Pagina 3 van 13

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Geplaatst: vr 26 jan 2018, 09:07
door Dennenboom
RobertT schreef:
reisthijs schreef: Het staat wat ongelukkig in de dienstregeling,Antwerpen berchem is op de heenweg weggevallen,daarom lijkt het 8 minuten stilstaan in Antwerpen Centraal,maar wat je zegt klopt,de tijden in Belgie zijn de huidige tijden
Ook de vertrektijd van Noorderkempen richting zuiden staat er een beetje vreemd. Lijkt er op dat de vermelding Meer/Grens (doorkomsttijd) de tabel verknalt.

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Geplaatst: vr 26 jan 2018, 10:09
door Mr-W
Heeft iemand al enig idee wat de tarieven zullen zijn, kan er nergens informatie over vinden.
KL577 schreef:De overstap in Breda van de 3600 uit Arnhem/Nijmegen richting België wordt wel erg krap (2 minuten). Hopelijk crossplatform, maar dan nog: als de 3600 met +1 binnenkomt en dan overstappen met bagage :roll:.
Die overstap wordt niet aangeboden in de reisplanner, voor internationale treinen worden ruimere overstaptijden gehanteerd.
SLToilet schreef: Nou ik zou best eens graag om 8:30 in Brussel kunnen willen zijn als Brabantse forens. Maar dat kan dus weer niet -o- alleen maar omdat ze niet eerder gaan dan 5:52 vanuit Amster-fikking-dam en dan ook nog eens Klagenezen moeten ophalen :X
Ik had ook graag een latere trein vanuit Brussel gezien om 21:45. Om voor half negen in Brussel te zijn zou er een uur eerder uit Breda een trein moeten vertrekken, het ommetje via Den Haag maakt voor de grenspassage niets uit.

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Geplaatst: vr 26 jan 2018, 10:20
door Hendrik
De routewijziging heeft toch geen gevolgen voor de tarieven?

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Geplaatst: vr 26 jan 2018, 10:46
door dennistd
Er zal wel wat veranderen in de tarieven denk ik: Rotterdam-Antwerpen Luchtbal

Via Roosendaal:
66 tariefeenheden NL
26 km BE

Via Breda:
50 tariefeenheden NL
16 km NL
37 km BE

Al met al dus 11 (Belgische) kilometers meer dan de oude route, die ongetwijfeld betaald mogen gaan worden

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Geplaatst: vr 26 jan 2018, 11:12
door reisthijs
Als de tarieven inderdaad worden aangepast, zie ik twee mogelijkheden:
* Als je een kaartje koopt moet je verplicht kiezen of je via Roosendaal reist of via de HSL de grens over gaat
of
* Om de boel gelijk te trekken, betaal je altijd extra voor die 11 Belgische kilometers, ook als je via Roosendaal reist.

Ik ben wel benieuwd wat voor kaartjes de NMBS gaat aanbieden, ze hebben nu wel speciale kaartjes van/naar Roosendaal en Maastricht, maar nog niet van/naar Breda. Zou Breda ook een Belgische kaartautomaat krijgen? :?:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Geplaatst: vr 26 jan 2018, 11:38
door Meltrain
reisthijs schreef:
Meltrain schreef:De langere stop in Breda is nog verdedigbaar wegens het kopmaken, maar wat is/zijn de reden(en) van de langere stilstanden in Rotterdam en Antwerpen? :?
Dat komt door de integratie in de binnenlandse dienstregelingen. De tijden voor Amsterdam-Rotterdam en Antwerpen-Brussel lagen bij voorbaat vast.
Is dan bij het maken van de binnenlandse dienstregeling geen rekening gehouden met de Benelux via Breda?
Ik hoop dat dat in de volgende dienstregeling wordt rechtgezet.

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Geplaatst: vr 26 jan 2018, 12:31
door Wubbo
Jawel, dat is er wel. Maar er is rond Schiphol gewoon geen ander pad, en Rotterdam - Den Haag kan ook maar op 1 manier als je niet de hele structuur van je IC's om wil gooien.

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Geplaatst: vr 26 jan 2018, 14:39
door Statler Rail
Bemined schreef:Op basis van het voorstel van enkele jaren terug: vier keer per dag wordt de Benelux niet aan de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] gekoppeld maar gaat deze (in waarschijnlijk het huidige pad) van/naar Den Haag HS. Daar is dan een kering van een kleine anderhalf uur voor de trein terug gaat. De eerste en laatste trein rijdt van/naar Amsterdam Centraal over Leiden, net zoals nu. Ten tijden dat de Benelux van Rotterdam van/naar Den Haag rijdt gaat er een aansluitende [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] via de HSL, die cross-platform gaat aansluiten in Rotterdam. Om dit mogelijk te maken staat is vier keer per dag een ICD die een kering van 3 uur (!) krijgt in Rotterdam. Omlooptechnisch is het dus een verre van ideale situatie, ook op de Watergraafsmeer krijgt er op het moment dat er een stam in Den Haag keert een stam een kering van 2,5 uur, terwijl de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] in Amsterdam een kering van 45 minuten krijgt. Kortom, niet alleen op de stations onderweg zal de trein lang stilstaan, ook op de eindpunten.
Dat meen je niet... :shock: Dat kost bakken met geld om zoveel treinen zo lang stil te laten staan! Efficientie en kostendekkingsgraad was duidelijk geen criterium bij het maken van zo´n productieconcept.

Volgens mij was het goedkoper en slimmer geweest om de Beneluxtrein standaard een lange kering in Amsterdam te geven (sowieso wel slim ivm vertragingsrisico) en die 4 treinen naar Den Haag dan allemaal door te trekken naar Amsterdam. Die treinen zijn dan slechts een half uur extra kwijt en kunnen vervolgens afwijkend een korte kering maken in Amsterdam, waardoor ze dan op dezelfde trein kunnen keren als oorspronkelijk gepland. Een vervangende shuttletrein Asd-Rtd vind ik vrij overbodig en duur met genoeg ICD-treinen op dat traject.

Opvallend dat er vanuit Amsterdam geen protesten komen dat de Beneluxtrein dus niet meer elk uur naar Brussel rijdt, maar nog slechts 12x per dag en 4x per dag met overstap in Rotterdam.

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Geplaatst: vr 26 jan 2018, 15:03
door Dennenboom
Was het geen optie geweest om de Haagse treinen niet via Breda te laten rijden? Als je dan alle treinen tussen Amsterdam en Brussel laat rijden kunnen die toch wel strak op dezelfde minuut uit Amsterdam vertrekken. Oorspronkelijk zou Breda - Antwerpen toch ook maar een tweeuursdienstregeling krijgen?

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Geplaatst: vr 26 jan 2018, 15:07
door Suus
Statler Rail schreef:Volgens mij was het goedkoper en slimmer geweest om de Beneluxtrein standaard een lange kering in Amsterdam te geven (sowieso wel slim ivm vertragingsrisico)
De Benelux heeft nu ook al een lange kering in Amsterdam, in totaal 1 uur en 46 minuten. In Brussel wordt "kort" gekeerd in een half uur dankzij de dubbele locomotief.
Statler Rail schreef:en die 4 treinen naar Den Haag dan allemaal door te trekken naar Amsterdam. Die treinen zijn dan slechts een half uur extra kwijt en kunnen vervolgens afwijkend een korte kering maken in Amsterdam, waardoor ze dan op dezelfde trein kunnen keren als oorspronkelijk gepland.
De efficiëntste oplossing is gewoon geen treinen hebben die Den Haag moeten bedienen. Tussen Den Haag HS en Rotterdam rijden namelijk 6 intercity's en 4 sprinters per uur.
Statler Rail schreef:Een vervangende shuttletrein Asd-Rtd vind ik vrij overbodig en duur met genoeg ICD-treinen op dat traject.
Volstrekt onjuist. Drie ICD's op de noordtak is onvoldoende voor de reizigersvraag overdag, het is voor de capaciteit al twijfelachtig dat de Benelux in de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] wordt geïntegreerd. Het is vooral pijnlijk dat er tussen Rotterdam en Amsterdam maar vier treinen rijden en tussen Rotterdam en Breda maar liefst vijf treinen, waaronder twee treinen met stammen die langer zijn dan die van de ICD, wat een premium-product van de NS zou moeten zijn.
Statler Rail schreef:Opvallend dat er vanuit Amsterdam geen protesten komen dat de Beneluxtrein dus niet meer elk uur naar Brussel rijdt, maar nog slechts 12x per dag en 4x per dag met overstap in Rotterdam.
Op een enkele uitzondering na gaan bijna alle reizigers van de Benelux van/naar Amsterdam al met de Intercity Direct. Scheelt een half uur, waarvan de helft van die extra reistijd ook nog stilstaan is. Daar heeft men zich al bij de overstap neergelegd of neemt met gewoon de Thalys: duurder maar ook een uur sneller.

Re: RE: Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Geplaatst: vr 26 jan 2018, 15:51
door Jultar
Suus schreef:Het is vooral pijnlijk dat er tussen Rotterdam en Amsterdam maar vier treinen rijden en tussen Rotterdam en Breda maar liefst vijf treinen, waaronder twee treinen met stammen die langer zijn dan die van de ICD, wat een premium-product van de NS zou moeten zijn.
Drie zelfs. De IC Brussel wordt verlengd naar 7 rijtuigen.

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Geplaatst: vr 26 jan 2018, 16:11
door Statler Rail
Suus schreef:De Benelux heeft nu ook al een lange kering in Amsterdam, in totaal 1 uur en 46 minuten. In Brussel wordt "kort" gekeerd in een half uur dankzij de dubbele locomotief.
Dan is het dus totaal niet logisch om die treinen in Den Haag te laten keren ipv gewoon door te rijden naar Amsterdam. Desnoods via Haarlem als je via Schiphol geen pad hebt. Of van mij apart vanaf Gv via de Binckhorstboog en Breukelen, hoef je ook niet meer kop te maken in Amsterdam. Tijd zat. 8-)
Suus schreef:
Statler Rail schreef:Een vervangende shuttletrein Asd-Rtd vind ik vrij overbodig en duur met genoeg ICD-treinen op dat traject.
Volstrekt onjuist. Drie ICD's op de noordtak is onvoldoende voor de reizigersvraag overdag, het is voor de capaciteit al twijfelachtig dat de Benelux in de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] wordt geïntegreerd. Het is vooral pijnlijk dat er tussen Rotterdam en Amsterdam maar vier treinen rijden en tussen Rotterdam en Breda maar liefst vijf treinen, waaronder twee treinen met stammen die langer zijn dan die van de ICD, wat een premium-product van de NS zou moeten zijn.
De ICD-treinen rijden met 6 wagons ICRm, een vrij kort treintje dus. Als dat te weinig is, dan kan je toch veel makkelijker de treinen verlengen? Als je geen treinen voor uren in Gv en op de Wgm stil hebt staan, speel je wagons vrij om de composities te verlengen.

Intercity Direct is alleen een premium product als het om de prijs gaat, maar qua comfort en kwaliteit van het aanbod is er weinig premium aan. Die kwaliteit komt waarschijnlijk pas wanneer IC-NG geleverd gaat worden. De rijtuigen van de IC naar Berlijn zijn 10x comfortabeler. IC-Budget was een betere naam geweest dan IC-Direct.

Overigens stapt volgens een eerder bericht van NS ongeveer 50 procent van de reizigers in Rotterdam over van de Beneluxtrein op de IC-direct. Dat klopt ook wel met mijn ervaringen. Met name internationale reizigers blijven liever zitten, binnenlandse reizigers stappen liever over. Wat op zich ook vrij logisch is.

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Geplaatst: vr 26 jan 2018, 16:23
door Suus
Statler Rail schreef:]De ICD-treinen rijden met 6 wagons ICRm, een vrij kort treintje dus. Als dat te weinig is, dan kan je toch veel makkelijker de treinen verlengen?
Waarmee? Op een paar rijtuigen na is al het ICR al aan een treinstam toebedeeld. Er kan nu door de versnelling van de Benelux een klein beetje herverdeeld worden ten gunste van de Benelux, maar daarmee wordt de oorlog niet gewonnen.

Het feit dat er in de spits instapsupporters worden ingezet bij de Intercity Direct is misschien een vaag teken dat het qua drukte uit de hand begint te lopen :wink:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Geplaatst: vr 26 jan 2018, 16:26
door Hainje
Bij Gouda past er ook geen extra trein meer tussen geloof ik. Afgaande van de berichten hier op het forum althans.

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Geplaatst: vr 26 jan 2018, 16:36
door Bemined
Suus schreef:
Statler Rail schreef:]De ICD-treinen rijden met 6 wagons ICRm, een vrij kort treintje dus. Als dat te weinig is, dan kan je toch veel makkelijker de treinen verlengen?
Waarmee? Op een paar rijtuigen na is al het ICR al aan een treinstam toebedeeld. Er kan nu door de versnelling van de Benelux een klein beetje herverdeeld worden ten gunste van de Benelux, maar daarmee wordt de oorlog niet gewonnen.
Met de stam die nu 3 uur in Rotterdam gaat keren. Gewoon 16x per dag van Rotterdam via de HSL naar Amsterdam bespaar je 6 rijtuigen mee.

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Geplaatst: vr 26 jan 2018, 16:40
door isadora
Hainje schreef:Bij Gouda past er ook geen extra trein meer tussen geloof ik. Afgaande van de berichten hier op het forum althans.
Gouda? :?:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Geplaatst: vr 26 jan 2018, 16:45
door reisthijs
Dat was het voorstel van Statler, om via Breukelen naar de Watergraafsmeer te rijden. Dan kom je dus ook langs Gouda.
Bemined schreef:
Suus schreef:
Statler Rail schreef:]De ICD-treinen rijden met 6 wagons ICRm, een vrij kort treintje dus. Als dat te weinig is, dan kan je toch veel makkelijker de treinen verlengen?
Waarmee? Op een paar rijtuigen na is al het ICR al aan een treinstam toebedeeld. Er kan nu door de versnelling van de Benelux een klein beetje herverdeeld worden ten gunste van de Benelux, maar daarmee wordt de oorlog niet gewonnen.
Met de stam die nu 3 uur in Rotterdam gaat keren. Gewoon 16x per dag van Rotterdam via de HSL naar Amsterdam bespaar je 6 rijtuigen mee.
Ja, dat zei Suus zelf ook al, het is het efficiëntst om Den Haag gewoon niet te bedienen. Maar er is nu eenmaal afgesproken dat dat 4x per dag moet gebeuren, dus er is weinig keus.

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Geplaatst: vr 26 jan 2018, 16:51
door isadora
:pos:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Geplaatst: vr 26 jan 2018, 21:10
door Lange_Dre
Dennenboom schreef:Was het geen optie geweest om de Haagse treinen niet via Breda te laten rijden? Als je dan alle treinen tussen Amsterdam en Brussel laat rijden kunnen die toch wel strak op dezelfde minuut uit Amsterdam vertrekken. Oorspronkelijk zou Breda - Antwerpen toch ook maar een tweeuursdienstregeling krijgen?
Dat dacht ik dus ook al, daarmee behoud Roosendaal en Zeeland ook meteen hun snellere verbinding met Antwerpen en Brussel. :mrgreen:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Geplaatst: vr 26 jan 2018, 21:19
door reisthijs
Via Den Haag en Roosendaal is gewoon de huidige route, dat kan je dus niet rijden in dezelfde tijd die in de nieuwe situatie voor Amsterdam-Rotterdam-Breda-België gepland is.

Voor het idee wat Dennenboom schetst zou de Benelux rechtstreeks van Rotterdam naar Antwerpen moeten rijden - niet via Breda of Roosendaal.

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Geplaatst: vr 26 jan 2018, 22:23
door Lange_Dre
Helder, had ik even niet aan gedacht :wink:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 00:10
door OVinspecteur
Van/naar Dordrecht wordt het rijtje overstaptijden te Breda nu dus:
IC Eindhoven 14-18 min. / 13 - 18 min.
IC Antwerpen, Brussel 21 min. / 22 min.
IC Nijmegen, Arnhem 25 min. / 25 min.

Dus tja, al die winkelruimte in dat paleis zal wel goed van pas komen om de tijd te doden.

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 00:46
door RobertT
Je zou kunnen stellen dat de stop in Noorderkempen ten koste gaat van een goede aansluiting in Breda op de 3600,scheelt toch al gauw een minuut of 2 a 3 en die had je mooi kunnen gebruiken voor de overstap.

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 10:48
door SLToilet
De aansluiting op de 6600 vs Benelux is overigens ook vrij krap. Hij is te halen, maar alleen onder ideale omstandigheden zonder te rennen. En de beide treinen kennende zal dat vaak niet het geval zijn. Gelukkig dat de 6600 niet meer rijdt met de DubbelDefectZone, dat scheelt al wat voor de heenweg naar Antwerpen. Wel ben ik nog nieuwsgierig wat dadelijk in Breda de meeste problemen lijkt te geven: de trein uit Brussel of die uit Amsterdam...

Maar nog niet slecht voor een sprintertje :lol:

Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 13:23
door Mr-W
RobertT schreef:Je zou kunnen stellen dat de stop in Noorderkempen ten koste gaat van een goede aansluiting in Breda op de 3600,scheelt toch al gauw een minuut of 2 a 3 en die had je mooi kunnen gebruiken voor de overstap.
Nee, richting Antwerpen zou het kopmaken verlengt moeten worden om die aansluiting te bieden.
SLToilet schreef: Wel ben ik nog nieuwsgierig wat dadelijk in Breda de meeste problemen lijkt te geven: de trein uit Brussel of die uit Amsterdam...
De trein uit Den Haag :P