D66 wil van halflege bussen af

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: D66 wil van halflege bussen af

Bericht door trolly »

Z2N schreef:Haarlem - Schiphol is 40 minuten met de 300, de 346 doet er 36 minuten over tot station Zuid. Hoe is de 300 dan de beste optie?
Vooruit: Als je zo'n beetje vanaf Leiden naar Haarlem wil (zoals Western Soldier kennelijk in dit geval) en de oude lijn ligt eruit, dan is Zuid toch weer een paar minuutjes verder rijden vanaf Schiphol. De overstap is een langere afstand, en wellicht vertrok de 346 op een wat minder handig moment. Kan alles bij elkaar zomaar tien minuten schelen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: D66 wil van halflege bussen af

Bericht door Z2N »

Maar dan alsnog: dan kan je beter per trein via Sloterdijk reizen... :')

Hoe je het ook went of keert: de 300 is dan wel een snelle stadsbus, maar het blijft een stadsbus. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: D66 wil van halflege bussen af

Bericht door Wubbo »

lijntaxi schreef:Die bussen kunnen voller worden door de werktijden van bijvoorbeeld ambtenaren aan te passen en hen te stimuleren om minimaal 1 à 2 dagen met de bus naar het werk te komen. Dit moet natuurlijk wel verspreid over de week gebeuren. Moeten de vakbonden natuurlijk wel mee willen werken natuurlijk.
Werktijden spreiden is een discussie die we hier al een aantal keer gevoerd hebben, maar daar worden steeds allerlei bezwaren voor aangevoerd. Verder denk ik niet dat het makkelijk (of wenselijk) is om ambtenaren te stimuleren met de bus te gaan: als je in Utrecht woont en in Den Haag werkt is met de bus gaan niet echt een optie. En dan zijn er ambtenaren die nog van veel verder weg komen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D66 wil van halflege bussen af

Bericht door Daniel »

Stimuleren om met het OV naar het werk te komen zou je dan moeten doen dus, er zijn immers forensafstanden die niet bepaald zich voor de bus lenen zoals je al schrijft.
Het effect van werktijden spreiden is, naast dat het niet altijd makkelijk te doen is op de werkplek zelf, natuurlijk daarnaast ook nog afhankelijk van de reistijd zelf. Immers zitten mensen die verder moeten forensen over het algemeen eerder in het OV dan mensen die over korte afstand reizen, ook al komen ze op dezelfde tijd aan op hun werk. Dat geldt zeker in het landelijker gebied, waar je die legere bussen aannemelijk het vaakst aantreft.
Zo loopt mijn bus 's ochtends bijvoorbeeld vol met scholieren die allen rond half acht uit die bus stappen, simpelweg omdat ze daarna nog verder per trein naar school moeten. Maar dan zit je dus wel weer met een vroegere scholierenspits dan je zou verwachten, waardoor een school die een uur later begint het bijvoorbeeld weer vol zou laten samenvallen met de gemiddelde forensenspits. En dan is schuiven dus juist geen oplossing.

De vulling in de daluren zou naar mijn idee juist meer moeten komen van ander verkeer dan woon-werkverkeer. Bijvoorbeeld het sociaal recreatief verkeer, of juist mensen die gedurende de dag ergens heen moeten en nu op een kort ritje de auto nog gebruiken bijvoorbeeld.
Het OV kan dan wel niet voor iedereen die per auto reist een alternatief zijn bijvoorbeeld, maar als je nu juist de groepen waar dat wel een optie voor is het OV in weet te lokken sla je meerdere vliegen in één klap: de bus zit voller en op de wegen ontstaat ook meer ruimte zonder dat je gigantische uitbreidingsprojecten nodig hebt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: D66 wil van halflege bussen af

Bericht door PHS »

Ik vraag mij eerlijk gezegd af wat D66 bedoelt met halflege bussen. Ik reis heel veel met de bus, met name binnen Tilburg en de streeklijnen, maar in mijn ervaring is de bus zelden 'halfleeg': de bus zit bomvol of je kunt er juist een kanon afschieten. In de spits kun je een zitplaats vaak vergeten, of je moet op het beginpunt opstappen. Dat geldt zeker ook voor de streeklijnen in de genoemde scholierenspits. Buiten de spits: huisvrouwen, asielzoekers en een enkele scholier of student. Of je bent gewoon de enige.

Heel veel reizigers hebben niet de keuze hoe laat zij ergens moeten zijn. Werk of school begint vaak op vaste tijden en het verschuiven van de roosters is vaak niet mogelijk of heel veel gedoe.

Ik denk dat de beste oplossing is om het aanbod beter op de vraag aan te passen. Heel veel regionale lijnen kunnen in de spits dus frequent rijden en zelfs de kleinere dorpen bedienen maar hebben buiten de spits geen of nauwelijks bestaansrecht. De stadsdiensten zou ik inkrimpen in het dal en uitbreiden met extra spitslijnen. Er kan daarbij ook gekozen worden voor een fijnmaziger net, met bijv. in de spits rechtstreekse verbindingen tussen woonwijken en bedrijventerreinen en mbo-scholen. In Tilburg is lijn 601, de Stappegoorshuttle die rechtstreeks het station en Stappegoor met elkaar verbindt, een groot succes.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: D66 wil van halflege bussen af

Bericht door lijntaxi »

Wubbo schreef:
lijntaxi schreef:Die bussen kunnen voller worden door de werktijden van bijvoorbeeld ambtenaren aan te passen en hen te stimuleren om minimaal 1 à 2 dagen met de bus naar het werk te komen. Dit moet natuurlijk wel verspreid over de week gebeuren. Moeten de vakbonden natuurlijk wel mee willen werken natuurlijk.
Werktijden spreiden is een discussie die we hier al een aantal keer gevoerd hebben, maar daar worden steeds allerlei bezwaren voor aangevoerd. Verder denk ik niet dat het makkelijk (of wenselijk) is om ambtenaren te stimuleren met de bus te gaan: als je in Utrecht woont en in Den Haag werkt is met de bus gaan niet echt een optie. En dan zijn er ambtenaren die nog van veel verder weg komen.
Ik zie niet in waarom om eerlijk te zijn. Niet alle ambtenaren hoeven met de bus te komen. Al is het maar een deel wat in de daluren met de bus komt.
De werktijden ook natuurlijk gelijk aanpassen. Naar een werkweek van 32 uur. (4 x 8 uur). Natuurlijk wordt het aantal uren verspreid over de week over het
aantal ambtenaren. Daar waar zich organisatorische knelpunten voordoen wordt natuurlijk een ander werkweek gehanteerd. Om de pijn wat te verzachten moet er wel een opslag per uur komen, wat betreft de salarissen van de ambtenaren.

Die ambtenaren die van verder komen en langer dan 1,5 keer de reistijd met de auto onderweg zijn (van huis naar werk en terug) kunnen met de auto blijven komen. Maar er bestaat een gedeelte, dat gemakkelijk met de bus kan komen.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: D66 wil van halflege bussen af

Bericht door Roeland »

lijntaxi schreef:Ik zie niet in waarom om eerlijk te zijn. Niet alle ambtenaren hoeven met de bus te komen. Al is het maar een deel wat in de daluren met de bus komt. (...)
Die ambtenaren die van verder komen en langer dan 1,5 keer de reistijd met de auto onderweg zijn (van huis naar werk en terug) kunnen met de auto blijven komen. Maar er bestaat een gedeelte, dat gemakkelijk met de bus kan komen.
Veel ambtenaren komen al met het OV naar het werk, alleen al omdat er bij de Haagse overheidskantoren nauwelijks parkeergelegenheid is, en sommige kantoren bewust op loopafstand van Den Haag CS zitten.

Het Noord-Hollandse provinciehuis zit vlakbij het busstation Tempelierstraat, het Zuid-Hollandse ligt ook vlak bij Den Haag CS (ca. 10 minuten lopen). Het Utrechtse provinciehuis ligt echter vlak bij de A28 en niet bij een treinstation (de bedoeling is trouwens wel dat er medio (dit?) jaar een tramlijn langs gaat rijden).
Maar ik weet niet hoe dat bij alle provinciehuizen is.

In Rotterdam heb je een metrohalte met de naam "Stadhuis". En veel Amsterdamse gemeentekantoren zitten langs de Oostlijn metro, rond station Waterlooplein. Lijkt mij dat die vaker per metro dan per auto naar hun werk komen!
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: D66 wil van halflege bussen af

Bericht door Pim-AllianceB95 »

olof schreef:Ik vraag mij eerlijk gezegd af wat D66 bedoelt met halflege bussen. Ik reis heel veel met de bus, met name binnen Tilburg en de streeklijnen, maar in mijn ervaring is de bus zelden 'halfleeg': de bus zit bomvol of je kunt er juist een kanon afschieten. In de spits kun je een zitplaats vaak vergeten, of je moet op het beginpunt opstappen. Dat geldt zeker ook voor de streeklijnen in de genoemde scholierenspits. Buiten de spits: huisvrouwen, asielzoekers en een enkele scholier of student. Of je bent gewoon de enige.

Heel veel reizigers hebben niet de keuze hoe laat zij ergens moeten zijn. Werk of school begint vaak op vaste tijden en het verschuiven van de roosters is vaak niet mogelijk of heel veel gedoe.

Ik denk dat de beste oplossing is om het aanbod beter op de vraag aan te passen. Heel veel regionale lijnen kunnen in de spits dus frequent rijden en zelfs de kleinere dorpen bedienen maar hebben buiten de spits geen of nauwelijks bestaansrecht. De stadsdiensten zou ik inkrimpen in het dal en uitbreiden met extra spitslijnen. Er kan daarbij ook gekozen worden voor een fijnmaziger net, met bijv. in de spits rechtstreekse verbindingen tussen woonwijken en bedrijventerreinen en mbo-scholen. In Tilburg is lijn 601, de Stappegoorshuttle die rechtstreeks het station en Stappegoor met elkaar verbindt, een groot succes.
Dan heb je in het dal dus nog meer helemaal lege bussen (die stilstaan weliswaar) terwijl je voor de spits juist nog extra bussen moet aanschaffen. Dat is vanuit het oogpunt van efficiënt voertuiggebruik wel het laatste wat je moet willen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D66 wil van halflege bussen af

Bericht door Daniel »

@Roeland: Het Utrechtse provinciehuis ligt vlak naast halte Rijnsweerd Noord waar tig bussen rechtstreeks van stations in de omgeving heen rijden. De tram komt daar vooralsnog niet, maar pas als ze de binnenstadsas zouden vertrammen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: D66 wil van halflege bussen af

Bericht door lijntaxi »

@Roeland de voorbeelden die jij geeft zijn allemaal in de Randstad:
- Utrecht
- Rotterdam
- Den Haag.

Daar is uitstekend OV. Ik heb het over plaatsen als Etten-Leur, Hoorn, Dalfsen, Zutphen, Joure en Lemmer.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: D66 wil van halflege bussen af

Bericht door Wubbo »

Dat lijken me juist plaatsen waar je dan de bus vol zou krijgen ten koste van de fiets. Maarschappelijk gezien is dat juist een ongewenste ontwikkeling.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: D66 wil van halflege bussen af

Bericht door lijntaxi »

Wubbo schreef:Dat lijken me juist plaatsen waar je dan de bus vol zou krijgen ten koste van de fiets. Maarschappelijk gezien is dat juist een ongewenste ontwikkeling.
De praktijk leert dat in dergelijke plaatsen toch voor de auto wordt gekozen. Terwijl er een bus voor hun neus stopt. Het is heel lastig om bepaalde gewoontes te doorbreken.
PHS

Re: RE: Re: D66 wil van halflege bussen af

Bericht door PHS »

Pim-AllianceB95 schreef:
olof schreef:Ik vraag mij eerlijk gezegd af wat D66 bedoelt met halflege bussen. Ik reis heel veel met de bus, met name binnen Tilburg en de streeklijnen, maar in mijn ervaring is de bus zelden 'halfleeg': de bus zit bomvol of je kunt er juist een kanon afschieten. In de spits kun je een zitplaats vaak vergeten, of je moet op het beginpunt opstappen. Dat geldt zeker ook voor de streeklijnen in de genoemde scholierenspits. Buiten de spits: huisvrouwen, asielzoekers en een enkele scholier of student. Of je bent gewoon de enige.

Heel veel reizigers hebben niet de keuze hoe laat zij ergens moeten zijn. Werk of school begint vaak op vaste tijden en het verschuiven van de roosters is vaak niet mogelijk of heel veel gedoe.

Ik denk dat de beste oplossing is om het aanbod beter op de vraag aan te passen. Heel veel regionale lijnen kunnen in de spits dus frequent rijden en zelfs de kleinere dorpen bedienen maar hebben buiten de spits geen of nauwelijks bestaansrecht. De stadsdiensten zou ik inkrimpen in het dal en uitbreiden met extra spitslijnen. Er kan daarbij ook gekozen worden voor een fijnmaziger net, met bijv. in de spits rechtstreekse verbindingen tussen woonwijken en bedrijventerreinen en mbo-scholen. In Tilburg is lijn 601, de Stappegoorshuttle die rechtstreeks het station en Stappegoor met elkaar verbindt, een groot succes.
Dan heb je in het dal dus nog meer helemaal lege bussen (die stilstaan weliswaar) terwijl je voor de spits juist nog extra bussen moet aanschaffen. Dat is vanuit het oogpunt van efficiënt voertuiggebruik wel het laatste wat je moet willen.
Het gaat in deze discussie in feite over de vraag hoe je de beperkte hoeveelheid DRU's het beste kunt inzetten en dus zo veel mogelijk reizigers kan bedienen. Een bus in de stalling die weinig gebruikt wordt, kost natuurlijk ook geld (de jaarlijkse vaste afschrijving, dus exclusief gereden kilometers, blijft bijvoorbeeld gelijk) en vermindert dus het aantal DRU's. Maar hoe groot is die vermindering? Ik denk zelf dat dit nogal meevalt, omdat de kosten vooral afhankelijk zijn van het daadwerkelijk gereden aantal kilometers. Je ziet het bovendien nu ook al en in mijn voorstel voor extra spitslijnen zou het niet wezenlijk meer worden.

Ik denk wel dat de provincies wat realistischer mogen zijn op dit punt. Zij stellen nu legio eisen aan de bussen die efficiënt gebruik verhinderen, zoals maximale ouderdom en de regionale merkvoering.

Ouderdom in jaren zegt echter niets over de staat van de bus. Een goed onderhouden bus die voorzien is van een reisinformatie systeem en wifi kan wat mij betreft even goed mee als een nieuwe bus. Natuurlijk is de emissie slechter, maar om de paar jaar nieuwe bussen kopen is ook slecht voor het milieu.

Merkvoering is een irritante kwaal die uitwisseling van voertuigen tussen concessies verhindert. Busbedrijven kunnen steeds minder vaak hun eigen kleur voeren omdat de provincies in hun regio een eigen merknaam invoeren, zoals Bravo en Breng met eigen bestickering enzo. Dat is een slechte zaak, omdat dit de flexibiliteit van de bedrijfsvoering en dus de efficiëntie vermindert.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: D66 wil van halflege bussen af

Bericht door Klaasje »

De bus is voor veel mensen nou eenmaal niet flexibel genoeg. Als je de kinderen naar de opvang brengt, dan naar je werk gaat, dan de boodschappen doet en de kinderen weer ophaalt is dat heel onhandig met de bus. Terwijl je dat met een fiets met fietstassen en kinderzitjes of de auto in een handomdraai kan doen. Tel daarbij op dat in dit soort kleine steden bussen gewoon te weinig gebied bedienen om frequent te rijden en je staat 6-1 achter op de fiets en de auto. Dan moet je misschien wel helemaal geen bussen willen laten rijden.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: D66 wil van halflege bussen af

Bericht door lijntaxi »

Dit is wel heel erg kort door bocht. De bus biedt namelijk ook grote voordelen. Je hoeft niet zelf te rijden, dus je hebt tijd voor andere dingen. Een bus hoef je niet zelf te wassen of naar de autowasserette te brengen. Het onderhoud van de bus wordt gedaan. Je hoeft niet van die vervelende belasting voor de auto te betalen. Je hoeft geen parkeerplek te zoeken. Wel zo handig.
Verder ligt er het aan om hoeveel kinderen het gaat. Hoe meegaand ze zijn of lastig? Hoeveel tijd het kost om van huis naar de dichtsbijzijnde bushalte te komen? Hoe frequent de bus bij die halte rijdt? Hoe lang het duurt om de kinderen met de bus naar de opvang te brengen. De praktijk leert dat vaak de wat oudere kinderen zelf geacht worden gelopen. En de kinderwagen met echt kleine kinderen wordt vooruit geduwd. Dit heb ik meerdere keren mogen ervaren in de bus.
Laatst gewijzigd door Wubbo op za 27 jan 2018, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: D66 wil van halflege bussen af

Bericht door Wubbo »

Volgens mij ben jij wat kort door de bocht. Er zal geen auto worden aangeschaft alleen om de kinderen naar school te brengen: die auto staat toch voor de deur, en dan zijn de kosten van het kinderen-brengen-met-de-auto waarschijnlijk lager dan met de bus. Daarnaast negeer je de grootste concurrent van de stadsbus: de fiets. Die moet je dan wel zelf rijden, maar bewegen moet je toch en het is ook voor je kinderen goed als ze leren om deel te nemen in het verkeer.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen bussen, maar ik zie niks in de manier waarop jij denkt de bussen voller te krijgen.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: D66 wil van halflege bussen af

Bericht door visgraat »

Zeg liever: D66 wil van halfvolle bussen af.
Een halflege/hafvolle bus, hoeveel is dat? 30 reizigers. 30x taxi/auto/belbus is meer ruimte op de weg, meer uitstoot, meer kosten. En ook bij lagere aantallen. Als een lijn echt dramatisch is, wordt die wel een keer opgeheven of komt er een keer een buurtbus, maar dat is niet bij halfvol.
KL577
Berichten: 136
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: D66 wil van halflege bussen af

Bericht door KL577 »

KL577 schreef: Helaas zijn, m.i., deze connexxion/hermes experimenten (Breng Flex, Bravo Flex, AML Flex, Texelhopper) een heel slecht voorbeeld van hoe die last-mile eruit zou moeten zien. In al deze gevallen is er geen ketenintegratie: het taxibusje komt in al deze gevallen met een marge van 30 minuten. Er is ook geen, of hele slechte tariefintegratie. Bij Breng en Bravo Flex zijn geen abonnementen geldig, en nu alleen mondjesmaat een gereduceerd tarief voor ouderen (maar niet voor kinderen!). Bij AML Flex zijn abonnementen op papier geldig, maar moeten gebruikers zelf eerst de ritkosten voorschieten (en later terugclaimen met een formulier) - net als bij de texelhopper.
Ik zie trouwens dat de plannen voor Noord Holland Noord (2018-2028), in het bijzonder Overal Flex, verbeteringen beloven voor het flex-product (ten opzichte van Bravo/Breng/AML-flex):

- regulier OV-tarief
- gegarandeerde aansluitingen op trein of ander OV
- zichtbaarheid in landelijke systemen (9292).

Ben benieuwd... http://www.behoorlijkbestuur.nl/wp-cont ... omst-2.pdf
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: D66 wil van halflege bussen af

Bericht door lijntaxi »

Wubbo schreef:Volgens mij ben jij wat kort door de bocht. Er zal geen auto worden aangeschaft alleen om de kinderen naar school te brengen: die auto staat toch voor de deur, en dan zijn de kosten van het kinderen-brengen-met-de-auto waarschijnlijk lager dan met de bus. Daarnaast negeer je de grootste concurrent van de stadsbus: de fiets. Die moet je dan wel zelf rijden, maar bewegen moet je toch en het is ook voor je kinderen goed als ze leren om deel te nemen in het verkeer.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen bussen, maar ik zie niks in de manier waarop jij denkt de bussen voller te krijgen.
Een auto wordt ook aangeschaft uit gewoonte. En omdat mensen veel geld hebben betaald om dat roze papiertje te halen. En niet oefenen als beginnend bestuurder is zonde van al die moeite en geld. Natuurlijk doen mensen meer dingen met die auto, zoals boodschappen doen, spullen wegbrengen naar de vuilnis, op vakantiegaan. Bij iemand op familiebezoek gaan. Daarvoor is een auto best wel praktisch.
Ik denk dat mensen sneller de fiets kiezen dan de bus in veel gevallen. Zeker omdat men dan een stuk flexibeler is en meer spullen kan meenemen.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: D66 wil van halflege bussen af

Bericht door lijntaxi »

KL577 schreef:
KL577 schreef: Helaas zijn, m.i., deze connexxion/hermes experimenten (Breng Flex, Bravo Flex, AML Flex, Texelhopper) een heel slecht voorbeeld van hoe die last-mile eruit zou moeten zien. In al deze gevallen is er geen ketenintegratie: het taxibusje komt in al deze gevallen met een marge van 30 minuten. Er is ook geen, of hele slechte tariefintegratie. Bij Breng en Bravo Flex zijn geen abonnementen geldig, en nu alleen mondjesmaat een gereduceerd tarief voor ouderen (maar niet voor kinderen!). Bij AML Flex zijn abonnementen op papier geldig, maar moeten gebruikers zelf eerst de ritkosten voorschieten (en later terugclaimen met een formulier) - net als bij de texelhopper.
Ik zie trouwens dat de plannen voor Noord Holland Noord (2018-2028), in het bijzonder Overal Flex, verbeteringen beloven voor het flex-product (ten opzichte van Bravo/Breng/AML-flex):

- regulier OV-tarief
- gegarandeerde aansluitingen op trein of ander OV
- zichtbaarheid in landelijke systemen (9292).

Ben benieuwd... http://www.behoorlijkbestuur.nl/wp-cont ... omst-2.pdf
Ik neem het stuk eventjes door en mij valt het volgende op:

Imagoverbetering onder potentiële reizigers

Dus niet onder bestaande reizigers ???? Of zijn die super tevreden dan met het huidige OV-aanbod???
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: D66 wil van halflege bussen af

Bericht door waldo79 »

lijntaxi schreef:
Wubbo schreef:Volgens mij ben jij wat kort door de bocht. Er zal geen auto worden aangeschaft alleen om de kinderen naar school te brengen: die auto staat toch voor de deur, en dan zijn de kosten van het kinderen-brengen-met-de-auto waarschijnlijk lager dan met de bus. Daarnaast negeer je de grootste concurrent van de stadsbus: de fiets. Die moet je dan wel zelf rijden, maar bewegen moet je toch en het is ook voor je kinderen goed als ze leren om deel te nemen in het verkeer.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen bussen, maar ik zie niks in de manier waarop jij denkt de bussen voller te krijgen.
Een auto wordt ook aangeschaft uit gewoonte. En omdat mensen veel geld hebben betaald om dat roze papiertje te halen. En niet oefenen als beginnend bestuurder is zonde van al die moeite en geld. Natuurlijk doen mensen meer dingen met die auto, zoals boodschappen doen, spullen wegbrengen naar de vuilnis, op vakantiegaan. Bij iemand op familiebezoek gaan. Daarvoor is een auto best wel praktisch.
Ik denk dat mensen sneller de fiets kiezen dan de bus in veel gevallen. Zeker omdat men dan een stuk flexibeler is en meer spullen kan meenemen.
Ik zou je willen aanraden om het volgende artikel te lezen. Fietsers vormen eerder een bedreiging voor het OV, dan het autoverkeer:
wegenwiki.nl, artikel modal shift schreef:...Uit diverse studies blijkt dat er vrijwel geen concurrentie bestaat tussen OV en auto. Groei van OV bestaat voornamelijk uit nieuwe reizigers en niet uit voormalige automobilisten. Tussen 2000 en 2012 steeg het aantal reizigerskilometer per trein met 19%. 0% van deze groei was het resultaat van congestie op het hoofdwegennet, ondanks een toename van de files met 55% tussen 2000 en 2008. In de jaren '90 zijn een aantal grote OV-projecten geëvalueerd waaruit blijkt dat deze vrijwel geen effect op het autogebruik hebben gehad.

Dit komt omdat 90% van de verplaatsingen plaatsvindt op relaties met een groot verschil in reistijd tussen de auto en OV. Het deel van de autoreizen waarvoor het OV een in reistijd vergelijkbaar alternatief biedt (die reizen waarbij het OV maximaal 1,5 maal langzamer is dan de auto), beperkt zich tot enkele procenten.

Er zijn statistisch geen autoverplaatsingen waarbij het openbaar vervoer sneller is dan de auto. Alleen op lange afstanden is het reistijdverschil tussen OV en auto minder ongunstig, maar dit is maar een klein aandeel van alle verplaatsingen per auto.,.
Bron
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D66 wil van halflege bussen af

Bericht door Daniel »

waldo79 schreef:Dit komt omdat 90% van de verplaatsingen plaatsvindt op relaties met een groot verschil in reistijd tussen de auto en OV. Het deel van de autoreizen waarvoor het OV een in reistijd vergelijkbaar alternatief biedt (die reizen waarbij het OV maximaal 1,5 maal langzamer is dan de auto), beperkt zich tot enkele procenten.
Voert men dan niet juist die HOV-projecten op de verkeerde plek uit, als je nog die 90% over houdt waar het effect blijkbaar niet groot genoeg is?
Al lijkt het me sowieso niet zo nuttig om investeringen in OV te richten op plekken waar je het reistijdverschil toch nooit kunt overbruggen, dan kan je het wegverkeer beter ontlasten door juist de korte autoritjes die niet persé noodzakelijk zijn (bv. binnen een stad) het OV in te lokken. Relatief gezien zullen de extra reistijden daar immers juist het kortst zijn, terwijl je op grotere afstanden de verschillen rap oplopen.

Al zal je het verschil met busverbindingen natuurlijk nooit helemaal kunnen overbruggen, want zelfs als die exact dezelfde route zouden afleggen als de automobilist hoeft die auto niet onderweg bij haltes te stoppen waardoor die alsnog sneller zal zijn. Maar alles versneltrammen is ook niet bepaald haalbaar natuurlijk.

En tja, zeker op hele korte stukjes heb je natuurlijk meer last van fietsers. (Ben ik zelf ook deels schuldig aan: in plaats van 10 minuten op een aansluitende bus te wachten fiets ik de laatste 10 minuten vanaf het OV-knooppunt naar m'n werk :P )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: D66 wil van halflege bussen af

Bericht door Dennenboom »

Overigens worden op de wegen wiki wel voorbeelden genoemd waarbij automobilisten overstapten op OV. Op de korte afstanden is alleen het probleem dat je OV heel moeilijk concurrerend krijgt met de fiets, laat staan de auto. Stadsdiensten met lage snelheden en dito frequentie leggen het in voortransport+wachttijd+reistijd vaak zelfs af tegen lopen. De auto wordt dan ook vaak voor heel erg korte afstanden gebruikt: daar kan de fiets eerder een oplossing bieden.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: D66 wil van halflege bussen af

Bericht door nvdw »

In stedelijke gebieden is er nog een andere factor dan reistijd, namelijk de (on)mogelijkheid om je koekblik te parkeren.

Ik ben in pakweg 45 minuten met de bus in hartje Utrecht. De auto is een halfuur maar die heb ik dan nog niet in een dure parkeergarage geprikt.

Maar dat soort verbindingen zijn de crux ook niet. Dat zijn de gebieden op het platteland waar je met lijngebonden OV gewoon geen aantrekkelijk vervoersaanbod kunt bieden.

Aan de andere kant is het ook zo dat je van drie man in buslijn 37 naar Boerenhol ook geen 30 man maakt als je een deeltaxisysteem opzet, en zowel, dan is het maar de vraag of je het ook kosteneffectiever weet te krijgen...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: D66 wil van halflege bussen af

Bericht door JothamvW »

Ik merk zelf ook vaak dat ik tussen mijn huis in Velp en Arnhem Centraal ongeveer net zo veel tijd kwijt ben met lopen naar de bushalte en dan nog weer vanaf de bushalte bij Arnhem Centraal naar de perrons ongeveer net zo veel tijd kwijt ben als met de fiets. Vooral door de frequente stops en de wachttijd bij mijn beginhalte. En als het goed is moet deze straat ooit een fietsstraat worden, waardoor ik al helemaal vaker de fiets zou nemen. Dat gezegd hebbende, vind ik het nu eigenlijk al maanden 's morgens te koud om te fietsen...
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten