dennistd »

Daarnaast zou deze trein ook deels met Desiro rijden, wat ook niet naar Nederland kan (schakelt zichzelf uit bij de lagere Nederlandse spanning). En ook de locomotieven reeks 18 (die met het M6 rijden) zullen waarschijnlijk niet werken op Nederlandse spanning.
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Chrysa »

Aking schreef: Wat betreft de stations: volgens Wikipedia stopt het ding op Essen - Antwerpen - Mechelen - Brussel - Nijvel - Charleroi, dus daar ga ik dan ook maar vanuit :Y
Je vergeet onze eigen mooie wiki. :Y
Tot Antwerpen stopt dat ding nog bij wat schuurtjes en bomen. :')
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door SLToilet »

Ja, Kalmthout enzo... Dat ding is alleen veel sneller omdat het aantal stops van de totale boemel per kilometer hoger ligt dan bij een gemiddeld S-Bahnachtig netwerk.

Zomaar een vraagje tussendoor: hoe vangt de NS het gebrek aan vroege treinen op de Benelux eigenlijk op om alsnog 4x/uur te rijden van Rotterdam naar Amsterdam gedurende de ochtendspits? En wordt zoiets dan ook uitgevoerd in de late avond?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
MetroRET
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door MetroRET »

Gewoon de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] laten rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Suus »

De s1000 stopt ook na 22:00, en volgens mij gaat de s900 na 22:00 ook terug naar 1x/uur op Rotterdam - Breda.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door MetroRET »

Na 22:45.
974 & 978 zijn de aflopers in Bd & de 976 rijdt daartussen tot Rtd.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: RE: Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Durashift »

Jultar schreef:
Durashift schreef:^^^^(..)

Dient er iedere keer data ingelezen te worden bij de grensovergang?

Wat voor data zou het kunnen zijn?
Is ERTMS data. Elk land heeft bepaalde waardes voor dingen. Dit zijn de zogenaamde National Values. Bijvoorbeeld hoe hard de trein mag als in de diverse ETCS modi, maar ook de gegevens van het RBC (inbelgegevens van de loc naar de treindienstleider voor het ophalen van de rijweg, (..).
Okay, helder. Data dat dus iedere keer, blijkbaar, kan veranderen..
Je zou denken dat er iedere keer over hetzelfde traject gereden wordt.. dat er dan sommige waarden enige vastigheid kennen...

Heeft de Talys hier ook weleens last van?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Bericht door Suus »

Thalys had in het begin best veel last van dit probleem, tegenwoordig is zelden tot nooit. Afgelopen woensdag is het wel fout gegaan met Thalys 9328.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten